Trouwe klanten mag je belonen…

WooCommerce en het belonen van trouwe klanten…

trouwe klanten met een loyalty programmaWanneer je een webwinkel heb, heb je waarschijnlijk al gemerkt, dat de verhalen van ‘slapend rijk worden’ niet waar zijn. Het kost behoorlijk wat moeite om (de eerste) klanten naar je webwinkel te krijgen. In mijn gratis e-boek  ‘13 maal Winst met Woo‘ doe ik je een aantal methoden aan de hand om van je éénmalige klanten ook terugkerende trouwe klanten te maken.

Een andere methode die prima werkt om van klanten trouwe klanten te maken, is een zogenaamd ‘loyalty programma’.

Van Nederlandse Bodem

Dit klinkt natuurlijk allemaal mooi, duur en Engels, maar volgens de verhalen -ik heb ze niet gecontroleerd- is het onze eigen Appie Heijn die het eerste loyalty programma voor klanten had opgezet. En dit al heel wat jaartjes terug, in zijn eerste supermarkt aan de Zaanse Schans. In het Nederlands noemen we dit gewoon ‘zegeltjes sparen’. En nu, eenmaal in de 21 eeuw aangekomen, hoeven we niet meer te sponzen en te likken. We doen het digitaal.

En je ziet het overal gebeuren. Mijn portemonnee zit vol met klantenkaarten van allerlei winkels, want niemand loopt graag die extra punten mis!

Voor je webwinkel kun je online ook een loyalty programma opzetten. En eigenlijk nog heel makkelijk ook… tenminste, wanneer je een WooCommerce webwinkel hebt.

In principe heb je twee soorten loyalty programma’s : Het ene type is wat we zojuist besproken hebben: Het is voor iedereen toegankelijk en door producten te kopen, spaar je zegeltjes, die je tegen andere producten of kortingen in kunt wisselen.

Een VIP status voor je klanten

Een tweede vorm van loyalty programma is -als je de juiste producten hebt- misschien nog veel interessanter: Jij biedt een beperkte, duidelijk gedefinieerde groep mensen, kortingen aan die ze nergens anders krijgen.

Wil je een concreet voorbeeld? Stel, je verkoopt sportartikelen. Wat let jou om sportverenigingen langs te gaan en hen het aanbod te doen, dat hun leden een korting op alle producten krijgen? En om het allemaal nog interessanter voor de vereniging te maken zou je er nog een schepje bovenop kunnen doen. Wat let je om het loyalty programma aan een affiliate programma te koppelen en voor iedere aankoop door leden een percentage van de omzet aan de vereniging te schenken?

Heb je een online dierspeciaalzaak, muziekwinkel of een creatieve hobby winkel, dan kun je bovenstaand verhaal vast wel voor je eigen situatie invullen.

Implementatie

Maar dan komt natuurlijk de hamvraag. Het idee is leuk, maar hoe kan ik dit waar maken op mijn website? In relatie tot het ‘zegeltjes sparen’ is de pluginMyCred‘ die ik eerder al heb besproken in relatie tot WP Courseware een prima oplossing. Je kunt aan producten een x aantal punten koppelen, die iemand ontvangt als hij het product koopt. En voor die punten kun je -omdat ze een waarde vertegenwoordigen- weer producten kopen.

Een leuke bijkomstigheid is dat je ook punten toe kunt kennen voor het geven van een productrecensie. Wanneer je WooCommerce instelt, dat alleen een ‘verified buyer’ een recensie achter mag laten, kun je op deze manier waardevolle productrecensies creëren die andere klanten helpen bij de juiste beslissing.

Voor de implementatie van van VIP programma hebben we andere plugins nodig. Want hier sparen mensen immers geen punten, maar hebben ze al recht op korting op basis van hun lidmaatschap van bijvoorbeeld een vereniging.

De plugin die al het ‘zware’ werk doet, is in feite een heel eenvoudige plugin: ‘Role Based Price WooCommerce‘. Het instellen van de plugin is ook niet echt ingewikkeld: Bij de WooCommerce instellingen is er een nieuw tabblad bijgekomen: ‘WooCommerce Role Based Pricing’ (inderdaad, de maker van de plugin is vrij inconsistent met de naamgeving).

Hier kun je instellen voor welke rollen je aparte prijzen wilt en of je deze prijzen voor de ‘Normale prijs’ , ‘Kortings prijs’ of beide wilt.

Hier schuilt alleen een zwarte mamba onder het gras. Je kunt bestaande gebruikersrollen door middel van deze plugin hernoemen om rollen te krijgen, die beter in je winkel passen. Maar aan iedere rol hangen ook andere bevoegdheden. Je wilt niet de rol ‘Author’ hernoemen, en zo iemand het recht geven ook blogposts op je site te schrijven, alleen omwille van een klantenkorting.

Wat extra hulp

Gelukkig is er een tweede plugin die dit probleem voor ons oplost. De plugin ‘Add User Role‘. En als je mijn blog al wat langer leest, zou je moeten weten, dat dit een plugin is die je nooit zou moeten installeren. Er is al meer dan twee jaar geen onderhoud op gepleegd!

En hier blijkt direct, dat zelfs mijn adviezen niet al te dogmatisch genomen moeten worden. De code van deze plugin is zo kinderlijk eenvoudig, dat er in die twee jaar ook geen onderhoud nodig was. De code grijpt in op een onderdeel van WordPress wat sinds WordPress 2.0 onveranderlijk is gebleven. En naar alle waarschijnlijkheid tot de verre toekomst ook niet zal veranderen.

Met behulp van deze plugin kun je een nieuwe gebruikersrol maken gebaseerd op de bevoegdheden van een bestaande rol. Of wat je eigenlijk gewoon doet, is een nieuw naampje toevoegen aan de tweelingbroer of -zus van een bestaande rol.

Wat je dus eerst doet, is de ‘Customer’ (Klant) rol een ‘broertje’ te geven met bijvoorbeeld de naam VIP klant. Met behulp van de ‘Role Based Price WooCommerce’ ken je vervolgens deze rol toe aan een ‘rol voor speciale prijzen’.

Conclusie

Zoals gezegd, in het krijgen van nieuwe klanten wordt vaak behoorlijk wat moeite gestoken. Door middel van affiliate programma’s, Social Media ads, SEO en andere methoden om meer verkeer te krijgen, wordt vaak veel tijd en geld gestoken in die éne nieuwe klant. Is iemand al klant geworden, dan gaan we er vaak als te vanzelfsprekend vanuit, dat hij dit ook wel zal blijven. Maar trouwe klanten vraagt vaak om meer inspanning van jouw kant.

Een goed loyalty programma  kan een goede invloed hebben op je omzet. Dit kun je eventueel versterken door ook enkele tips uit Winst met Woo toe te passen. Je moet trouwe klanten immers wel een reden geven om terug te komen…

[text-blocks id=”woocommerce”]

 

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 

Bezoekadres
Eperweg 135 (op afspraak)
8072 PL Nunspeet

Postadres
Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Gratis e-Boek: Een Goed Converterende Webshop

Realiseer de omzet die je verdient!

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.