Wanneer je een blog hebt, dan wil je vaak ook dat je bezoekers de mogelijkheid hebben om te reageren op die blogposts. Dat kan om een aantal redenen heel goed zijn. De eerste reden is natuurlijk de interactie met de bezoeker. Meer dan eens is het mij gebeurd dat een nieuwe klant via een blogcommentaar bij mij is gekomen. Eén van mijn trouwste klanten is door een ellenlange discussie over Learning Management Systemen uiteindelijk klant bij mij geworden.
Een andere reden is dat het de bezoeker een reden geeft om terug te komen. Want als je een vraag stelt, wil je waarschijnlijk ook het antwoord weten.
En zo kan ik nog wel een vier- of vijftal goede redenen bedenken, maar een laatste heel goede reden is dat ‘user created content’, content die door de bezoekers is aangemaakt dus (zoals een commentaar) je blog relevant houdt voor Google.
Ik heb wel eens klanten die geen gebruik willen maken van de commentaarmogelijkheden van WordPress. Maar dat probeer ik ze toch altijd uit het hoofd te praten.
Maar als je die commentaren toestaat, dan wil je die natuurlijk wel een beetje handig kunnen beheren, nietwaar? En daarom heb ik voor jou een aantal plugins op een rijtje gezet die jou helpen met het beheren van de commentaren op je blog.
Yoast Comment Hacks
Yoast Comment Hacks -om een onzinnige reden in de Nederlandse versie van de WordPress repository automatisch vertaald naar ‘Yoast Reactie Hacks’ is een beetje een Zwitsers zakmes voor het beheren van en werken met reacties.
Zo ben ik zelf helemaal niet zo dol op mensen die alleen maar een commentaar als ‘goed’ of ‘interessant’ achter laten. Negen van de tien keer zijn dat sowieso mensen die achterhaalde ‘link building’ methoden gebruiken. Eén van de zaken die mogelijk is, is om een minimum- en maximum lengte voor een commentaar op te geven, om zo in ieder geval een wat meer inhoudelijke reactie af te dwingen.
Soms geeft iemand een reactie die je liever beantwoord in een meer persoonlijke communicatie. Dat kan ook mooi, omdat de plugin aan de ‘bewerk balk’ voor commentaren een envelopje heeft toegevoegd. Klik je daarop, dan kan je gelijk reageren via email.
Nu zal standaard een notificatie met betrekking tot het plaatsen van een reactie naar de ‘supergebruiker’ van je site gestuurd worden. Maar dat email adres is eigenlijk bedoeld voor berichten die te maken hebben met het technisch onderhoud van je WordPress site. Stel nu dat je het modereren van je reacties door een ander -of zelfs door een heel team- laat doen. Dat is geen enkel probleem, omdat de plugin het ook mogelijk maakt om het adres van de notificaties aan te passen. Lekker handig dus.
Wanneer mensen reageren op reacties van anderen biedt WordPress de mogelijkheid om de reacties bij elkaar te houden, door deze als ’takken’ in de discussie zichtbaar te maken. Soms reageert iemand echter op een verkeerd bericht. Om dit later te herstellen, kan je de ‘parent ID’ van een reactie aanpassen, waardoor de reactie in de juiste plaats in de discussie wordt gehangen.
Deze plugin is zeker een grote hulp bij het beheren van de commentaren op je blog.
Comment Moderation Role
De plugin ‘Comment Moderation Role‘ is een plugin die een compleet nieuwe bevoegdheid toevoegt aan WordPress. Standaard is het namelijk zo, dat je met de rol ‘Editor’ (Redacteur) commentaren kan goedkeuren, afkeuren en wijzigen. Met deze rol kan je echter ook alle andere content bewerken.
Wanneer je een gebruiker hebt die uitsluitend commentaar mag modereren, is deze plugin een uitkomst.
Hoe krijg ik die hinderlijke tekst ‘Geef een antwoord’ weg?
Als er één ding hinderlijk is voor het krijgen van commentaren op je blog, is het wel die volkomen onnozele vertaling van ‘Leave a reply’ bij het commentaarveld van WordPress. Voor een heel lange tijd werd deze tekst vertaald met ‘Laat een reactie achter’… iets wat toch redelijk duidelijk maakt wat de bedoeling is. Maar ik weet niet bij welke WordPress versie deze kromme vertaling is ingeslopen, maar op een gegevens moment stond er ineens ‘Geef een antwoord’. Een antwoord waarop? Er is geen vraag gesteld.
