Professioneel video bewerken is nu wel heel eenvoudig gemaakt…
Wanneer je een online videotraining ontwikkelt, video voor je homepage of voor YouTube wilt maken, dan ontkom je er eigenlijk niet aan om video te bewerken.
Zo’n twee jaar geleden heb ik je kennis laten maken met DaVinci Resolve. Een heel professioneel videobewerkingsprogramma voor wel heel weinig geld. Het is gratis.
En die gratis versie is geen uitgeklede versie, waar je maar weinig mee kan, waardoor je uiteindelijk toch de betaalde versie moet hebben.. DaVinci Resolve kon en kan alles wat een professioneel videobewerkingsprogramma moet kunnen.
Het nadeel van DaVinci Resolve is echter wel, dat alles er in lijkt te zitten, maar het toch de nodige moeite kost om het er ook uit te halen.
Een nieuwe versie
Een tijdje geleden is DaVinci Resolve 16 uitgekomen. Hier is een groot aantal veranderingen in doorgevoerd, maar de belangrijkste verandering is wel te toevoeging van de ‘Cut Page’. Om te weten wat er nu met een ‘Cut Page’ bedoeld wordt, is het goed om een beeld te krijgen van hoe DaVinci nu eigenlijk werkt.
Wanneer je video monteert, dan ga je door een aantal stappen. Eerst selecteer je de bestanden. Vervolgens zet je die ruwweg op volgorde en daarna ga je deze selectie verder bewerken.
In een volgende fase verbeter je de beeldkwaliteit en het geluid…
Voor die verschillende taken heb je verschillende hulpmiddelen nodig. En de meeste professionele videobewerkingsprogramma’s zijn zo ingericht, dat je speciale ‘pagina’s’ of tabs hebt, waaronder de userinterface schuil gaat, die je op dat moment nodig hebt.
Verdraaide handig dus.
Nu stuurt vrijwel ieder videobewerkingsprogramma je -nadat je je beeldmateriaal hebt geselecteerd- naar de ‘Edit’ page, waar je aan de slag gaat met het bewerken van je materiaal.
De complexiteit van een ‘Non Lineair Editor’
Ik geef nu al drie jaar les in het werken met Premiere Pro en DaVinci Resolve en één van de dingen waar de gemiddelde cursist in het begin moeite mee heeft is het hele concept van de non lineair editor (NLE). En vooral met de complexe ‘omgeving’ die erbij komt kijken om niet-lineair te monteren.
De makers van DaVinci Resolve 16 hebben waarschijnlijk hun oor te luisteren gelegd bij mijn cursisten, want het ‘Cut’ scherm bevat eigenlijk alle dingen, waarvan cursisten hebben aangegeven ‘zou het niet makkelijker zijn als…’
En eindelijk hoef ik bij een volgende cursus niet meer uit te leggen, waarom het werken met een NLE toch zoveel beter is. Want in de ‘Cut Page’ kan je net zo simpel werken als in iMovie of Windows Movie Maker. Om dan door te tappen naar de volgende pages om toch alle professionele functies tot je beschikking te hebben.
Wat is het grote verschil tussen het ‘Cut’ en het ‘Edit’ scherm?
Laten we met het Edit scherm beginnen. Om de eenvoudige reden, dat dat er het eerst was. Om hier aan de slag te gaan met het bewerken van video moet je een groot aantal dingen doen. Je moet je video importeren. Je moet in je videobronnen ‘markeringen’ (in- en outpoints) zetten en die naar je timeline slepen. Je moet met twee monitoren leren werken… en nog eens doorkrijgen wat er nu allemaal in die grote gereedschapskoffer zit, die je hebt meegekregen.
Bovendien wordt er voor ieder videospoor ook nog eens een geluidsspoor toegevoegd. Het is behoorlijk ingewikkeld en intimiderend bij een eerste kennismaking.
