Welke onderwerpen rond WordPress en ondernemen waren in 2019 volgens jou en de andere lezers het meest interessant?
Het is nu enkele dagen voor de jaarwisseling. Binnenkort is het 2020. Aangezien ik in 2010 met WordXPression ben begonnen, gaat er voor mij op twee manieren een nieuw decennium in. Een goed moment om eens stil te staan bij al die onderwerpen waarover ik in al die jaren heb geschreven en vooral… welke onderwerpen hebben de ’tand des tijds’ doorstaan en worden tot op de dag van vandaag nog steeds gelezen.
Maar voor we dat doen, laten we eens kijken naar wat cijfertjes. Toen ik in 2010 met mijn blog begon had ik na een half jaar tijd ongeveer 400 bezoekers per maand en een mailinglijst met 150 personen. Op dit moment wordt de nieuwsbrief door iets meer dan 5000 mensen gelezen en heb ik gemiddeld tussen de 20-25K unieke bezoekers per maand.
Bij de voorbereidingen van dit artikel ontdekte ik dat het meest gelezen artikel uit mijn blog in het afgelopen jaar meer dan 17.000 maal is gelezen. Een aantal bezoekers op één artikel, waar ik in 2010 nog niet voor mijn hele site over durfde dromen.
Het gaat dus goed met de vindbaarheid en populariteit van de WordXPression site. Maar wat zijn nu eigenlijk, over een heel jaar gemeten de populairste onderwerpen?
Om eerlijk te zijn, verbaasde mij het resultaat. Maar dan wel op een blijde manier.
De oudjes doen het altijd beter
Ongeveer 70% van al het verkeer naar de WordXPression site is afkomstig van Google. En Google heeft de (on)hebbelijke eigenschap dat veel bezochte artikelen met een lange geschiedenis het beter doen, dan blogartikelen die nog maar net online staan. Het verbaast dan ook niemand denk ik, dat een aantal van mijn oudere artikelen voorkomen in die top tien.
Soms jammer, omdat de inhoud van het artikel toch enigszins is verouderd. Maar in die gevallen had ik dit in het artikel aangegeven en de lezer geadviseerd om ook een aantal gerelateerde artikelen te lezen. Soms ook goed. Want sommige informatie is gewoon tijdloos.
Bovendien heeft een artikel wat in 2019 pas is gepubliceerd altijd één groot nadeel ten opzichte van de artikelen uit de jaren daarvoor. Het nieuwe artikel mist per definitie een ‘stukje jaar’. Een goede reden overigens om in December 2020 een vergelijkbaar artikel te plaatsen.
1. De meest gemaakte fouten met een eigen T-Shirt business.
Ik wist dat dit een populair artikel was, maar toen ik de cijfers voor dit blogartikel bij elkaar veegde, begreep ik voor het eerst hoe populair.
Want het artikel “Beginnen met een T-Shirt Business, de meest gemaakte fouten” uit mei 2018 is in 2019 maar liefst ruim 17.000 maal gelezen. Dat is ruim drie maal zoveel als het tweede artikel in deze top tien (ruim 5.500 maal gelezen).
De waanzinnige populariteit van dit artikel is ook één reden geweest, waarom ik besloot niet compleet te stoppen met ‘Start je eigen T-Shirt Store’, maar hiervoor in de plaats op de T-Shirt Academy een complete online cursus aan te bieden.
Als er één ding duidelijk is geworden uit mijn blogartikel voorziet mijn training in een heel duidelijke behoefte.
2. Artikelen en plugins voor online boekingen hebben het altijd goed gedaan
Mijn artikel ‘Vier plugins voor boekingen besproken‘ uit februari 2019 had ‘slechts’ één derde van het aantal bezoekers dan het vorige artikel. Maar het onderwerp, boekingen via WordPress, heeft beslist niet minder interesse. Want hoewel de andere blogartikelen rond boekingen plugins de top niet haalden, hadden alle artikelen met de tag ‘boekingen‘ meer dan 14.000 bezoeken. Iets minder dan nummer één in de top 10 dus, maar toch nog steeds een respectabel aantal.
