Twee coupon-koningen vergeleken
Een goede manier om meer omzet uit je webshop te halen is te werken met coupons. In mijn gratis e-boekje ‘Cool met Coupons’ laat ik je een aantal manieren zien om meer omzet uit je webshop te halen door coupons slim toe te passen.
Wil je meer dan de standaard mogelijkheden van de WooCommerce kortingscodes of coupons (de Engelse vertaling voor het woord ‘kortingscode’ die ik liever gebruik) halen, dan is er een aantal plugins wat je hierbij kan helpen. En vandaag wil ik graag twee van die plugins eens nader belichten en vergelijken, WC Extended Coupon Features (Pro) en WooCommerce Smart Coupons.
Beide plugins voegen extra functionaliteit toe aan de coupons die je via je webshop kan gebruiken. Maar beide doen dat op eigen wijzen. In een kort vergelijk hoop ik duidelijk voor je te maken welke van deze twee mogelijk het beste bij je past.
Auto coupon
Sales prijs
Het ‘nadeel’ van een traditionele coupon in WooCommerce is dat de gebruiker hem expliciet toe moet passen. Stel je voor. Bij het aflopen van de zomer wil je je zomercollectie met 20% korting aanbieden. Om dit te doen heb je een aantal mogelijkheden.
De eerste mogelijkheid is natuurlijk de prijzen van de desbetreffende producten te verlagen door een ‘sales’ prijs in te vullen. Het nadeel hiervan is echter, dat je dit voor de individuele producten zal moeten doen, wat behoorlijk wat werk kan zijn, afhankelijk van de grootte van de collectie.
Kortingsbon (Coupon)
De tweede mogelijkheid is het aanmaken van een kortingsbon. De klant zal bij het uitchecken de kortingscode in moeten vullen.
Wanneer je echter iedereen gebruik wilt kunnen laten maken van die korting, zal de code ook voor iedereen duidelijk zichtbaar moeten zijn. Anders krijg je mogelijk scheve gezichten van klanten die de kortingscode niet vonden en dus ook de korting niet kregen.
Bovendien vraag je je klant om een extra stap te nemen.
De automatische kortingsbon
Een automatische kortingsbon is een kortingsbon die automatisch wordt toegepast, indien er aan de voorwaarden wordt voldaan. Nu heeft WooCommerce zelf geen mogelijkheden om automatische kortingsbonnen toe te passen, maar beide besproken plugins voegen deze mogelijkheid toe aan de standaard kortingsbon.
Laten we het voorbeeld van onze zomercollectie nemen. Ik wil een korting aanbieden van 20% op alle producten in de zomercollectie. Ik maak dus een couponcode aan voor 20%. Ik vul netjes een code in, maar deze code is slechts om de bon te identificeren. De klant zal hem niet in hoeven vullen. Om in de overzichten duidelijk te maken, dat het om automatische coupons gaat, laat ik de naam altijd met ‘auto_’ beginnen. dit is echter niet vereist.
Omdat de korting uitsluitend is voor de producten in de zomercollectie, geven we aan, dat de bon uitsluitend moet worden toegepast voor de producten in de categorie ‘Zomercollectie’.
Vink ik vervolgens aan, dat het een ‘automatische coupon’ is, dan zal deze altijd worden toegepast, wanneer er producten in de bestelling zijn, die aan de voorwaarde voldoen.
Een gratis product
Een tweede belangrijke functie die ik zelf regelmatig gebruik is het toevoegen van gratis producten. Ook deze functie wordt door beide plugins ondersteund.
Enkele voorbeelden met betrekking tot de mogelijkheden:
- Bij een aankoop van 100 euro of meer, krijg je een gratis mok
- Wanneer je product x en product y koopt krijg je product z gratis
- Bij alle vaatwasmachines (geïdentificeerd door de categorie ‘vaatwassers’) krijg je een pak vaatwastabletten.
Dit kan je implementeren als een gewone coupon (en zo bijvoorbeeld de actie alleen beschikbaar stellen voor de lezers van je nieuwsbrief) of als een ‘auto’ coupon. Op deze laatste manier krijgt iedereen die voldoet aan de voorwaarden het gratis product.
Productbundel – een variant.
Er zijn verschillende plugins beschikbaar, waarmee je productbundels kan maken. Een voorbeeld van een bundel. Je verkoopt gitaren. Daarnaast verkoop je ‘startsets’ die je zelf hebt samengesteld. Zo’n startset is bijvoorbeeld een gitaar met stem apparaatje, reserve snaren, een tas en een muziekstandaard. Dit zijn allemaal losse producten die samen ‘gebundeld’ worden.
Of wat ik zelf nogal eens doe, dat ik alle cursussen die met elkaar verband houden aanbiedt als een cursusbundel. Tegen een gereduceerde prijs, krijg je alle betreffende trainingen.
Wat ik in zo’n geval doe is dat ik een product aanmaak met bijvoorbeeld de naam ‘Cursuspakket eCommerce’. Aan dit pakket ken ik een prijs toe.
Vervolgens maak ik een kortingsbon aan, die ik automatisch toe laat passen. Bij de gekochte producten geef ik aan, dat indien iemand ‘Cursuspakket eCommerce’ koopt, deze de trainingen die bij de bundel horen gratis krijgt.
Kortingen op basis van verzend- of betaalmethode
Paypal is een dure betaalmethode. Wanneer een klant mij 100 euro via PayPal betaalt, dan betaal ik als verkoper 3,85 als transactiekosten. Dat is heel wat meer dan de 29 cent ex BTW die ik aan Mollie of Stripe moet betalen voor een iDEAL transactie.
