Een ‘Niet op voorraad’ knop in WooCommerce

Een ‘Niet op voorraad’ knop in WooCommerce

Hoe voorkom je teleurstelling bij je klant wanneer hij zijn favoriete product bij jou vindt, zonder dat jij voorraad hebt?

Vind jij het ook zo ongelofelijk irritant wanneer je in een product overzicht in een webshop net dat product ziet staan waar je naar op zoek was en zodra je erop klikt en naar het product toe gaat ziet, dat het niet op voorraad is?

Ik wel. Maar voortaan hoeven de bezoekers aan jouw webshop zich hier niet meer aan te irriteren, want met deze code snippet staat er voortaan, wanneer er geen voorraad van jouw product meer is, niet langer ‘In Winkelwagen’ op de knop, maar ‘Niet op voorraad’.

Vereiste is natuurlijk wel, dat je je voorraad bijhoudt in WooCommerce. WooCommerce kan veel, maar kan nog steeds niet zonder hulp jouw magazijnvoorraad bijhouden.

<?php 
add_filter( 'woocommerce_product_add_to_cart_text', 'wxp_out_of_stock_cart_button_text' );
  
function wxp_out_of_stock_cart_button_text( $text ) {
   global $product;       
   if ( $product && !$product->is_in_stock() ) {           
      return 'Niet op voorraad';
   } 
   return $text;
}

Regel 3-4 heeft wellicht wat uitleg nodig.

Variabelen in WordPress zijn normaliter lokaal aan de functie waarin ze gebruikt worden. Wanneer ik een variabele $x gebruik in een functie en er is ook een andere variabele $x ergens gedefinieerd, dan kan ik erop vertrouwen, dat ik binnen een functie altijd alleen kijk naar de variabele $x in mijn functie en naar geen enkele andere.

Soms wil je dat niet. Dan wil je dat alle functies kijken naar dezelfde variabele. En daarom kent PHP ook de mogelijkheid om ‘globale variabelen’ te definiëren.

In WordPress zelf heb je zo bijvoorbeeld de globale variabele $post, die je altijd kan raadplegen en de informatie bevat van de op dat moment actieve WordPress post. Of $wpdb, waarin je alle informatie hebt, om de WordPress database aan te spreken.

WooCommerce heeft ook een aantal van dat soort variabelen. Zoals $woocommerce, waarin je alle informatie over je webshop aan kan treffen. Of $product, waar de informatie over het op dat moment actieve product in staat.

Om te voorkomen dat je toch per ongeluk naar de verkeerde variabele kijkt, moet je -wanneer je een globale wilt gebruiken- deze expliciet importeren in de functie met het statement ‘global’.

Dus met global $product vertel ik PHP dat ik niet kijk naar een lokale variabele $product, maar naar de globaal gedefinieerde variabele.

De volgende regel lijkt misschien ook wat cryptisch

if ( $product && !$product->is_in_stock() )

Om die regel goed te begrijpen, moet je realiseren dat alles in PHP waar is, tenzij het expliciet niet waar is.

In sommige programmeertalen moet iets expliciet een waarde ‘true’ geven om waar te zijn. In PHP is alles wat geen waarde ‘false’ of iets wat als ‘false’ geïnterpreteerd kan worden heeft, per definitie waar.

Deze regel kijkt dus, of er een variabele is met enige zinvolle inhoud en de naam $product. En als dat zo is, gaat de functie er vanuit dat het ook een $product object is met een methode ‘is_in_stock()’. Als er geen voorraad is, zal deze een waarde ‘false’ opleveren (het uitroepteken in PHP betekent ook ‘not’)

De code is eigenlijk helemaal niet ingewikkeld. Als je maar even de moeite neemt, dit te begrijpen.

WordPress Developer worden?

Wil je leren hoe je zelf plugins, thema's, shortcodes, widgets, Gutenberg blocks en meer kan maken?
Schrijf je dan in voor de cursus WordPress Developer.

Meer snippets

jQuery Migrate verwijderen voor meer snelheid
Voor de meeste WordPress websites is jQuery Migrate al heel lang niet meer nodig. Je kan enigszins de...
Hoe maak ik zelf een shortcode?
Bij het live gaan van de snippet base vroeg ik in mijn nieuwsbrief aan mijn lezers, of ze suggesties...
Een veld toevoegen in WooCommerce bestellingen
Hoe voeg je extra velden toe aan je WooCommerce checkout procedure?
Prijzen verbergen voor niet ingelogde gebruikers
Hoe verberg je de WooCommerce prijzen voor niet ingelogde gebruikers?
Titel voor reacties aanpassen per CPT
Wil je de titel van je WordPress commentaar sectie aanpassen, dan moet je dit beslist lezen.
In WooCommerce de prijs psychologisch aantrekkelijk tonen
Enkele handige code snippets om je productprijs te formatteren.

Veiligheid voor alles!

Met betrekking tot de code die je hier aantreft een aantal waarschuwingen, voordat je deze code snippets toepast op je eigen website.

  1. Voer de code nooit direct uit op je eigen website, maar probeer deze eerst op een staging omgeving of een locale kopie van je website. 
  2. Voor je de geteste code installeert op je website, maak eerst een back up van je website.
  3. Zorg altijd voor alle zekerheid, dat je voor je een aanpassing live zet, je ook de FTP gegevens van je website bij de hand hebt.  
 
Voel je je onvoldoende vertrouwd met het toepassen van een dergelijke code snippet, bedenk dat je dit ook door een professional kan laten doen. De WordXPression support strippenkaart is een voordelige manier om dit soort aanpassingen te laten doen.
Heeft dit artikel je geholpen je probleem op te lossen?
Deel het met je vrienden via je favoriete social media.

Heb je vragen bij, of opmerkingen over deze code snippet, stel deze bij de commentaren hieronder.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Flinke kortingen op cursussen van WordXPression.