Google Analytics – Doelen halen voor beginners – Deel 1 – Situatieschets

Doelen halen : Hoe kun je succes hebben zonder doelen te benoemen?

Doelen halen

Nog niet zo gek lang gelezen las ik een heel aardige quote met betrekking tot het stellen van doelen. ‘Iemand die geen doel heeft, schiet nooit mis’.

Daar staat natuurlijk tegenover, dat je ook nooit raak zal schieten.

Wanneer je begint met boogschieten -en ik durf te wedden, dat het met het schieten met een handvuurwapen niet veel anders zal zijn- is het eerste wat je leert niet, hoe je ‘in de roos kan schieten’, maar hoe je jouw schoten leert groeperen. Een incidentele treffer in de roos zegt namelijk niet, dat je weet wat je doet. Op het moment dat je waar dan ook op in het blazoen je schoten weet te groeperen, heb je controle over je acties. Vanaf dat moment kost het veel minder moeite dat ‘groepje pijlen’ te verhuizen naar een plaats waar je hoger kan scoren.

Ondernemen is als boogschieten

Veel ondernemers ondernemen, zoals veel beginners beginnen te schieten met pijl en boog. Probeer gewoon zo veel en zo gevarieerd mogelijk, en wellicht dat een paar schoten ook doel treffen. Doelen halen is zoiets als ‘in de loterij winnen’. Kenmerkend aan deze ondernemers is dan ook, dat -hoewel ze af en toe een groot succes behalen- ze geen idee hebben, hoe je een dergelijk succes bewust af kan dwingen. Want ze hebben geen idee, op welke manier dit succes is ontstaan. ‘Je moet af en toe geluk hebben’, hoor ik dan ook vaak.

En natuurlijk. Geluk speelt ook een belangrijke rol bij ondernemen. Maar op het moment, dat je alle andere variabelen onder controle hebt, kan je die keren dat geluk je ten deel valt, hier ook optimaal op inspelen.

Meten… en toch niets weten

Sinds ik met WordXPression ben begonnen heb ik altijd een nogal sterke nadruk gelegd op het meten van wat je doet. Ik heb meer dan eens geschreven over ‘doelen stellen’ en wanneer je een trouwe lezer van deze nieuwsbrief bent, zal het vergelijk met boogschieten je ook niet helemaal vreemd zijn.

En toch loop ik er bijna dagelijks tegen aan, dat klanten en aspirant klanten wel netjes Google Analytics geïnstalleerd hebben staan. Dat ze wel allemaal netjes meten wat ze doen, maar geen idee hebben, wat ze met al die gegevens aan moeten.

Vandaar dat ik in een aantal blogposts toch maar eens een ‘minicursus Google Analytics’ wil geven. In een viertal blogposts wil ik je stap voor stap uitleggen, hoe je Google Analytics kan gebruiken om doelgericht  te meten.

Een praktisch voorbeeld

En we gaan hier gelijk maar aan de slag met een heel praktisch voorbeeld. Bijna op iedere website is wel een zogenaamde ‘funnel’ te benoemen. Of dit nu een opt-in funnel is, waarbij iemand via een aantal pagina’s geleid wordt naar een gratis down te loaden e-boek, of een sales funnel, waar iemand via een aantal pagina’s je product koopt.

In ons voorbeeld gaan we uit van een opt-in funnel. En in een viertal artikelen laat ik je zien, hoe je dit doelgericht kunt meten. En de gegevens ook kan gebruiken om jouw middelen efficiënter in te kunnen zetten.

Begrijpen wat je doet…

Mensen die mij wat langer kennen, weten inmiddels, dat ik behoorlijk enthousiast kan worden over zogenaamde ‘pad analyses’, onderzoeken wat bezoekers precies op je site doen, en welke paden bezoekers nemen voor zij op de één of andere manier ‘converteren’, abonnee van je nieuwsbrief of zelfs klant worden. Op het moment, dat je namelijk begrijpt welke paden mensen volgen, kan je ook kijken of je dit kan optimaliseren. Of door het te volgen pad eenvoudiger te maken, of door meerdere ‘paadjes aan te leggen’.

