Sinds ik ben begonnen met bloggen heeft e-mail marketing altijd een belangrijke plaats voor mij ingenomen. De trouwe lezers van mijn blog weten dat ook. Wanneer je je inschrijft voor mijn nieuwsbrief, bijvoorbeeld via het formulier onder aan deze pagina, krijg je regelmatig updates over WordPress, de nieuwste blogposts en cursusaankondigingen.
En door de jaren heen is er een aardige mailinglijst gegroeid. Omdat zo’n lijst -tenminste wanneer je een goede dienst voor e-mail marketing gebruikt- veel meer informatie dan alleen namen en email adressen bevat, is het ‘veranderen van mailing provider’ nu niet iets wat je snel zal doen.
En dat is één van de redenen, dat ik meer dan 10 jaar met MailChimp heb gewerkt. En dat voor mijn sites die zich op de Amerikaanse markt concentreren nog steeds doe.
MailChimp is een geweldig programma, met maar één heel zwak punt. Sinds de invoering van de GDPR staan er nog steeds geen servers van MailChimp in Europa, en dat is één van de vereisten in het kader van het ‘privacy shield’.
Kortom, door met MailChimp te werken, loop je een risico.
Dat is één van de redenen, dat ik het afgelopen anderhalf jaar toch meer dan eens naar andere alternatieven heb gekeken. En die zijn er genoeg. Maar omdat ik met MailChimp toch wel heel wat goeds gewend bent is het maken van die keuze niet zo makkelijk.
De meest waarschijnlijke kandidaat was voor langere tijd ActiveCampaign. Een dienst die ik uitgebreid in het verleden heb besproken en qua gebruikersinterface heel wat vriendelijker is dan MailChimp. En eigenlijk was ik er wel uit. Ik zou naar ActiveCampain overstappen.
De vraag was alleen… wanneer?
ZohoOne
Nou, waarschijnlijk nooit dus. Want om geheel andere redenen kruiste ineens ZohoOne mijn pad.
Inmiddels gebruik ik veel onderdelen van ZohoOne met plezier en blijkt dit een goede investering te zijn geweest. Ik ben hier heel tevreden over. Maar ZohoOne heeft ook een e-mail marketing module. En aangezien ik toch een vast bedrag voor ZohoOne betaal, of ik die email module nu wel of niet gebruik, leek het mij goed om ZohoOne in de praktijk te testen.
En ‘in de praktijk’ betekent natuurlijk ook daadwerkelijk door het te gebruiken voor mijn email marketing.
Wanneer je per maand betaald kost ZohoOne 45 euro per werknemer, per jaar dan kom je op 37 euro per werknemer uit. Voor een meer diepgaande bespreking, verwijs ik je graag naar mijn hierboven al aangehaalde artikel over ZohoOne.
Eén van de onderdelen van ZohoOne is ‘Campaigns‘, het e-mail marketing onderdeel van ZohoOne. Met een enkele licentie, heb je de mogelijkheid om een lijst met 5000 abonnees te hebben. Het aantal mogelijk te versturen email is onbeperkt.
Wanneer we dus even alles vergeten, en alleen naar Campaigns kijken, heb je dus voor 45 euro per maand genoeg om 5000 mensen te kunnen mailen.
Wat kost dit bij MailChimp?
Dat is een klein beetje afhankelijk wat voor type abonnement je wilt hebben. ‘Essentials’ of ‘Standard’. Zelf heb ik altijd geluk gehad, want voor MailChimp met deze tweedeling kwam, had ik al een betaald abonnement. Toen er een splitsing tussen ‘Essentials’ en ‘Standard’ kwam, kreeg ik de mogelijkheden van ‘Standard’ voor de prijs van Essentials. Ook een reden, wat het moeilijker maakte weg te gaan.
De twee belangrijkste verschillen tussen beide versies zijn de mogelijkheid om met de ‘Customer Journey Builder’ wel of geen ‘Branching points’ te kunnen gebruiken. Ofwel, wanneer ik een serie mails opstel, wel of niet andere mail naar aanleiding van een specifieke actie kan laten versturen.
Een tweede punt is ‘Send Time Optimization’. Hierover later meer.
