Een converterende website voor je BnB

‘Het nieuwe toerisme’ en een website voor je BnB

Website voor je BnB

Het is alweer een tijdje geleden dat ik echt op vakantie ben geweest. Sinds COVID uitbrak in Nederland voelde ik er niet echt veel voor om op vakantie te gaan. Maar wanneer ik op vakantie ga, dan heb ik eigenlijk een sterke voorkeur voor ‘Bed and Breakfast’ gelegenheden.

Nu is B&B al lang niet meer wat het ooit was toen ik als tiener op mijn fiets door Groot Brittannië reisde. Destijds was het letterlijk wat de term ook zegt: Je kreeg een bed en een ontbijt, en daarna was het toch echt de bedoeling, dat je vertrok. Men was geen hotel!

Tegenwoordig verstaan we onder een Bed and Breakfast eigenlijk iets heel anders. Was het vroeger slechts een plek om je hoofd voor de nacht neer te leggen, tegenwoordig verstaan we -mede door AirBnB- iets heel anders wanneer we deze term gebruiken. Eigenlijk compleet het tegenovergestelde.

Wanneer ik op vakantie ga wil ik vrijheid. En voor mij is een hotel toch maar een heel betrekkelijk soort vrijheid. Ooit moest ik veel reizen voor mijn werk en in principe is een hotel een kamer met een bed, een koelkast (met waanzinnig dure drank), een bureautje en een stoel. Oh ja, en twee zakjes oploskoffie en een waterkoker. Een soort superdeluxe gevangenis cel. Gelukkig mag de deur wel open.

De B&B’s die ik bezocht heb in de laatste jaren waren appartementen of huisjes, met alle voorzieningen die je thuis ook hebt, alleen geconcentreerd op een kleinere oppervlakte. En dat ook nog niet eens altijd. De laatste keer dat ik Praag was, was het appartement zo groot, dat we twee kamers eigenlijk niet eens gebruikten. Je bent immers op vakantie om iets van de stad te zien.

In de loop der jaren heb ik verschillende ondernemers geholpen met hun websites voor hun B&B’s. Toen COVID uitbrak kwam daar goed de klad in, en sommige van mijn klanten hebben inmiddels hun ‘B&B’ object verkocht voor reguliere bewoning. Maar als zowel aan de éne kant een frequent gebruiker van B&B’s als aan de andere kant iemand die verschillende B&B sites heeft gebouwd, denk ik dat ik toch wel enige kennis heb om je een aantal goede tips te geven, wanneer je zelf een B&B locatie aan wilt bieden.

De makkelijke manier

Website voor je BnB

De meeste ondernemers op het gebied van B&B zijn op de makkelijke manier begonnen. In hun favoriete vakantieland hebben ze een pand gekocht, opgeknapt en gebruiken het voor hun eigen vakanties. In de tijden dat zij niet op vakantie zijn verhuren ze het graag aan anderen. En gelukkig is er een aantal organisaties die je daarbij kunnen helpen. Natuurlijk komt AirBnB als eerste naar voren, maar ook TripAdvisor en Booking.com kunnen je helpen

En dat is natuurlijk heel mooi. Maar wist je dat je minimaal 3 maal meer omzet kan behalen, wanneer je het anders aanpakt?

Laat mij je uitleggen hoe.

De uitdagende manier! – Wat is er mis met AirBnB, TripAdvisor en Booking.com

Laat me je één ding duidelijk maken, het is absoluut niet de bedoeling dat je na het lezen van dit artikel direct stopt met boekingen te accepteren via de eerder genoemde sites. Maar al die eerder genoemde sites hebben twee grote nadelen.

Het eerst grote nadeel, is dat het best wat kost. Ik weet niet of sinds het uitbreken van COVID de percentages zijn gewijzigd, maar voor COVID vroegen de meeste diensten tenminste 9% van het totale boekingsbedrag voor hun dienstverlening. Dat is een aardig percentage.

Een tweede probleem is, dat jij de mensen die bij je boeken niet kent. Je hebt contact via de websites van de bedrijven die de boekingen aannemen, maar je kan niet makkelijk contact opnemen, bijvoorbeeld om ze een voorstel voor een boeking voor het volgend jaar te doen.

