Van Zwitsers Zakmes tot een Complete Gereedschapskist
WooCommerce is een krachtig e-Commerce pakket. Maar zoals met ieder e-Commerce pakket, heb je toch een aantal plugins nodig om WooCommerce helemaal naar je hand te kunnen zetten.
En zoals je wellicht wel weet, is iedere toegevoegde plugin een extra stukje overhead voor jouw WordPress site.
Voor een beetje ‘fatsoenlijke’ webwinkel heb je toch al snel 20-30 extra plugins nodig. Laten we eens kijken wat je zoal nodig kan hebben :
- Eén voor social shares
- Minimaal één, maar vaak 2-3 betaal plugins.
- Een koppeling met je email provider
- en een koppeling met Google Analytics.
- Doe je iets met Facebook Pixels, dan is Pixel Your Site Pro eigenlijk een must.
- Ook wil je een affiliate plugin.
- Om extra velden aan producten of bestellingen toe te voegen, heb je ook al snel 2-3 plugins nodig.
En dat gaat maar door…
Zou het niet mooi zijn, als één plugin aan groot aantal van dit soort functies zou hebben? Dat is iets wat ik mij eigenlijk al twee jaar af liep te vragen. Want veel WooCommerce sites zijn topzwaar door een teveel aan plugins. En dit heeft negatieve gevolgen voor je performance.
Toen ik tegen de gratis plugin ‘WooCommerce Booster‘ aanliep besloot ik deze dan ook gelijk te testen. Eén plugin met een groot aantal functies, waarvoor ik anders toch al snel 5-6 andere plugins in zou zetten. Na aardig enthousiast te zijn geworden van deze test besloot ik ook de ‘WooCommerce Booster Plus‘ eens te testen. En dat maakte mij helemaal vrolijk.
Over Zwitserse zakmessen en Gereedschapskisten.
Al weer een tijdje terug heb ik in mijn blog de plugin ‘WooCommerce Extended Coupon Features‘ besproken. Een geweldige plugin waarmee je behoorlijk wat meer kan doen dan ‘goochelen met kortingsbonnen’. Ik vergelijk deze plugin graag met een Zwitsers zakmes. Als ik ook maar iets wil doen met kortingen, gratis producten of andere bijzondere aanbiedingen lijkt deze plugin een prima stuk gereedschap hiervoor te zijn.
Is WooCommerce Extended Coupon Features een ‘Zwitsers Zakmes’ dan is ‘WooCommerce Booster Plus‘ een volledig gevulde gereedschapskist. Het aardige is niet alleen, dat je site sneller wordt, maar ook goedkoper! Want deze aantrekkelijk geprijsde plugin heeft enkele functies die je alleen in duurdere betaalde plugins terug vindt.
Het is ondoenlijk om in dit artikel alle functies te noemen -en ik moet eerlijk bekennen, dat ik ook nog niet alle van de meer dan 100 functies heb getest- maar laat ik eens een aantal belangrijke functies de revue passeren.
Knoppen en labels
De plugin bevat een groot aantal functies om knoppen en labels aan te passen. Twee van deze functies vind ik persoonlijk behoorlijk nuttig. De ene is de ‘Call for Price’ mogelijkheid. In plaats van het tonen van een prijs -voor producten die bijvoorbeeld sterk aan prijsschommelingen onderhevig zijn- geef je aan, dat er voor de prijs gebeld kan worden.
De tweede functie is de mogelijkheid om een ‘In Winkelwagen’ tekst per productcategorie aan te kunnen passen.
Check out functies
Eén van de meest gevraagde aanpassingen met betrekking van WooCommerce is wel de mogelijkheid om de check out velden van WooCommerce aan te kunnen passen. WooCommerce vraagt standaard om de complete adresgegevens, maar wanneer je bijvoorbeeld alleen downloads verkoopt, is het adres niet relevant. Sterker nog, in het kader van de GDPR mag je er helemaal niet om vragen. Je hebt de informatie niet nodig om de order af te kunnen handelen. De plugin bevat een groot aantal functies om deze check out informatie helemaal op maat te maken.
Een andere sterke functie is de mogelijkheid om om een VAT nummer te vragen. Wordt dit ingegeven, wordt het VAT nummer op juistheid gecontroleerd. Een functie die je normaal alleen in duurdere betaalde plugins terug zal vinden.
Een andere niet onbelangrijke functie is de mogelijkheid om tijdens de check out files te uploaden. Wanneer je bijvoorbeeld op maat gemaakte producten verkoopt, kan de klant zo bijvoorbeeld de foto die hij op een voorwerp afgedrukt wil hebben uploaden.
Bestellen en Verzenden
WooCommerce gaat eigenlijk niet zo mooi om met ordernummers. Zo zal het je als webwinkelier wellicht ooit opgevallen zijn, dat je eerste bestelling binnenkomt als bestelnummer #123 … en de volgende bestelling heeft ineens #345. Hoe is het mogelijk, dat de nummering van deze sprongen maakt?
Dat heeft alles te maken, dat de meeste ‘informatie objecten’ in WordPress vanuit één tabel worden aangemaakt. Je eerste pagina krijgt zo bijvoorbeeld ID 1. De daarop volgende blogpost ID 2. Een menuitem krijgt ID3 en voeg je daarna een product toe, wordt dit ID 4. Bestelt daarna een klant dat product, dan krijgt dat nummer ID 5.
Dat is op zich een zuinige manier om met data om te gaan, maar mogelijk heb jij liever wat structuur in de nummering van je bestellingen. Wees blij. Dat is vanaf nu mogelijk. Want met de WooCommerce Booster plugin is het mogelijk om ordernummers helemaal op maat te maken.