Daar wil je dus duidelijk een andere tekst voor hebben en gelukkig is dit ook mogelijk. Je kan dit in principe op een tweetal manieren doen. Een makkelijke, en een minder makkelijke manier. De makkelijke manier is dit te doen met behulp van de plugin Loco Translate. De vraag is natuurlijk, waar deze tekst nu precies voorkomt.
Je zou natuurlijk verwachten, dat je dit ergens in de thema bestanden zou vinden, maar zo makkelijk is het helaas niet. De tekst maakt deel uit van de WordPress core en in Loco Translate zal je dus niet op ‘Thema’s’ of ‘Plugins’ moeten klikken, maar op ‘WordPress’. Heb je dat gedaan, dan krijg je een scherm te zien wat ongeveer op onderstaande afbeelding lijkt.
Er is namelijk niet één, maar een viertal vertaalbestanden voor WordPress. We hebben hierbij het eerste bestand nodig, dus we klikken op de eerste ‘Nederlands’ in de lijst.
Maar dan nu de nachtmerrie. Op het moment dat je een nieuwe versie van WordPress installeert, zal het vertaalbestand overschreven worden. Om dat te voorkomen, moet je nog een paar extra stappen nemen.
De vertaling veiligstellen
In de vertalingseditor van Loco Translate heb je een aantal tabbladen : ‘Editor’, ‘Bestandsinformatie’, ‘Herstellen’, ‘Verhuizen’ en ‘Verwijderen’.
Klikken we op ‘Verhuizen’, zien we iets wat lijkt op onderstaande:
Ik kan hier ervoor kiezen om mijn vertaalbestand op een andere plaats te zetten, en het ook vanuit die andere plaats te lezen, in de folder ‘languages/loco/. Dat doe ik dus.
Is daarmee het probleem opgelost? Absoluut niet! Want wanneer je nu een volgende keer WordPress update, dan zal het bestand niet overschreven worden, maar ook niet bijgewerkt!
Op het moment dat ik dit schrijf is WordPress 5.9.x de gangbare versie. Nu zal er weinig aan functionaliteit worden toegevoegd voordat we WordPress 6.0 krijgen, maar als dat gebeurt dan is het heel waarschijnlijk dat er heel wat nieuwe tekst in WordPress erbij is gekomen, die vertaald had moeten worden. Omdat we nog steeds het vertaalbestand van WordPress 5.9 gebruiken, zal dat niet gebeuren. We zullen dus af en toe het vertaalbestand met de hand bij moeten werken. Het verschil tussen de eerste methode (bestand niet verplaatsen) en de tweede methode (bestand wel verplaatsen), is dat we bij de eerste methode iedere keer met een nieuwe update van WordPress (van 5.9.3 naar 5.9.4 bijvoorbeeld) het vertaalbestand moeten bijwerken.
Bij de tweede methode hoeft dat alleen bij grote upgrades (van 5.9 naar 6.0 en van 6.0 naar 6.1).
Een mooiere manier is om dit via een child theme te doen. Maar daar zou ik een complete blogpost over kunnen schrijven.
Misschien doe ik dit binnenkort ook.
Comment Image
Comment Image maakt het mogelijk om een afbeelding aan je commentaar te hangen. Voor de WordXPression site zie ik daar niet zoveel nut in, maar als een hobby project ben ik bezig met een recepten site. Op die site wil ik het juist voor mensen mogelijk maken om een afbeelding te uploaden van het gerecht wat ze gebakken hebben.
Voor community gerichte sites kan zo’n afbeelding bij een commentaar heel wat waarde toevoegen.
Subscribe to Comments Reloaded
Ik heb deze plugin in een grijs verleden al eens genoemd, maar nu -in de context van commentaar plugins- doe ik het graag nog eens. Een plugin die je eigenlijk niet wilt missen, wanneer je een levendige discussie op je site wilt hebben.
Wanneer de bezoeker een commentaar plaatst krijgt hij de keuze of hij zich wil abonneren op eventuele reacties. Iets was je natuurlijk als bezoeker graag doet wanneer je een vraag stelt. Want dan krijg je een reactie wanneer er een antwoord is.
Voor meer commentaren op je blog moet je eigenlijk deze plugin gewoon installeren.
Simple Comment Editing
Vind je het ook zo irritant wanneer je ergens een commentaar achterlaat en je direct na het posten merkt, dat je een koe van een tikfout hebt gemaakt?
