Hoe zorg je er voor, dat er op je banners wordt geklikt?
Of het nu gaat om affiliate banners, of om banners die je op je eigen site hebt staan om meer bezoekers naar je doelpagina’s te krijgen, je zal het ongetwijfeld hebben gemerkt, er wordt niet veel op banners geklikt. Mensen zijn als het ware ‘bannerblind’ geworden. En dat is natuurlijk niet zo vreemd. Wanneer ik sommige sites bezoek word bestookt met banners en pop ups. De moderne website bezoeker heeft inmiddels geleerd hoe je niet gewenste informatie moet filteren. En is daar inmiddels heel goed in geworden.
Toch is het nog steeds goed mogelijk om site bezoekers over te halen op je banners te klikken. Mijn eigen T-Shirt winkel (Wear 2 Care) krijgt voornamelijk nieuwe bezoekers via Facebook ads en affiliate banners. Mensen klikken dus nog steeds op banners. Maar je moet een aantal dingen wel goed doen.
Verwachtingen bijstellen
En misschien moet je als eerste wel je verwachtingen bijstellen. Ik merk nogal eens dat wanneer ik een affiliate programma opzet met een webwinkelier, deze in eerste instantie veel te hoge verwachtingen van het klikgedrag van mensen heeft. Mijn ervaring is dat ongeveer één tot drie op de duizend Nederlanders op een banner klikken. Nederlanders? Ja. Inderdaad. Ik ben jaren heel actief geweest met diverse affiliate programma’s online en merkte, dat Nederlanders toch wel hele moeilijke ‘klikkers’ zijn. Mijn Nederlandse sites genereerden ongeveer één derde van de kliks die mijn internationale sites genereerden. Wees dus welkom, je werkt in een moeilijke markt.
1. Gebruik geen misleidende banners
‘Gefeliciteerd, u bent de 1.000.000ste bezoeker, u heeft een prijs gewonnen. Nee, dit is geen grapje‘. Ken jij hem ook? En… heb je geklikt? Waarschijnlijk niet. Want de meesten van ons zijn gewoon te nuchter dit te geloven. Wanneer je echter zo’n banner zou gebruiken op jouw site, dan geef je hiermee wel een signaal af, dat je er geen moeite mee hebt om mensen te misleiden. En bewust of onbewust, de bezoekers van je site zullen minder geneigd zijn om op je andere banners te klikken.
Een tweede ‘misleidende strategie’ is door je download knop te verbergen in een woud van download knoppen. Een mooi (of lelijk) voorbeeld is de site van SourceForge, een bekende site met veel Open Source projecten. Wanneer ik daar de source codes van een project wil downloaden kom ik op een pagina met één kleine ‘Sourceforge eigen’ download knop waarmee ik daadwerkelijk de software kan downloaden. Maar daaromheen staan tientallen reclame banners met een grote download knop er op. Ik word dus in verwarring gebracht (niet echt, ik ken de truc inmiddels) en verleid op een andere knop te drukken.
Het is niet zonder reden, dat steeds minder projecten op SourceForge gehost worden. De bezoekers zijn deze misleidingen beu.
2. Gebruik niet teveel banners
Mogen meerdere banners op één pagina? Ja hoor. Maar zorg wel, dat er voldoende afstand is. Een bezoeker zou met een ‘gemiddeld’ computerscherm nooit meer dan één banner tegelijk mogen zien. Hoe meer banners iemand ziet, des te sneller zal hij zijn ‘banner filter’ inschakelen.
3. Houd de banners relevant met betrekking tot de content
Wat zou jouw reactie zijn, wanneer je op deze pagina een advertentie voor een dating site zou zien? Ik kan mij er twee voorstellen, afkeurend of afwezig, met de grootste kans dat iedere reactie afwezig zou zijn (en blijven). Want op het moment dat jij deze pagina bezoekt zijn jouw hersenen gefocust op informatie over WordPress. Alles wat daar niet mee te maken heeft, filteren je hersenen uit. Zelfs wanneer je ‘in de dating markt’ zou zijn, zou de advertentie je op dat moment waarschijnlijk niet opvallen. Gaat de pagina bijvoorbeeld over GravityForms, zou een banner voor GravityForms opvallen. Een banner over de nieuwste iPhone maakt minder kans.
4. In-Content banners vallen beter op.
In Content banners, banners die midden in de content staan, vallen beter op, dan banners in de header of sidebars. Helemaal wanneer je ook rekening houdt met tip nummer 3: De banner moet relevant zijn aan de content en regel nummer 2: Nooit meer dan één banner tegelijk in je ‘viewport’, het ‘venster’ van je browser waarmee je naar de site kijkt.
5. Geanimeerde banners ‘doen het beter’ dan statische banners.
Uit onderzoek is gebleken, dat geanimeerde banners beter converteren dan statische banners. Maar laat de beweging functioneel zijn. Een ’trillende’, knipperende of anderszins ‘aandacht vragende’ banner werkt ergernis op. Maar een banner die het karakter heeft van een slide show, of banners met een functionele (tekst) animatie trekken meer de aandacht dan ‘stil staande plaatjes’.
Bonus tip: Meten is weten.
Natuurlijk is de ‘klikbaarheid’ ook sterk afhankelijk van hoe aantrekkelijk de banner zelf is. Een totaal onaantrekkelijke banner zal niet tot conversie leiden. Het is daarom ook goed om te meten welke banners ‘het goed doen’ en welke niet. Houd in eerste instantie wel het begin van dit artikel in de gaten: Stel je verwachtingen niet te hoog. 100 pagina bezoeken en nog geen enkele klik? Geen probleem. Reken op een ‘CTR’ (Click through rate) van minder dan 0,5%. Dat is normaal. Maar wanneer je éénmaal deze aantallen haalt, kijk dan goed welke banners meer en welke minder converteren. Kijk wat de verschillen zijn en gebruik deze bevindingen bij het maken van nieuwe banners.