Wat mag die online training eigenlijk kosten?

Een online training maken – Wat is de prijs?

Je online training maken - De prijs bepalen.

Eén vraag die ik regelmatig krijg is wat een online training (of een e-boek of een ander digitaal product) nu eigenlijk mag (of moet) kosten. Het bepalen van de juiste prijs voor je product blijkt niet altijd even makkelijk te zijn. Tenminste, als ik kijk naar het aanval vragen wat ik hier over krijg.

Nu zal ik de laatste zijn om te beweren, dat ik een expert ben op dit gebied, maar ik denk met zeker recht, dat ik er toch de nodige zinnige dingen over kan zeggen.

De grootste fout die ik vaak hoor bij het bepalen van een prijs voor je digitale product, is dat veel ondernemers gaan nadenken over de prijs op het moment, dat ze het product hebben gemaakt. En dat is enkele stappen te laat. Wanneer je besluit een online training te maken, begin je direct na te denken over de prijs waarvoor je die gaat verkopen.

Want laten we wel zijn, ga je een online training maken, dan wil je eerst weten of er markt voor is. En natuurlijk: Iedere ondernemer weet dat iedere consument zit te wachten op zijn product, omdat hij zojuist een gat in de markt heeft ontdekt. Maar zelfs als je gelijk hebt, is het verstandig te onderzoeken hoe groot dat gat is. Raak niet als een soort Winnie de Pooh hopeloos klem in dat gat in jouw markt.

Je online training maken – Het gat in de markt!

Een tweede waarschuwing met betrekking tot een vermeend gat in de markt. Als je geen concurrentie voor je product hebt, is dit meestal geen goed teken! Natuurlijk, het is altijd mogelijk, dat je daadwerkelijk een compleet nieuw product gaat ontwikkelen, wat inslaat als een bom, maar in veel gevallen mag je best realistisch zijn. Jij bent vast niet de eerste met jouw idee! Als er op het hele Internet (dus ook in andere taalgebieden) geen enkele vorm van concurrentie te vinden is, is de kans groot, dat er gewoon geen markt bestaat voor jouw product.

Neem dit in ieder geval mee als overweging!

Hoe groot is de markt voor je online cursus?

Voordat je dus ook maar begint aan enige ontwikkeling rond je product, vraag je je eerst eens serieus af aan hoeveel mensen je je product in het eerste jaar zou kunnen verkopen. Hoeveel mensen heb jij op je mailing lijst bijvoorbeeld? En hoeveel  mensen openen ook regelmatig hun mail en klikken door? Weet je ook hoeveel bezoekers  je maandelijks hebt op relevante pagina’s op je website?

Een andere goede manier om te onderzoeken hoeveel interesse er voor jouw onderwerp is, is door te kijken of er op sites als Amazon.com en Bol.com boeken over jouw onderwerp zijn.

Reken jezelf niet rijk. Wees conservatief in je inschattingen. Heb je eerder digitale producten verkocht, gebruik die ervaringscijfers voor je input. Maar stel, dat je zelf inschat dat je in je directe markt zo’n 100 online cursussen zou denken te kunnen verkopen.

Hoeveel tijd kost het om je online cursus te ontwikkelen?

Een tweede punt is natuurlijk, hoe lang je verwacht er over te doen je cursus -of ander digitaal product- te ontwikkelen. Ook hier ben je weer van harte welkom de pessimist te spelen. Is het de eerste keer dat je een digitaal product ontwikkelt, mag je die pessimistische inschatting ook best met 2 vermenigvuldigen.  Je maakt in eerste instantie genoeg fouten om er minimaal 2x zo lang over te doen, dan werkelijk nodig is.

Maar stel, dat ik inschat er zo’n 100 uur voor nodig te hebben.

Wat is mijn tijd waard?

Eindelijk een getal wat je direct naar voren kunt halen. Ga naar je website en zoek wat je uurtarief is. Voor het gemak van het rekenen, zeggen we, dat mijn uurtarief 50 euro is. (Hier kun je beslist geen rechten aan ontlenen… het ligt hoger ;)).

De rekensom

Een online training maken. Wat mag het kosten?

Als ik er van uitga, dat ik alle benodigde hardware heb, en alles in eigen beheer kan doen, zijn de kosten van de ontwikkeling van mijn cursus 100 uur x 50 euro = 5000 euro. Moet ik daarnaast nog hardware of software aanschaffen, andere mensen inhuren etc, dan gaat dit tarief alleen maar omhoog.  Stel, dat ik een grafisch vormgever nodig heb voor de intro van mijn videos. Hij maakt deze intro voor 200 eur0, dus ik mag aan de 5000 euro nog eens 200 euro toevoegen. Dat is dus 5200 euro. En stel dat ik voorlopig 3 cursussen heb ingepland om te ontwikkelen. Om dit mogelijk te maken heb ik een videocamera van 400 euro en een aantal software pakketten van nog eens 400 euro gekocht.

Mijn kosten zijn dan bij elkaar 6000 euro.

Ik dacht deze cursus aan 100 man te kunnen verkopen. Dus om quite te spelen, moet de prijs minimaal 60 euro zijn.

Maar dat wil mijn doelgroep niet betalen!

Een online training maken. Wat mag het kosten?

Het mooie van concurrenten is, dat ze je een indicatie geven wat een consument je wil betalen voor een product. Wil je een online training maken, doe dan eerst marktonderzoek doet naar de prijs van vergelijkbare producten. Doe je dat niet, dan kan het je overkomen dat je ontdekt, dat jouw doelgroep helemaal niet bereid is zo’n bedrag voor een dergelijke cursus te betalen. Wat dan?

Hier kun je drie dingen doen… en wat die drie dingen zijn, vertel ik je graag in mijn vervolg op dit artikel!

Lees ook eens het artikel over prijs bepalen door middel van A/B testen.

Dit blogartikel geeft een antwoord op de volgende vragen:

  • Hoeveel kan ik vragen voor een online cursus?
  • Hoe bereken ik de kostprijs van een online training?
  • Vraag ik niet teveel voor mijn online training?
  • Vraag ik niet te weinig voor mijn online cursus?
  • Een online training maken, hoeveel kost dat?

Klaar voor een professionele online leeromgeving? Kijk dan ook eens wat WordXPression je te bieden heeft.

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 

Bezoekadres
Eperweg 135 (op afspraak)
8072 PL Nunspeet

Postadres
Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Tot en met
31 december 2024

Student learning at home with online lesson

25% korting op jouw online leeromgeving

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.