Ik wel. Om deze ergernis bij je bezoekers weg te nemen, kun je ‘Simple Comment Editing‘ installeren. Tot 5 minuten na het posten, kan de bezoeker terug gaan naar het commentaar en dit nog wijzigen. Er ook een premium versie waarmee je een aantal opties in kan stellen. Een licentie voor één site is gratis, voor 20 sites kost het een paar tientjes.
Copy or Move Comments
Het gebeurt wel eens dat iemand een commentaar onder een compleet niet relevante blog plaatst. Soms is dat omdat die persoon meerdere vensters open heeft, en net in het verkeerde venster zit te werken, soms is het om andere redenen. Met de plugin Copy or Move Comments kan je die commentaren ‘omhangen’ van de éne blogpost naar een andere.
Dit kan ook handig zijn wanneer je bijvoorbeeld twee blogposts samenvoegt, of je een blogpost verwijdert (bijvoorbeeld omdat het artikel niet meer relevant is… tips voor WordPress 3.2 is voor vandaag niet echt relevant meer), maar je de discussies eronder wel wilt behouden, bijvoorbeeld omdat deze nog steeds relevant zijn.
Akismet
En omdat de mogelijkheid tot het geven van commentaar natuurlijk ook voor spam reacties zal zorgen, is het goed om ook daar iets tegen te hebben. Vroeger kwam de Akismet plugin mee met WordPress, tegenwoordig niet meer, maar wanneer je veel last begint te krijgen van comment spam kan je eigenlijk niet zonder deze plugin.
Blijf bij!
Met WordXPression blog ik al weer bijna 12 jaar over WordPress, marketing, e-commerce en e-learning. Nuttige informatie die jou tijd en geld kan besparen. Zorg daarom ook, dat je niets mist en abonneer je via de nieuwsbrief door het formulier hieronder in te vullen, of meld je aan voor de browser notificaties door op de rode bel linksonder te klikken en de instructies te volgen.
Nog niet uitgelezen?
Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.
Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.
Commentaren op je blog – Enkele plugins die je hierbij helpen
Wanneer je een blog hebt, dan wil je vaak ook dat je bezoekers de mogelijkheid hebben om te reageren op die blogposts. Dat kan om een aantal redenen heel goed zijn. De eerste reden is natuurlijk de interactie met de bezoeker. Meer dan eens is het mij gebeurd dat een nieuwe klant via een blogcommentaar bij mij is gekomen. Eén van mijn trouwste klanten is door een ellenlange discussie over Learning Management Systemen uiteindelijk klant bij mij geworden.
Een andere reden is dat het de bezoeker een reden geeft om terug te komen. Want als je een vraag stelt, wil je waarschijnlijk ook het antwoord weten.
En zo kan ik nog wel een vier- of vijftal goede redenen bedenken, maar een laatste heel goede reden is dat ‘user created content’, content die door de bezoekers is aangemaakt dus (zoals een commentaar) je blog relevant houdt voor Google.
Ik heb wel eens klanten die geen gebruik willen maken van de commentaarmogelijkheden van WordPress. Maar dat probeer ik ze toch altijd uit het hoofd te praten.
Maar als je die commentaren toestaat, dan wil je die natuurlijk wel een beetje handig kunnen beheren, nietwaar? En daarom heb ik voor jou een aantal plugins op een rijtje gezet die jou helpen met het beheren van de commentaren op je blog.
Yoast Comment Hacks
Yoast Comment Hacks -om een onzinnige reden in de Nederlandse versie van de WordPress repository automatisch vertaald naar ‘Yoast Reactie Hacks’ is een beetje een Zwitsers zakmes voor het beheren van en werken met reacties.
Zo ben ik zelf helemaal niet zo dol op mensen die alleen maar een commentaar als ‘goed’ of ‘interessant’ achter laten. Negen van de tien keer zijn dat sowieso mensen die achterhaalde ‘link building’ methoden gebruiken. Eén van de zaken die mogelijk is, is om een minimum- en maximum lengte voor een commentaar op te geven, om zo in ieder geval een wat meer inhoudelijke reactie af te dwingen.
Soms geeft iemand een reactie die je liever beantwoord in een meer persoonlijke communicatie. Dat kan ook mooi, omdat de plugin aan de ‘bewerk balk’ voor commentaren een envelopje heeft toegevoegd. Klik je daarop, dan kan je gelijk reageren via email.