Er zijn nog wat andere belangrijke verschillen, maar die zouden voor mij nooit een ‘maak- of breekpunt’ vormen.
Maar in ieder geval, ik betaalde 59 dollar per maand voor mijn abonnement waarmee ik een lijst van 5000 mensen kan onderhouden. En het aantal email wat ik in totaal mocht verzenden was 60.000 per maand. Dat laatste heb ik nooit gehaald. Maar als ‘nieuwkomer’ zou je vandaag voor hetzelfde aantal mensen 90 dollar per maand moeten betalen.
Het ‘Essentials’ pakket heeft iets minder. En dat kost vandaag de dag dus 59 dollar. Daarvoor mag ik aan 5000 mensen maximaal 50.000 mails verzenden.
Hoe dan ook, wanneer ik per maand betaal, ben ik met Zoho Campaigns behoorlijk wat voordeliger uit. Maar aangezien ik toch al weg wilde bij MailChimp, is een veel betere vergelijking wat mij dit allemaal met ActiveCampaign zou kosten.
Wat kost dit met ActiveCampaign?
Ook bij ActiveCampaign kijken we naar een programma voor 5000 abonnees, dat is immers het aantal abonnees wat ik had toen ik de beslissing moest nemen.
Ook ActiveCampaign biedt ’twee smaken’ aan (eigenlijk meer, maar laten we even voor wat het is).
Voor 5000 contacten is ActiveCampaign schrikbarend duurder wanneer je per maand betaald, namelijk 99 dollar voor het ‘lite’ programma en 186 dollar voor het ‘plus’ programma. Nu biedt het ‘Lite’ programma van ActiveCampaign heel wat meer dan het ‘Essentials’ pakket van MailChimp, dus het is een wat lastig vergelijk, en omdat we hier niet ActiveCampaign en MailChimp met elkaar vergelijken, verwijs ik je graag naar de ‘pricing’ pages van beide e-mail marketing programma’s.
Het mag wel duidelijk zijn: Met 5000 mensen op je lijst is Zoho Campaigns stukken goedkoper dan één van de andere oplossingen. Sterker nog, wanneer je 10.000 mensen op je lijst hebt, kost het goedkoopste pakket van ActiveCampaign 174 dollar per maand en dat van MailChimp 87 dollar per maand.
Wanneer ik met ZohoOne 10.000 mensen op mijn lijst zou hebben, is een tweede mogelijkheid om een add-on voor 5000 extra abonnees te kopen. Maar aangezien dit meer kost (52 euro per maand), dan een tweede gebruikerslicentie en die tweede gebruikerslicentie mij nog heel wat andere extra’s geeft, is het eigenlijk een stuk voordeliger een extra licentie te nemen, dan een add-on voor het aantal gebruikers. (Het is maar even een weetje).
Wat heb je met ZohoOne – Campaigns?
Met opzet heb ik hierboven niet de titel ‘wat heb je met Zoho Campaigns’ geschreven, omdat Zoho Campaigns minder heeft dan de vergelijkbare voordeligste pakketten van de eerder genoemde concurrenten. Dat komt hoofdzakelijk, omdat Zoho Campaigns gebruik maakt van andere modules van ZohoOne. MailChimp en ActiveCampaign hebben zo bijvoorbeeld een ‘form builder’, dat is bij Zoho een aparte app, waar je normaal apart voor moet betalen, tenzij je de ZohoOne bundel hebt aangeschaft. En de ‘Custom Journey Builder’ van MailChimp of de ‘Marketing Automation builder’ van ActiveCampaign, is een aparte app ‘Marketing Automation’ in ZohoOne. Maar wanneer je ZohoOne gebruikt, merk je dat niet, omdat al deze apps prima geïntegreerd met elkaar werken. Koop je een los abonnement op Zoho Campaigns, dan zal je dit apart aan moeten schaffen.
Maar aangezien de meeste van de lezers van mijn nieuwsbrief tot het MKB behoren of ZZP-ers zijn, is ZohoOne ook de voordeligste oplossing, wanneer je met Zoho in zee wilt gaan.
