Zeven AI blunders voor een blogger die je zeker moet vermijden!

Laat artificial intelligence jouw creativiteit niet vervangen!

AI blunders voor een blogger

Er gaat geen dag voorbij, of ik krijg wel één of andere marketing e-mail van iemand die mij vertelt hoeveel beter AI mijn leven kan maken en hoe ik enorm makkelijk veel geld kan verdienen, wanneer ik hier gebruik van ga maken. Allemaal leuk en aardig, maar tot op heden heb ik nog geen AI gegenereerde tekst gelezen, waarbij ik niet het gevoel heb, ‘Hé, dit is AI’. Bij een AI gegenereerde tekst is het ‘kunstmatige’ vaak sterker vertegenwoordigd dan het ‘intelligente’.

Op zich is het helemaal niet fout om AI te gebruiken bij welke taak dan ook, maar net zo als met zoveel, je moet het met mate doen. Maar laten we eens kijken welke AI blunders je kan maken te veel op gegenereerde teksten te vertrouwen. Trouwens, even goed om bij stil te staan, ook als je geen gebruik van AI tools maakt is het goed om je tekst eens kritisch na te lezen, of je zelfs zonder hulp van AI deze fouten hebt gemaakt.

1. De informatie kan ronduit fout zijn

Het lijkt zo makkelijk. Je tikt een omschrijving in als ‘Schrijf een blogpost van ongeveer 700 woorden over [mijn onderwerp] en bingo. Binnen enkele minuten heb je een complete blogpost. Geweldig toch! Een AI implementatie heeft geen goed gevoel voor context. De input voor de blogpost is een soort samenraapsel wat anderen al honderden keren geschreven hebben. En vooral, omdat het materiaal wat er gebruikt wordt al wat ouder is (op dit moment maakt OpenAI gebruik van informatie van het Internet van 2 jaar oud en ouder) kan de informatie gewoonweg heel erg fout zijn.

Probeer AI maar eens iets over recente wetgeving, politiek of de laatste ontwikkelingen op het terrein van ICT te laten schrijven. Dat zal je niet echt lukken.

Ooit, een jaar of zo geleden heb ik voor de grap aan ChatGPT gevraagd om een kort stukje over de geschiedenis van de HEMA te schrijven. Dat werd mooi gedaan. Daarna heb ik de vraag iedere keer herhaald, maar dan gevraagd om de geschiedenis van de HEMA per decennium. Het liet goed zien hoe AI de fout in kan gaan. Want ‘in de 30-er jaren’ zou -volgens het artikel- al zijn begonnen met de verkoop van audio-apparatuur zoals radio’s en cassetterecorders. Toch knap, omdat in die tijd er nog geen audiocassettes bestonden.

2. Gebrek aan originaliteit

Omdat AI zelf niets nieuws kan bedenken, zijn per definitie AI gegenereerde blogposts niet origineel. Het is niet veel meer dan het herschikken en herschrijven van teksten die al eerder zijn geproduceerd.

Wanneer je schrijft vanuit een dagelijkse praktijk heb je soms een situatie bij de hand waarvan je denkt ‘Hé, dit is goed geschikt voor een blogpost’. Maar wanneer je je richt op een terzake kundig publiek is de kans klein, dat je iets zal schrijven waar de gemiddelde lezer niet het gevoel heeft bij het lezen ‘Maar dat wist ik al’.

Een praktijk voorbeeld – en een handige tip die wel het nut van AI bewijst

Om een aardig voorbeeld te geven, een goede klant van mij en ik waren aan een nieuwe versie van zijn webshop te werken. Op zijn oude shop had hij zijn algemene voorwaarden staan die opgemaakt waren met Visual Composer. Maar hij wilde Visual Composer/WPBakery niet meer gebruiken. Dus de algemene voorwaarden stonden vol met allerlei ingewikkelde en geneste shortcodes. Niet bepaald leesbaar. Het oorspronkelijke tekstdocument moest hij ‘ergens wel op een externe harddisk hebben’, maar hij wist niet welke.

Nu is het mogelijk -ik heb het meer dan eens gedaan- om een routine te schrijven die alle shortcodes opschoont, maar dat moet wel intelligent gebeuren. Tot we op het briljante idee kwamen om de hele Algemene Voorwaarden met shortcodes en al te voeden aan AI en te vertellen, dat alle WordPress Shortcodes verwijderd moesten worden en de tekst netjes moest worden opgemaakt.

