Hotels, Café’s en restaurants hebben genoeg meegemaakt tijdens COVID. Enkele coole WordPress plugins voor de horeca sector om je weer een grote stap vooruit te helpen!
Ik houd van uit eten gaan. Voor COVID begon gingen mijn dochter en ik gemiddeld eenmaal per week uit eten. Hoewel we allebei houden van letter koken en dat ook regelmatig doen, gaat er niets boven een keer lekker buiten de deur eten. Dat stopte helaas toen COVID het onmogelijk maakte voor de meeste restaurants om ‘open te blijven’.
Zelf ben ik in het afgelopen jaar vier goede klanten kwijt geraakt. Niet omdat ze ontevreden waren over mijn dienstverlening, maar omdat ze actief waren in de horeca sector. En op een gegeven moment besloten, dat het niet meer lonend was om hun bedrijf voort te zetten.
Of eigenlijk vijf goede klanten. Want in de nacht van 19 op 20 mei 2020 is een lieve vriendin en een goede klant van mij overleden aan COVID. Elena was een een ‘Serial Entrepreneur’. Ze investeerde in alles waarin ze toekomst zag. Van computer en smartphone ‘refurbishing’ , recycling bedrijven en vintage shops via T-Shirt shops tot en met pubs, cafés en vegetarische restaurants.
Wanneer ik door Arnhem of Nijmegen (de twee grote steden vlak bij Zetten, waar ik woon) wandel, dan word ik eigenlijk best verdrietig. Er zijn zoveel horeca gelegenheden verdwenen.
Nu kan ik natuurlijk blijven mokken, dat er zoveel horeca gelegenheden zijn verdwenen, maar daar schieten we weinig mee op. Wat ik liever doe is me te richten tot de ‘overlevenden’. Die horeca ondernemers die nu, nu alles langzamerhand weer open gaat, moeten ontdekken hoe hun bedrijf de afgelopen crisis overleeft.
Om te beginnen. Ik wens je sterkte. Maar ik wil je ook graag vooruit helpen met een aantal tips. Doe ermee wat je wilt.
Horeca ondernemen, stap voor stap
Ik zal niet doen alsof ik ook maar iets weet over de horeca sector anders dan wat klanten in de sector mij hebben verteld. Ik wil je dus beslist niet vertellen, hoe jij je bedrijf moet runnen. Wat ik je wel wil vertellen is welke gereedschappen jou daar volgens mij bij zouden kunnen helpen.
Het eerste wat je je mag realiseren, is dat iedere crisis nieuwe kansen biedt. En eerlijk gezegd, de komende maanden heb je geweldige nieuwe kansen. Jij en jouw bedrijf hebben COVID overleefd. Niet iedereen heeft dat geluk gehad.
Vanuit het oogpunt van de consument is het aanbod dus minder geworden. En omdat we met zijn allen toch een hele tijd niet meer in een restaurant hebben mogen eten, of een wijntje, biertje of een kop koffie hebben mogen drinken op een terras, is de vraag enorm gegroeid.
Op het gebied van vraag- en aanbod zit je dus aan de goede kant. De vraag is natuurlijk wel of de mensen je weten te vinden. Maar daarover later meer.
De menukaart
Wanneer ik voor COVID een restaurant of (grand) café zag, dan wierp ik normaliter eerst een blik op het menu, voor ik besloot of ik daar wilde eten. Omdat nu de meeste restaurants twee dagen van te voren al zijn volgeboekt, is dat niet echt een goede optie meer. Wanneer ik een restaurant boek, dan verwacht ik toch minimaal een up to date menukaart, inclusief de aanbiedingen en dagschotels, op de site voor ik ook maar een reservering overweeg. Je zal dus meer tijd moeten besteden aan het updaten van je website. Wanneer je dat zelf kan doen, heb je natuurlijk geen enkel probleem, maar wanneer je voor iedere aanpassing afhankelijk bent van je webbouwer, dan is het wellicht een goed moment om te overwegen, of het geen tijd is om over te stappen naar een website waarvan je de inhoud zelf kan beheren.