En het kan je boekingspartners weinig schelen of ze nu jouw locatie verhuren, of de locatie van een ander. Ze krijgen hun provisie toch wel.

Wat je dus het liefst zou willen is dat mensen direct bij jou boeken. Via een eigen site. Niet alleen omdat je dan die provisie kan besparen, maar eigenlijk vooral omdat je directe toegang tot je gasten hebt.

Off season boekingen

Toen ik dit een keer noemde aan een klant van mij die een B&B beheert, vroeg hij zich af, of dit werkelijk relevant was. Want gedurende het hoogseizoen zat zijn locatie toch altijd al vol.

Maar wat is het geval buiten het seizoen? Stel nu, dat jij in een touristische regio woont en je 100 concullega’s hebt. Gedurende het hoogseizoen hoeft niemand ‘Vacancies’ of ‘Zimmer Frei’ borden neer te zetten. De mensen komen toch wel. Maar hoe zit dat nu buiten het hoogseizoen? Wanneer je gebruik maakt van de diensten van de eerder genoemde boekingspartners, dan zijn er misschien 10 personen per week die een locatie willen boeken. Ofwel, je hebt een 10% kans, dat jij die week een boeking hebt.

Wat ik nu verder in dit artikel met jou wil bekijken, is hoe je deze 10% kans tot een kans van minimaal 30% kan vergroten. Blijf meelezen!

Boeken via jouw website voor je BnB

Website voor je BnB

De makkelijkste manier om boekingen te krijgen voor je BnB is natuurlijk door deze ‘binnen te halen’ via sites die toch al veel bezoekers krijgen, zoals Booking.com en AirBnB. Het nadeel van deze sites is dat zij niet jouw belang als hoogste prioriteit hebben. Hun hoogste prioriteit is het verkrijgen van boekingen, en het maakt niet uit van wie.

Dat is één van de belangrijke redenen, waarom je ook nooit toegang zal krijgen tot directe contactgegevens van je boeker. En je kan ze dat niet verwijten. Zij moeten ook ergens van leven.

Jij wilt natuurlijk mensen hebben die jouw BnB locatie boeken. Maar buiten de hoogseizoenen is jouw kans op boekingen via dit soort websites vrij klein. Wat je eigenlijk wilt, is dat jij direct toegang hebt tot de mensen die interesse hebben in jouw locatie.

Dus ook in het hoogseizoen heb je liever, dat mensen buiten de genoemde sites om zullen boeken, maar het liefst via jouw eigen website voor je BnB.

Hier krijg je echter met enkele leuke uitdagingen te maken. En laten we deze eens één voor één de revue passeren.

Synchronisatie – Als iemand boekt via één kanaal, moeten de andere kanalen deze boeking ‘verwerken’.

Het eerste probleem is de synchronisatie.

Stel, ik heb mijn eigen BnB locatie. En ik bied dit aan via Booking.com. Booking.com houdt prima voor mij bij, wanneer locaties geboekt zijn, en wanneer niet.

Geen vuiltje aan de lucht.

Maar nu gebeurt er wat anders. Ik heb besloten ook zelf boekingen via een eigen website te implementeren. Op het moment, dat iemand via mijn site boekt, dan moet ik natuurlijk ook die boeking verwerken binnen Booking.com, omdat anders deze periode nog ‘vrij’ staat en ik een geplaatste boeking via Booking.com dan later misschien alsnog zou moeten annuleren.

Dat is natuurlijk leuk, wanneer ik fulltime achter de computer kan zitten, maar wanneer dit niet mogelijk is, is het toch fijn als op de één of andere manier die boekingen onderling gesynchroniseerd zouden kunnen worden.

Gelukkig is daar een groot aantal plugins voor beschikbaar en enkele van deze plugins heb ik in het verleden uitgebreid besproken.

Maar dan komt natuurlijk een tweede uitdaging. Wanneer je een website voor jouw eigen BnB hebt, dan heb je hier alleen iets aan, wanneer je ook daadwerkelijk verkeer naar die website hebt. En hoe kom je hier aan?

