Zeven goede voornemens voor je website in 2020

Maar eigenlijk mag je het altijd doen

De jaarwisseling komt langzaam dichterbij. Op het moment dat dit blogartikel wordt gepubliceerd is het 23 december 2019 en waarschijnlijk denkt op dit moment een groot aantal mensen nu na over goede voornemens voor het nieuwe jaar.

Prachtig natuurlijk. Maar mocht je dit blogartikel pas later lezen, laat zeggen in februari 2020, maart 2021 of oktober 2023, denk alsjeblieft niet, dat je tot een nieuwe jaarwisseling moet wachten, om met deze goede voornemens aan de slag te gaan. Eigenlijk heb ik dat idee van ‘goede voornemens voor het nieuwe jaar’ nooit zo goed begrepen. Wanneer je een verandering ter verbetering door wilt voeren, doe je dat toch zo snel mogelijk en wacht je hier geen maanden op.

Maar voor al die mensen die wel met oud en nieuw een begin maken met positieve veranderingen heb ik hier een zevental goede voornemens die je helpen meer resultaat -op welke manier dan ook- uit je website te krijgen.

1. Blog Planmatig

Words
Words “writer’s blog” written with old typewriter

Wanneer je website producten of diensten verkoopt, kan je de conversie van die producten of diensten enorm verhogen, door ook daadwerkelijk planmatig te bloggen.

Ik zie maar al te vaak dat mensen vrij willekeurig bloggen. Op het moment, dat ze iets te schrijven hebben, schrijven ze erover. Dat is heel mooi en spontaan, en in ieder geval beter dan niet bloggen, maar je laat een heleboel potentieel van je blog onbenut.

Door planmatig te bloggen kan je de conversie van je website aanzienlijk verhogen. En wel op twee manieren.

  1. Wanneer je je blogs op voorhand plant, dan weet je waarover je gaat schrijven. Het grote voordeel hiervan is dat er een heel stuk werkdruk achter het bloggen wegvalt, omdat er minder ‘deadlines’ zijn.
  2. Wanneer je je blogposts synchroniseert met je ‘product kalender’ dan versterk je het promotionele aspect achter je blogposts. Bijvoorbeeld : In juni geef jij een training. Uit ervaring weet je, dat je drie maanden voor de aanvang van de training met promotie moet beginnen. In maart post jij dus een blogpost waarin onder meer die training onder de aandacht wordt gebracht. Op deze manier breng je de training onder de aandacht van de mensen, die zich vroeg in zullen schrijven voor de training. In mei post je nog een keer een blog, waarin je de training onder de aandacht brengt. Dit voor de gebruikelijke ‘last minute’ boekers.

2. Link je blogposts interen aan elkaar door

Dit is iets wat eigenlijk nog veel te weinig mensen doen. Maar wanneer iemand jouw blog leest, dan zijn er hoogstwaarschijnlijk andere blogposts met gerelateerde informatie. Wanneer je doorlinkt aan deze gerelateerde informatie vanuit de tekst van de blogpost zelf, is de kans groot, dat jouw lezer door zal klikken naar een aantal andere blogposts. Dat heeft de volgende voordelen:

  1. Met betrekking tot SEO: Het doorlinken naar informatie verhoogt de ‘belangrijkheid’ van het artikel of de pagina waar naar wordt doorgelinkt.
  2. Voor je bouncerate: Wanneer je bezoeker doorklikt, wordt je bouncerate verlaagd, wat ook weer goed is voor je SEO.
  3. Met betrekking tot je branding: Hoe langer iemand doorklikt op je site, des te groter de kans is, dat hij of zij de naam van je website zal herinneren en dus terug zal komen voor meer.
  4. Voor de promotie van je product of dienst: Wanneer je bezoeker langer op je website blijft, is de kans groter, dat hij jouw producten of diensten zal ontdekken.

Kortom, allemaal heel goede redenen om intern door te linken, ik zie het echter heel weinig gebeuren. Een gemiste kans.