De Cut page
In zijn meest eenvoudige versie is de ‘Cut’ page wel heel makkelijk om mee te werken. Wanneer je een memorycard aankoppelt of een map met videomateriaal selecteert, dan zal DaVinci Resolve 16 dit allemaal achter elkaar in een timeline zetten. Je krijgt dus één lang spoor van alle video die er is geschoten.
En wanneer je een stukje video wilt gebruiken, dan selecteer je het gewoon door een begin en een einde op te geven en dat stukvideo naar een tweede timeline te slepen.
En dat stukje video komt automatisch direct tegen het einde van de al geplaatste video op de tweede timeline te staan.
Eenvoudig toch?
En op deze manier kan je eigenlijk al op een eenvoudige manier een aardige montage maken. Goed genoeg voor de gemiddelde ‘Talking Head’ video. En wanneer je een ‘bovengemiddelde’ talking head video wilt hebben, dan ga je daarna door naar de Edit page om je montage te verbeteren.
Niet alleen voor beginners
Zo op het eerste gezicht lijkt het misschien of de makers van DaVinci Resolve 16 een ‘speeltje voor beginners’ in het programma hebben geplaatst. Niets is minder waar. De ‘Cut Page’ kan ook voor de ervaren video editor een enorme snelheidswinst opleveren.
Want wat doe ik normaal? Of ik nu met Adobe Premiere Pro of DaVinci Resolve werk maakt eigenlijk niet eens zo gek veel uit.
Ik begin mijn video te bekijken via Adobe Bridge. Hier kijk ik welke clips wel of niet bruikbaar zijn.
Vervolgens importeer ik de bruikbare clips in mijn video editing programma en ga ze nogmaals bekijken. Nu wat uitgebreider. Ik voeg trefwoorden toe, zet markers en maak aantekeningen.
Dit doe ik allemaal in de ‘media bin’. Ben ik hier klaar, dan ga ik door naar het edit scherm. Vanuit de aantekeningen en de markers weet ik welke scenes ik wil gebruiken en ga zo langzaam maar zeker de video opbouwen.
De source tape
De ‘Cut’ pagina heeft een knop voor de ‘source tape’. De naam is afgeleid van de vroeger magnetische banden met video. Hier werd alles achter elkaar opgenomen. De source tape zet ook alle videobestanden uit de media bin of een andere bron achter elkaar om ook achter elkaar af te laten spelen. Zo kan je scenes die je wilt gebruiken direct invoegen of markeren voor latere actie.
Gebruik je hiervoor de ‘Fast Review’ functie, dan zullen de langere stukken video versneld afgespeeld worden, maar de kortere fragmenten worden op gewone snelheid afgespeeld, zodat je niets zal missen.
Een geweldig efficiënte manier om snel je bronmateriaal op bruikbaarheid te controleren.
Door gebruik te maken van de mogelijkheid om in één keer een hele serie bestanden af te spelen en direct de aantekeningen te maken, de ‘ruwe’ scenes alvast te selecteren en op een rij te zetten heb je straks met de daadwerkelijke edit een goede start.
Behoorlijk intelligent
Nooit meer saaie scenes
Hoewel de Cut Page het gebruikersgemak van iMovie heeft, is het toch een stuk krachtiger door de ‘intelligente functies’ die er zijn ingebouwd. Zo kan je ervoor kiezen om de ‘saaie scenes’ te markeren. Scenes waar te weinig gebeurt worden er dan uitgelicht, zodat je daar iets mee kan doen.
Dat kan bijvoorbeeld het inzoomen op de afbeelding zijn. En dat inzoomen kan ook vanuit een intelligente functie gebeuren. Je hoeft maar aan te geven, dat je over een bepaald gemarkeerd deel een close up wilt, en het wordt voor je geregeld.
Een andere mogelijkheid om te scenes af te wisselen is door de b-roll te gebruiken.
Alle camera’s gesynchroniseerd.