Cleane gebruikersinterface
De klacht die ik het meest over MailChimp heb gehoord, en waar ik het ook 100% mee eens ben, is dat MailChimp zo’n rommelige interface heeft. Ik kom uit een tijd, waarin ieder e-mail marketing programma een rommelige interface had, en in die tijd viel MailChimp juist op door de eenvoud. Maar in vergelijking met moderne e-mail marketing programma’s heeft MailChimp inderdaad een heel rommelige gebruikersinterface. Met name op het gebied van de cijfermatige overzichten : Veel grote cijfers die het noodzakelijk maken veel te scrollen voor het totaalplaatje.
ActiveCampaign heeft een heel strakke en overzichtelijke interface, met bovendien door de kleurkeuzen een heel duidelijke branding.
De interface van Zoho Campaigns is super functioneel en dodelijk saai. Dat geldt trouwens voor bijna alle Zoho apps: Er is veel aandacht aan de functionaliteit besteed, maar de vormgeving is -met enkele uitzonderingen- behoorlijk saai.
Voor mij geen probleem. Ik heb het abonnement genomen, omdat de apps goed zijn, niet omdat ik een paar leuke screenshots voor aan de muur wilde maken.
Standaard email campagne
Natuurlijk is het eerste waar ik naar keek de ‘gewone’ email campagne. Het bericht wat jij in je inbox krijgt, wanneer je je voor een nieuwsbrief hebt ingeschreven. Nu kent Zoho Campaigns meerdere soorten campagnes.
- E-Mail Campagnes
- Social Media Campagnes
- SMS Campagnes
In dit artikel beperk ik mij tot e-mail campagnes, omdat we het hebben over e-mail marketing. Ik wil wel even de kanttekening plaatsen, dat voor SMS campagnes voor het daadwerkelijk afleveren van de SMS nog een koppeling met een externe dienst noodzakelijk is. Het is dus niet zo, dat je vanuit ZohoOne zomaar SMS kan versturen.
Kies ik voor een e-mail campagne, dan is er een groot aantal ‘sub rubrieken’ om uit te kiezen. Zoho Campaigns heeft standaard integraties met een groot aantal diensten. Wil je bijvoorbeeld een ‘SurveyMonkey’ of ‘EventBrite’ campagne starten, dan krijg je -wanneer je voor zo’n campagne kiest- direct ook de conversies die je campagne realiseert.
Maar voor ons voorbeeld kiezen we ‘Regular Email’.
Kies je daarvoor, dan krijg je een pop up met een tweetal velden om in te vullen. Campagne naam, en onderwerp.
En dat ‘onderwerp’ is eigenlijk een wat klungelige vertaling van ’topic’. Hoewel de vertaling op zich prima is, is het hier niet de bedoeling dat je het ‘Subject’ (ook vertaald met onderwerp) van de email in gaat vullen. Dat zal je ook niet lukken, omdat het een drop-down is.
Het is een mogelijkheid om je campagnes daadwerkelijk naar ’topic’ te clusteren. Wanneer je mailings over verschillende topics de deur uit stuurt, dan kan dit heel handig zijn. Om een heel eenvoudig voorbeeld te geven:
Stel, ik heb een bedrijf wat jou helpt jouw vacatures te vervullen. Waarschijnlijk zal ik een lijst met bedrijven hebben, en een lijst met mensen die een verandering van loopbaan zoeken. En bij die mensen die verandering van loopbaan zoeken, ook mensen in verschillende sectoren: Een ad-interim manager zal weinig interesse voor een job als hamburgerflipper bij McDonalds.
Enkele typische topics die ik zou kunnen hebben zijn dan bijvoorbeeld :
- Werkgevers
- Vacatures Kader
- Vacatures Middenkader
- Vacatures Uitvoering
Zowel bij de selectie van de mensen die ‘geabonneerd zijn op het topic’, worden automatisch de juiste mensen geselecteerd, als bij het presenteren van campagneresultaten.
Het lijkt misschien een beetje op de tags in MailChimp, maar het gaat verder en dieper.
De onderdelen van de standaard e-mail
Zoals je hierboven ziet… de pagina is overzichtelijk, maar niet echt interessant. Ik heb hier gekozen voor de ‘geavanceerde’ presentatie, wat die laat een aantal leuke dingen zien.