Hoe je geen verkeer naar je website zal krijgen!

Eén manier waarop je zeker geen verkeer naar je website zal krijgen is door een website te (laten) maken en vervolgens maar hopen, dat het verkeer ooit zal komen. Dat lukt je wellicht wanneer je een BnB hebt in een gebied waar bijna niemand komt, maar termen als ‘vakantiehuisje renesse’, ‘bed and breakfast renesse’, om maar een een populaire vakantieplaats te noemen, zullen leiden tot veel te veel competitie van concurrenten. En je kan nog zoveel SEO experts inhuren… het is vechten tegen de bierkaai.

Er zijn twee manieren die wel werken. Maar die kosten allebei wat. De één kost je geld, de andere tijd.

Adverteren voor verkeer

Eén manier om bezoekers naar jouw website te krijgen is simpelweg door te adverteren. Het nadeel van dit soort advertenties is echter, dat grote partijen als AirBnB en Booking.com dit ook doen. Je kan er dus op rekenen, dat de zoektermen die jij voor je Google AdWords advertenties zou willen gebruiken best prijzig zijn.

De enige manier om erachter te komen, hoe effectief voor jou Google Adverteren is, is natuurlijk door het te doen. Begin met een kleine advertentiecampagne en kijk hoeveel dit je kost… en of dit wel uit kan.

Alternatief kan je natuurlijk ook Facebook gebruiken voor het adverteren…

Bloggen voor verkeer

Een andere manier om verkeer naar je website te krijgen is te gaan bloggen. Nu zal je je in eerste instantie wellicht afvragen hoeveel zin het heeft om over een vakantiewoning te gaan bloggen. En dat heeft het ook inderdaad niet. Maar wat wel zin heeft is om over het gebied waar de vakantiewoning in is gelegen te schrijven.

De meeste mensen die een vakantiewoning verhuren doen dit, omdat ze eerst een passie hebben opgevat voor het gebied waar het vakantiehuisje is gelegen. Wil je die passie niet delen via je website voor je BnB?

Het aardige is, dat je op deze manier vaak de mensen al bereikt, voordat ze daadwerkelijk op zoek gaan naar een woning om te boeken. De meeste mensen hebben eerst een idee over waar je vakantie heen zal moeten gaan, daarna pas hoe ze daar willen verblijven.

Blog over de interessante bezienswaardigheden in de regio. Blog over uitgaantips. Blog over specifieke streekgerechten, liefst met recept erbij en vooral : Voorzie al die blogberichten -en je site zelf- van voldoende foto’s.

En natuurlijk biedt je bij ieder blogbericht de mogelijkheid aan om jouw vakantiewoning te boeken!

Wat moet er beslist voorkomen op een website voor je BnB?

Het allerbelangrijkst voor een website voor je BnB is natuurlijk een grote hoeveelheid foto’s van het appartement of het huisje wat je beschikbaar stelt. Foto’s van de omgeving zelf zijn daarbij ook heel belangrijk.

Je moet mensen eigenlijk zodra ze jouw site bezoeken gelijk in ‘vakantiestemming’ krijgen.

Maak het boeken ook zo makkelijk mogelijk. Wanneer je zelf boekingen via je website accepteert, zorg dan dat het boekingsformulier vanuit iedere pagina te vinden is. Zorg ook dat je klant direct online kan (aan)betalen.

De reserverings- en annuleringsvoorwaarden moeten natuurlijk ook direct duidelijk zijn, evenals een eventuele borgstelling, wanneer je die verwacht.

Reserveren via een andere site

Bied je niet de mogelijkheid tot direct reserveren via je site aan, maar reserveer je via een dienst als AirBnB of Booking.com, wees je ervan bewust dat je hiermee mogelijke klandizie gaat missen. Is jouw locatie niet voor de gewente periode beschikbaar, dan zullen deze sites locaties van anderen voorstellen als alternatief. Zolang mensen op jouw site blijven, zullen ze eerder geneigd zijn een andere periode te kiezen.

