De Ultieme Handleiding om te starten met je online leeromgeving

Het beste moment om met je online leeromgeving te beginnen is nu

Wanneer je wilt starten met je online leeromgeving, dan komt daar heel wat bij kijken. Vanuit mijn eigen ervaring met het ondersteunen van ondernemers met hun online leeromgeving en de leeromgevingen die ik zelf heb gebouwd, neem ik je graag bij de hand met deze ultieme handleiding.

Wie het precies heeft gezegd weet ik niet -ik was er zelf niet bij- maar aan zowel Lao Tze als Confucius wordt de volgende uitspraak toegeschreven:

Starten met je online leeromgeving

The best time to plant a tree was 20 years ago. The second best time is now

Iets wat mij altijd verbaasde, omdat voor zover mij bekend geen van beiden Engels sprak.

Waar het feitelijk op neer komt, is dat we vaak te laat beginnen met datgene te doen, wat we op een gegeven moment nodig hebben. De schade hiervan kunnen we echter beperken, wanneer we niet langer uitstellen en nu beginnen met wat we moeten doen.

Wanneer je een online training gaat ontwikkelen, dan heb je daar gelukkig geen 20 jaar voor nodig. Sterker nog, als je jouw eerste training niet binnen drie maanden kan ontwikkelen, kan je er beter niet aan beginnen. Sinds 2012 begeleid ik ondernemers bij het ontwikkelen en online brengen van hun trainingen en er blijkt een akelig verband te zijn tussen de tijd die je voor jezelf neemt om een training te ontwikkelen en de tijd waarin hij daadwerkelijk af zal komen.

Een schat aan informatie

je online leeromgeving | De Ultieme Handleiding om te starten met je online leeromgeving

Sinds 2012 help ik ondernemers bij het ontwikkelen van online trainingen. En sinds 2012 blog ik hierover. Het zal je dan ook weinig verbazen, dat ik in die tijd een behoorlijke schat aan informatie over heb opgebouwd over het starten met een online leeromgeving. En die informatie is vrijelijk toegankelijk op deze site, maar je moet er ondertussen aardig voor zoeken om het allemaal te kunnen vinden.

Vandaar dat ik ben begonnen al deze informatie voor jou te categoriseren om jou snel op weg te helpen.

In dit artikel wordt regelmatig verwezen naar blogposts uit het verleden. Lees die ook. Iedere blogpost zal in een nieuw venster openen, dus je hoeft niet bang te zijn ‘de draad kwijt te raken’, je kan altijd weer makkelijk naar deze blogpost terug keren.

Is het sowieso de moeite waard om te starten met je online leeromgeving?

je online leeromgeving | De Ultieme Handleiding om te starten met je online leeromgeving

Ik krijg deze vraag vaak te horen. ‘Beste Wilko, is het de moeite waard om een online cursus te maken over…’

Dat is echter een vraag die je zelf zal moeten beantwoorden. Want ondanks al mijn ervaring met het ontwikkelen en helpen ontwikkelen van cursussen, ben ik niet de expert op jouw vakgebied. Dat ben je zelf.

Wie ben jij

je online leeromgeving | De Ultieme Handleiding om te starten met je online leeromgeving

Maar voor je naar de inhoud van de training zelf gaat kijken, moet jij je eigenlijk eerst afvragen ben ik zelf uit het goede hout gesneden om een online training te ontwikkelen. Nu ben ik zelf geen houtsnijder, maar een kennis van mij die dat wel is, beweert, dat er niet zoiets als ‘goed hout’ is. Alle hout is goed om er iets uit te snijden, als je maar weet hoe je het aan moet pakken. Bij het starten met je online leeromgeving is het vooral van belang, dat je de voor jou juiste manier weet te vinden.

En parallel hieraan geloof ik dat iedereen met de nodige inspanning in staat is online trainingen te maken. Het mooiste voorbeeld ben ik denk ik zelf. Ik ben geboren met een lichte vorm van afasie, een spraakstoornis. Dat neemt niet weg, dat ik sinds begin negentiger jaren al trainingen geef. Trainingen die door mijn meeste studenten ook goed gewaardeerd worden. Want de kwaliteiten die je niet hebt, kan je jezelf eigen maken. En wat die eigenschappen voor een succesvolle cursusontwikkelaar zijn, heb ik uitgebreid in een blogpost -met een knipoog naar Covey- geschreven.