Nu zal standaard een notificatie met betrekking tot het plaatsen van een reactie naar de ‘supergebruiker’ van je site gestuurd worden. Maar dat email adres is eigenlijk bedoeld voor berichten die te maken hebben met het technisch onderhoud van je WordPress site. Stel nu dat je het modereren van je reacties door een ander -of zelfs door een heel team- laat doen. Dat is geen enkel probleem, omdat de plugin het ook mogelijk maakt om het adres van de notificaties aan te passen. Lekker handig dus.
Wanneer mensen reageren op reacties van anderen biedt WordPress de mogelijkheid om de reacties bij elkaar te houden, door deze als ’takken’ in de discussie zichtbaar te maken. Soms reageert iemand echter op een verkeerd bericht. Om dit later te herstellen, kan je de ‘parent ID’ van een reactie aanpassen, waardoor de reactie in de juiste plaats in de discussie wordt gehangen.
Deze plugin is zeker een grote hulp bij het beheren van de commentaren op je blog.
Comment Moderation Role
De plugin ‘Comment Moderation Role‘ is een plugin die een compleet nieuwe bevoegdheid toevoegt aan WordPress. Standaard is het namelijk zo, dat je met de rol ‘Editor’ (Redacteur) commentaren kan goedkeuren, afkeuren en wijzigen. Met deze rol kan je echter ook alle andere content bewerken.
Wanneer je een gebruiker hebt die uitsluitend commentaar mag modereren, is deze plugin een uitkomst.
Hoe krijg ik die hinderlijke tekst ‘Geef een antwoord’ weg?
Als er één ding hinderlijk is voor het krijgen van commentaren op je blog, is het wel die volkomen onnozele vertaling van ‘Leave a reply’ bij het commentaarveld van WordPress. Voor een heel lange tijd werd deze tekst vertaald met ‘Laat een reactie achter’… iets wat toch redelijk duidelijk maakt wat de bedoeling is. Maar ik weet niet bij welke WordPress versie deze kromme vertaling is ingeslopen, maar op een gegevens moment stond er ineens ‘Geef een antwoord’. Een antwoord waarop? Er is geen vraag gesteld.
Daar wil je dus duidelijk een andere tekst voor hebben en gelukkig is dit ook mogelijk. Je kan dit in principe op een tweetal manieren doen. Een makkelijke, en een minder makkelijke manier. De makkelijke manier is dit te doen met behulp van de plugin Loco Translate. De vraag is natuurlijk, waar deze tekst nu precies voorkomt.
Je zou natuurlijk verwachten, dat je dit ergens in de thema bestanden zou vinden, maar zo makkelijk is het helaas niet. De tekst maakt deel uit van de WordPress core en in Loco Translate zal je dus niet op ‘Thema’s’ of ‘Plugins’ moeten klikken, maar op ‘WordPress’. Heb je dat gedaan, dan krijg je een scherm te zien wat ongeveer op onderstaande afbeelding lijkt.
Er is namelijk niet één, maar een viertal vertaalbestanden voor WordPress. We hebben hierbij het eerste bestand nodig, dus we klikken op de eerste ‘Nederlands’ in de lijst.
Vervolgens zoeken we naar de tekst die we willen aanpassen, veranderen de tekst en slaan hem op. Hoe we dat doen heb ik in mijn eerdere artikel over Loco Translate besproken.
Maar dan nu de nachtmerrie. Op het moment dat je een nieuwe versie van WordPress installeert, zal het vertaalbestand overschreven worden. Om dat te voorkomen, moet je nog een paar extra stappen nemen.
De vertaling veiligstellen
In de vertalingseditor van Loco Translate heb je een aantal tabbladen : ‘Editor’, ‘Bestandsinformatie’, ‘Herstellen’, ‘Verhuizen’ en ‘Verwijderen’.
Klikken we op ‘Verhuizen’, zien we iets wat lijkt op onderstaande:
Ik kan hier ervoor kiezen om mijn vertaalbestand op een andere plaats te zetten, en het ook vanuit die andere plaats te lezen, in de folder ‘languages/loco/. Dat doe ik dus.
Is daarmee het probleem opgelost? Absoluut niet! Want wanneer je nu een volgende keer WordPress update, dan zal het bestand niet overschreven worden, maar ook niet bijgewerkt!