Bij iedere button die je ziet zal een pop up geopend worden, waar je gegevens kan invullen, aanvullen of aanpassen.
Zoals eerder opgemerkt, er zijn hier twee ‘onderwerpen’. Houd hier rekening mee, dat dit eigenlijk ‘Topic’ en ‘Subject’ zijn.
Wat ik zelf een heel leuke optie vind zit verborgen onder de knop ‘afzender’. Want wat krijg je te zien, wanneer je hier op klikt?
De mensen op je mailinglijst kunnen vanuit verschillende bronnen komen. Een groot aantal zal zich ingeschreven hebben via een opt-in formulier op je website, maar het kunnen ook leads of klanten in je CRM zijn. Zoho Campaigns kan koppelen met verschillende CRM’s, maar het meest voor de hand liggend is natuurlijk om hier Zoho CRM te gebruiken, als je eerder nog niets had.
Mensen in je CRM zullen vaak een contactpersoon bij jouw bedrijf hebben. Tenminste, wanneer je geen ZZP-er bent. En wanneer Jan, Petra en Klaas met zijn drietjes een bedrijf runnen, en klant Karel heeft Klaas persoonlijk ontmoet, maar heeft geen idee wie Petra is, zal Karel eerder Klaas zijn dan Petra haar mail openen.
En dat is precies wat die tweede, wat knullig omschreven optie ‘Adres van CRM-eigenaar’ doet. Is iemand de ‘eigenaar’ van een lead of een contact, dan zal het email adres van die CRM eigenaar worden gebruikt.
Een klein, maar niet onbelangrijk detail om de open-rate van je email te verhogen!
Geavanceerde opties
De rest van de standaard opties spreekt verder voor zich. Wat dat betreft is Zoho Campaigns niet veel anders dan andere e-mail marketing programma’s. De geavanceerde opties verdienen echter wel wat extra aandacht.
Score contactpersoon
Wanneer je met MailChimp hebt gewerkt, dan ken je vast wel de ‘sterren score’ van je subscribers. Die sterren geven aan, hoe actief een abonnee eigenlijk is met het openen en klikken van jouw emails. En dat is heel nuttige informatie.
Zoho Campaigns gaat een stapje verder. Zoho CRM en alles ‘wat daar omheen hangt’ kent een zogenaamde ‘klanten score’, een score die bepaald wordt welke activiteiten een bepaald ‘gewicht’ krijgen om zo abonnees ook te kunnen onderscheiden naar hun potentieel klant te worden.
Met Zoho Campaigns kan je deze regels voor een klanten score per bericht bepalen. Er zijn standaard instellingen die je aan of uit kan zetten, je kan bepaalde waarden specifiek voor die campagne toevoegen en je kan zelfs eigen regels voor scoren toevoegen.
En dat kan nuttig zijn. Want wanneer je bijvoorbeeld een winkel hebt, en je verstuurd een email met de openingstijden rond bepaalde feestdagen, dan heeft het al dan niet openen van die email heel wat minder betekenis, dan een mail met de nieuwste aanbiedingen. Het is dus aardig, dat je hier onder deze geavanceerde settings het relatieve belang van een specifiek bericht in kan stellen.
Acties op reactie
Onder deze optie kan je vervolgacties instellen die plaats moeten vinden, wanneer iemand een mail heeft geopend of op een algemene of bepaalde link in het bericht heeft geklikt.
Dat zit ook in MailChimp en dat kan heel handig zijn. Maar het eerste wat ik hier miste, is wat te doen, wanneer iemand geen email heeft geopend of geen links heeft geklikt?
Dat kan ook, maar dat is ergens anders ‘weggestopt’, onder de ‘segmentering’. In dit artikel zal ik daar verder niet op ingaan.
Wat wel heel aardig is, is dat één van de vervolgacties het starten van een workflow kan zijn. En aangezien een ‘Workflow’ ook SMS campagnes kunnen bevatten, heb je (indien je ook het telefoonnummer en de toestemming van de abonnee hebt), bijvoorbeeld SMS opvolging naar aanleiding van een geklikte link plaats laten vinden.
