Abandoned Carts voorkomen met WooCommerce

Dit artikel is inmiddels al weer meer dan twee jaar oud. Hoewel alles in dit blogartikel nog helemaal juist is, laat ik je in mijn online cursus ‘Bouw Zelf je Webshop met Elementor Pro’ zien hoe je een visueel veel fraaiere oplossing kan bouwen.

Het digitale gangpad staat vol winkelwagentjes…

Ik heb het in het verleden eerder aangekaart, maar één goed manier om de omzet van je webwinkel met zo’n 30% te laten stijgen, is het voorkomen van zogenaamde ‘Abandoned carts’.

Zo’n 60% van alle winkelwagentjes op een website zal nooit naar de digitale kassa gaan… Heel wat bezoekers stoppen producten in de winkelwagen, zonder hier ook echt iets mee te doen.

Hierbij zijn drie mogelijke oorzaken te benoemen, waarom de klant het bestelproces afbreekt.

abandoned cart popup

1. In het proces zelf is iets niet naar de ‘zin’ van de klant.

Dit kan bijvoorbeeld zijn, dat het hem ineens opvalt, dat je communicatie niet via SSL (https) gaat. Het kan zijn dat er voor jouw klant geen geschikte betaalmethode voorhanden is (je klant komt bijvoorbeeld uit België en jij biedt alleen iDEAL aan) of het blijkt dat de verzendkosten zo hoog zijn, dat het product ineens niet aantrekkelijk meer is.

Hier is in het verleden op diverse wijzen uitgebreid onderzoek naar gedaan en binnenkort ga ik hier dieper op in.

2. De klant ‘probeert maar wat’.

Het aardige van winkelwagentjes is dat ze vaak blijven bestaan nadat je de site hebt verlaten. Toen ik enige tijd geleden op zoek was naar een nieuwe laptop, bleek dat niet iedere site die ik bezocht een ‘wishlist’ mogelijkheid had. Ik misbruikte dus vaak de winkelwagen als een soort ‘digitale boekenlegger’ naar de producten die ik bij die leverancier interessant vond.

3. De klant raakte focus kwijt.

De klant bezocht je winkel. Maar toen kwam er een popup, dat zijn overgrootschoonmoeder de laatste foto’s van zijn kanaries had geliked op Facebook, riep zijn partner, dat de vuilnis buiten gezet moest worden of holden de kinderen de kamer in, omdat ze net terug waren uit school. Er zijn letterlijk duizenden afleidingen te vinden, waardoor we vaak online taken niet afmaken.

In de meeste gevallen was de klant echter wel van plan te bestellen. Het ging alleen niet door, omdat de aandacht werd afgeleid.

En speciaal deze categorie kan interessant zijn, om alsnog over te halen om toch tot een aankoop over te gaan. In de praktijk is dit gemiddeld de helft van het aantal mensen wat een winkelwagen had ‘achtergelaten’. Of met andere woorden, je kan zonder veel moeite 30% aan je omzet toevoegen, indien je afdoende maatregelen neemt tegen ‘cart abandonment’. En daar gaan we dus graag wat nader naar kijken.

Korting of geen korting?

Voor dat ik hier echter dieper op in wil gaan, wil ik één belangrijke discussievraag in het hele ‘cart abandonment’ verhaal adresseren. Bieden we de bezoeker korting aan?

In alle literatuur over hoe ‘cart abandonment’ te bestrijden, kom je eigenlijk twee scholen tegen.

De eerste school is die van degenen die ervan uitgaan, dat je bezoeker  al van plan was iets te kopen en dus geen extra aansporing nodig heeft.

De tweede school gaat ervan uit, dat je een hogere conversie zal krijgen door de bezoeker een extra korting aan te bieden. In dit tweede geval zal een ‘Abandoned cart popup’ aanbieding altijd gepaard gaan met een korting of een extra product.

Wat je hier mag verwachten is, dat je bezoekers uiteindelijk door hebben hoe je te werk gaat en gewoon altijd de bestelling af zullen breken om die extra korting te krijgen. Effectief verlaag je dus gewoon je prijzen met een bepaald percentage. Voor je besluit hiertoe over te gaan, is het belangrijk eens goed door te rekenen, of je jezelf dit kan veroorloven!

Maatregel 1:  Mail je bekende klanten!

Er zijn diverse plugins, zowel gratis als betaald, waarmee je bekende klanten kan mailen om ze te herinneren, dat ze nog iets in hun winkelwagen hebben achter geladen. Zelf ben ik minder blij met die plugins, maar een goede alternatief is MailChimp. MailChimp heeft namelijk de mogelijkheid om in de ‘eCommerce Automation’ mails geheel automatisch een ‘abandoned cart’ mail op te laten nemen.

