Waarom opnieuw schrijven over een boekingen plugin?
Boekingen maken in WordPress… maar Wilko, heb je daar nu al niet genoeg over geschreven?
Ik heb hier inderdaad veel over geschreven. Maar ik ben bang, dat het lang zal duren voor ik er genoeg over heb geschreven, omdat de ene boekingen plugin de andere niet is.
Zelfs voordat Corona een issue werd, deden we graag allerlei dingen online. Online kopen, online leren, online reserveren…
Wanneer ik de kapper, tandarts of huisarts moet bellen om een afspraak per telefoon te maken, dan kan ik er zeker van zijn een bandje te krijgen, dat er nog zoveel wachtenden voor mij zijn, of -ingeval van kappers- een aantal keren te moeten bellen voor er zelfs maar wordt opgenomen. In een drukke kapsalon heeft de telefoon de laagste prioriteit.
Wanneer we de mogelijkheid hebben om een handeling online te doen, dan doen we het steeds makkelijker. Simpel omdat het ons tijd bespaart. Als ik een boek wil kopen, dan kost mij dat minimaal een uur, wanneer ik naar de boekwinkel ga, met een redelijke kans dat ze het boek niet hebben. Ga ik naar Bol.com of Amazon dan kan ik het boek de volgende dag in huis hebben. Of een kwartier na nu, als ik ook genoegen neem met een e-boek.
Kortom, we doen veel online. En ‘Online reserveren’ is daar geen uitzondering op. En gelukkig zijn er genoeg plugins die ons daarbij kunnen helpen.
Gelukkig?
Bomen, bos en een roepende in de woestijn
Het is al heel wat jaren geleden voor ik de eerste boekingen plugin voor WordPress beoordeelde. En dat was eigenlijk met een vernietigend resultaat. Want de beide plugins die ik met elkaar vergeleek bleken allebei van geen kanten te voldoen aan een minimum eisenpakket.
Voor alle duidelijkheid, in de vorige eeuw (wat klinkt dat leuk, wanneer je dat af en toe kan gebruiken) heb ik in diverse ICT functies gewerkt voor enkele van de top 500 bedrijven. Bij een aantal van deze bedrijven heb ik onder meer geadviseerd bij de aanschaf van planningssoftware. En de plugins die ik enkele jaren geleden ter beoordeling kreeg schoten -en schieten- in mijn ogen op alle terreinen tekort.
Er is een enorme hoeveelheid plugins beschikbaar die boekingen maken in WordPress mogelijk maken, maar een groot aantal van deze plugins zijn geschreven voor heel specifieke situaties.
Enkele boeking situaties
Laten we eerlijk zijn: Niet iedere boeking situatie hoeft ingewikkeld te zijn.
Wanneer je een eenmens bedrijf bent en je wilt mensen de mogelijkheid geven om een met je in te plannen via de website, dan zijn plugins als Booked of Bookly alles wat je nodig hebt. En de PinPoint plugin heb ik met succes voor een aantal klanten in kunnen zetten, die meer complexe boeking situatie hadden. Zoals bijvoorbeeld een camperverhuur, een evenementenbureau of enkele BnB locaties in Spanje.
En soms heb je voor een BnB niet eens van die complexe plugins als PinPoint nodig!
Maar boekingen maken in WordPress is niet eenvoudig, met name door het groot aantal plugins hiervoor en het feit, dat iedere situatie uniek is.
Ontwikkeld vanuit de praktijk.
Het grote probleem wat ik namelijk zie bij veel van deze plugins is dat ze vanuit de praktijksituaties ontwikkeld zijn. Nu kan ik mij voorstellen, dat jij je afvraagt, wat daar nu mis mee kan zijn. Dat is toch beter, dan iemand die er maar wat op los theoretiseert zonder enige verbinding met de realiteit?
En daar heb je helemaal gelijk in. Maar er zijn tussenvormen.
En de belangrijkste tussenvorm is, dat je een oplossing bedenkt, die niet alleen voor één specifieke situatie, maar voor meerdere situaties toepasbaar is.
Een plugin als ‘Booked’ of ‘Bookly’ is heel duidelijk niet zo’n plugin. En hoewel Booked prima voor mijn doelstellingen -en die van vele van mijn klanten- voldoet, zou ik het niet als een soort Haarlemmerolie als oplossing voor alle boeking problemen willen presenteren.
PinPoint komt veel meer in die buurt. Maar waarom zou ik zelf in vredesnaam PinPoint gebruiken, wanneer de implementatie voor mijn doeleinden mij dit enkele uren zou kosten, terwijl ik in 10 minuten Booked up and running heb? Ik wil jou geen campers verhuren en ik bied jou ook geen bedrijfsuitje met boogschieten, djembé spelen en een wereldbuffet als afsluiting aan.
Wil je boekingen maken in WordPress dan zijn er vele oplossingen voor. Maar je moet je goed realiseren, dat er niet zoiets bestaat als ‘de beste boekingen plugin’. Wel zoiets als ‘de beste boekingen plugin voor jouw situatie’.
Mocht je overigens willen weten welke plugin de beste boekingen plugin voor jouw situatie is, dan kan je een uurtje inplannen in mijn agenda, zodat ik dit met je kan bespreken. Dan zie je ook direct hoe de beste boekingen plugin voor mijn situatie werkt.
