Hoe relevant is SEO voor Bing?

Is het waard tijd de besteden aan SEO voor Bing?

SEO voor Bing

Wanneer we het over SEO hebben, dan denken we natuurlijk in de eerste plaats aan Google. En dat is natuurlijk niet zo vreemd, omdat Google al een deel van ons dagelijks spraakgebruik is geworden.

‘Zoeken op het Internet’ wordt tegenwoordig vaak al ‘googelen’ genoemd, ook als we hiervoor niet de Google search engine gebruiken.

Pas geleden vertelde een klant mij, dat ze tegenwoordig DuckDuckGo gebruikte om te googelen.

Enige tijd geleden viel mij op, dat ik steeds meer verkeer via ‘Bing’ binnen krijg.

In het verleden ‘viel het op’ op het moment dat iemand via Bing op mijn site kwam, maar de laatste tijd gebeurt het iedere dag toch wel een aantal malen. Ik besloot dus eens een vergelijk te maken tussen de verschillende jaren.

In 2018 was 0,9% van al het zoekverkeer over de maand Februari van Bing afkomstig. In 2019 was dat 1,3%, in 2020 1,7% en afgelopen maand Februari is ‘maar liefst’ 5,4% van al het zoekverkeer van Bing afkomstig.

Dat lijkt misschien weinig, maar wanneer je er rekening mee houdt dat ik in 2021 bijna 29.000 bezoekers welkom heb mogen heten, waarvan 60% vanuit de zoekmachines afkomstig was, hebben we het toch wel over meer dan 900 bezoekers. Ik zou ze niet graag allemaal op de thee krijgen!

Wat moet ik doen, om meer te krijgen?

SEO voor Bing

Maar hierbij komt natuurlijk de vraag, die 5,4% hoe verhoudt zich dat tot het aantal potentiële bezoekers. Wat kan ik doen, om dat percentage groter te maken? En hoeveel gaat dat mij qua tijd kosten. Is er een speciale ‘SEO voor Bing’ strategie, die mijn percentage daar hoger kan maken?

Het eerste wat ik dan natuurlijk wil doen, is eens te kijken wat het marktaandeel van de Bing zoekmachine is. Hoeveel mensen gebruiken Bing?

En waar kan ik deze gegevens vinden.

Het marktaandeel van Bing

Nu valt het vinden van deze gegevens gelukkig mee. De site ‘StatCounter’ houdt allerlei relevante (en minder relevante) statistieken bij over van alles en nog wat op het Internet, waaronder het gebruik van zoekmachines per land.

Enkele voorbeelden

Gebruik van zoekmachines in Nederland in 2020

Gebruik van zoekmachines in België in 2020

Dat zijn mooie lijntjes, maar door het gigantische verschil tussen Google en de rest kunnen we daar weinig mee. Hier kunnen we beter direct naar cijfertjes kijken. Helaas kon ik niet vinden hoe ik mooie tabellen op die site op kon vragen, maar ik kon in ieder geval wel de cijfers downloaden in CSV formaat. Bij deze de resultaten:

MaandGoogleBing
01-202095,122,55
02-202095,192,53
03-202095,082,66
04-202095,252,51
05=202095,272,38
06-202094,952,59
07-202094,942,68
08-202094,762,7
09-202094,373,23
10-202094,543,33
11-202094,543,32
12-202094,323,3
Aandeel zoekverkeer in Nederland
MaandGoogleBing
01-202094,383,42
02-202094,513,38
03-202094,143,58
04-202094,373,43
05-202094,363,52
06-202093,884,12
07-202093,964,16
08-202093,814,24
09-202093,434,59
10-202093,154,8
11-202092,984,87
12-202093,054,74
Aandeel zoekverkeer in België

Hoewel het aandeel van Google in de zoekmachines nog overweldigend is, zie je hier toch een lichte verschuiving, waarbij steeds meer mensen gebruik maken van alternatieve zoekmachines. Dit zien we in de tabellen hierboven voor Bing, maar eenzelfde trend is waarneembaar voor vrijwel iedere ‘kleine zoekmachine’.

Wat ons natuurlijk tot de vraag brengt, of specifieke SEO voor Bing tot nog meer bezoek zou kunnen leiden voor die zoekmachine?

Wat maakt Google zo populair?

SEO voor Bing

Wat maakt Google zo populair, ofwel, waarom gebruiken mensen Google, en niet één van de andere zoekmachines.

Eén belangrijke reden is natuurlijk omdat Google de eerste zoekmachine was, die zich niet liet manipuleren. Je vond waar je naar zocht.

Ben jij oud genoeg om je de tijd van AltaVista te herinneren? Dat was een populaire zoekmachine die voor Google in gebruik was. En deze reageerde heel sterk op ‘keyword stuffing’ in de ‘keywords’ header van je pagina. Ofwel, hoe meer keywords je in die header voor liet komen, hoe eerder je pagina gevonden werd, ook als je pagina in werkelijkheid over iets heel anders ging.

Google werd populair omdat Google naar de hele pagina keek en daardoor ook meer relevante zoekresultaten terug gaf.

