Hoeveel zijn nieuwe klanten waard?

Hoe jij je tijd het best kunt gebruiken voor het krijgen van nieuwe klanten!

Verleid je klant - Nieuwe klanten voor jouw zaak

Ben jij bekend met de 80/20 regel? 80% van je resultaat komt door 20% van je inspanningen… De spiegelzijde van deze regel is, dat 20% van je resultaat komt door 80% van je inspanningen… Dit geldt ook voor het krijgen van nieuwe klanten.

We hebben nogal eens de neiging onze energie in de verkeerde zaken te steken. Of teveel energie in zaken, die wel belangrijk zijn, maar niet in de mate waarin wij soms denken.

Bij ondernemers die op het Internet starten merk ik nogal eens, dat zij hun inspanningen uitgedrukt in tijd en geld nogal eens verkeerd aanwenden. En dan met name, wanneer het aankomt op het winnen van nieuwe klanten.

Veel startende ondernemers overschatten de betekenis van hun website. Zij zien hun website als een klantenmagneet die, wanneer hij eenmaal online staat, automatisch de opdrachten binnenbrengt. En dat het liefst binnen enkele weken. Niets is minder waar.

Een website is een goede ondersteuning voor het krijgen van nieuwe klanten, maar je zult er zelf wel energie in moeten stoppen. Maar hoe kun je deze energie het best aanwenden? In volgorde van effectiviteit:

  1. Netwerken
    De beste manier voor het krijgen van nieuwe klanten blijft netwerken. En netwerken doe je offline. Ik heb je enkele weken terug een systeem verteld wat ik gebruik om door middel van bestaande klanten nieuwe klanten te winnen. Jouw site is een ondersteuning voor jouw bestaande klant om de nieuwe klant te overtuigen. Wanneer de potentiële nieuwe klant op aanwijzing van de bestaande jouw site bezoekt is het jouw taak om deze prospect zo snel mogelijk om zijn email adres te vragen. Wanneer je een positieve referentie van een bestaande klant hebt, kost het je relatief weinig moeite de nieuwe klant voor jou te winnen. Hij ‘kent’ je immers al.
  2. Social Media
    Gebruik de Social Media -Twitter, Facebook, LinkedIn, maar ook fora en de blogs van anderen- om verkeer naar je eigen website te krijgen. Doe dit niet door onbeperkt te spammen, dat mensen naar je site moeten komen, maar door waarde te leveren in jouw deelnames aan de discussies daar. En natuurlijk… komt de bezoeker eenmaal op je site, dan is het tijd om opnieuw om zijn email adres te vragen. Door jouw deelname aan de Social Media kent de bezoeker je al enigzins, maar het zal tijd kosten om hem als klant te winnen.
  3. Zoekmachineoptimalisatie (SEO).
    Helaas wordt de werkelijke betekenis van SEO zwaar overschat. Ik kom regelmatig mensen tegen, die kapitalen aan zoekmachineoptimalisatie hebben uitgegeven, zonder ook maar een moment te hebben besteed om die bezoeker van hun site ‘vast’ te houden. Bezoekers komen en gaan min of meer bij toeval. Voor alle duidelijkheid: Je vindbaarheid in Google is belangrijk, maar omdat je iedere minuut maar eenmaal kunt besteden, is SEO tijdverspilling als je niet de nadruk hebt gelegd op de eerste twee besproken methoden.

Wanneer ik naar de eerste twee methoden kijk, denk ik dat ik een ruwe inschatting zou kunnen maken en zeggen, dat 50% van mijn klanten op aanbevelen van oude klanten komt, 40% via Social Media (en dan vooral naar aanleiding van comments die ik op relevante blogs van anderen plaats) en slechts 10% via zoekmachineoptimalisatie. En voor de klanten van mijn klanten is denk ik de verhouding vergelijkbaar. De tijd die je besteed aan de verschillende methoden dient ook in verhouding te zijn met de effectiviteit van de methode!

Toch zie ik maar al te vaak, dat mensen letterlijk kapitalen uitgeven aan SEO experts met vage beloften van duizenden bezoekers aan een website: Het zijn niet de bezoekers aan je website die klant worden. Het zijn de mensen waar je een relatie mee opbouwt. En een toevallige voorbijganger die via de zoekmachines zich inschrijft voor jouw mailinglijst… dat is een potentiële klant. De tientallen bezoekers die dat niet doen, zijn het niet.

Tijdens het WordPress XPress en het WordPress XPress Lite programma leer jij hoe je zelf zorg kunt dragen voor jouw SEO, zonder dat dit veel tijd en geld hoeft te kosten. Wat jij dan leert is genoeg om SEO voor jouw site effectief in te zetten! Dus geen enkele noodzaak voor dure experts… en als een SEO expert heel hardnekkig is in de pogingen jou over te halen gebruik te maken van zijn diensten, vertel hem dan, dat je dit graag doet. Voor een percentage van de betalende klanten die aantoonbaar via zijn inspanningen naar jou toe gekomen zijn!

Wat zijn naar jouw ervaringen de meest efficiënte methoden voor het krijgen van nieuwe klanten? Deel deze met de andere lezers in het commentaarveld hieronder... en schroom je niet dit bericht te delen met jouw netwerk met behulp van de Social Media buttons hieronder!

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 

Bezoekadres
Eperweg 135 (op afspraak)
8072 PL Nunspeet

Postadres
Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.