Omdat er voor boekingen maken in WordPress geen ‘beste’ plugin bestaat, is het altijd goed om rond te blijven kijken naar een goede plugin voor specifieke situaties.
Calendarista
Dank zij een klant werd ik recentelijk gewezen op een plugin waar ik wel van gehoord had, maar nog niet mee had gewerkt. Calendarista is een plugin die boekingen maken in WordPress makkelijker moet maken. En in de rest van dit artikel wil ik graag met je bekijken in hoeverre ze hier ook in geslaagd zijn.
Een eerste indruk
De eerste indruk die ik had vanuit de sales pagina’s van de plugin waren meer dan goed. Zou ik eindelijke de ideale plugin hebben gevonden?
De eerste stap is in zo’n geval dan natuurlijk het vergelijken met andere plugins die je al kent. En omdat ik geen enkele boekingen plugin zo goed ken als Booked, was dat de eerste plugin waarmee ik het vergeleek.
En tot mijn blijde verrassing, kon ik in Calendarista net zo snel een agenda opzetten als met Booked.
Tijd voor fase twee. Mijn leukste uitdaging voor reserveringssystemen was voor Ease Camp, een bedrijf wat VW campers verhuurt. Ik heb destijds het reserveringssysteem geïmplementeerd met PinPoint, maar hoe mogelijk zou het zijn, om dit ook met Calendarista te doen?
Het was mogelijk. Maar niet op de manier waarop de eigenaar van Ease Camp dit gewild zo hebben.
En hier zijn we gelijk bij het zwakke punt van Calendarista uitgekomen. Het is een geweldig boekingssysteem. Ik kan er meer mee doen dan met enig ander boekingssysteem wat ik ken, maar het mist één essentiële functie.
De kalender!
The missing link…
Sinds 2014 heb ik tientallen verschillende reserveringssystemen geïmplementeerd en als voorbereiding op dit blogartikel heb ik de functionele specificaties van tien van deze systemen weer eens boven water gehaald.
In acht van de tien wilde de klant, dat de bezoeker van de website een kalender krijgt de zien, waaruit deze een keuze voor de datum kan maken.
En dat is precies het enige, wat pijnlijk ontbreekt in Calendarista.
Vanuit logistiek oogpunt is het één van de beste (nog steeds niet de ideale) die ik ken die boekingen maken in WordPress mogelijk maakt. Vanuit het oogpunt van de user experience heeft Calendarista dus één essentiële tekortkoming. De kalender!
Gemak vs. urgency
Als ik mijn vakantie wil plannen, dan is de situatie vaak, dat ik een bepaalde periode heb, laat zeggen vier weken, en dat ik in die periode één of twee weken weg wil gaan. Ik wil dus een overzicht hebben van mijn mogelijkheden en de beste manier om dit te presenteren is een kalender.
Wanneer ik morgen vrienden op bezoek heb (post covid natuurlijk) en we willen buiten de deur gaan eten, dan is de datum niet iets waarop ik wil selecteren. Als er vandaag geen mogelijkheid is, dan ga ik ergens anders.
In dat geval hoef ik dus geen kalender te zien. Het enige wat ik hoef te zien, is dat vandaag vrij is.
Dus… een nutteloze plugin?
Dat zorgt er overigens niet voor, dat deze plugin gelijk afgeschreven moet worden. Ik heb nooit eerder een plugin voor WordPress gezien, met zoveel boekingsmogelijkheden.
Om eens een paar bijzondere zaken te noemen. Deze plugin is ‘out of the box’ geschikt om een tarief te berekenen, wat zowel op een basisbedrag als op afstand is gebaseerd.
Hierdoor kan de plugin goed geschikt zijn voor bijvoorbeeld koeriers- of personenvervoersbedrijven.
Door aan te geven dat je iets van A naar B verplaatst wilt hebben, berekend Google Maps de afstand voor je. En gebaseerd op die afstand plus additionele tarieven kan zo worden aangegeven hoeveel het kost om een pakket, of een persoon, van A naar B te verplaatsen.
Voor tafelreserveringen voor restaurants en dergelijke is dit ook een geweldige plugin. De klant kan aangeven voor hoeveel personen hij een tafel wil hebben, en alleen de tafels groot genoeg voor dat aantal personen zal in de lijst worden getoond.
Voorlopige conclusie
Boekingen maken in WordPress is met deze plugin wel heel makkelijk, maar helaas heeft de maker alleen aan het logistieke proces gedacht en niet aan de presentatie.
Ik heb dit aan de maker doorgegeven en wanneer hij mijn kanttekeningen serieus neemt, bestaat er een goede kans, dat over enkele weken tot maanden de keuze voor de juiste plugin voor jouw situatie een stuk makkelijker is geworden.
Wil jij jouw boom in het bos vinden?
Wil jij boekingen maken in WordPress?
Wanneer je een behoefte hebt voor een boekingen plugin die voor jouw situatie geschikt is, help ik je er graag mee jouw behoeften te verduidelijken.
Door het selecteren van de juiste boekingen plugin bespaar je tijd en geld.
Wil je hulp met jouw selectie, boek dan een online consult en dan kijken we samen, wat voor jouw situatie de beste oplossing is.
Dit blogartikel geeft onder andere antwoord op de volgende vragen
- Boekingen maken in WordPress, wat is de beste plugin?
- Hoe maak ik reserveringen en boekingen in WordPress?
- Online boekingen, hoe kan ik die maken?