Ik weet niet hoe vaak jij in je Google Analytics statistieken kijkt, danwel op een andere manier controleert hoeveel sitebezoeken je hebt, maar als je het doet, is het je vast opgevallen, dat de naam ‘semalt.com’ steeds vaker voorkomt in de site die naar jouw site zouden verwijzen. Wie is toch die Semalt.com die ogenschijnlijk zoveel reclame voor jouw site lijkt te maken? Tenminste, dat zou het eerste zijn wat ik mij afvraag bij zoveel bezoek van een enkele site.
Met één ding moet ik je teleurstellen: Semalt.com maakt geen reclame voor je. Sterker nog, geen mens bezoekt jouw site via deze site. Wil het het nog sterker? Uiteindelijk zal Semalt.com er zorg voor dragen, dat je site moeilijker gevonden zal worden. En dat laatste behoeft natuurlijk enige toelichting.
Waneer je de site van Semalt.com bezoekt, dan merk je al snel dat het een analysetool voor SEO is. Toen ik deze site -door de hits op mijn eigen site- nader bekeek, dacht ik dat het interessant voor jou zou kunnen zijn, wanneer ik eens een nadere blik op deze site zou werpen: Een site die het waar maakt, dat jij je SEO beter kunt bedrijven is natuurlijk zeer de moeite waard. En natuurlijk zat er ook een portie eigenbelang bij: Ook ik sta altijd open voor betere SEO tools.
De perfecte SEO tool? Niet dus!
De eerste twee maanden had ik een gratis account. Het leek veelbelovend… maar dan in de meest letterlijke zin van het woord: veel-belovend. Helaas om te zien hoe die beloften waargemaakt kunnen worden, had ik een betaald account nodig.
Dus eens een maandje geprobeerd. En ik moet eerlijk bekennen, dat ik zelden zo’n SEO tool had gezien. Wat een prachtige gebruikersinterface, wat een mooie overzichten! En wat jammer, dat de informatie daarin gewoon nergens op sloeg!
Simpele tests met Google leerden mij al snel dat de informatie die Semalt.com gaf maar een geringe relatie met de realiteit had. Ik had het gevoel alsof ik met een kaart van Parijs uit de vijftiende eeuw op zoek was naar de Eiffeltoren. Of erger nog… met een kaart van Londen uit hetzelfde tijdperk. Ik vroeg mij af of ik hier nog een test over wilde schrijven en besloot het niet te doen: Wie wil er nu een blogartikel lezen, wat jou in 700 woorden vertelt, waarom je iets niet moet kopen. Wat heeft er dan voor gezorgd, dat ik mijn mening toch veranderde?
Semalt.com is schadelijk voor jouw vindbaarheid in Google!
Auch… Een SEO tool dat verantwoordelijk is voor een daling van jouw vindbaarheid in Google? Hoe is dat mogelijk. Eigenlijk heel simpel. En dan komen we nu bij de tekst die ik eigenlijk als titel voor deze blogpost had willen gebruiken:
Drie redenen waarom Semalt.com schadelijk is voor jouw website!
Catchy, nietwaar? Maar laten we nu eens die drie redenen bekijken.
1. Semalt.com vervuilt jouw Analytics gegevens
Je hebt twee soorten bezoekers aan je website: Mensen en Bots. Bots zijn programmatjes die om de één of andere reden jouw site bezoeken om gegevens te verwerken.
De meest bekende bots zijn de spiders van Google: programma’s die de inhoud van je website lezen en indexeren. Maar er zijn er meer… goede bots (die gegevens over jouw website verzamelen om elders te tonen met het doel mensen voor te lichten over de inhoud van je website en mogelijk zelfs bezoek genereren) of slechte bots (programma’s die op zoek zijn naar gaten in de beveiliging en hier ge- of misbruik van willen maken).
De onzichtbare bots
Het enige wat al deze bots gemeenschappelijk hebben, is dat zij ‘onder de radar’ blijven. Ze melden zich op een bepaalde manier aan, zodat statistische tools weten, dat zij niet meegenomen moeten worden in de tellingen. Als Semalt.com netjes zou zijn, zouden ze ook keurig onder de radar blijven vliegen, maar dat doen ze niet. Want de mensen achter dit bedrijfje hebben bedacht dat het ‘openbaar’ maken van deze site misschien wel tot meer verkeer en meer omzet kan leiden. En het werkt, zelfs ik heb een maand lidmaatschap aan dit bedrijf verspild. Je bent nieuwsgierig… gaat kijken en probeert het uit.
