Er waait een frisse wind door de digitale papierhopen. Het is Super Forms.
Je kan je geen website meer voorstellen zonder minimaal een opt-in en een contact formulier. Ik tenminste niet. En al een aantal jaren breng ik met veel enthousiasme graag GravityForms onder de aandacht van mijn lezers. Want dit is gewoon de defacto standaard voor webformulieren in WordPress. Enige tijd terug heb ik nog even geflirt met NinjaForms, maar deze plugin bood toen nog geen serieuze concurrentie voor de nestor op formulieren gebied.
Toen mij gevraagd werd om eens een blik te werpen op een complete nieuwkomer in het spel, verwachtte ik hier eerlijk gezegd niet veel van. In het bijzonder niet, toen ik naar de prijs keek. Aan het einde van de review van de plugin was ik echter blij verrast.
Gelijk het diepe in
Ik kan stap voor stap bespreken, wat Super Forms allemaal heeft, maar laten we deze stap maar overslaan en kijken naar datgene wat Super Forms zoveel beter maakt dan GravityForms… en op welke punten de plugin nog steeds tekort schiet. Wanneer we dat gedaan hebben, heb ik nog een leuke andere verrassing met betrekking tot deze plugin.
Super Forms vs GravityForms – Waar Super Forms wint…
Formulieropmaak
Laten we direct maar beginnen met één van de zwakke punten van GravityForms. Hoewel dit een serieus zwak punt is, is het nooit in vergelijkingen naar voren gekomen, omdat alle andere formulieren plugins waar ik ooit naar gekeken heb ook dit zwakke punt hebben. Om een formulier mooi op te maken heb je kennis van CSS nodig, of een plugin als GravityForms Style Pro. De makers van Super Forms hebben dit beter aangepakt.
Per formulier kan je de gebruikte kleuren voor het formulier instellen. Wil je een vrolijke kermisattractie van je formulier maken, kan je dit zelfs per veld overrulen. Dus ieder veld kan in principe in totaal andere kleuren worden opgemaakt. Beslist niet aan te bevelen, maar niets staat je meer in de weg om het formulier de ‘juiste kleuren’ te geven. Geen kennis van CSS meer nodig. ‘Spreek’ je wel CSS, kan je jouw CSS code aan de individuele formulieren toevoegen om deze nog fraaier te maken.
Wil je velden in kolommen naast elkaar hebben, dan is dit in GravityForms mogelijk. Maar niet eenvoudig. Met een paar CSS trucs heb je zo je formulier in de door jou gewenste kolommen. Bij Super Forms doe je dit eenvoudig door een layout van 1,2 of 3 kolommen in je formulier layout te slepen en vervolgens de velden in deze kolommen te plaatsen.
En heb je liever velden met ronde hoeken, geheel afgeronde uiteinden of nog liever, slechts een lijn onder het veld… het is allemaal mogelijk met de klik van een muis. Ook hier moet je voor GravityForms de CSS code in duiken.
Super Forms kan hier niets meer dan GravityForms, maar het kan o, zo veel makkelijker. Ik zie de gemiddelde eindgebruiker niet graven in de CSS code. Maar Een paar veldjes aanklikken om kleur en vorm in te stellen, dat wel.
Extra velden
‘Out of the box’ komt Super Forms met een paar leuke extra velden die nuttige toepassingen kunnen hebben. Zoals bijvoorbeeld een ‘Skype’ veld, waarmee de bezoeker Skype opstart en vervolgens een chat- of gesprekssessie met je kan starten. Of een ‘rating’ veld, waar de bezoeker middels sterretjes zijn waardering kan geven.
Het ’toggle field’ is functioneel misschien hetzelfde als een checkbox, maar visueel doet zo’n ‘schakelaar’ het toch veel beter en geeft je formulier een meer professioneel uiterlijk.
Veld functionaliteiten
Net zoals bij GravityForms zijn alle velden conditioneel. Je kan dus bepaalde velden tonen en verbergen afhankelijk van de inhoud van andere velden.
Super Forms biedt als extra mogelijkheid de optie om iconen bij velden te plaatsen. Een leuke aardigheid, die opnieuw je formulieren een professioneler uiterlijk geeft. Met Gravity Forms is dit allemaal ook wel mogelijk, maar je raadt het al, je moet dan over een behoorlijke portie CSS ervaring beschikken.
Wat echter uniek is voor Super Forms is dat je ieder veld wat een adres kan bevatten kan gebruiken om een afstand te berekenen. Ook kan je moeiteloos ‘Google Maps’ en Super Forms met elkaar integreren.
En tenslotte… de prijs
Op het gebied van de prijs is Super Forms de absolute winnaar. Op het moment dat ik dit schrijf kost Super Forms zelf 35 dollar per licentie (voor één website) en kosten de add-ons gemiddeld 12 dollar per add on per licentie. Dit is een éénmalig bedrag, waarvoor je levenslange updates en een half jaar support hebt. Voor GravityForms betaal je op dit moment voor de goedkoopste versie 59 dollar per jaar.Wil je Super Forms aan MailChimp koppelen heb je wel de extra MailChimp add on nodig… maar éénmalig 47 dollar is nog steeds goedkoper dan 59 dollar per jaar.