Wat bied je aan?

je online leeromgeving | De Ultieme Handleiding om te starten met je online leeromgeving

Stel, je bent helemaal weg van het blazen van kubusvormige kauwgom bellen. Je bent er enorm goed in en je wilt het liefst dat iedereen in staat is om kubusvormige bellen te blazen.

Wat kan je beter doen, dan hier een online training voor te ontwikkelen?

Wil je het echt weten? Bijna alles is beter dan het ontwikkelen van een cursus waar totaal geen vraag naar is. Het belangrijkst is dan ook om de vraag naar je cursus te onderzoeken.

Het is van het grootste belang, dat je training ook aansluit bij de interesses van je cursist.

En wat mag het kosten?

je online leeromgeving | De Ultieme Handleiding om te starten met je online leeromgeving

Het bepalen van de prijs voor je training is denk ik nog het best te vergelijken met zo’n IKEA kastje met van die schroefscharnieren. Je kent ze vast wel. Die ondingen hebben drie schroefjes en daar moet je uren aan draaien voor de deurtjes eindelijk recht komen te hangen.

Het bepalen van een goede prijs van je training is eigenlijk net zoiets. Wat wil je ontvangen voor je training?

Vraag je teveel, dan prijs je je uit de markt. Vraag je te weinig, dan doe je mogelijk jezelf te kort, maar het kan ook, dat je helemaal niet serieus genomen gaat worden.

Je moet dus een prijs vragen die voor jouw doelgroep acceptabel is. Maar wat even belangrijk is, is dat je er aan moet verdienen. Hoe je deze overweging het best kan maken heb ik in een aantal blogartikelen beschreven.

Nog enkele tips

En naast het bovenstaande heb ik nog enkele tips, die je beslist gelezen moet hebben, voor je aan je cursus begint.

Het kiezen van het medium

Al schrijvend aan dit blogartikel, kwam ik er achter, dat ik eigenlijk weinig of niets verteld heb in al die jaren over het kiezen van het medium voor je cursus. Dan deze plaats hier natuurlijk een mooi moment om er het één en ander over te vertellen.

In principe heb je de keuze uit vier verschillende media. Geschreven tekst, Audio, Video en ‘Interactieve content’.

Tekst

je online leeromgeving | De Ultieme Handleiding om te starten met je online leeromgeving

Tekst is eigenlijk het makkelijkst medium. Het kost je weinig of niets om tekst te produceren. Bovendien zullen de meesten van ons eerst tekst als medium gebruiken als ‘input’ voor de andere media.

En hoewel tekst een prima medium is, is het ook een zeer ondergewaardeerd medium. Het mooist kan ik dit misschien aan de hand van een voorbeeld weergeven.

Een klant van mij had een goede cursus ontwikkeld. Maar deze hele cursus was gebaseerd op geschreven tekst. Ze geniet binnen haar vakgebied de nodige bekendheid en kort na het uitbrengen van haar cursus werd deze prima verkocht.

Ze bood een ’30 dagen geld terug garantie’. En daar maakten mensen grootschalig gebruik van. Haar cursisten voelden zich ‘bedrogen’, ze hadden voor het geld geen tekst verwacht.

Mijn klant heeft toen ongeveer de helft van de teksten ingesproken en met afbeeldingen uit een beeldbank tot een video verwerkt. Inhoudelijk was de cursus dus slechts de helft van het oorspronkelijke aanbod.

Van deze ‘versie’ van dezelfde inhoud werden honderden cursussen verkocht en heeft in totaal minder dan 1% het geld terug gevraagd.

De ‘video slideshow’ variant

In plaats van stockfoto’s kan je natuurlijk ook stockvideo gebruiken. In mijn artikel over het maken van een complete les of zelfs cursus met gebruik van stockvideo lees je meer in het blogartikel over dat onderwerp. Inclusief een demo van de introductieles van mijn denkbeeldige cursus ‘Hardlopen zonder Hindernissen’.

