Menu

Zeven manieren om je online cursus te promoten

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on tumblr
Share on email

Een mens leeft niet bij educatie alleen – Online cursussen promoten…

Het maken van de beste en de meest interessante cursus in jouw vakgebied is natuurlijk een hele prestatie. Maar al het werk hieromtrent is tevergeefs, als je deze cursus niet onder de aandacht van je doelgroep kunt brengen. Daarom zeven tips om dit te doen.

1. Breng je online cursus onder de aandacht van je reeds bestaande publiek

Wanneer je al een een ‘publiek’ hebt wat in jouw onderwerp geïnteresseerd is in het onderwerp van je cursus breng je dit natuurlijk onder hun aandacht. Dit ‘publiek’ kunnen de lezers van je blog zijn, klanten die je diensten reeds afnemen, mensen op je mailing list… Maak een inventarisatie van iedereen die mogelijk geïnteresseerd kan zijn en sla niemand over in de promotie van je cursus.

2. Biedt een (beperkt) publiek gratis -of heel voordelig- toegang tot je cursus aan.

Wanneer je een cursus hebt, dan wil je hier natuurlijk een aantal positieve recensies over hebben. Eén manier om deze te krijgen is door mensen gratis of voordelig toegang tot de cursus aan te bieden en hier heel expliciet om een recensie te vragen. Veel bronnen zullen je adviseren deze cursus gratis aan te bieden. Maar helaas! Het is mijn ervaring, dat wanneer je een beperkt publiek de toegang tot deze cursus gratis aanbiedt, het merendeel dit graag zal accepteren, maar maanden kan wachten voor de eerste lessen worden bekeken. Veel effectiever is de training heel voordelig -een fractie van de bedoelde prijs- aan te bieden. In dat geval zal je merken, dat meer mensen de training daadwerkelijk zullen volgen en mogelijk een recensie willen geven.

Lees ook  Hoe je oude blogposts weer onder de aandacht brengt.

3. Biedt een ‘free trial’ aan…

Het kopen van een online cursus houdt altijd een zeker risico in voor de koper. Per slot van rekening kent de koper jou nog niet. En er is geen enkele garantie dat jouw stijl van lesgeven past bij de cursist. Om deze drempel te slechten is het goed om een ‘Free Trial’, een gratis ‘proefabonnement’ aan te bieden. Dit kan een aantal vormen hebben.

  • Biedt je een cursus op basis van een abonnementsbasis aan (wat ik niet aanbeveel!), kun je er voor kiezen om een proefperiode gratis aan te bieden.
  • Je kunt er voor kiezen om een ‘introductiecursus’ gratis aan te bieden, de uiteindelijk dieper gaande cursus is wel betaald.
  • Je kunt er voor kiezen om een aantal lessen uit de cursus toegankelijk te maken zonder dat hiervoor betaald hoeft te worden.

4. Blog regelmatig over het onderwerp met ‘long tail keywords’

Mensen zoeken op verschillende manieren naar het onderwerp waar jouw cursus over gaat. Om er voor te zorgen, dat je meer bezoekers krijgt naar jouw cursus, is het goed hier regelmatig over te bloggen. Maar dat bloggen doe je niet zomaar. Zorg hierbij, dat ieder blogartikel als ‘keyword’ een zogenaamd ‘long tail keyword’ heeft, een langere term (minimaal 3 woorden) waar mensen op zoeken, wanneer ze meer over jouw onderwerp willen weten.

5. Begin al vroeg met een ‘Affiliate Program’.

Mocht je niet weten wat een ‘Affiliate Programma’ is, verwijs ik je graag naar mijn blog of de ‘Affiliate Expert Workshop‘.

Met een affiliate programma schakel je eigenlijk anderen in om jouw cursus te promoten. Dit wordt helaas te vaak als krachtig promotiemiddel voor je online cursus onderschat. En zelfs wanneer dit wordt ingezet, wordt een aantal standaard fouten gemaakt:

  • De ‘affiliates’ worden slecht begeleid.
  • De  affiliate vergoeding is te laag om het interessant voor de affiliate te maken.
  • Er wordt nauwelijks actief aandacht besteed aan het affiliate programma.
Lees ook  YouTube, Amazon S3 en Vimeo - Drie manieren van videohosting vergeleken

Tijdens de Affiliate Expert workshop komt dit allemaal aan de orde, maar ook in de nabije toekomst kun je enkele nuttige tips hier op de blog verwachten met betrekking tot affiliate marketing.

6. Onderzoek hoe en waar je je doelgroep het best kunt bereiken en onderzoek de mogelijkheden voor een PPC campagne daar.

Een ‘PPC campagne’ staat voor een ‘Pay per Click’ programma. Jij plaatst ergens een advertentie en betaald de adverteerder voor iedere klik naar jouw site toe. Twee krachtige middelen om in te zetten zijn Google Adwords en de Facebook advertenties. Met name de Facebook advertenties zijn heel interessant omdat Facebook je krachtige tools geeft om je doelgroep heel gedetailleerd te bepalen. Wil je hier meer over weten, is de training ‘Online Marketing – Een Stap Verder’ zeker aan te bevelen.

7. Ga een ‘joint venture’ aan met andere ondernemers in je niche

Soms kan je jouw product ineens veel meer aandacht geven door samen te werken met andere ondernemers. En hierbij denk ik niet aan een affiliate programma, daar hebben we het al over had. Maar over samenwerkingen die verder gaan. Je kunt hierbij aan verschillende zaken denken:

  • Promoot de producten van je ‘collega ondernemer’ in ruil voor het promoten van jouw cursus. Natuurlijk moeten het wel producten zijn die ‘passen’ bij je onderwerp.
  • Ontwikkel je training samen met een andere ondernemer in dezelfde niche. Dit heeft een aantal voordelen voor beiden:
    – Door samen te werken kom je tot een beter product
    – Je kunt het product direct promoten aan een groter publiek: Jouw achterban en de achterban van je samenwerkingspartner
    – Omdat er meer vakmensen aan werken, win je aan autoriteit
  • Verkoop je training ‘white labeled’ aan andere ondernemers in je branche. In het bijzonder in geval van blended learning bestaat er vaak een grote behoefte aan online instructiemateriaal en online tests (soms zijn online tests al voldoende!)

Ben je serieus van plan om te beginnen met je eigen online training, dan is er een aantal stappen wat je beslist moet maken.

Of je kunt natuurlijk ook een enorme korting in de wacht slepen door te kiezen voor het eLearning Totaal Pakket.

[huge_it_share]

Lees ook  Wat handige plugins die ik recentelijk heb ontdekt...

 

Hoe veilig is WordPress?

De veiligheid van WordPress Ik word regelmatig geconfronteerd met de vraag, of WordPress veilig is. Allereerst moet ik hierop antwoorden, dat in principe ieder systeem

Lees meer »

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *