Over Paypal, iDEAL en andere online betaalopties.
Tijdens een groot evenement met een groot aantal Nederlandse ondernemers, merkte ik tot mijn verbazing dat de kennis over de verschillende online betaalopties bij veel ondernemers nog veel te wensen over laat. Aangezien betalen met een creditcard in Nederland niet zo populair is (en wanneer het om binnenlandse betalingen gaat, waarschijnlijk nooit populair zal worden, omdat iDEAL een gemakkelijkere en veiligere optie is), beperk ik me in mijn artikel tot de twee meest populaire online betaalmethoden: Paypal en iDEAL.
Het verschil tussen deze twee betalingsmethoden is zeer groot en als ondernemer is het van belang om goed te weten wat het verschil tot beide methoden is.
PayPal
Om met de oudste methode, Paypal, te beginnen, deze betaalmethode is voortgekomen uit de behoefte van de online veilingsite eBay de consument veilige betaalmethoden aan te bieden. Oorspronkelijk was het principe van Paypal heel eenvoudig: je had een ’tegoed’ op je Paypal account en kon vanuit dat tegoed online betalingen verrichten. Met behulp van creditcard, bankoverschrijving of eenvoudig het ontvangen van geld via Paypal kon je dat tegoed opwaarderen. De kracht van Paypal is en was vooral de sterke kopersbescherming. Logisch natuurlijk, want het betaalmiddel was vooral bedoeld om de online koper zekerheid te geven, dat hij niet zou worden bedrogen, wanneer hij iets kocht bij een eBay verkoper.
Inmiddels accepteert Paypal ook directe creditcardbetalingen, kunnen via Paypal automatische machtigingen worden uitgevoerd en is het zelfs mogelijk in sommige landen om via je mobiel en Paypal te betalen.
De kracht van Paypal -de kopersbescherming- is echter ook een nadeel voor de ondernemer: In een dispuut over een aankoop wordt de consument zeer vaak in het gelijk gesteld. Bovendien is de termijn waarop de koper zijn geld terug kan claimen tegenwoordig ongekend lang: 180 dagen.
Kijkend naar de betaalmethode zelf, is het een perfecte, snelle methode van betalen voor een consument die al een Paypal account heeft. Voor de consument die nog geen Paypal account heeft, worden echter een aantal drempels opgeworpen, die mogelijk zullen leiden tot het afhaken van de consument tijdens de betalingsprocedure. Ik zal in het kort beschrijven hoe het gebeurt:
- De consument die geen Paypal account heeft krijgt de keuze te betalen via Creditcard of een Paypal account. Wanneer hij voor Paypal kiest, moet hij een Paypal account aanmaken. Hiervoor moet een uitgebreid formulier met gegevens worden ingevuld, gegevens die hij vaak zojuist al heeft ingevuld in het bestelformulier op de website. In de beleving van de consument is dit onnodig dubbel werk.
- Wanneer hij het formulier heeft ingevuld, zal hij de bankrekening in moeten vullen, waar het geld van geïncasseerd moet worden. Op zich logisch. Paypal zal echter nog geen ‘akkoord’ aan de transactie geven na het invullen van dit nummer: Naar dit banknummer zal een tweetal kleine bedragen (enkele centen) worden overgemaakt. Deze bedragen moet de consument vanaf zijn bankafschrift overnemen en invullen in zijn Paypal gegevens. Hier gaan echter enkele dagen overheen. Extra bedenktijd voor de consument of hij het product wil en extra moeite die hij moet doen de betaling af te ronden.
- Na de controle wordt er van de rekening van de consument geïncasseerd. Ook hier gaat weer enkele dagen over heen. Tussen de aanvang van de transactie en de afronding hiervan zit al snel een week of meer. Het is voor de consument veelal sneller en gemakkelijker het bedrag direct online per bank- of girorekening over te maken.