Is iemand bekend als ‘subscriber’, dan zal MailChimp automatisch een bericht versturen een ingesteld aantal uren, nadat jouw klant een winkelwagen gevuld heeft achtergelaten.

Wat hier extra leuk aan is, is dat je ook gebruik kan maken van de mogelijkheid om in datzelfde mailbericht ‘recent bekeken’ producten te tonen. Want ook dat houdt MailChimp voor je bij. Dus behalve de producten die je bezoeker daadwerkelijk in zijn winkelwagen heeft, kan je ook een aantal producten waarin hij alleen nog maar interesse heeft getoond opnieuw onder de aandacht brengen.

Maatregel 2 : Retargeting adverteren

Wanneer je gebruik maakt van de ‘betere’ Google Analytics of Facebook Pixel plugins, zoals bijvoorbeeld PixelYourSite Pro, dan is het mogelijk om op het moment dat iemand een product in de winkelwagen heeft achter gelaten aan deze persoon vervolgens ‘remarketing’ advertenties met betrekking tot dit product te tonen.

Wanneer iemand dus een andere site bezoekt, blijft hij advertenties zien van het product wat hij op jouw site in zijn winkelwagen heeft achtergelaten. Hoe dit werkt zal ik ook in de komende weken in een blogpost behandelen.

Maatregel 3: Een exit popup

Maatregel 1 werkt alleen, wanneer de klant al bekend is. Het grootste deel van degenen die je site bezoeken zijn dit niet. Toch kan je ook hen opnieuw op jouw producten wijzen zonder dat dit -zoals bij Maatregel 2- direct geld gaat kosten. Dit doe je door middel van een ‘exit popup’.

Het idee is kinderlijk eenvoudig: Zodra de bezoeker aanstalten maakt de site te verlaten, toon je een popup, die hem er op wijst, dat er nog iets in de winkelwagen is.

Nu zijn hier verschillende plugins voor beschikbaar, maar persoonlijk vind ik de meeste van deze plugins nogal aan de prijzige kant. Is het niet veel makkelijker om -indien we een al een handige plugin als Elementor Pro gebruiken- gebruik maken van de ‘popup’ builder die er al in deze plugin zit?

Natuurlijk. Maar toen liep ik wel direct tegen een beperking aan. De Elementor Pro plugin heeft namelijk geen ‘Condition’, waarin je kan bepalen, of er wel of niet al producten in de winkelwagen voorkomen. Dus deze popup zou ook zichtbaar worden, indien er geen producten in de winkelwagen zijn. Niet echt handig dus.

Tenzij we natuurlijk bij een ‘exit intent’ met een lege winkelwagen, we onze bezoeker uitnodigen, om de winkelwagen te vullen. Bijvoorbeeld door hem de nieuwste product toevoegingen te laten zien.

Stap voor stap – Is er iets in de winkelwagen?

Het eerst wat ik dus wil, is door middel van een shortcode te kunnen bepalen, of er wel of geen producten in de winkelwagen voorkomen. Het door mij gewenste ‘eindresultaat’ van de shortcodes zou ongeveer het volgende zijn :

[is_woocart]
Hier komt de content als er iets in een winkelwagen zit
[/is_woocart]

[no_woocart]
En hier de content als er niets in de winkelwagen voorkomt.
[/no_woocart]

Simpel genoeg, nietwaar?

Dat kan je bereiken door aan de ‘functions.php’ van je thema de volgende code toe te voegen:

add_shortcode('is_woocart', 'wxp_is_woocart');
add_shortcode('no_woocart', 'wxp_no_woocart');


function wxp_no_woocart ($args, $content = '') {
    $no_cart = false;
        if ( WC()->cart->get_cart_contents_count() == 0 ) {
            $no_cart =  true; 
        }
    if ($no_cart)   {  
    return do_shortcode($content);
   }
}


function wxp_is_woocart ($args, $content = '') {
    
    $is_cart = false;
     
        if ( WC()->cart->get_cart_contents_count() > 0 ) {
            $is_cart =  true; 
        }

    if ($is_cart)   {  
        return do_shortcode($content);
     }
}

Voor meer informatie over het zelf toevoegen van code aan ‘functions.php’ verwijs ik je graag naar mijn blogartikel ‘WooCommerce voor Waaghalzen’.

Voor het geval, dat jezelf niet zo’n waaghals bent, heb ik voor jou ook een kleine plugin gemaakt, die ongeveer hetzelfde doet. Deze kan je hier direct -zonder persoonlijke gegevens achter te laten dus- downloaden.

(Deze plugin wordt aangeboden ‘as it is’ zonder enig recht op ondersteuning of garantie)

En hoe je al deze elementen samenvoegt in een prachtige Abandoned Cart popup, kan je bekijken in onderstaande video.

Meer halen uit je webshop? Kijk dan ook eens naar de eCommerce trainingen van WordXPression.

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Flinke kortingen op cursussen van WordXPression.