Mensen zijn inmiddels ‘gewend’ aan het gebruik van Google om te googelen. Dat blijkt gelijk al uit het taalgebruik. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen, dat ze gingen ‘bingen’, ‘yandexen’ of ‘yahoo-en’…

Google is compleet

Een tweede reden voor populariteit van Google, is dat Google een heel uitgebreide index heeft. Zo’n 2 jaar terug, wanneer ik opvroeg in Google en Bing wat het aantal geïndexeerde pagina’s van WordXPression was, dan gaf Bing zo’n 15% van het aantal wat Google had weten te vinden.

Datzelfde gold voor andere websites. Bing had dus veel minder pagina’s in de index dan Google en de kans, dat je iets via Google wel, en Bing niet zou vinden, was dus heel reëel.

Vandaag de dag meldt Bing mij zelfs ongeveer 5% meer gevonden pagina’s dan Google!

Terug naar de cijfertjes.

Op dezelfde site waar ik de getallen voor de tabellen hierboven vond, vond ik ook, dat in februari 2021 3,19% van alle Nederlanders Bing gebruikten, in België 4,67%.

Met mijn 5,4% verkeer vanuit Bing zit ik dus hoger dan het gemiddelde voor Nederland. Voor een deel is dit te verklaren vanuit de herkomst van mijn zoekverkeer (86,6% van het zoekverkeer is uit Nederland afkomstig, 10,3% uit België), maar ik zit ook hoger dan het ‘Belgisch gemiddelde’.

Wat heb ik gedaan om mijn SEO voor Bing dan tot een relatief ‘succes’ te maken.

Bijna niets.

Wanneer ik mijn vindbaarheid voor bepaalde keywords vergelijk met die in Google, dan blijk ik nauwelijks ‘anders’ te scoren op Bing. Wanneer ik mijn pagina’s voor Google optimaliseer dan lijkt het ook voldoende goed geoptimaliseerd voor Bing.

Er is echter wel een aantal zaken die ik in het afgelopen jaar wel gedaan heb, en ik vermoed dat mijn ‘betere prestaties in Bing’ hier toch mee te maken hebben.

Een Bing ‘Webmaster Tools’ account

SEO voor Bing

Eén van de dingen die ik in het afgelopen jaar (pas) gedaan heb is mijzelf aanmelden voor een Bing Webmaster Tools account. Dat is net zoiets als ‘Google Search Console‘, maar dan anders.

Achteraf vond ik dat ik dat eigenlijk al jaren eerder had moeten doen. Want de Bing Webmaster Tools hadden een paar leuke dingen te bieden.

Eén van die leuke dingen heb ik een tijdje geleden al over geschreven. ‘Microsoft Clarity‘, iets wat zijn gelijke bij Google niet kent.

Een tweede tool die wel heel prettig is, is de SEO scan. Je kan Bing verzoeken een complete SEO scan van je site te maken en je krijgt enkele uren tot dagen -afhankelijk van de grootte van je site- een vrij compleet rapport.

Dezelfde informatie kan je overigens via Google Search Console krijgen, maar waar Google Search Console de informatie ‘verbergt’ onder allerlei verschillende menu kopjes, is de informatie heel direct en duidelijk toegankelijk in Bing.

Het derde extraatje wat Bing je aanbiedt is ‘instant indexering’. Bing heeft namelijk een API waarmee je direct een nieuwe pagina door kan geven. En mijn ervaring is, dat deze pagina’s vaak nog geen uur later al in Bing zijn terug te vinden.

Nu heb je wel een aparte plugin voor WordPress nodig om dit ook daadwerkelijk direct door te kunnen geven. Dat kan bijvoorbeeld met de Bing Webmasters Tools , of de Rank Math Pro plugins.

Dus een éénmalige ‘investering’…

Voor SEO voor Bing hoef je dus eigenlijk niets meer te doen, dan wat je eigenlijk toch al voor Google doet, behalve dan misschien een kleine éénmalige investering in tijd.

Het is namelijk goed om een ‘Webmaster Tools‘ account bij Bing te registreren en dan één van de eerder genoemde plugins te gebruiken om ‘zo snel mogelijk’ jouw pagina’s aan Bing door te geven.

Het kan ook beslist geen kwaad om af en toe eens een ‘SEO Rapport van je site te draaien en de voorgestelde verbeteringen serieus te nemen.

Maar anders dan dat? Je investering in jouw SEO voor Google is direct ook een goede investing in SEO voor Bing.

Blijf bij!

In de WordXPression blog schrijf ik regelmatig over allerlei onderwerpen. Vandaag over SEO voor Bing, morgen misschien over marketing, e-commerce of e-learning. Met zo’n 25.000-35.000 bezoekers per maand is de WordXPression blog van WordXPression één van de meest gelezen blogs over WordPress in het Nederlands taalgebied. En met op dit moment bijna 600 blogposts, ook één van de grootste.

Zorg dat ook jij op de hoogte blijft en schrijf je nu in voor de nieuwsbrief, of meld je aan voor Browser Push berichten.

Dat laatste kan je doen, door op de rode bel links op de pagina te klikken en de instructies te volgen.

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 

Bezoekadres
Eperweg 135 (op afspraak)
8072 PL Nunspeet

Postadres
Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.