Cornerstone content: Je bouwt geen huis met slechts één steen!
Vandaag waag ik me aan een nogal gewaagd onderwerp: Cornerstone Content. Gewaagd, omdat het eigenlijk een vrij gevorderd SEO onderwerp is. Maar ook gewaagd omdat ik weet, dat heel wat zogenaamde SEO experts mij een dergelijk artikel niet in dank af zullen nemen. Er zijn namelijk talloze SEO experts, die het principe van Cornerstone Content wel op hun eigen sites toepassen, maar de kennis hieromtrent niet delen met de klanten.
Veel potentiële klanten die meer over SEO willen weten, komen bij mij met een verkeerde vraag: Hoe krijg ik mijn website op één in Google. Een verkeerde vraag om een aantal redenen. Het is allereerst helemaal niet interessant om je website op de eerste plaats te hebben: Google kent geen websites, alleen maar pagina’s. Maar wat nog veel belangrijker is: Je wilt niet zomaar op één in Google staan. Je wilt één in Google staan met de voor jouw business relevante zoekwoorden!
Stel je voor: Ik heb een golf site. Je weet wel, niet de auto, maar die sport -knikkeren voor mensen met een hernia zal ik maar zeggen. Wanneer mensen zoeken op ‘golf’ en het grootste deel van het publiek is op zoek naar een Volkswagen, heb ik er niets aan om op één te staan. Op een vergelijkbare manier is het weinig interessant om op het woord ‘Loodgieter’ bovenaan te staan, als ik in Maastricht woon, maar het grootste deel van de mensen die mij vinden in Amsterdam zijn.
Wat dus van primair belang is, is dat je eerst de juiste zoekwoorden weet te vinden, die je klanten gebruiken. Hoe je dat doet staat hier op de site in diverse artikelen over SEO besproken. Ook in mijn SEO WordPress PowerClass komt dit uitgebreid ter sprake.
Jouw pagina is de hoekstaan van de samenleving. Of zo.
Nu heb je eigenlijk het liefst, dat al die mensen die zoeken op dit zoekwoord landen op een bepaalde pagina. Bijvoorbeeld de pagina waar jij je product aanprijst. Sterker nog, als je eens kritisch naar je site kijkt, moet je toegeven, dat veel van jouw pagina’s en blogposts eigenlijk van ondergeschikt belang zijn. Je wilt uiteindelijk al die mensen die je website bezoeken slechts op een paar pagina’s krijgen. Deze pagina’s vormen als het ware de hoeksteen van jouw website, de Cornerstone Content.
De pagina’s waarop ze mogen besluiten jouw product of dienst te kopen! In de rest van dit artikel gaan wij er van uit, dat we met één pagina te maken hebben.
En zonder naar jouw site te hebben gekeken, durf ik het nu al te zeggen. Deze pagina ziet er voor Google hoogstwaarschijnlijk allerbelabberst uit! Toch is deze pagina de pagina, waar je je klanten het liefst direct wilt hebben. Want al die blogposts, al die andere pagina’s hebben eigenlijk maar één doel. Jouw klant naar deze ene pagina te krijgen.
Je bepaald nu de zoekterm waarop je wilt, dat deze pagina wordt gevonden. Vergeet vooral niet te controleren, hoe ‘goed’ deze term is: Wat is het gebruik hiervan en wat is de concurrentie. Maar ook: Zoekt jouw doelgroep op deze term!
Schrijven is schrappen. En herschrijven. En herschrappen.
Je gaat deze pagina herschrijven. En dat doe je niet zomaar, daar neem je rustig de tijd voor. Print de pagina uit en hang hem op verschillende plaatsen in huis. Vlak bij je werkplek, op het toilet, naast je bed. Herschrijf de pagina gebruik makend van alle SEO regeltjes die je hier op de site kunt vinden. Kijk er daarna nog heel kritisch naar, want de pagina is niet voor de zoekmachines. Hij moet de bezoeker over te halen bij je te kopen of zich in te schrijven voor jouw mailinglijst.
Wanneer je de definitieve tekst voor de pagina hebt, publiceer je deze. Maar nu ben je niet klaar, integendeel! Nu ga je pas het eigenlijke werk doen.
Want het is zeer waarschijnlijk, dat er meer pagina’s op jouw site zijn die in Google gevonden worden op de zoekterm waarop je zojuist je Cornerstone Content hebt geoptimaliseerd. En er is maar één goede manier om daar achter te komen. Zoek op die term voor jouw site. Dus als jij bijvoorbeeld jouw pagina hebt geoptimaliseerd voor ‘migraine bestrijding’ en jouw site heet levenzondermigraine.nl dan geef je in Google de volgende zoekopdracht in : site:levenzondermigraine.nl migraine bestrijding.
Met als resultaat…
Nu geeft Google jou alle pagina’s op jouw site die op deze woorden gevonden worden. Je maakt hier een lijstje van en gaat nu deze pagina’s onderhanden nemen. Wat je dus niet moet doen, is deze pagina’s ook optimaliseren voor ‘migraine bestrijding’. Je wilt immers dat iedereen die daar op zoekt naar jouw Cornerstone Content pagina gaat. Wat je wel doet, is vanuit die pagina linken naar je Cornerstone Content, gebruik makend van je zoekwoord, dus in ons geval ‘migraine bestrijding’. Een typische link zou zijn ‘ Voor alles over migraine bestrijding, moet je…’ Wees creatief in je links en neem soms wat extra woorden mee. Zoals bijvoorbeeld in het zojuist genoemde voorbeeld had je ook ‘alles over migraine bestrijding’ als tekst kunnen linken. Link nooit op nietszeggende termen als ‘klik hier’.
Wat hebben we nu gedaan? Alle pagina’s die ‘van nature’ al gevonden werden op een zoekwoord waarop ze niet geoptimaliseerd zijn hebben we laten linken naar onze Cornerstone Content. Hierdoor hebben we extra waarde aan die pagina gegeven voor deze zoekterm. Maar we kunnen nog een stap verder gaan. Kun je me nog volgen, want nu wordt het echt leuk.
En we schrijven door
Wanneer we een nieuw blogartikel schrijven wat ook maar iets met onze Cornerstone Content te maken heeft, gaan we eerst bij de keywordtool van adwords om raad. Welke zoektermen zijn er gerelateerd aan de tem van onze content? Je ziet het onder de zoekwoordideeën. Kies een goede term uit om je nieuwe blogpost op te optimaliseren en schrijf je artikel geoptimaliseerd voor dat zoekwoord. Vanuit dit artikel link je naar je Cornerstone Content met gebruik making van het zoekwoord van onze Cornerstone, in het voorbeeld dus ‘migraine bestrijding’.
Op deze manier geef je Google constant het signaal ‘He, deze pagina is belangrijk voor dit zoekwoord’. Maar de waarde van interne links is natuurlijk maar betrekkelijk. We gaan nog wat meer aandacht geven aan onze Cornerstone Content. Een prachtige manier om externe links te krijgen is te werk te gaan als Gastblogger. Als jij de gelegenheid hebt om op de blog van een ander een artikel te schrijven, grijp deze kans met beide handen aan. Hij geeft je niet alleen meer exposure, maar wanneer jij jouw artikel ‘SEO vriendelijk’ schrijft, gericht op jouw Cornerstone Content versterk je alleen de SEO positionering van je Cornerstone pagina’s.
De beste SEO expert dat ben je zelf. Jij kent je doelgroep en jij weet wat je klanten hopen te vinden. Tijdens de SEO WordPress PowerClass gaan we van dat standpunt uit, wanneer ik jouw leer hoe je geheel zelf de zoekmachineoptimalisatie van je website ter hand kunt nemen.
Dit blogartikel geeft een antwoord op onder meer de volgende vragen
- Wat is cornerstone content
- Hoe kan ik cornerstone content toepassen op mijn eigen website
- Hoe krijg ik belangrijke pagina’s hoger in Google