Audio

je online leeromgeving | De Ultieme Handleiding om te starten met je online leeromgeving

Een andere klant van mij heeft een heel mooie meditatiecursus ontwikkeld. Hij is zelf amateurfilmer en heeft prachtige natuurbeelden gemaakt als beeld bij zijn meditatielessen.

Iedere les begint met … sluit je ogen… en ontspan…

Dit klinkt misschien alsof ik mijn klant licht bespot. Dat is niet het geval, omdat deze beelden met een reden zijn toegevoegd aan de cursus. Niet iedereen is namelijk in staat te ontspannen met de ogen dicht. En voor die mensen zijn die beelden bedoeld. Maar toen ik de eerste keer het videomateriaal voor zijn cursus zag, was ik meer dan lichtelijk verbaasd.

Voor die mensen die wel hun ogen sluiten heeft hij overigens ook een ‘audio only’ versie van de ontspanningsoefeningen.

Vroeger reed ik voor mijn werk van Apeldoorn naar Groningen. In die tijd heb ik heel wat audioboeken beluisterd. Op eenzelfde manier kunnen -indien de stof het toelaat – audiolessen heel geschikt zijn om onderweg te studeren.

In de auto een meditatieoefening doen die begint met ‘sluit je ogen en ontspan’ zou ik je echter niet aanraden.

Video

je online leeromgeving | De Ultieme Handleiding om te starten met je online leeromgeving

Wanneer we het over een online cursus hebben, dan denken de meeste mensen aan een videocursus. En dat is niet geheel ten onrechte. We zijn gewend geraakt om vooral visueel te leren. En daar is niets mis mee.

Zelf ben ik van bouwjaar 1964 en gewend te studeren uit boeken. Het heeft lang geduurd, voor ik accepteerde dat video een goed medium is om dingen te leren. Maar ik moet toegeven, dat vooral op mijn eigen vakgebied je sneller leert door middel van video dan uit een boek.

Nu kan je video op veel manieren maken. Ik ga niet op alle manieren in, ik licht er eigenlijk maar twee uit. Maar dat doen we hier iets verder op. Eerst kijken we nog naar het vierde medium. Interactief leren.

Interactief leren

je online leeromgeving | De Ultieme Handleiding om te starten met je online leeromgeving

Ten onrechte wordt een videocursus ook wel eens een ‘interactieve’ cursus genoemd. Een interactieve cursus is echter iets anders. Het is een cursus waarbij een groot deel van het leereffect afhankelijk is van de gebruikersparticipatie.

Een mooi voorbeeld van een interactief leerplatform vind ik zelf DuoLingo. Ik heb zelf dit platform gebruikt om Tsjechisch te leren en mijn Frans op te poetsen. Op dit platform leer je met een minimum aan theorie en een maximum aan eigen activiteit een (nieuwe) taal.

Bij interactieve cursussen is er vaak sprake van maatwerk ontwikkeling en daarmee is een interactieve cursus vaak buiten het bereik van de ‘gewone’ ondernemer, die zich geen programmeur kan veroorloven.

Maar er zijn ook verschillende ‘authoring tools’ die het ontwikkelen van interactieve content relatief eenvoudig maken.

Eén voorbeeld wat ik in enkele blogartikelen heb besproken is H5P, een Open Source platform voor interactieve content, wat prima integreert met WordPress.

Een ander platform waar ik op het moment zelf druk mee bezig ben en waar binnenkort ook enkele blogartikelen over zullen verschijnen is Adobe Captivate.

Over Camtasia heb ik eerder geschreven, wat ik daarvan echter nog niet genoemd heb is de mogelijkheid om hier ook interactive video mee te maken. Ook hier zal ik in de nabije toekomst meer over vertellen.

Kortom, ook zonder duizenden euro’s aan programmeurs te besteden kan ook jij een interactieve cursus ontwikkelen.

Wat je over video moet weten

je online leeromgeving | De Ultieme Handleiding om te starten met je online leeromgeving

Omdat video een belangrijk bestanddeel van je cursus zal zijn, is het natuurlijk goed om hier het nodige over te weten.

Laten we eerst eens kijken naar de vijf stappen om een succesvolle cursusvideo te maken.

Slideshows

je online leeromgeving | De Ultieme Handleiding om te starten met je online leeromgeving

De eenvoudigste manier om video te maken is denk ik wel om met PowerPoint (of een vergelijkbaar programma) een slideshow te maken.