Wat je op je (nieuwe?) website nodig hebt is een tweetal dingen. Als eerste een overzicht van je ‘algemene’ menu, de gerechten, dranken etc. die je normaal kan leveren. Wanneer je een WordPress website hebt, is er een aantal plugins waarmee je dit kan doen, zoals bijvoorbeeld in deze plugins voor de horeca sector:
- FoodMenu – Een verleidelijke manier om jouw gerechten als menu online te presenteren.
- Advanced Restaurant Menu Manager – Een ‘webshop’ voor wat mensen straks in jouw restaurant mogen verwachten
Wanneer je al gebruik maakt van Elementor voor je website, dan is natuurlijk de prijslijst (Pricing list) van Elementor een goed, zij het wat eenvoudiger, alternatief. Wil je meer mogelijkheden met betrekking tot de opmaak, dan is de ‘Pricing List for Elementor‘ ook een prima optie.
De dagschotels
Natuurlijk wil je naast je ‘gewone’ menu je dag, week of maandschotels speciaal uitlichten. Wanneer je dat goed wilt doen, doe je dat op minimaal twee plaatsen. Je homepage en de pagina(s) waar je jouw menu aanbiedt.
Omdat je deze extra aandacht wilt geven, is een ‘pricing table’ een prima optie. In een relatief recente blogpost heb ik diverse plugins voor pricing tables besproken. Hoewel niet specifiek voor jouw bedrijf bedoeld, zijn deze ook prima geschikt als plugins voor de horeca sector.
Natuurlijk is de standaard ‘pricing table’ van Elementor -mits je een Elementor site hebt- ook heel bruikbaar.
En dan… boeken…
Voor de consument is uit eten gaan op dit moment een ramp. Wanneer je een boeking wilt plaatsen, wordt je meestal geconfronteerd met het feit, dat een restaurant al vol is op de tijd die de klant had verwacht. Omgekeerd hoor ik, dat het zo is, dat legio restaurants vrijwel geen klanten krijgen.
De beste manier om dit te voorkomen is natuurlijk jouw klant een mogelijkheid aan te bieden zelf te boeken.
Nu is het ‘boeken van timeslots’ iets waar ik mij al decennia mee bezig houd en ik heb heel wat blogartikelen over het ‘boeken van afspraken’ geschreven. Wanneer ik echter zou moeten zeggen, welke plugins voor de horeca sector op dit moment de beste zijn, dan kost het mij veel moeite om een ander te bedenken dan Calendarista.
En uiteindelijk… afrekenen…
Natuurlijk wil je na afloop ook af kunnen rekenen met de klant. Wellicht heb je hier al een goed systeem voor, maar als je dat nog niet hebt, dan is OpenPos wel een heel mooie oplossing. Sinds ik het blogartikel over OpenPos heb geschreven is er bovendien nog iets belangrijks veranderd. Voorheen was OpenPos een ‘reguliere’ webapplicatie, maar sinds enige tijd geleden is OpenPos ook als ‘PWA’ beschikbaar.
Nu zal je dat waarschijnlijk niets of weinig zeggen, maar het komt er grofweg op neer, dat je niet langer OpenPos in een browser hoeft te openen, maar je dit ook via een ‘icon’ op je desktop of telefoon of tablet op kan starten. Een tweede belangrijk gegeven is, dat PWA’s geoptimaliseerd zijn voor snelheid.
Extra handje nodig?
Als ondernemer in de horeca weet jij beter dan ieder ander, dat er perioden zijn dat je meer, en periode dat je minder menskracht nodig hebt. Niet alleen in de keuken en op de vloer, maar ook op het gebied van je website en automatisering.
Op dit moment leven we in uitzonderlijke tijden en wellicht heb je tijdelijk uitzonderlijke service nodig. Je hebt geluk. Want WordXPression kan jou dit bieden. En nog heel betaalbaar ook. Met behulp van de WordXPression support Strippenkaart heb je ook je internet ondersteuning als ‘oproepkracht’ tot je beschikking.
Bovendien, als horeca ondernemer heb je tot 30 september 2021 20% korting op alle diensten van WordXPression. Je hebt het al moeilijk genoeg gehad!