De output waren de algemene voorwaarden, netjes ingedeeld met de juiste opmaak.

Wanneer ik een blogartikel zou laten genereren door ChatGPT met als titel ‘Zeven Originele Dingen die je met AI kan doen’, zou ChatGPT niet op het idee gekomen zijn. Omdat ik dit idee nu op het Internet heb staan, is er een zekere kans dat over een jaar of 2-3 ook ChatGPT je die tip zou kunnen geven. Maar ik waag dat te betwijfelen.

Nog een praktijktip – Koken met AI staat nog in de kinderschoenen!

Mocht je denken, dat AI geen enkele mogelijkheid heeft om origineel te zijn, dan vergis je je toch. Voor de grap heb ik via AI om een aantal recepten gevraagd. Twee van deze maaltijden ook uitgeprobeerd. Ik moet zeggen, de recepten waren uiterst origineel. Niet eetbaar, maar wel origineel. Eén recept wat ik niet geprobeerd heb, was een recept voor ‘Chili con carne’, waaraan ik 500 gram zalm aan toe zou moeten voegen. Misschien wel lekker, maar met zalm is het geen ‘Chili con carne’ meer.

3. Onnatuurlijke taal of stijl

Ik heb in het begin van mijn professionele carrière voor Arbeidsvoorziening gewerkt en als zodanig heel wat ambtelijke stukken gelezen en zelf ook moeten schrijven. Een gemiddelde AI gegenereerde blog doet mij meer denken aan een overheidsdocument dan een lekker makkelijk te lezen verhaal. En je kunt wel een bepaald taalniveau meegeven, maar ‘makkelijk te lezen’ betekent dan meestal ook letterlijke Jip en Janneke taal.

Voor de grap heb ik gevraagd om bovenstaande paragraaf te herschrijven ‘In eenvoudige taal’.

Toen ik net begon met werken, heb ik bij een plek gewerkt waar mensen werden geholpen met werk zoeken. Daar moest ik vaak lange, saaie brieven en papieren lezen en zelf schrijven. Blogs die door computers worden gemaakt, lijken vaak op zulke serieuze teksten, in plaats van op een leuk en makkelijk te lezen verhaal. Je kunt de computer wel vragen om makkelijke taal te gebruiken, maar dan krijg je meestal een heel simpel verhaaltje, net als Jip en Janneke.

Dat is toch wel heel eenvoudig. En erger nog, door de versimpeling is het compleet onjuist geworden.

En behalve ‘onnatuurlijk’ is het ook ‘onpersoonlijk’ geworden. Of je van mijn stijl houdt of niet -wanneer je regelmatig deze site bezoekt, ga ik ervan uit dat je minimaal mijn taalgebruik tolereert, het is iets ‘eigens’. Hoe ik schrijf geeft ook aan wie ik ben. En wat je van mij mag verwachten. Een blog die AI gegeneerd is mist iedere vorm van persoonlijkheid.

4. SEO keyword stuffing

Wanneer je een tekst laat genereren, waarbij je aangeeft voor welk zoekwoord de tekst geoptimaliseerd moet worden, krijg je vaak krampachtig lopende zinnen. Nu is Keyword optimalisatie al een tijdje niet meer de belangrijkste reden om goed gevonden te worden en zelfs daar waar je schrijft op keywords, is Google inmiddels zover, dat naast de letterlijke frase, wat in de eerste twee decennia van Google zo belangrijk was, Google inmiddels ook alternative woordvolgorde en alternatieve synoniemen herkent.

Wanneer ik een keyword geoptimaliseerde tekst rond het keyword ‘meer omzet voor je webshop’ zou willen zou ChatGPT met krampachtige constructies als ‘Wanneer je meer omzet voor je webshop wilt dan zijn er tien manieren om meer omzet voor je webshop te behalen’. Iets wat niet alleen niet lekker leest, maar waar Google vandaag de dag je tekst negatief voor zou beoordelen.

