Vindbaar zijn in Google vereist focus!
Het zal je waarschijnlijk niet ontgaan zijn, dat ik regelmatig over het onderwerp Zoekmachineoptimalisatie (SEO) schrijf. Dit doe ik niet alleen, omdat ik graag met mijn kennis hierover loop te pronken (hoewel ik best trots ben op mijn resultaten), maar ook omdat dit voor veel ondernemers een beetje een ‘ondergeschoven kindje’ is. WordPress SEO van Yoast gebruiken, dat is nog leuk, maar daarna ook met die resultaten aan de slag gaan? Liever niet!
Maar of je het nu leuk vindt of niet, Google is al jaren de belangrijkste zoekmachine op het Internet en voorlopig ziet het er naar uit, dat het wel zo zal blijven ook. Enige kennis van SEO is zeker noodzakelijk. En wat we ook met Yoast gedaan hebben, het heeft alleen maar zin, wanneer we ons in onze ogen geoptimaliseerde artikel ook blijven volgen.
Een belangrijk meetpunt is natuurlijk, of het bezoek aan onze website toeneemt. En de eenvoudigste manier om dit te controleren is Google Analytics. Tot mijn verbazing gebeurt het echter regelmatig, dat ik van een klant -wanneer ik om zijn analytics gegevens vraag- te horen krijg, dat hij eigenlijk sinds het aanmaken van het account er niet meer naar gekeken heeft.
Maar ook de klanten die wel regelmatig naar hun Google Analytics gegevens kijken hebben vaak geen idee, hoe zij invloed op deze informatie uit kunnen oefenen.
Ik voel dit een beetje als een persoonlijk falen. Ik probeer jou al sinds ik met WordXPression ben begonnen duidelijk te maken hoe belangrijk SEO is. Ik probeer je op verschillende manieren uit te leggen, hoe je op een goede manier zelf je SEO in handen kunt nemen, zodat je geen slachtoffer hoeft te worden van valse SEO experts.
Even belangrijk als de bezoeken aan de pagina’s van jouw websites is de gemiddelde positionering van jouw pagina’s in Google met betrekking tot keywords die jij van belang acht. Het is al weer een tijdje geleden dat ik de SEO Rank Reporter plugin heb besproken, en misschien heb je dit artikel gemist, dus ik breng het graag onder je aandacht.
De SEO Rank Reporter heeft echter één groot manco. Deze plugin gaat er namelijk van uit, dat jij gefocust te werk gaat met betrekking tot de zoekmachineoptimalisatie. Maar SEO met focus lijkt meer uitzondering dan regel te zijn: De meeste mensen hebben wel ‘ongeveer een idee’ met welke keywords ze gevonden willen worden, maar -zoals de SEO Rank Reporter vereist- per pagina een duidelijk beeld hebben van gewenste keywords? Dat wordt lastiger.
Helemaal bij toeval liep ik echter tegen de plugin ‘WP Rankie’ aan. In eerste instantie dacht ik, dat het een variant op de SEO Rank Reporter was en liet hem bijna links liggen, totdat ik nog eens goed naar de specs keek. Het grote verschil tussen WP Rankie en SEO Rank Reporter is dat WP Rankie net zo te werk gaat, als de meesten van ons: zonder focus! Waar je bij SEO Rank Reporter per pagina de positionering voor bepaalde keywords checkt, doet WP Rankie dat voor je hele site.
En dat maakt een aantal dingen leuk: Want ook als je geen idee hebt, op welke pagina’s je met welke termen gevonden wordt, kun je via deze plugin ontdekken. Een tweede aardigheid van deze plugin is dat je niet alleen de ranking voor je eigen website kunt checken, maar ook voor die van je concullega! Je kunt dus direct meten hoe jij en je concullega het doen voor bepaalde keywords… en maatregelen nemen, waardoor jij het beter kunt doen!
Daarnaast beschikt WP Rankie nog over een leuke -maar in functionaliteit heel beperkte- tool voor keyword onderzoek.
Eigenlijk is WP Rankie een vanzelfsprekende aanvulling op WordPress SEO van Yoast: Waar Yoast het makkelijk en leuk maakt om SEO geoptimaliseerde artikelen te schrijven, maakt WP Rankie het leuk om met de resultaten van dit schrijfwerk te spelen!
Vandaag is de laatste dag van 2014. Over een paar uur benoem jij je goede voornemens. Waarschijnlijk heb je stoppen met roken hoger op de lijst staan dan ‘werken aan mijn SEO’ (en als jij nog steeds rookt: Ook heel terecht! Goede SEO resultaten kunnen adembenemend zijn, dus beter geschikt voor niet-rokers!), maar hopelijk heb je inmiddels de SEO van jouw website ook als tweede doel benoemd.
In januari 2015 wijd ik een blogartikel aan het werken met je SERP gegevens… voor degenen die het nog niet wisten, SERP staat voor Search Engine Results Page of Search Engine Results Positioning. Een heel praktisch hands-on artikel. Je kunt er direct mee aan de slag.
Dit artikel geeft antwoord op de volgende vragen
- Hoe bewaak ik mijn SEO positionering
- Hoe weet ik waar ik sta in Google