Gamification in WP Courseware

Homo Ludens – De Spelende Mens

Door de nieuwe gamification in WP Courseware liet ik mijn gedachten eens gaan over waarom we eigenlijk spelen…

Business Gears and Mechanisms

Hoewel ik toe moet geven dat Leonhard Huizinga zijn boeken mij meer aanspraken van die van zijn vader Johan, is één van de boeken die een gigantische indruk op mij hebben gemaakt ‘Homo Ludens’, ‘De Spelende mens’ van Johan Huizinga geweest.

Laten we wel wezen. Er is niets kinderachtigs met betrekking tot ‘spelen’. In het spel verwerkelijken we de diepste kern van onszelf. We laten los hoe we zijn geprogrammeerd, maar worden wie we zijn bedoeld.

Wanneer ik denk aan ‘de spelende mens’, denk ik onwillekeurig -of heel willekeurig eigenlijk- echter aan mijn lieve vriendin Elena, die in mei 2020 aan COVID is overleden. Voor haar was het leven heel letterlijk een spel. Maar in haar spel betrok zij de mensen die normaal werden uitgestoten en genegeerd. Haar inzet voor de daklozen en de mensen afhankelijk van de voedselbank zal door weinigen vergeten worden. Ook de ‘ludieke manier’ waarop zij de situaties van hen onder de aandacht bracht niet.

Wanneer ik denk aan de spelende mens, denk ik ook aan de vrienden en vriendinnen uit mijn kinderjaren. De kinderen uit de Piet Hein Straat en de Admiraal Tromp Straat in Zwijndrecht. Toen we daar tussen de 5 en 8 jaar met elkaar speelden vergaten we niet alleen het leeftijdsverschil, maar ook andere verschillen die ‘normaal’ in de maatschappij wel een rol zouden hebben gespeeld.

Een van de kinderen in de groep waarmee we altijd speelden was J. Omdat J geen naam is zal ik hem ‘Jay’ noemen, maar dat was ook zijn naam niet.

Jay was een ‘Down kid’, hoewel mensen hem in die tijd een mongooltje of een debiel zouden hebben genoemd. Dat deden wij als kinderen niet. Af en toe hielpen we hem zijn neus snuiten, maar hij was ‘een van ons’.

Ik heb zelfs een keer een gigantische ruzie gehad met een schoolvriendinnetje omdat zij Jay ‘dat debieltje’ noemde.

Maar hoe dan ook, wij mensen zijn gemaakt om te spelen. Omdat alleen in het spel we vergeten, wat we ‘horen te doen’ en herinneren wie wij zijn.

Potverdorie Wilko, ben je nu helemaal van het padje af?

Wees niet bang. Ik verlies mij in deze post niet in jeugdherinneringen. Maar toen ik opnieuw begon te lezen over de ‘Homo Ludens’ realiseerde ik mij hoe ver we soms verwijderd zijn van wie we ooit waren. En omdat een eigenlijk het heel technisch onderwerp van de blogpost van vandaag een belangrijke rol speelt van een ander -psychologisch- aspect van het leren, belandde ik even in een zijstraat van mijn herinneringen.

Maar toch wel heel relevant. Want in het spel -wat het ook is- hervinden we wie we zijn. En het spel element is ook een heel belangrijk onderdeel van het leerelement.

Jaren gelezen heb ik ooit iets geschreven over ‘gamification‘. En sinds kort heeft WP Courseware hier enkele ingebouwde tools voor.

Gamification in WP Courseware

Sinds kort kent WP Courseware een ‘ingebouwd’ Gamification onderdeel. Achievements. Dit woord laat zich het best vertalen met ‘Prestaties’, maar het is toch niet helemaal hetzelfde. Laten we echter niet te lang bij de vertaling stilstaan… maar kijken naar de mogelijkheden die deze gamification in WP Courseware ons biedt.

De basis is de mogelijkheid om ‘punten te verdienen’ met het bereiken van bepaalde resultaten. Zo’n te bereikt resultaat kan het succesvol maken van een toets zijn, het beëindigen van een les, of het beëindigen van een hele cursus.