Ik heb je eerder in deze blogpost verteld over de klant die haar gelezen verhaal ‘opvrolijkte’ met stockfoto’s. Dat is één manier. Hoe je overigens aan gratis stockfoto’s kan komen heb ik verteld in een blogpost van ongeveer een jaar geleden.

Een andere manier is natuurlijk om PowerPoint te gebruiken zoals het was bedoeld. Voor het maken van presentatie slides. De combinatie van geschreven en gesproken tekst is een krachtige manier om een tekst goed over te laten komen.

Met de nieuwere versies (ik geloof sinds 2013, dus zo ‘nieuw’ is ‘nieuw’ ook niet) van PowerPoint is het mogelijk om het bestand direct als MP4 video weg te schrijven.

Screencasts

je online leeromgeving | De Ultieme Handleiding om te starten met je online leeromgeving

Eigenlijk is ‘Screencast’ een verkeerde term, omdat dit suggereert, dat de opname wordt uitgezonden. De term is echter in gebruik voor zowel opgenomen als uitgezonden opnamen van wat er op het scherm te zien is.

Er is een groot aantal programma’s beschikbaar om je beeldscherm op te nemen.

Eén van de mogelijkheden die bij de meeste mensen niet bekend is, is dat de populaire VLC videospeler ook de mogelijkheden heeft om het beeldscherm op te nemen. Hoe je dat doet, lees je in dit Engelstalige artikel.

Maar zonder enige twijfel is het programma Camtasia de onverslagen kampioen voor het opnemen van je scherm video’s.

Het grote verschil tussen Camtasia en de meeste andere gereedschappen om je beeldscherm op te nemen, is dat Camtasia ook ‘meta informatie’ zoals toetsaanslagen en muiskliks registreert. Je kan daarom achteraf er bijvoorbeeld alsnog voor zorgen, dat muiskliks zichtbaar gemaakt worden door bijvoorbeeld een gekleurde cirkel.

Daarnaast zit in Camtasia heel wat functionaliteit inbegrepen om je video ook direct te kunnen editen. VLC heeft die mogelijkheden niet.

Animaties

je online leeromgeving | De Ultieme Handleiding om te starten met je online leeromgeving

Wanneer we het hebben over animaties, dan komen we op een wel heel breed terrein. In een blogartikel heb ik laten zien, hoe je eenvoudige tekstanimaties met PowerPoint kan maken. Ook zijn er voor PowerPoint allerlei ‘animatiekits’ beschikbaar, waarmee je -als je er voldoende tijd in wilt steken- heel leuke animaties kan maken.

Wil je nog professioneler aan de slag, dan kom je toch echt in een heel andere wereld en een heel andere discipline terecht.

Talking heads

je online leeromgeving | De Ultieme Handleiding om te starten met je online leeromgeving

De meest populaire categorie voor cursus video is waarschijnlijk wel de categorie, die wat oneerbiedig de ‘talking head’ video’s wordt genoemd. De docent is voor het grootste deel van de video gedeeltelijk in beeld.

Voor het maken van een dergelijke video is het één en ander aan uitrusting nodig. Wat dat allemaal is, heb ik uiteengezet in een tweetal blogposts.

Maar ja, wanneer je al die apparatuur hebt, dan zal je er ook mee aan het werk moeten. Ik heb tweemaal een blogpost geschreven over het schieten van Talking Head video’s . En het grappige is, dat ik toen ik het éne artikel schreef, het andere helemaal vergeten was. Toch lijken -en dat mag je niet verrassen- de artikelen op elkaar. Maar omdat er toch enkele aandachtspunten anders gelegd worden, stel ik graag beide blogartikelen aan je voor.

En wanneer je een talking head video maakt, ontkom je eigenlijk niet aan een goede b-roll. Wat dat is? Het mag je niet verbazen, dat ik dit ook in een blogartikel heb uitgelegd.

Wanneer je zelf geen materiaal voor een b-roll hebt geschoten, kan je ook goed gebruik maken van stock video.

Wanneer je het lastig vindt om voor een camera te praten is een autocue vaak een uitkomst. Een autocue is een apparaat wat een van de voren klaargemaakte tekst laat zien, terwijl deze langzaam ‘voorbij rolt’.