Natuurlijk gelden deze nadelen uitsluitend bij de eerste betaling via Paypal. Uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen, dat -wanneer je eenmaal een Paypal account hebt- het online betalen prettig en gemakkelijk gaat. Toch zal voor de persoon zonder Paypal account bovenstaande procedure mogelijk een reden zijn om ‘ergens in het betaalproces’ de online bestelling te annuleren. Daarnaast zijn de kosten per transactie van Paypal vrij hoog.
iDEAL
Waar Paypal de kopersbescherming hoog in het vaandel heeft staan, is iDEAL niets meer en minder dan een mechanisme om geld van de ene naar de andere bankrekening te krijgen. In geval van een geschil over de kwaliteit van het geleverde product is iDEAL geen partij in het conflict: Als consument word je geacht dit zelf via keurmerk-, branche- of consumentenorganisaties op te lossen.
Over iDEAL bestaan de nodige misverstanden. iDEAL is niet -zoals Paypal- een organisatie waar je als ondernemer ‘een account’ kunt nemen, aansluiting op iDEAL kan alleen via zogenaamde ‘betaalproviders’ plaatsvinden. Zo’n betaalprovider kan je eigen bank zijn, maar het kan ook een onafhankelijke instelling zijn, die je naast iDEAL ook een groot aantal andere methoden aanbiedt.
De kosten waartegen de betaalproviders hun diensten aanbieden, kunnen sterk uiteenlopen. In principe zijn het drie componenten die de prijs bepalen : De aansluitkosten, de maandelijkse lasten en de transactiekosten.
De aansluitkosten zijn eenmalig: Eenmaal betaal je een bedrag om toegang te krijgen tot het systeem van je betaalprovider. Dit wordt vaak uitgelegd als de kosten, die je provider moet maken om een account voor je te creeeren, maar het is ook een bewust opgeworpen drempel : Een provider die 400 euro aansluitkosten in rekening brengt, is in principe helemaal niet geinteresseerd in een webwinkelier die misschien 2,3 producten per maand verkoopt.
De maandelijkse kosten geven eigenlijk eenzelfde signaal af : Heb je weinig omzet, zijn we niet in jou geinteresseerd, heb je veel omzet, dan ben je welkom.
Naast de aansluitkosten en de maandelijkse kosten is er nog een derde kosten-component : Transactiekosten. Meestal een vast bedrag, soms een percentage, van het totaalbedrag wat van consument naar leverancier wordt verplaatst. Dit bedrag bestaat uit twee onderdelen : Een bedrag voor de dienst zelf (bijvoorbeeld iDEAL of een creditcard transactie) die wordt afgedragen aan de aanbieder van de dienst en een bedrag wat je payment provider voor eigen dienstverlening in rekening brengt.
De ideale betalingsprovider bestaat niet. De startende ondernemer zal het meest gebaat zijn bij een provider die geen of lage aansluit- en maandelijkse kosten in rekening brengt: Als er weinig of niets verkocht wordt, worden er dan immers geen of weinig kosten gemaakt. Wanneer je veel verkoopt, zijn de transactiekosten bij een provider die geen maandelijkse kosten in rekening brengt vaak hoger, dan bij de provider met maandelijkse kosten. Het is dus van goed belang je goed te orienteren in de kosten die de verschillende providers in rekening brengen. Tijdens het doorgroeien van je bedrijf is het dan ook heel goed mogelijk, dat je ergens in het proces besluit van betalingsprovider te veranderen.
Binnenkort komt op deze site een artikel met een overzicht van de kosten van de meest populaire betalingsproviders.
Wanneer je als ondernemer een Paypal account aanvraagt, bedenk dan dat je altijd een zakelijk account aanvraagt. Een particulier account biedt een aantalmogelijkheden niet, die wel aangeboden worden in het zakelijk account. Met een standaard particulier account is het bijvoorbeeld niet mogelijk Paypal betalingen direct in een webwinkel te laten verwerken.