3. Stroomlijn je website

Heb ik je verteld dat ik weinig doe aan ‘goede voornemens met het nieuwe jaar’? Soms komt het echter zo uit, dat je toch een goed voornemen rond het nieuwe jaar begint. Want bij het nadenken over dit blogartikel bedacht ik dat één van mijn tips ook heel erg voor mijzelf geldt. Namelijk het stroomlijnen van de website. Ik heb nog heel wat -overigens niet in het menu opgenomen- pagina’s die eigenlijk helemaal niet meer van belang zijn. Door al die overbodige pagina’s te verwijderen en daar waar nodig –om 404 fouten te voorkomen– enkele verwijzingen naar andere pagina’s aan te brengen, maak je niet alleen je site ‘slanker’ (en sneller) maar voorkom je ook, dat mensen per ongeluk op niet meer relevante pagina’s belanden. Tussen kerst en oud en nieuw ga ik hier zelf mee aan de slag.

4. Implementeer een salesfunnel

Verkoop je meer dan één product? Prachtig! Maar hoe verkoop je dit product eigenlijk? Wanneer je je producten in de vorm van een ‘sales funnel’ aanbiedt, kan je je conversie enorm verhogen. Ik heb hier nog zo gek lang niet een serie uitgebreide blogartikelen over geschreven die je zeker eens na moet lezen, mocht je deze nog niet kennen.

5. Zorg voor een exit pop up!

Laten we het over één ding eens zijn. Pop ups zijn hinderlijk. Laten we het ook over iets anders eens zijn. Pop ups zijn effectief. De meeste mensen die zich inschrijven voor mijn nieuwsbrief, doen dit via een pop up.

Om pop ups toch op een bezoekersvriendelijke manier te gebruiken, moet je dus beslist niet zodra een pagina wordt geopend je bezoeker confronteren met een pop up. Dat werkt irritatie en zorgt ervoor dat je bezoeker eerder af zal haken.

Wat wel werkt is een zogenaamde ‘exit pop up’, een pop up die pas zichtbaar wordt, wanneer je bezoeker zich buiten het gebied van de webpagina begeeft. Normaliter doet hij dit, om een nieuwe website te bezoeken.

Zorg er bij exit pop ups echter wel voor, dat na het sluiten van deze pop up, hij een aantal dagen -of weken zelfs- niet meer getoond wordt. Voorkomt weer een hoop irritatie.

6. Bied digitale producten aan!

E-book reader
E-book reader isolated on the white background

Of het nu een e-boek of een online training betreft, zorg ervoor, dat jouw bezoekers op jouw website ten minste één digitaal product kunnen kopen. Dat heeft namelijk een aantal belangrijke voordelen.

  1. Een digitaal product is bij uitstek een manier om je te leren kennen. Een ‘gratis e-boek’ is leuk, maar je weet zelf hoe het gaat. Waarschijnlijk lees jij ook minder dan de helft van de gratis e-boeken die je download. Je bezoeker zal echter meer geneigd zijn een kennisproduct tot zich te nemen, wanneer hij er voor heeft betaald.
  2. Een digitaal product is bij uitstek geschikt voor mensen die niet in staat zijn een fysiek product bij je af te nemen. Ik heb bijvoorbeeld besloten mijn T-Shirt cursus als online training aan te bieden, omdat ik in het verleden van veel mensen hoorde, dat ze de training graag zouden willen volgen, maar door tijd of locatie hier niet toe in staat zijn.
  3. Een digitaal product is een goede manier om ook (enig) passief inkomen te genereren.

7. Leer Gutenberg gebruiken

Het jaar 2019 begon met een grote misser van de kant van de makers van WordPress. De nieuwe Gutenberg editor werd ons als WordPress gebruiker min of meer door de strot geduwd met alle kinderziektes en onwerkbaarheden die op dat moment nog in de nieuwe WordPress editor aanwezig waren.

Dat heeft wereldwijd een grote aversie tegen de Gutenberg editor opgeleverd. Inmiddels is deze editor echter stabiel, werkt goed en biedt veel meer mogelijkheden dan de ‘klassieke editor’ en is -in mijn optiek- het zeker waard om eens goed en serieus naar te kijken.

Een tweede belangrijke reden om dit te doen, is dat het bijna 2020 is. Dat heeft je nog 2 jaar om met Gutenberg te leren werken omdat in 2022 de ondersteuning voor de klassieke editor helemaal gestopt gaat worden.

Ik heb het afgelopen jaar een aantal malen over de Gutenberg editor geblogd en heb hier de voordelen en de nadelen niet onder stoelen of banken gestoken. Lees die blogs nog eens na en leer in 2020 met deze nieuwe, krachtige, WordPress editor werken.

Fijne kerstdagen en gelukkig nieuwjaar!

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 

Bezoekadres
Eperweg 135 (op afspraak)
8072 PL Nunspeet

Postadres
Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.