Agenda
De laatste optie die onder geavanceerd staat wil ik nog even onder de aandacht brengen, hoewel ik hier totaal geen nut van inzie. Het is mogelijk om als je mailing is verzonden, in je Office 365 agenda een kalendernotitie te maken, dat deze is verzonden.
Ik zie hier letterlijk het nut niet van in. En als ik nog zou geloven, dat het een beperkt nut heeft, snap ik niet, waarom het eigen Zoho Calender platform niet ondersteund wordt. Om maar eens iets te noemen.
De verzendopties
Wanneer ik klaar ben om de mail te verzenden, dan zal ik eerst de mail moeten verifiëren. Dat komt er feitelijk op neer, dat ik de mail naar Zoho verstuur, en Zoho kijkt hoe waarschijnlijk het is, dat de mail ook aan zal komen bij de geadresseerden. Dat kost even tijd. Meestal tussen de 2-4 minuten.
Wat hier wel jammer is, is dat je ook je eigen ‘voorbeeld mail’ om alle links nog eens te testen en het nog eens goed door te lezen, ook pas na verificatie kan versturen.
Zie je daar nog iets fout staan, pas je het aan en -je raadt het al- je moet opnieuw je email verifiëren. Hoewel dit een serieus nuttige optie is om te voorkomen dat Zoho Campaigns voor spam gebruikt wordt, is het de eerste keer heel onduidelijk wat er gebeurd, en de volgende keren toch best irritant, dat je niet gelijk door kan gaan.
Met een geverifieerde email kan je drie dingen doen (behalve natuurlijk ‘deleten’, maar daar heb je al dat werk niet voor gedaan).
Direct verzenden
Dat is de simpelste. Je drukt op de knop en de email wordt verzonden aan alle geadresseerden.
Verzenden op een specifiek tijdstip
Wanneer je bijvoorbeeld wilt, dat iedereen de mail op een bepaald tijdstip krijgt, dan is dit een prima optie. Als een variant op die optie is het ook mogelijk om iedereen de mail op een bepaald tijdstip in hun eigen tijdzone te laten ontvangen
Verzenden op een moment, dat het het meest waarschijnlijk is, dat de ontvanger het opent
En dat is een hele leuke. Hier geef ik aan dat vanaf tijdstip X in de komende 24 uur de mail verzonden zal moeten worden. Maar het exacte tijdstip wordt bepaald door de ‘geschiedenis’ van de ontvanger. Lees jij bij je eerste koffie om 10:15 je mail, dan zal je voortaan rond die tijd je mail ontvangen.
Nadat ik voor die keuze heb gekozen, krijg ik een grafiek te zien, wanneer mail verzonden gaat worden. Voor ieder tijdsvak een eigen aantal.
Omdat er altijd een groot aantal mensen is, waar niets van bekend is, zal in het begin een enorme piek met mail verstuurd worden. De rest van de mail druppelt zo langzaam naar de ontvangers toe, tot uiteindelijk de laatsten de mail hebben ontvangen.
Nu gebruik ik Zoho Campaigns nog maar pas, maar het is interessant om te zien, dat ik in de twee laatste campagnes een beduidend hoger percentage geopende mail had, dan daarvoor.
Natuurlijk gebruik je dit soort mail niet om te vertellen, dat je klant nog een x aantal uur heeft om gebruik te maken van je aanbieding. Het is nogal sneu als die mail een dag later pas binnenkomt.
Eindconclusie
Tot nu toe heb ik geen enkele reden om geen gebruik te willen maken van Zoho Campaigns. In tegendeel. Eigenlijk heb ik meer dan 2/3 van dit artikel even ‘in de ijskast’ gezet omdat tijden het schrijven hiervan bleek, dat het toch al behoorlijk lang begon te worden.
Je kan sowieso nog twee vervolgartikelen over dit onderwerp verwachten. Eén over de Marketing Automation met Zoho Campaigns, de ander met betrekking tot de integratie tussen chat (SalesIQ), CRM en Zoho Campaigns.
Het hele ZohoOne pakket is een weldoordachte oplossing met een groot aantal nuttige apps voor de ZZP-er en het MKB. Ik ga hier later zeker nog verder op in.