Op het moment dat ik dit schrijf is WordPress 5.9.x de gangbare versie. Nu zal er weinig aan functionaliteit worden toegevoegd voordat we WordPress 6.0 krijgen, maar als dat gebeurt dan is het heel waarschijnlijk dat er heel wat nieuwe tekst in WordPress erbij is gekomen, die vertaald had moeten worden. Omdat we nog steeds het vertaalbestand van WordPress 5.9 gebruiken, zal dat niet gebeuren. We zullen dus af en toe het vertaalbestand met de hand bij moeten werken. Het verschil tussen de eerste methode (bestand niet verplaatsen) en de tweede methode (bestand wel verplaatsen), is dat we bij de eerste methode iedere keer met een nieuwe update van WordPress (van 5.9.3 naar 5.9.4 bijvoorbeeld) het vertaalbestand moeten bijwerken.
Bij de tweede methode hoeft dat alleen bij grote upgrades (van 5.9 naar 6.0 en van 6.0 naar 6.1).
Een mooiere manier is om dit via een child theme te doen. Maar daar zou ik een complete blogpost over kunnen schrijven.
Misschien doe ik dit binnenkort ook.
Comment Image
Comment Image maakt het mogelijk om een afbeelding aan je commentaar te hangen. Voor de WordXPression site zie ik daar niet zoveel nut in, maar als een hobby project ben ik bezig met een recepten site. Op die site wil ik het juist voor mensen mogelijk maken om een afbeelding te uploaden van het gerecht wat ze gebakken hebben.
Voor community gerichte sites kan zo’n afbeelding bij een commentaar heel wat waarde toevoegen.
Subscribe to Comments Reloaded
Ik heb deze plugin in een grijs verleden al eens genoemd, maar nu -in de context van commentaar plugins- doe ik het graag nog eens. Een plugin die je eigenlijk niet wilt missen, wanneer je een levendige discussie op je site wilt hebben.
Wanneer de bezoeker een commentaar plaatst krijgt hij de keuze of hij zich wil abonneren op eventuele reacties. Iets was je natuurlijk als bezoeker graag doet wanneer je een vraag stelt. Want dan krijg je een reactie wanneer er een antwoord is.
Voor meer commentaren op je blog moet je eigenlijk deze plugin gewoon installeren.
Simple Comment Editing
Vind je het ook zo irritant wanneer je ergens een commentaar achterlaat en je direct na het posten merkt, dat je een koe van een tikfout hebt gemaakt?
Ik wel. Om deze ergernis bij je bezoekers weg te nemen, kun je ‘Simple Comment Editing‘ installeren. Tot 5 minuten na het posten, kan de bezoeker terug gaan naar het commentaar en dit nog wijzigen. Er ook een premium versie waarmee je een aantal opties in kan stellen. Een licentie voor één site is gratis, voor 20 sites kost het een paar tientjes.
Copy or Move Comments
Het gebeurt wel eens dat iemand een commentaar onder een compleet niet relevante blog plaatst. Soms is dat omdat die persoon meerdere vensters open heeft, en net in het verkeerde venster zit te werken, soms is het om andere redenen. Met de plugin Copy or Move Comments kan je die commentaren ‘omhangen’ van de éne blogpost naar een andere.
Dit kan ook handig zijn wanneer je bijvoorbeeld twee blogposts samenvoegt, of je een blogpost verwijdert (bijvoorbeeld omdat het artikel niet meer relevant is… tips voor WordPress 3.2 is voor vandaag niet echt relevant meer), maar je de discussies eronder wel wilt behouden, bijvoorbeeld omdat deze nog steeds relevant zijn.
Akismet
En omdat de mogelijkheid tot het geven van commentaar natuurlijk ook voor spam reacties zal zorgen, is het goed om ook daar iets tegen te hebben. Vroeger kwam de Akismet plugin mee met WordPress, tegenwoordig niet meer, maar wanneer je veel last begint te krijgen van comment spam kan je eigenlijk niet zonder deze plugin.
Blijf bij!
Met WordXPression blog ik al weer bijna 12 jaar over WordPress, marketing, e-commerce en e-learning. Nuttige informatie die jou tijd en geld kan besparen. Zorg daarom ook, dat je niets mist en abonneer je via de nieuwsbrief door het formulier hieronder in te vullen, of meld je aan voor de browser notificaties door op de rode bel linksonder te klikken en de instructies te volgen.
Nog niet uitgelezen?
Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.
Trefwoorden
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Voeg je koptekst hier toe