Behalve het behalen van punten, kun je ook ‘badges’ krijgen voor het behalen van de resultaten. Die badge wordt ook gebruikt in de pop-up die getoond wordt, wanneer je het resultaat hebt behaald.

Gamification in WP Courseware

Natuurlijk zegt zo’n badge plus de punten weinig tot niets. Tenminste, mij niet. Maar dat is mede sterk afhankelijk in de omgeving waar je het gebruikt.

Een competitie element

gamification in wp-courseware

De meeste mensen die online cursussen van mij kopen kennen elkaar niet en vormen op geen enkele manier een ‘groep’. Het zijn mensen die meer kennis op willen doen, en dat doen ze vooral voor zichzelf. Bovendien, aangezien aan de meeste cursussen die ik aanbied geen toets verbonden is, zou iedereen die een cursus afrond, hetzelfde resultaat krijgen.

Niet erg interessant dus.

Is het echter een groep die elkaar wel kent, dan kan je een competitie element toevoegen. En om dat competitie element zichtbaar te maken kan je een zogenaamd ‘leaderboard’ toevoegen.

Misschien ken je -als je van mijn generatie bent- het ‘leaderboard’ nog wel van de vroegere arcade game machines. Behaalde je een ‘high score’ dan kon je je initialen achterlaten in de spelkast.

Op eenzelfde manier toont het ‘leaderboard’ van WP Courseware welke cursisten de hoogste scores hebben. Dit kan motiverend werken.

Behaalde punten als ‘valuta’.

Een andere manier om iemand te motiveren is door de behaalde punten eigenlijk als een soort ‘valuta’ te zien. Een x aantal punten kan worden omgezet in een nieuwe cursus, of geruild voor een kortingscode.

Voor alle duidelijkheid, dit is geen ingebouwde functie van WP Courseware zelf, maar ik heb wat zitten spelen met WP Courseware en met een in principe eenvoudige code snippet is het mogelijk iets dergelijke te implementeren. En mogelijkerwijs wil ik dit in nieuwe online cursussen gaan introduceren.

En als ik dat doe, dan komt er ook een ‘vervaldatum’ op de verdiende punten. Dit om ook de cursist te motiveren de cursus binnen een bepaalde tijd te gaan doen.

Gamificatie en Social Learning / Blended Learning

Wanneer je gebruik maakt van ‘Social Learning’, of op een andere manier gamification in WP Courseware anders in wilt zetten dan voor alleen het ‘afronden van lesonderdelen’, dan biedt het nieuwe Achievements systeem van WP Courseware eigenlijk niet veel nuttigs.

In het verleden heb ik voor een klant een ‘Social Learning’ platform gebouwd, waarbij cursisten ook punten konden krijgen door te posten op een aan de cursus gekoppeld platform, of antwoorden op gestelde vragen te geven. Wil je een dergelijk uitgebreide gamification inbouwen, dan schiet de achievements functie op alle niveaus tekort.

Een betere oplossing is in zo’n geval MyCred, een plugin die ik jaren geleden al eens heb besproken. En omdat in de loop der jaren MyCred er een groot aantal functies bij heeft gekregen, zal er zeker een meer uitgebreide bespreking volgen in de komende maanden.

Voor Gamification in WP Courseware kan je ook gebruik maken van de MyCred plugin en de speciale WP Courseware add-on hiervoor. Dan heb je in principe dezelfde functionaliteit die je ook hebt met de nieuwe Achievement functies. Maar wil je meer, dan beschikt MyCred over een groot aantal (betaalde en gratis) uitbreidingen.

Heb je echter genoeg aan een ‘punten voor prestaties’ systeem zoals in Achievements is ingebouwd, dan scheelt het je in ieder geval weer een te installeren plugin.

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 

Bezoekadres
Eperweg 135 (op afspraak)
8072 PL Nunspeet

Postadres
Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Tot en met
31 december 2024

Student learning at home with online lesson

25% korting op jouw online leeromgeving

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.