Ook kan je verzendmethoden ‘filteren’. Afhankelijk van diverse kenmerken, zoals plaats, bedrag, product type of gebruiker kan je aangeven welke verzendmethoden wel of niet beschikbaar zijn.
Een andere interessante functie is de mogelijkheid om de adresvelden per land te differentiëren. Vind jij het ook zo irritant, dat je op Amerikaanse sites eerst plaats en dan pas postcode in moet vullen? Ik doe dit regelmatig verkeerd om. Het aardige is dat je met de WooCommerce Booster Plus plugin deze velden per land aan kan passen.
Betaal gateways
Niet iedere betaalmethode is altijd even interessant. Met de ‘Betaal gateway’ functie kan je aangeven wanneer er wel of niet met bepaalde methoden betaald kan worden. En dat kan je heel wat geld schelen. Irriteer jij je bijvoorbeeld ook aan de hoge kosten op de lage bedragen, die PayPal in rekening brengt? Wanneer je bijvoorbeeld aangeeft, dat PayPal pas boven de 10 euro als betaalmethode getoond mag worden, dan is het gelijk een stuk minder problematisch.
En de plugin bevat ook gelijk een functie om facturen aan te maken en af te drukken.
Prijzen en valuta’s.
Met betrekking tot prijzen en valuta’s heb je werkelijk een groot aantal beschikbare nuttige functies. Je kan bijvoorbeeld meerdere valuta’s in je winkel gebruiken. Op basis van het land van herkomst van de klant wordt de juiste valuta gekozen.
Vervolgens zorgt de plugin er ook voor, dat bij een bepaalde valutakeuze ook alleen passende betaalmethoden worden getoond.
iDEAL bijvoorbeeld is alleen geschikt voor het betalen in Euro’s. Zou je deze plugin goed configureren, zal een gebruiker uit de VS dus iDEAL niet als optie krijgen.
Ook kan je prijzen per gebruikersrol instellen (ik weet het… daar is al een plugin voor. Maar die heeft wel meer overhead).
Ook staffelprijzen (per stuk wordt een product goedkoper, naarmate je er meer koopt) behoort hier tot de mogelijkheden.
Producten
En natuurlijk is er een groot aantal instellingen voor wat betreft de producten. Eén van de belangrijkste vind ik persoonlijk de mogelijkheid om je upsells en crosssels beter te kunnen controleren.
Een andere handige functie is een redirect na een ‘Add to Cart’. Op dit moment kunnen er twee dingen gebeuren wanneer je klikt op de ‘Add to Cart’ knop, afhankelijk van de instellingen van je webwinkel. De klant blijft op de pagina staan, en op de achtergrond wordt de winkelwagen gevuld, of je klant wordt direct naar de winkelwagen toegestuurd.
De eerste mogelijkheid zorgt vaak voor wat verwarring bij de klant. Ik zie dit, wanneer ik de statistieken in mijn eigen webwinkels, of die van een klant bekijk. Het gebeurt maar al te vaak, dat de klant denkt dat er niets is gebeurd, en nog een keer klikt. Met als gevolg, dat hij tijdens het uitchecken weer producten uit zijn wagen moet verwijderen. Allemaal heel irritant.
De laatste mogelijkheid zorgt er vaak voor, dat een klant direct het betaalproces voltooid en dus maar één product bij je koopt. Onderzoek toont aan, dat je wanneer je een klant de ‘vrijheid’ geeft verder te winkelen, hij vaker meer producten koopt. Je kan dus makkelijk je ‘Average Order Value‘ verhogen, door je klant niet direct af te laten rekenen.
Wat is wijsheid in deze? Er zijn twee mogelijke oplossingen. De eerste wordt niet door deze plugin ondersteund. Dat is het tonen van een pop up met een tekst als ‘U heeft nu de volgende producten in uw winkelwagen’… en een lijst van deze producten. De tweede manier is door iemand naar een speciale pagina te sturen, waar hij bedankt wordt voor plaatsen van de producten in de winkelwagen plus een overzicht van een aantal mogelijk relevante producten. En dat kan je nu weer wel doen met deze plugin.
Boekingen
De plugin heeft het zelf weggestopt onder ‘Producten’, maar het is een functie die eigenlijk een klein systeem in zichzelf is. Je kan namelijk ook tijdsgebonden producten boeken. Bijvoorbeeld voor het reserveren van fietsen, auto’s, vakantiehuisjes etc.
Dit boekingen systeem is overigens wel heel rudimentair. Je kan er bijvoorbeeld geen resourceplanning mee doen. Dus wanneer er geen auto’s of fietsen meer beschikbaar zijn over die specifieke periode, is het niet mogelijk om dit te melden. Wil je die mogelijkheid hebben, dan is het beter om naar een professioneler boekingensysteem te kijken.
Conclusie
Een zeer nuttige plugin. De plugin brengt weinig nieuws, maar combineert zoveel vaak terugkerende functionaliteiten in één enkele plugin, dat je zowel geld als computercapaciteit bespaart, wanneer je in plaats van de 5-10 plugins die hij vaak zal vervangen deze éne plugin installeert.
Wanneer je deze plugin samen met Elementor Pro gebruikt dan bespaar je zelfs nog meer plugins, omdat Elementor Pro eigenlijk alles op visueel gebied mogelijk maakt, waar je vroeger aparte plugins voor nodig had.
Het zal je dan ook weinig verbazen, dat wanneer je vanaf januari 2019 je webwinkel door WordXPression laat bouwen Elementor Pro en WooCommerce Booster Plus al standaard deel uitmaken van je webwinkel. Zo krijg je een ‘slankere’, snellere webwinkel met minder beheersproblemen. Meer informatie? Neem contact op!