Om te voorkomen, dat je wegkijkt van de camera, wordt deze tekst met behulp van een half doorlatende spiegel getoond net voor de camera. Je blijft zo dus recht in de lens kijken.

Het nadeel is dat deze autocue apparatuur (teleprompter) vaak duur is. En hoewel er allerlei prachtige zelf-knutsel initiatieven zijn, zijn deze vaak onhandig om mee te werken, als je het mee wilt nemen op locatie.

Vandaar dat ik zelf een ‘teleprompter vervanger‘ heb bedacht. Werkt prima en kost je slechts een paar tientjes.

De intro van je lessen

Het is goed om de lessen in je cursus op de één of andere manier te ‘introduceren’. Een les ziet er heel wat professioneler uit wanneer er een openingstitel is.

Het monteren van je video

je online leeromgeving | De Ultieme Handleiding om te starten met je online leeromgeving

Het monteren van je video kan net zo moeilijk of makkelijk zijn als je het zelf maakt. Ben je een Mac gebruiker en stel je niet te hoge eisen, dan kom je met iMovie al een heel eind.

Gebruik je Windows, dan zou ik wat voorzichtiger zijn met het gebruiken van eventuele video montage programma’s die met Windows worden meegeleverd. Windows heeft namelijk nogal een geschiedenis van het laten vervallen en later weer toevoegen van compleet andere video montage programma’s.

Wanneer je toch al screencasts maakt, dan is Camtasia een programma wat ook uitstekend geschikt is voor eenvoudige videomontage. Voor alleen videomontage zou het echter een wat prijzig programma worden.

Een ander programma wat aardig is, en niet al te veel kost is Corel Videostudio Pro. Een nadeel van dit programma is echter, dat de doelgroep duidelijk de maker van vakantie video is en het programma eigenlijk overvol is met allerlei ‘leukigheden’ die serieus werk af en toe in de weg kunnen zitten.

Zelf werk ik al jaren met Adobe Premiere Pro. Een geweldig programma waarmee ik eigenlijk zo’n beetje alles kan, wat ik kan bedenken. Het nadeel is echter, dat het ook een behoorlijk prijzig programma is. Je betaalt per maand.

Een ander programma wat eigenlijk zo’n beetje alles kan wat Adobe Premiere Pro kan en in de basisversie helemaal niets kost, is DaVinci Resolve. Net zoals bij Premiere Pro moet je er even voor gaan zitten om het te leren kennen, maar daarna kan je er ongekende resultaten mee bereiken. Wil je nog meer, dan tel je éénmalig 300 dollar neer voor de ‘Studio’ versie en je wordt helemaal gelukkig.

En van de nieuwste versie van DaVinci Resolve (16) word je eigenlijk nog veel vrolijker. Deze versie heeft namelijk een compleet nieuw onderdeel ingebouwd, waardoor het editen van video nog eenvoudiger wordt.

Het hosten van je video

je online leeromgeving | De Ultieme Handleiding om te starten met je online leeromgeving

Wanneer je video maakt, dan moet je die video natuurlijk ook op de één of andere manier beschikbaar maken op het Internet.

Hoewel het mogelijk is, dit direct naar je hosting partij te uploaden is dat om een aantal redenen niet echt aan te bevelen.

Zelf gebruik ik de laatste jaren Vimeo. Waarom, en wat de voordelen zijn, lees je in mijn blogpost hierover.

En dan… je Learning Management System

je online leeromgeving | De Ultieme Handleiding om te starten met je online leeromgeving

Laat ik één ding voorop stellen. Wanneer je een cursus aan wilt bieden, is eigenlijk ieder systeem met een vorm van toegangscontrole bruikbaar. Toch, wanneer je een cursus aan wilt bieden, dan is een Learning Management System toch in mijn ogen de beste keuze.

Laten we eens stilstaan bij de vraag waarom.

Structurering

Het mooie van een Learning Management System (LMS) is dat het je dwingt om je cursus te structureren. Hoewel de namen van de ‘onderdelen’ van LMS tot LMS kunnen verschillen, heeft ieder LMS een drie- of viertal ‘lagen’ waarin de cursus wordt onderverdeeld.