3. Een veelvoorkomend probleem opgelost
De beste manier om goed gevonden te worden op Google is een veelvoorkomend probleem op te lossen. En mijn artikel ‘HTTP Error – Wanneer WordPress afbeeldingen niet willen uploaden‘ uit maart 2018 wordt bijna even vaak gelezen als het artikel over de online boekingen hierboven. Met ruim 5000 bezoekers in 2019 mag ook dit artikel zich in een welverdiende populariteit verheugen.
4. WooCommerce Point of Sale
Ik moet eerlijk zeggen dat ik toen ik het artikel schreef niet verwachtte, dat het zo’n grote ‘verkeersvanger’ zou zijn. Maar dat is het dus wel. “WooCommerce Point of Sale – Een kassa voor je webwinkel” uit november 2017 is in 2019 ruim 4800 maal gelezen.
5. Videotekst animaties maken
Ook dit is een artikel waarvan ik nooit verwacht had dat het populair zou worden. Maar de werkelijkheid is, dat ‘Videotekst animaties maken‘ slechts 87 minder hits had dan ‘WooCommerce Point of Sale’. Met iets minder dan 4800 bezoekers toch een heel populair artikel!
6. Online betalen in WordPress
Ik heb het artikel ‘Online betalen in WordPress = Stap voor stap uitgelegd (eindelijk) uit maart 2015 geschreven omdat voor veel mensen het onduidelijk was hoe je ‘ideal betalingen in WordPress op kan nemen’.
Gezien de populariteit van het artikel (rond de 4300 bezoekers in 2019) nog steeds een populair onderwerp.
7. Over cadeaukaarten en webwinkels
In mijn artikel Wat je met een cadeaukaart in je WooCommerce webwinkel kan doen uit maart 2018 heeft in 2019 zich op zo’n 4000 bezoekers mogen verheugen.
8. Bepaal de prijs van je online training
Het blogartikel ‘Wat mag die online training eigenlijk kosten‘ mag zich sinds september 2016 verheugen op heel wat belangstelling. Ook in 2019 heeft een kleine 3700 kennisondernemers kennis genomen naar een methodiek voor het bepalen van de prijs van je online training. Want een goede online leeromgeving zonder een goede prijsstelling, dat is maar het halve werk, toch?
9. En een facelift voor de WP Cron
Ik begon mijn blogartikel met de opmerking, dat oude artikelen het goed doen. Een heel mooi voorbeeld hiervan is wel mijn blogartikel over WP Cron wat ik oorspronkelijk in 2012 had geschreven.
Omdat het artikel toch nog behoorlijk wat verkeer trok (3200 bezoekers in 2019), maar eigenlijk het artikel behoorlijk verouderd was, heb ik dit artikel recentelijk een complete ‘makeover’ gegeven.
10. En… What the FAQ? Nog een artikel over T-Shirts?
In 2019 hebben zo’n 2900 mensen het blogartikel ‘Een Eigen T-Shirt Business – FAQ‘ gelezen. En daarmee zijn we deze top tien begonnen en geëindigd met een artikel over een eigen T-Shirt business. Toch mooi op de vooravond van de start van de T-Shirt Academy, een online cursus die jou helpt bij het starten met je eigen T-Shirt business. Eén ding durf ik je wel met zekerheid te zeggen. De koploper en de hekkensluiter in deze top tien zullen volgend jaar niet meer in de lijst voorkomen, omdat alle blogartikelen over T-Shirts in de komende maanden verplaatst zullen worden naar de T-Shirt Academy.
Wil jij in 2020 (of daarna) een goed passief inkomen verdienen met een eigen T-Shirt business, dan zou ik in ieder geval die site in de gaten houden!