Blog

Zoals hierboven aangegeven, een blog mag eigenlijk ook niet ontbreken. Dank zij een blog kan je al in een vroeg stadium contact leggen met je mogelijke gasten. Blog over de regio, geef recepten uit de regio, bespreek toeristische trekpleisters en zorg voor voldoende foto’s. Per slot van rekening, je wil je bezoeker geïnteresseerd krijgen in de regio van je vakantiehuisje.

Geef op iedere blogpagina de mogelijkheid voor mensen om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief, waarin je de laatste nieuwtjes over de regio meldt, en waarin je natuurlijk ook regelmatig jouw vakantiehuisje onder de aandacht van de abonnee brengt.

Browser Push berichten

Een belangrijke manier om geïnteresseerden op de hoogte te houden, die vaak over het hoofd wordt gezien is het gebruik van browser push berichten. Zo’n browser push bericht heeft voor degene die zich hier op abonneert een aantal voordelen boven het abonneren op een nieuwsbrief. Het belangrijkste voordeel is wel, dat de abonnee helemaal anoniem blijft. Voor jou als verzender van het bericht misschien minder leuk, maar voor de ontvanger toch een drempel minder.

Een tweede voordeel is dat naar mijn eigen persoonlijke ervaring, mensen zich minder snel uitschrijven. Je kunt mensen dus langer bereiken.

Een nadeel is dat de tekst die je in zo’n bericht kan doen beperkt is.

Hoe je deze push berichten op je website kan implementeren heb ik enkele jaren geleden al beschreven. Wanneer je je website door WordXPression laat bouwen, dan bouw ik deze pushberichten ook graag direct op je site in.

Deze pushberichten kan je gebruiken om relevante blogposts onder de aandacht te brengen of ‘last minute deals’ kenbaar te maken aan de mensen die zich hier op hebben geabonneerd.

Recenties / referenties

En natuurlijk wil je op je site de recenties / referenties van de mensen die gebruik hebben gemaakt van jouw gastvrijheid. Wat je niet wilt -omdat niemand hier naar kijkt- is honderden referenties op één pagina plaatsen. Wat je eigenlijk wilt is dat er op verschillende pagina’s een aantal wisselende referenties geheel automatisch worden getoond. En dat is geen enkel probleem.

Een meertalige website?

Wanneer je je met je website richt op toeristen dan doet zich al snel de vraag voor of je een meertalige website wilt of niet. In de meeste gevallen zal je minimaal je website in het Nederlands en het Engels willen hebben. Om dat te doen heb je een aparte plugin nodig. Er zijn diverse vertaal plugins beschikbaar, maar mijn persoonlijke voorkeur is de WPML plugin. Dit om verschillende redenen, maar de belangrijkste reden is denk ik wel, dat het de de facto vertaal plugin voor WordPress is en vrijwel alle plugins en thema’s hem ondersteunen. Het is wel een wat eigenzinnige plugin en het kan in het begin een uitdaging zijn hem onder de knie te krijgen.

De homepage

Hier zie je een voorbeeld van een mogelijke homepage voor een bedrijf wat meerdere vakantiehuisjes verhuurt. Wat je direct op zal vallen, is dat we gelijk met de deur in huis vallen: Het boekingsformulier.

Dit wordt direct gevolgd door een overzicht van de verschillende verblijven waaruit gekozen kan worden.

Zoals je ziet staan er vooral veel afbeeldingen op de homepage, want het eerste gevoel wat je moet krijgen is toch een beetje een ‘vakantiegevoel’.

Jouw website voor je BnB?

Ben je op zoek naar een website voor je BnB, je stacaravan, je strandhuisje of je exclusieve beach villa, neem dan beslists eens contact op met WordXPression, zodat we samen kunnen kijken, wat ik voor je kan betekenen.

Dit blogartikel geeft antwoord op de volgende vragen

  • Hoe breng ik mijn bed and breakfast onder de aandacht
  • Wat moet er wel en niet voorkomen in een website voor een bed and breakfast
  • Hoe kan ik online boekingen voor mijn bed and breakfast accepteren

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 

Bezoekadres
Eperweg 135 (op afspraak)
8072 PL Nunspeet

Postadres
Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.