5. Gebrek aan context of diepgang

Wanneer ik een blogartikel schrijf, dan kom ik graag met praktijkvoorbeelden (niet alleen uit mijn eigen praktijk), een uitleg over het waarom van zaken en andere informatie die dieper ingaat op het onderwerp. Wat ook belangrijk is, is dat ik mijn artikelen ook in een bredere context plaats. Ik verwijs naar oudere blogposts, naar informatie op andere websites en soms ook naar boeken of andere ‘offline’ informatiebronnen. Een AI gegenereerd blogartikel staat altijd op zichzelf. ChatGPT of welk ander AI programma dan ook, heeft geen weet van jouw eerdere blogposts of welke andere informatie dan ook. Per definitie ontbreekt er de bronverwijzingen, die eigenlijk juist zo belangrijk zijn om je bezoekers ook geïnteresseerd te houden.

6. Te weinig doelgroep specifiek

Ook zijn AI gegenereerde blogposts te weinig specifiek. De tekst wordt gegenereerd op basis van algemene patronen en zonder specifieke kennis van een doelgroep. Mijn doelgroep is heel specifiek, het is de zelfstandige ondernemer en het MKB die actief met hun website bezig willen zijn. Binnen deze doelgroep richt ik mij vooral op het deelpubliek van die ondernemers die (een deel van) hun inkomsten direct met de website willen verdienen.

Deze ‘achtergrondinformatie’ is van groot belang bij het vinden van de juiste toon. Ik heb een paar keer geprobeerd een blogartikel te laten schrijven door AI, maar de toon van de tekst mist gewoon de achterliggende kennis over mijn doelgroep die ik in de bijna 15 jaar dat ik met WordXPression bezig ben heb opgebouwd.

AI spreekt de taal van mijn klant niet.

7. Gebrek aan emotie

AI begrijpt geen emotie en kan geen emotie overbrengen. Wanneer ik ChatGPT vraag om een ‘geëmotioneerde tekst’ over een bepaald onderwerp te schrijven wordt de tekst aangevuld met overbodige, vaak in context niet passende, bijvoeglijke naamwoorden, superlatieven die niet passen in de context of een sterk opgeklopt verhaal.

Vergelijk deze twee teksten eens. Ik vroeg ChatGPT eerst om uit te leggen, waarom AI gegenereerde teksten emotieloos zijn. Hierbij kreeg ik dit antwoord:

AI kan moeilijk emoties en menselijke gevoelens begrijpen of overbrengen. Blogs die persoonlijk en emotioneel moeten zijn, zoals verhalen over moeilijke ervaringen of inspirerende momenten, kunnen door AI niet op dezelfde manier worden geschreven als door een mens. De tekst kan daardoor afstandelijk of kil overkomen.

Dat klinkt feitelijk toch helemaal juist. Vraag ik die tekst ‘geëmotioneerd te herschrijven’, dan krijg ik dit:

AI kan simpelweg niet voelen. Het kan geen pijn, vreugde, verdriet of hoop ervaren zoals wij dat doen. Wanneer je een verhaal schrijft dat recht uit het hart komt, over die ene moeilijke dag die alles veranderde of dat inspirerende moment dat je leven nieuw vuur gaf, voelt AI niets. Het kan geen tranen vangen, geen rillingen over de huid laten lopen. Wat je krijgt, is een lege tekst, zonder ziel. Het blijft koud en afstandelijk, terwijl jouw woorden bedoeld zijn om de lezer te raken, te troosten of te inspireren. AI mist die menselijke warmte die zo hard nodig is.

De ‘emotie’ in de tekst doet wel heel kunstmatig aan.

Tenslotte

De bovenstaande fouten die je met AI kan maken zijn natuurlijk niet alleen voor AI van toepassing. Het zijn fouten die je zelf -als mens van vlees en bloed- ook kan maken. Er is geen enkel punt hierboven wat ‘nieuw’ is en pas sinds het populair worden van AI bestond. Zelf gebruik ik inmiddels AI wel. Het is prima voor korte teksten, zoals bijvoorbeeld definities van zaken in een FAQ en een glossary. Waar AI ook prima voor geschikt is, is -vooral voor een startende blogger- om ideeën op te doen voor je onderwerpen. Maar wanneer je zoals ik in de loop der jaren meer dan 800 blogposts hebt geschreven, is ChatGPT niet instaat iets te bedenken waarover ik nog nooit geschreven heb.

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 

Bezoekadres
Eperweg 135 (op afspraak)
8072 PL Nunspeet

Postadres
Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.