En nu we het daar toch over hebben, wat is Google Answers?
Google Answers is de manier waarop Google het sinds enige tijd makkelijker maakt voor de ‘zoekende op het Internet’ om direct antwoorden op vragen te krijgen. Wanneer ik bijvoorbeeld als vraag in tik ‘Wat is het weer in Den Haag‘, dan krijg ik aan de top van de resultaten het volgende te zien.
Google gebruikt de informatie van een pagina op het Internet om op een duidelijke, directe manier te tonen, wat het antwoord is op de gestelde vraag. Daaronder komen de verdere zoekresultaten.
Het is aan Google Answers te bepalen welke informatie gebruikt zal worden om zo’n ‘antwoord’ te tonen, maar we kunnen hier wel enige invloed op uitoefenen. In ieder geval door de informatie in het blogartikel makkelijk toegankelijke voor Google te maken. Maar hoe doen we dat?
Hoe maak je jouw blogartikel geschikt voor Google Answers?
- Zorg ervoor, dat in jouw blogartikel een concrete vraag wordt beantwoord.
- Kies hiervoor het liefst een vraag waarop Google nog geen ‘Google Answers’ resultaat heeft gedefinieerd.
- Optimaliseer de Meta Omschrijving van je artikel
- Geef korte, duidelijke antwoorden op de vraag die je wilt beantwoorden.
- Gebruik genummerde, ongenummerde lijsten of tabellen om dit antwoord in weer te geven.
Laten we op ieder punt eens uitgebreider ingaan.
Hoe krijg je jouw blogposts zichtbaar in Google Answers
Zorg ervoor, dat in jouw blogartikel een concrete vraag wordt beantwoord.
Om te herkennen dat er een vraag wordt beantwoord, is het belangrijk dat het artikel ook daadwerkelijk een duidelijke vraag definieert. Dit kan je het best op twee plaatsen doen. In de titel van je artikel en net boven het gestructureerde antwoord (zie verderop). Zorg er dus allereerst voor, dat het ook werkelijk als een vraag wordt gepresenteerd. Dus liever ‘Hoe bak ik pannenkoeken?’ dan ‘Oma’s recept voor overheerlijke pannenkoeken’. Een tweede belangrijk punt is dat de vraag beknopt is. Dus niet ‘Hoe bak ik biologisch verantwoorde spek-spelt-boekweit pannenkoeken zonder het gebruik van boter of olie?’. Een tweede belangrijk punt is dat de vraag ook daadwerkelijk gesteld wordt. Het hoeft niet exact in dezelfde bewoording, maar een aantal woorden in je vraag moeten in ieder geval goed scoren als keyword waarop gezocht wordt.
Kies hiervoor het liefst een vraag waarop Google nog geen ‘Google Answer’ heeft gedefinieerd.
De kans dat jouw antwoord ook daadwerkelijk een ‘Google Answer’ zal worden is groter, indien de vraag nog niet wordt beantwoord in een ander artikel. Onderzoek dus eerst of niet iemand anders al eens een vergelijkbaar artikel heeft geschreven wat al zijn plaats heeft verdient in de ‘Google Answers’ galerij.
Optimaliseer de Meta Omschrijving van je artikel
Zorg ervoor dat je meta omschrijving van je artikel is geoptimaliseerd voor het belangrijkste trefwoord in het artikel. Maak de tekst ook uitnodigend om op door te klikken. Voor meer goede truc en tips met betrekking tot het schrijven van goede meta omschrijvingen is de SEO Checklist een goed startpunt.
Geef korte, duidelijke antwoorden op de vraag die je wilt beantwoorden.
Google Answers wil een volledig antwoord in een in principe kleine ruimte op de pagina tonen. Op het moment dat jouw antwoord een heel lang betoog is, past het hier niet in en zal je antwoord hier ongeschikt voor zijn. Heb je meer tekst nodig om je punt duidelijk te maken? Geen probleem. Je kan je artikel beginnen met een opsomming van de onderdelen waaruit je antwoord bestaat en dit hierna uitwerken, of juist eerst je hele artikel schrijven en daarna een duidelijke samenvatting geven.
Gebruik genummerde, ongenummerde lijsten of tabellen om dit antwoord in weer te geven.
Gestructureerde informatie is voor de zoekmachines makkelijker te herkennen, wanneer deze ook is… gestructureerd. Geef je antwoord op een vraag dan ook het liefst weer als een genummerde of ongenummerde lijst of een tabel. Google ‘herkent’ de structuur van de informatie en kan makkelijker evalueren of dit een geschikt ‘Google Answer’ is.
Maar waarom wil ik, dat mijn artikel in Google Answers komt te staan?
Maar waarom zou je willen, dat dit artikel ook daadwerkelijk in Google Answers komt te staan. Is bovenaan de zoekresultaten staan niet genoeg?
Kort antwoord op de laatste vraag: Nee!
Allereerst heb je natuurlijk geen enkele garantie dat je bovenaan in de zoekresultaten komt te staan. Een ander belangrijk punt is dat op een laptop of desktop de eerste zes zoekresultaten binnen Google ongeveer even vaak geklikt worden. 80% van alle kliks gaat naar de eerste zes resultaten. De overige 20% naar zoekresultaten die daaronder of op andere pagina’s voorkomen.
Een ‘Google Answers’ resultaat onderscheidt zich echter van de rest. Het is duidelijker en meer ‘zichtbaar’. Wat bovendien ook belangrijk is, is dat het helemaal niet het hoogste resultaat in de zoekmachines hoeft te zijn. Ik heb ‘Google Answers’ gezien waarvan het bijbehorende zoekresultaat pas op de zevende of achtste positie voorkwam.
Dus ondanks dat jouw artikel niet scoort voor de eerste plaats in de zoekresultaten, kan de ‘exposure’ van je artikel worden vergroot door het te structureren op een manier passend in de structuur voor Google Answers.
Een mooie manier om meer mensen naar je website te krijgen.
Blijf op de hoogte
In de WordXPression blog schrijf ik regelmatig over diverse onderwerpen die jou als WordPress gebruikende ondernemer interesseren. Wil je op de hoogte blijven van alles waarover ik schrijf, schrijf je dan in voor de nieuwsbrief. Je kan je ook abonneren op de push berichten van WordXPression. Dit doe je door op de rode bel in de linker benedenhoek te klikken. Je ontvangt dan in je browser iedere keer bericht, indien er een nieuwe blogpost wordt gepubliceerd.