Met betrekking tot een funnel hoeven we ons echter weinig zorgen te maken over het te volgen pad. We hebben het zelf immers in steen uitgehouwen. Doorgaans zal je pad uit de volgende stappen bestaan :

  • Buttons en links die verwijzen naar de pagina waar je het gratis product aanprijst.
  • Pagina met de beschrijving van het gratis product. (opt in page)
  • Een ‘bedankt’ pagina die getoond wordt als een email adres wordt achtergelaten.
  • De uiteindelijke download pagina voor het product.

Meetdoel

Toen je Google Analytics installeerde heb je waarschijnlijk niet lang nagedacht met betrekking tot het doel waarmee je dit deed. Maar vanaf nu gaat iedere meting die we implementeren een doel hebben.

Eén belangrijk doel van onze metingen is om te kunnen bepalen, welke inspanningen ook daadwerkelijk tot resultaat leiden. Want hoe vaak zijn we niet bezig met allerlei activiteiten rond Social Media, adverteren, netwerken en tientallen andere activiteiten om meer bezoekers te krijgen, zonder werkelijk te weten welk van deze activiteiten nu werkelijk voor meer omzet zorgt.

Is het je AdWords campagne? In dat geval is het wellicht zonde van die vele uren die je steekt in het liken en sharen van allerlei Facebook posts. Of zijn het juist je activiteiten binnen social media?

Wanneer je deze mini-cursus hebt doorlopen, zal dit geen vraag meer voor je zijn, maar ben je in staat hier een duidelijk en éénduidig antwoord op te geven.

De scope van dit ‘project’.

Wanneer je aan een project begint, is het altijd goed om de scope van het project te bepalen. In ons kleine ‘blog projectje’ bakenen we dan ook eerst af wat wel en wat niet bij ons project hoort.

Wat we niet gaan meten is via welke elementen van de user interface de bezoeker op de opt-in pagina is gekomen. Dit is omdat dit te veel ‘Google Analytics voor gevorderden’ wordt, en we het op beginnersniveau willen houden.

Wat we juist weer wel willen meten (en weten) is via welke externe links bezoekers op de pagina zijn gekomen.

Je doel benoemen

De eerste belangrijke stap is dat je je doel duidelijk en éénduidig weet te benoemen. Dat lijkt misschien makkelijker dan dat het is. In de praktijk kom ik het namelijk meer dan eens tegen, dat een ondernemer zijn ‘Bedankt’ pagina als doel benoemt. Niet dus. Want op het moment dat de bezoeker de bedankt pagina te zien krijgt, moet hij namelijk nog iets doen. De inschrijving bevestigen. Na het bevestigen van de inschrijving wordt hij, als jij je funnel goed hebt ingericht, doorgestuurd naar de download pagina. Dus de download pagina is je uiteindelijke doel.

Je Opt-In funnel

Jouw Opt-in funnel bestaat dus uit een aantal pagina’s.

  • De opt-in pagina
  • De bedankt pagina
  • De download pagina

Het pad wat we de bezoeker verwachten te zien volgen is ook deze pagina’s in deze volgorde.

Het vervolg.

In dit blogartikel heb ik je hopelijk duidelijk kunnen maken wat nu het doel is van metingen met Google Analytics. In de volgende les in deze minicursus leg ik je precies uit hoe je het door ons bedoelde doel in Google Analytics kan implementeren.

In het derde deel van deze cursus kijken we naar de manier waarop we Google Analytics duidelijk gaan maken waar ons verkeer vandaan komt.

En in het vierde deel gaan we uiteindelijk aan de slag met de resultaten van onze metingen. En leer je hoe je kan ontdekken hoe je jouw middelen van tijd en geld het best in kan zetten voor de promotie van je producten.

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht