Wat je altijd over SEO wilde weten – Deel 1

Voor ik met dit artikel begin, wil ik aangeven, dat er recent belangrijke zaken met betrekking tot Google zijn veranderd, die ook hun weerslag hebben op jouw zoekresultaten: Sinds kort worden de resultaten gesorteerd met de meest recente resultaten boven aan de lijst. Hoewel alles in dit artikel belangrijk blijft voor het vindbaar zijn voor Google, is er een nieuwe regel bijgekomen: Zorg dat je site regelmatig wordt geupdate!

Ik loop al aardig wat jaren rond in de ICT wereld en ben in mijn leven al heel wat ‘SEO Experts’ tegen gekomen. Zonder ze allemaal op één hoop te willen gooien, gebiedt de eerlijkheid mij te vertellen, dat ik van de meeste geen goede indruk heb: Het enige wat ze lijken te kunnen is het toepassen van enkele simpele basisregels, dezelfde basisregels die ik je in dit artikel uit zal leggen.

Hun grote voordeel echter is, dat in het land der blinden eenoog koning is. De meeste mensen beginnen fout met het opzetten van hun site, waardoor de site op voorhand zeer SEO-onvriendelijk is. Door een paar simpele regels toe te passen stijgt de SEO notering enorm, na tussenkomst van een SEO-expert en lijkt het dus of hij wonderen heeft verricht. Maar door zelf vanaf het begin te zorgen voor een SEO vriendelijke site, is het mogelijk direct deze resultaten te behalen, zonder dat het nodig is later een -dure- SEO expert in te huren.

In dit artikel concentreer ik me op SEO voor WordPress. Sommige zaken die wel heel belangrijk zijn, ga ik absoluut niet op in, omdat door het gebruik van WordPress jij dit per definitie al goed hebt staan. Voor meer achtergrond, lees mijn artikel over SEO en WordPress nog eens na.

Je eerste belangrijke keus is de naam van je domein. Ben jij een oorlel-masseur en heet je Jan de Vries, is het beter om het domein ‘oorlelmassages.nl’ te gebruiken (als het vrij is), dan het domein jandevries.nl. Mensen die op zoek zijn naar jouw dienstverlening, zullen immers minder op jouw naam zoeken (dan kennen ze je al), maar op je dienstverlening. En zoekwoorden die ook in de domeinnaam voorkomen scoren heel hoog. Maar helaas, als oorlelmasseur zul je waarschijnlijk de eerste zijn die deze dienst levert, zonder te controleren durf ik te beweren dat ‘fysiotherapie.nl’, ‘fysiotherapeut.nl’, ‘dierenarts.nl’, ‘huisarts.nl’, ‘huisschilder.nl’ en andere domeinen inmiddels al vergeven zijn. Misschien heb je nog kans op ‘<mijn dienst>-<plaatsnaam>.nl’, maar wees er snel bij, want huisschilder-apeldoorn.nl, dierenarts-epe.nl zijn ook zeer populaire combinaties.

Wanneer je met WordPress werkt, zijn er twee plugins, die je gewoon geinstalleerd moet hebben, wanneer je wilt dat mensen je site kunnen vinden. Dat zijn de Sitemaps (of een sitemaps plugin, er zijn er diverse goede) en de All-in-One-Seo-Pack. In dit artikel hebben we het over de mogelijkheden van deze plugin. Met betrekking tot hoe hij geinstalleerd kan worden, verwijs ik je graag naar de Gids.

Na het installeren van de plugin worden er onder in de web-pagina’s voor het invoeren van een Bericht (Post) of Pagina (Page) een aantal extra velden zichtbaar : Title, Description en Keywords. Wanneer we het veld ‘Title’ van de plugin niet invullen, wordt als standaardwaarde de titel van het artikel genomen. De spreken af dat we vanaf nu de overige velden van de plugin altijd invullen.

Voor zoekmachines bestaat er een samenhang tussen de titel van je pagina, de tekst op de pagina zelf, de ‘Description’ (die op de pagina zelf niet zichtbaar is, maar vaak gebruikt wordt om extra informatie in zoekresultaten via de zoekmachine te geven) en de ‘keywords.’ Deze samenhang is eigenlijk kinderlijk eenvoudig :

  • Zorg ervoor, dat 1 tot 2 woorden uit de titel herhaald worden in de omschrijving (Description)
  • Zorg ervoor, dat in het bericht ongeveer 3-9 veelgebruikte woorden ook voorkomen in de omschrijving (Description)
  • Zorg ervoor, dat de complete titel van de pagina, zoals deze in de browser zichtbaar wordt, 20 tot 65 tekens groot is.
  • Zorg ervoor, dat de omschrijving (Description) 80 tot 160 tekens groot is.

Is het zo eenvoudig ? Nee… het is een beetje complexer. Er wordt immers niet op ieder woord evenveel gezocht. Sommige woorden zijn nu eenmaal populairder om op te zoeken dan andere woorden. ‘Sex’ en ‘porn’ zijn heel populaire zoekwoorden… ‘melkviooltje’ wordt iets minder op gezocht. Het is dus zinvol om te controleren hoe populair de meest voorkomende woorden in jouw tekst als zoekwoord zijn. Wanneer je een Google Adwords account hebt, is hierbinnen een eenvoudige tool om de populariteit van zoekwoorden te testen. Probeer eens synoniemen voor deze zoekwoorden. Scoren deze beter ? Gebruik dan deze woorden.

Wanneer je vanaf het begin op een dergelijke manier omgaat met je geschreven teksten, zijn de zoekmachines direct dol op je site… en kun je heel wat geld besparen op latere SEO adviesen.

Volgende week, 22 juni, gaan we verder in op SEO optimalisatie van je WordPress site. Wil je dit artikel in je mailbox ontvangen, kun je je inschrijven op onze nieuwsbrief. Je ontvangt deze nieuwsbrief ook, wanneer je de WordPress Gids voor de Kleine Ondernemer download.

Wil je eens op een andere manier netwerken, dan je gewend bent ? Volg dan deze boogschiet- en netwerk clinic in Apeldoorn.

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Flinke kortingen op cursussen van WordXPression.