Wanneer ik naar mijn idee te veel ‘PayPal’ transacties zou krijgen, zou ik kunnen overwegen om een korting aan te bieden voor alle mensen die via iDEAL betalen. Of alleen aan die mensen die voor meer dan 50 euro bestellen en via iDEAL betalen. Ook al is die korting minimaal, het zal mensen motiveren om minder gebruik van PayPal te maken.
Beide plugins bieden de mogelijkheid om kortingen te geven wanneer er gebruik gemaakt wordt van specifieke betaal of verzend methoden.
Kortingen gebaseerd op gebruikersrol
Wil je een speciale doelgroep extra kortingen geven? Ook dat kan. Je kan met beide plugins namelijk een korting geven gebaseerd op doelgroep. Stel je bijvoorbeeld het volgende voor.
Je hebt een webshop waarin je bepaalde fysieke producten en online cursussen verkoopt. Je wilt je cursisten een extra korting van 5% op de fysieke producten in je winkel bieden.
Zowel LearnDash als WP Courseware bieden de mogelijkheid om een specifieke rol toe te kennen aan een cursist, wanneer ze zich inschrijven voor een cursus. Op basis hiervan is het dus ook mogelijk om -omdat de ‘gewone’ klanten een andere rol hebben dan de cursus klanten- een onderscheid in prijzen te maken tussen de cursisten en de gewone klanten.
Wil je echter in plaats van een procentuele korting specifieke prijzen voor je klanten, dan zal je een andere plugin zoals ‘role based price‘ moeten gebruiken.
En dan nu verder op eenzame hoogte
Nu hebben we besproken wat beide plugins gemeenschappelijk hebben. Maar hier scheiden de wegen, want de Smart Coupons plugin kan nog veel meer. Voor je nu denkt, ‘dan is het toch volmaakt logisch om ‘Smart Coupons’ tot winnaar uit te roepen, wil ik toch even wijzen op het gigantische prijsverschil tussen deze twee plugins.
Extended Coupon Features Pro kost eenmalig 29 euro en daarna 25 euro per jaar. WooCommerce Smart Coupons kost maar liefst 99 dollar per jaar. Voor de prijs mag de plugin dus best wat meer kunnen. En gelukkig kan hij dat ook. Laten we daar eens dieper op ingaan.
Coupon codes in bulk genereren
Wil je unieke codes weggeven, waarmee mensen korting kunnen krijgen? Bijvoorbeeld door deze unieke codes in brochures af te laten drukken? Dat kan. Met de WooCommerce Smart Coupons plugin kan je CSV bestanden met unieke codes genereren.
Krijg een shoptegoed bij het kopen van een product
Nog een aardige is de mogelijkheid om de klant een shoptegoed te geven, wanneer hij een bepaald product koopt. Bijvoorbeeld bij de aankoop van een camera boven de 1000 euro krijgt de klant een shoptegoed voor een bepaalde bedrag, bijvoorbeeld voor accessoires.
Wanneer je deze shoptegoeden strategisch toepast, kan dit je omzet aanzienlijk verhogen.
Slimme strategie
Wat je namelijk kan doen, is de waarde van deze gift voucher net onder het bedrag voor gratis verzending te laten zijn. Dus bijvoorbeeld, je hebt gratis verzending op alle bestellingen boven de 50 euro. Wanneer je een gift voucher van 40 euro geeft, zal de gemiddelde klant er graag gebruik van maken. En het merendeel van deze klanten zal boven de 50 euro besteden om geen verzendkosten te hoeven betalen.
Gift card / vouchers verkopen
Ik heb het in het verleden al eens gehad over gift card. Het is met deze plugin mogelijk om een gift card als product aan te maken. Een klant kan dan shoptegoed kopen om het aan een ander cadeau te geven.
Bij de checkout kan de klant opgeven, naar wie de gift card verzonden moet worden. Het is ook mogelijk om de verzending uit te stellen. Bijvoorbeeld om de email pas op iemands verjaardag te verzenden.
Houd er overigens rekening mee, dat het verstandig is om WP Cron regelmatig aan te laten roepen, om te garanderen dat de mail ook op tijd worden verzonden.
Korting beperken tot bepaalde locaties
Om welke reden dan ook, kan je besluiten dat je kortingen uitsluitend geldig zijn voor specifieke landen. Ook dat is in een kortingscode te configureren.
Bovendien is het mogelijk aan te geven of het adres wat hierbij gebruikt gaat worden het afleveradres of het factuuradres is.
Nog enkele op en aanmerkingen
De ‘gift cards’ die je klant kan verzenden met de Smart Coupons plugin worden natuurlijk per email verzonden. Nu zal je als beheerder verwachten, dat je de instellingen voor deze email vindt bij de instellingen van de Smart Coupons plugin, een tabblad onder de algemene WooCommerce instellingen.
Dit is echter niet het geval. Je vindt de mogelijkheden onder ‘emails’ van de WooCommerce instellingen. Hier zit enige logica achter, het is mogelijk alleen niet wat je direct zou verwachten.
Op dit moment komt de plugin zonder Nederlandse taalbestanden. En omdat er toch aardig wat elementen van deze plugin getoond worden aan de voorkant van de website, zal je waarschijnlijk de plugin in ieder geval gedeeltelijk willen vertalen. Dat kan je bijvoorbeeld doen met behulp van de gratis Loco Translate plugin.
Haal nog meer uit je website
In dit artikel heb ik enkele mogelijkheden besproken, waarmee je meer omzet uit je website kan halen. Wil jij in de komende periode meer omzet uit je website halen en ben je nieuwsgierig naar de mogelijkheden, denk dan ook eens aan de mogelijkheid van een persoonlijk online consult. Sinds 2002 ben ik al actief op het gebied van eCommerce en ik kan ongetwijfeld ook het nodige voor jou betekenen