Dit is het eerste van drie artikelen over, wat we in WordPress met een moeilijk woord ‘custom taxonomies’ noemen. Dit woord mag je direct weer vergeten. In het eerste artikel bespreken we wat een ‘custom taxonomy’ is en denken we na over de manieren waarop dit in WordPress bruikbaar is. In het tweede artikel kijken we naar een plugin waarmee we relatief eenvoudig deze zaken kunnen implementeren. Uiteindelijk in het derde artikel bespreken we de integratie van deze custom taxonomies in onze thema’s. Het tweede en derde artikel kunnen soms wat diep technisch lijken, maar als je denkt, dat je dit allemaal niet zelf kunt, zult verrast zijn, hoe voordelig dit is.
Over pagina’s en berichten
Het is je natuurlijk opgevallen, dat binnen WordPress de pagina’s en de berichten verdacht veel op elkaar lijken. In feite is een bericht gewoon een pagina, met een paar extra kenmerken : Tags en Categorieën. Wat je wellicht nog niet is opgevallen, is dat er nog iets is binnen deze structuur : Het attachment, oftewel de bijlage. Binnen WordPress volgen berichten, pagina’s en bijlagen allemaal dezelfde opslagstructuur. Het mooie is, dat de WordPress programmeursinterface -waar jij je gelukkig nooit zorgen om zult hoeven te maken- het ook mogelijk maakt ‘eigen’ opslagstructuren te bedenken. In eerste instantie zul je je misschien afvragen, waarom je dat zou willen, maar misschien dat dit je na een aantal voorbeelden meer duidelijk wordt.
Mijn filmreviews
Stel je voor. Ik run een bioscoop of een filmtheater en ik heb het idee opgevat om een blog te beginnen, waarop ik films receseer. Ik heb het allemaal prima voor elkaar : ik heb alle informatie, foto’s uit de film en ik mag zelfs per recentie een filmfragment tonen. WordPress is dan ook het meest voor de hand liggende hulpmiddel om mijn recenties te schrijven. Alleen na het schrijven van het derde aritikel kom ik er al achter, dat het allemaal iets handiger kan: Aan het einde wil ik iedere keer een lijstje opnemen met de acteurs, de regiseur, het jaar van het uitbrengen van de film… en iedere keer moet ik dezelfde gegevens inkopieren. Zou het niet mogelijk zijn dit automatisch te doen ?
Natuurlijk weet jij het antwoord al. Ik zou geen serie van drie artikelen zijn begonnen, als dit inderdaad de enige manier zou zijn dit probleem op te lossen. Wat we hier kunnen doen is een zogenaamde ‘Custom Post’ definieren.
Het was je wellicht al opgevallen, maar de structuur van categorieen en tags is in grote lijnen hetzelfde: Je hebt een ‘veldnaam’ (Categorie) en daar kun je gescheiden door comma’s meerdere waarden invullen. Met Tags is het eigenlijk precies hetzelfde. Het is natuurlijk niet zo heel moeilijk voor te stellen, dat we iets dergelijks ook met andere toegevoegde velden zouden kunnen doen.
En met het nodige programmeerwerk, of het installeren van een juiste plugin, die dat programmeerwerk van je overneemt, is dat inderdaad mogelijk. Dus voor onze filmreviews zouden we bijvoorbeeld de velden ‘Acteur’, ‘Jaar’,’Regisseur’,’Land herkomst’, ‘Productent’ en ‘Maatschappij’ op willen nemen. Door het klikken op de naam van een acteur, zal een lijst met alle filmrecenties van die acteur getoond worden, door het klikken op de naam van de regisseur, alle films van die regisseur… en zo verder.
Maar voordat we ons af gaan vragen hoe dit technisch mogelijk is, is het beter jezelf af te vragen, op welke manier deze toepassing voor jou nuttig kan zijn. Want als zakelijk gebruiker, zul je waarschijnlijk geen filmrecenties bij willen gaan houden. Maar als reisbureau de reisbestemmingen, de hotels… dat klinkt al beter, nietwaar? Of misschien ben je een evenementenorganisatie. Dan kun je bijvoorbeeld de locaties, evenementtypen en dergelijke bijhouden op een dergelijke manier…
Er is één vorm van gebruik, die misschien in eerste instantie wel voor de hand lijkt te liggen, maar die ik je beslist af zou raden: Een poging om een webwinkel op een dergelijke manier op te zetten. Hoewel met betrekking tot de structurering van de informatie dit voor de presentatie een prima -of beter nog, een geweldig- idee is, gaat het fout met betrekking tot de procedures : :In een winkel wil je immers dingen kunnen bestellen, totalen kunnen berekenen etc. Er zijn diverse goede webwinkelplugins die al een oplossing voor dit probleem hebben, het is zonde van je tijd en moeite een halve oplossing te bedenken, waar een hele al voorhanden is.
Maar ik nodig je uit om tot volgende week eens na te denken welke informatie jij hebt te bieden die zo gestructureerd zou kunnen worden. Ben je er niet zeker van ? Gebruik het commentaar hieronder om jouw probleem of situatie aan de andere bezoekers voor te leggen. Help elkaar oplossingen te bedenken.
Zoals beloofd, gaan we volgende week kijken naar een tweetal manieren om ‘Custom Posts’ te kunnen registeren, zonder dat we eerst hoeven te programmeren.