De eerste laag is de cursus zelf. Dat hoeft weinig betoog.

De tweede laag zijn de verschillende secties of hoofdstukken waarin de cursus is onderverdeeld. Dit is eigenlijk een groepering van lessen die gezamenlijk ‘subdoel’ voor de cursus leiden. Voor het voorbeeld noemen we dit een ‘groep’ (onder andere omdat ik geen LMS ken die het zo noemt. Kunnen we mooi de verwarring voorkomen).

Stel, je hebt een cursus Photoshop voor fotografen. Het doel van de cursus is dat iemand na afloop van de cursus in staat is zijn foto’s te verbeteren met Photoshop.

Je begint met een groep lessen die als gezamenlijk doel hebben de cursist de Photoshop interface te doen kennen.

De derde laag zijn de individuele lessen. Een les brengt je een heel specifieke deelvaardigheid bij. Bijvoorbeeld hoe je met de ‘magic wand’ in Photoshop kan selecteren.

Zo’n les kan -maar hoeft niet- onderverdeeld zijn in specifieke content typen. Bijvoorbeeld een deel tekst, een deel video, een quiz. Andere LMS-en laten deze indeling over aan de cursusmaker zelf door de content keuze in een les helemaal vrij te laten.

Een LMS houdt de voortgang bij

Wanneer je een cursus doet is het fijn om bij te kunnen houden welke lessen je al gedaan hebt en welke niet. LMS-systemen kunnen automatisch of ‘met de hand’ bijhouden hoe ver de cursist gevorderd is met de lessen. Dat kan voor zowel de instructeur als de cursist heel handig zijn.

Een LMS heeft ingebouwde toetsmomenten

Je hoeft er als cursusontwikkelaar geen gebruik van te maken, maar een LMS heeft ‘toetsmomenten’ ingebouwd in de cursus. Je kan op een gegeven moment een toets voorleggen aan je cursist en -al naar gelang de instellingen- deze toets bepalend laten zijn voor het wel of niet door kunnen gaan naar een volgend onderdeel.

Voor meer informatie over testen en toetsen, verwijs ik je graag naar de volgende artikelen

Welk LMS is het best geschikt?

Wanneer we naar LMS-en kijken, dan beperk ik mij altijd tot LMS-en die specifiek voor WordPress zijn ontwikkeld. En dan komen er eigenlijk twee namen naar boven. WP Courseware en LearnDash.

Elk van deze LMS plugins is in het bijzonder geschikt voor een specifiek publiek. Het is dus niet zo, dat het ene LMS ‘beter’ is dan het andere. Wanneer je wilt weten welk LMS het best voor jou geschikt is, moet je zeker het vergelijk tussen WP Courseware en LearnDash een keer lezen.

Hoewel je het LMS pas nodig hebt aan het einde van het traject, kan het handig zijn -ondermeer vanwege de handige ‘course builder’ die in beide LMS-en aanwezig is- de plugin al in een vroeg stadium te selecteren en aan te schaffen. Het ondersteunt je bij het opbouwen van de structuur van je training.

Heb je hulp nodig bij de opbouw en inrichting van je LMS, dan heeft WordXPression een aantal fraaie standaardpakketten voor je. Nou ja, ‘standaard’, de look and feel worden helemaal voor jou op maat gemaakt.

Bijzondere situaties

Blended learning

je online leeromgeving | De Ultieme Handleiding om te starten met je online leeromgeving

Wanneer we het hebben over een online leeromgeving, dan denken we vaak aan complete online cursussen. Een online leeromgeving kan echter ook een onderdeel zijn van een groter leerplan. Je doet bijvoorbeeld een ‘gewone’ cursus, met een online leeromgeving voor het extra lesmateriaal.

Of juist het omgekeerde. Je doet een online cursus, maar een aantal praktijkdagen maakt onderdeel uit van deze online cursus.

We spreken dan over ‘Blended Learning‘. En het zal je waarschijnlijk niet verbazen, dat ik daar ook over heb geschreven.

Social learning

je online leeromgeving | De Ultieme Handleiding om te starten met je online leeromgeving

Wanneer we het hebben over ‘Social Learning‘ dan hebben we het over een online leeromgeving, waarbij de cursist wordt aangespoord tot interactie met de mede cursisten.