Een tweede prachtige functie is de zogenaamde ‘sync bin’. Wanneer je met meerdere camera’s werkt dan vind je hier het materiaal van de verschillende camera’s keurig in sync tegen een tijdlijn aan getoond.
Hies je vervolgens in je ‘edit’ tijdlijn een deel van de video die je wilt vervangen door een ander camera standpunt, wordt de juiste video keurig in sync op die plaats ingevoegd.
Een enorm handige functie die je veel tijd zal besparen.
DaVinci Resolve Studio
Naast de gratis versie is er ook een betaalde versie van DaVinci Resolve. Deze heet ‘DaVinci Resolve Studio’. Het belangrijkste verschil is altijd geweest, dat je met de betaalde versie in teams kan werken. Zo kunnen teams aan verschillende scenes werken. Of kunnen verschillende taken gelijktijdig uitgevoerd worden. Terwijl één partij bezig is met het sound design, kan de andere partij zorgen voor de color grading of de grafische effecten.
Allemaal dingen die jij waarschijnlijk niet nodig zal hebben. Dus voor jou is die gratis versie meer dan genoeg toch?
Helemaal waar. Maar in DaVinci Resolve 16 zijn bepaalde nieuwe onderdelen gekomen die alleen beschikbaar zijn in de betaalde versie.
Gezichtsherkenning
Eén van die mooie dingen is bijvoorbeeld de ‘gezichtsherkenning’. Wanneer je alleen talking head video’s met je eigen hoofd maakt, natuurlijk totaal niet nodig. Maar wat als je documentaires maakt, of met verschillende docenten aan één productie werkt. De ‘Face recognition’ optie kijkt per scene welke personen voorkomen en stelt je in de gelegenheid om de namen van die personen op te geven.
Een enorm handige functie.
Meerdere resoluties voor één project
Vroeger was het allemaal zo duidelijk. Een film was bedoeld voor televisie of bioscoop. En in het ene geval was de film breder dan in het andere geval.
Tegenwoordig hebben we veel verschillende apparaten waarop we onze video af kunnen spelen. Is het een vierkante Instagram video? Komt de video ‘portrait’ op een telefoon?
Het is onvoldoende om gewoon een deel van de video ‘af te hakken’, hierdoor kan je essentiële beeldelementen missen. Je wilt eigenlijk de uitsnede in de video zelf kunnen bepalen.
En sinds enige tijd is dit mogelijk. In DaVinci Resolve 16 kost het weinig of geen moeite om een tweede ’timeline’ aan te maken met een andere beeldverhouding. Op deze ’timeline’ kan je vervolgens op sleutelposities de uitsnede van de video aanpassen. Bijvoorbeeld door het beeld iets naar beneden te trekken, indien iemand wordt ‘onthoofd’, of naar links of rechts te verschuiven, wanneer een belangrijke gebeurtenis zich in de rand van het beeld bevindt. Het programma zal zelf tussen deze sleutelposities het beeld zo vloeiend mogelijk van de éne in de andere situatie laten overgaan.
Ten slotte
Wanneer je zelf je video wilt monteren, is DaVinci Resolve 16 een goede keuze. Het is een programma met zeer uitgebreide mogelijkheden. Het grote nadeel van de vorige versie van het programma, de steile leercurve, is eigenlijk hier totaal niet meer van toepassing, want met de ‘Cut page’ interface kan je eigenlijk al vrij snel uit de voeten, hoewel enige instructie hoe dit optimaal te gebruiken wel welkom kan zijn.
De extra’s die in de betaalde versie van het programma voorkomen zijn voor de meesten van ons waarschijnlijk ‘nice to haves’, de gemiddelde gebruiker zal met de gratis versie prima uit de voeten kunnen.
Wil je met DaVinci Resolve 16 toch het onderste uit de kan halen, dan is de live online training van WordXPression wellicht een goed beginpunt.