Op het laatst liep het bezoek van Semalt.com echter voor de WordXPression site uit de klauw: Na Google en directe hits leek Semalt.com de voornaamste bron van mijn verkeer te zijn! Dat geeft nogal een scheef beeld in de statistieken. Bovendien bleek Semalt.com een nog vuiler spel te gaan spelen: Niet alleen vanuit hun eigen domeinnaam, maar ook vanuit een aantal andere domeinnamen, zoals best-seo-offer.com (en die uiteindelijk weer doorverwezen naar Semalt.com) werden de bezoekerstatistieken van mijn site ernstig vervuild. Bovendien besloten andere sites dat deze vorm van ‘referrer spamming’ mogelijk lucratief kon zijn en sites als ‘buttons-for-your-website.com’ en anderen namen deze vorm van vals verkeer genereren over.
2. Semalt.com helpt een goede bouncerate om zeep.
Weet je het nog: Je bouncerate is het aantal bezoekers wat slechts één pagina van je site bekijkt en dan weer weg gaat. Een goede bouncerate is laag. Helaas zorgen dit soort ‘referrer spamming’ sites dat er slechts één pagina bezocht wordt en je bouncerate gaat omhoog. En dat is niet goed voor je SEO positionering.
Zoals je weet als je mijn blogposts regelmatig leest, mag ik mij er op verheugen, dat ik de laatste drie jaar een bouncerate heb, die op en neer gaat tussen de 1 en 3%. Dat is niet goed, dat is geweldig! De laatste maanden kroop mijn bouncerate echter langzaam in de richting van de 10%. Nu is 20% nog steeds heel goed, maar tja… 3% is beter, nietwaar?
Dus ik naarstig op zoek naar de oorzaak. En je raadt het al: Dit kwam door bovengenoemde sites. Semalt.com heet dus een SEO site te zijn, maar helpt ondertussen wel leuk je SEO positionering om zeep, want de bouncerate (laag is goed) is een belangrijk gegeven voor je ranking.
3. Semalt.com verzamelt gegevens, die je graag voor jezelf houdt.
Ik weet behoorlijk wat van SEO en sta met heel wat strategische blogartikelen goed gepositioneerd. Semalt.com biedt echter een tool om je ‘competition’ te kunnen bespioneren. Voorlopig werken die tools nog van geen kanten en wordt een concullega die Semalt.com gebruikt om mijn ‘kroonjuwelen’ op SEO gebied te stelen op een verkeerd been gezet, maar als de makers van Semalt.com ooit een tool bieden die wel werkt, stel ik het helemaal niet op prijs, indien een concullega zomaar mijn strategische zoektermen kan ‘lenen’ om zich boven mij te positioneren. Daarvoor doe ik geen SEO onderzoek! Ik stel mijn gegevens dus niet graag beschikbaar aan de makers van Semalt.com
Maar hoe houdt ik Semalt.com buiten de deur?
Drie belangrijke redenen om vooral niet te willen, dat jouw site bezocht wordt door Semalt en consorten. Een vierde reden is nog, dat het je capaciteit kost: Op het ergste moment was 10% van al mijn webverkeer op een dag afkomstig van de Semalt bende. Dat is dus ook 10% van de complete computercapaciteit!
Ik heb dus alle redenen om niet te willen, dat de Semalt.com bots mijn site bezoeken. En gelukkig kan ik dit simpel blokkeren en een paar maanden geleden heb ik dit ook gedaan met een aanpassing van mijn .htaccess bestand. Maar daarna begint de ellende pas. Want Semalt gebruikt meerdere bots en er zijn ook -zoals aangegeven- diverse bots die op een vergelijkbare manier als Semalt werken.
GM Block Bots
Moet ik dit dan constant in de gaten blijven houden? Gelukkig niet! De plugin GM Block Bots doet wat je verwacht van de naam: Bots die jouw Analyticsbeeld verstoren en je Bouncerate verpesten krijgen een ‘403’ bericht, waarmee wordt aangegeven, dat de toegang tot de site is geweigerd. De goede bots blijven gewoon toegang krijgen. Je moet de plugin wel regelmatig updaten want de lijst van ‘foute bots’ groeit helaas als kool.
De resultaten merkte ik al snel: Twee maanden terug had Semalt.com nog vrij spel. Een week terug gold dat voor de andere bots. Na het blokkeren van Semalt.com daalde mijn maandelijkse verkeer met 5%… En de gegevens van het bezoek na installatie van de plugin extrapolerend, schat ik in dat hier nog een 3% bovenop komt: Dus in totaal 8% minder verkeer, maar ook het verkeer wat ik niet wilde meten, dit was vervuiling. Mijn bouncerate is op dit moment 2.3%. Dat ziet er beter uit dan de 9 tot 10% in de maanden daarvoor.
Een dringend advies aan iedereen: Zorg er voor, dat je een plugin als GM Block Bots installeert. Wanneer we dit allemaal doen, dan zal een irritant, maar ook SEO-gevaarlijk fenomeen als Semalt.com al snel ten onder gaan. Ik doe niet vaak een expliciete oproep om een blogartikel te sharen, maar alsjeblieft: Share dit artikel in alle Social Media waar jij vindt dat dit op zijn plaats is. Alvast bedankt!