Social learning kan op zichzelf staan, maar kan ook deel uitmaken van een blended learning omgeving.

Het voordeel van social learning is dat mensen elkaar motiveren om door te gaan.

Digital classrooms

je online leeromgeving | De Ultieme Handleiding om te starten met je online leeromgeving

Wanneer we het over ‘digital classrooms’ hebben, dan is het goed om eerst duidelijk te maken, welke ‘versie’ van een digital classroom we hanteren. Voor een langere tijd is ‘digital classroom’ een hype woord geweest voor fysieke klaslokalen met PC werkplekken voor alle leerlingen. Kortom, een gewoon klaslokaal met in plaats van een lei of een schrift een desktop of laptop.

Dat bedoel ik dus duidelijk niet, wanneer ik het over een digital classroom heb. En er zijn tegenwoordig nog maar weinig mensen die de term in deze context gebruiken.

Een betere term voor de tegenwoordige ‘digital classroom’ zou een ‘virtual classroom’ zijn. Maar de term ‘digital classroom’ is ingeburgerd, dus laten we dit vooral niet al te fanatiek willen veranderen.

Een ‘digital classroom’ is een leslokaal waar de mensen zich op afstand van elkaar bevinden. Het is dus eigenlijk een ‘video conferentie voor educatieve doeleinden’ (die schudde ik zojuist even uit mijn mouw).

Het verschil tussen een ‘digital classroom’ en een ‘online cursus’ is, dat het live is. Een online cursus kan je op ieder gewenst moment volgen, in de digital classroom moet je op tijd komen…

Het grote verschil tussen een ‘digital classroom’ en een ‘webinar’ is, dat een ‘digital classroom’ geen éénrichtingverkeer is. Tijdens een webinar is het gebruikelijk, dat je wel via een chatfunctie kan reageren, maar je neemt niet ‘actief’ deel aan het webinar. Bij een ‘digital classroom’ kan dat wel. Je kan je medecursisten zien (of er voor kiezen deze niet te zien) en je kan direct je vragen stellen.

Het is overigens wel mogelijk, dat tijdens een uitleg de docent de cursisten ‘mute’ om verstoring van de uitleg te voorkomen.

Wil je zelf aan de slag gaan met het geven van live online trainingen, dan kan WordXPression je hier ook bij helpen. Via een live online training in de digital classroom.

Het verkopen van je trainingen

je online leeromgeving | De Ultieme Handleiding om te starten met je online leeromgeving

Weet je nog? Aan het begin van het verhaal zijn we begonnen met het bepalen van de prijs van je trainingen. Uiteindelijk wil je ze immers ook verkopen. Aan het begin hebben we ook onderzocht wie eventueel je trainingen zou willen kopen.

En nu, aan het einde van dit blogartikel begrijp je hopelijk ook, waarom we hier bij de aanvang al mee begonnen zijn. Want het ontwikkelen van een online training kost tijd en energie. En dat doe je liever niet zonder enig resultaat.

Maar dan komt het moment om daadwerkelijk de training te gaan verkopen. En het verbaast je misschien niet, maar ook de verkoop van je training had je van te voren al in moeten plannen en voorbereiden.

Wanneer je een case study wilt lezen, dan kan ik je mijn verhaal over de start van de T-Shirt Academy zeker aanbevelen.

Tenslotte

Zelfs in een ‘ultieme handleiding’ kunnen niet alle vragen worden beantwoord. Het mooie is echter, dat ik hier voor jou klaar zit om jouw specifieke vragen over online leeromgevingen te beantwoorden.

Dus heb je een vraag bij dit artikel, of bij één van de artikelen waarheen gelinkt wordt, stel deze vraag rustig in de commentaren onder dit of het specifiek andere artikel.

En mocht je behalve een antwoord ook nog een helpend handje nodig hebben, dan weet je me te vinden!

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Leer WP Courseware kennen

Binnenkort start WordXPression weer een nieuwe online live training WP Courseware.

Bouw zelf je online leeromgeving. Inclusief licentie WP Courseware

INCLUSIEF LEVENSLANGE LICENTIE WP COURSEWARE!

Ondersteuning bij je WordPress Website? Kom naar het WP Café!