Heb je voor Super Forms na het eerste half jaar support nodig, dan kan je dit kopen voor iets meer dan 10 dollar voor een nieuw half jaar. En dat hoef je pas te kopen, op het moment dat je de support ook nodig hebt.
Super Forms vs GravityForms – Waar GravityForms wint…
Maar GravityForms heeft ook een paar punten, waar ze tot nu toe Super Forms ver achter zich laten.
Ondersteuning d.m.v. add ons
Zowel van de makers zelf als van ’third parties’ is er heel veel ondersteuning beschikbaar voor GravityForms. Er is bijvoorbeeld bijna geen serieuze mailinglist provider, waar je GravityForms niet aan kan koppelen. Op dit moment beperkt Super Forms zich tot MailChimp en het relatief onbekende MailSter. Andere mailinglist providers kunnen alleen via Zapier worden ondersteund (een betaalde online dienst die systemen aan elkaar koppelt)
Ook de standaard ‘calculated fields’ functie ontbreekt in Super Forms en om berekeningen mogelijk te maken, moet de ‘Calculator‘ add on worden aangeschaft. Op dit moment ontbreken nog krachtige add ons vergelijkbaar met GravityForms Survey, GravityForms Polls etc.
Hiernaast is er een keur van ’third party’ add ons beschikbaar voor GravityForms. Op het moment is er slechts een twaalftal add ons beschikbaar voor SuperForms.
Documentatie
GravityForms heeft een geweldige documentatie voor de plugin zelf en al de add ons. De documentatie van Super Forms is wat magerder. Dit is voor de form plugin zelf niet zo erg, omdat veel zichzelf wijst (er zijn geen ingewikkelde trucs nodig om bepaalde layouts te kunnen krijgen zoals bij GravityForms), maar de documentatie voor de meeste add ons valt vies tegen. Er zijn wat voorbeelden hoe je specifieke situaties kan ‘nabouwen’, maar daar houdt het mee op. De belofte op de site is echter dat de documentatie nog ‘under construction’ is. Ik hoop dat binnenkort dit ‘zwakke punt’ van Super Forms dus niet meer van toepassing is.
Mijn voorkeur
Mijn persoonlijke voorkeur blijft GravityForms. Omdat ik het ken. Omdat ik geen problemen heb met CSS. En omdat het voor mij mogelijk is dit voor één bedrag mij meerdere klanten te installeren. Heb je echter slechts een contactformulier, een opt-in formulier en misschien één of twee andere formulieren nodig en gebruik je MailChimp, dan raad ik je zeker de combinatie Super Forms en de MailChimp add on voor Super Forms aan. Je bent hierdoor veel voordeliger uit en kan veel eenvoudiger mooiere formulieren maken.
Heb je bovendien een WooCommerce webwinkel, dan moet je zeker verder lezen.
Super Forms voor WooCommerce
Ik zal je heel eerlijk zeggen: Ik wilde dat deze plugin niet bestond! Want dit kost mij enkele duizenden euro’s per jaar! De plugin Super Forms voor WooCommerce maakt het onder meer mogelijk om bij de check out formulieren te tonen waar extra informatie op kan worden ingevuld. Om een voorbeeld te geven, ik heb enige tijd terug een plugin voor een klant gemaakt, waarbij zijn klanten de mogelijkheid hebben een pen te laten graveren. Indien ze een ‘graveerbare’ pen kopen, krijgen ze de vraag of ze de pen voor een x bedrag per letter willen laten graveren. Vinken ze aan, dat ze dit willen, dan krijgen ze een veld waar ze de tekst in kunnen vullen. De letters (zonder de spaties) worden geteld en het meer bedrag wordt in rekening gebracht.
Per jaar heb ik 4-5 van dit soort plugin verzoeken. Een functionaliteit als deze -soms zijn de vragen complexer- bouwen kost al snel 500-800 euro. Als Super Forms voor WooCommerce toen al bestaan had, had de klant dit zelf kunnen maken, of als het te ingewikkeld voor hem zou zijn (de plugin is vrij complex in het gebruik), had ik dit voor enkele tientjes op een strippenkaart voor hem gedaan.
Deze plugin kost mij dus kapitalen. Maar voor jou als webwinkelier is hij van onschatbare waarde. Heb je ‘customizing’ van je checkout procedure nodig, dan kan dit voordelig met deze plugin. Weet je zelf niet hoe het moet, kan je het altijd voor een paar tientjes op een support strippenkaart laten doen. Dat is in ieder geval een stuk voordeliger dan die honderden euro’s die het tot voor kort zou hebben gekost.
In de nabije toekomst zullen de mogelijkheden van deze plugin verder in detail worden besproken. Om je in ieder geval één voorbeeld van een nuttige toepassing te geven, moet je zeker hier eens kijken. Hier zie je hoe door een formulier in te vullen, op de achtergrond producten in het winkelwagentje worden gedaan.