WooCommerce Follow Up Emails – Een handige tool voor je sales automation

Bij een gemiddelde webshop wordt 60% of meer van de omzet gegenereerd door vervolgaankopen

Iedere webwinkelier zal het ongetwijfeld met mij eens zijn. Het verkrijgen van nieuwe klanten is vaak een kostbare zaak. Je moet hiervoor adverteren, SEO experts inhuren, affiliate programma’s voor inzetten, kortom een groot aantal maatregelen nemen om die mensen die je nog niet kennen naar je site te krijgen.

En toch lijkt de gemiddelde webwinkelier meer moeite te steken in het krijgen van nieuwe klanten, dan in bestaande klanten tot nieuwe aankopen te bewegen.

In verschillende blogposts heb ik al aangegeven hoe belangrijk sales automation eigenlijk is voor een goede omzet voor je webshop. Toch lijkt het in veel webwinkels een ondergeschoven kindje te zijn. Toch best wel jammer, omdat het goed inrichten van je sales automation je behoorlijk wat werk kan schelen.

De complexiteitfactor

Een remmende factor is misschien de complexiteit bij het opzetten van een goed sales automation proces. Want eerlijk gezegd, het is best complex. Niet moeilijk maar afhankelijk van de aantallen producten die je aanbiedt kan het behoorlijk wat werk zijn om het goed in te richten.

Want een goed werkende sales automation verwacht, dat je goed hebt bedacht wat een logische vervolgstap in het koopproces van je klanten is.

Nogmaals het printer/inkt voorbeeld

Voor de trouwe lezer begint dit voorbeeld een beetje saai te worden, maar voor de nieuwe lezer van mijn blog wil ik graag nogmaals met een veelgebruikt voorbeeld komen. Stel, jij verkoopt printers. En iemand koopt een printer bij jou. Wat je natuurlijk ook wilt, is dat hij voortaan ook de inkt bij jou gaat en blijft kopen.

Uit ervaring weet je -en anders gok je maar gewoon- dat de gemiddelde klant na drie maanden nieuwe inkt cartridges wil bestellen.

Wat let je, om je klant een automatische mail na twee en halve maand te sturen, waarbij je aangeeft, dat er een tijdelijke korting is op cartridges van -je raadt het al- precies het type wat hij nodig heeft?

Het kan nog veel complexer

Natuurlijk kan het nog veel complexer. Ik verkoop t-shirts. Stel nu, jij koopt bij mij een shirt met een ‘grappige honden’ opdruk. Je bent dus klaarblijkelijk geïnteresseerd in shirts met grappige honden. Twee weken later ontvang je een email met daarin enkele andere vergelijkbare shirts.

En een kortingscode.

Wordt het herfst, dan krijg je weer een automatische mail. Ditmaal met sweaters en hoodies, allemaal met diezelfde grappige honden die je al gekocht hebt. Want dat shirt zal je mogelijk niet zichtbaar dragen hartje winter, maar een sweater of een hoodie wel.

En zelfs wanneer je niet één van die producten koopt, haalt een bezoek aan mijn site je mogelijk opnieuw over één van mijn producten te kopen. En zo’n nieuw product triggert weer een heel nieuwe automation keten.

Hoe dit in detail werkt leg ik onder meer uit in de trainingen ‘WooCommerce in Detail‘ en ‘Een Eigen T-Shirt Business‘.

WooCommerce Follow Up Emails

De plugin ‘WooCommerce Follow Up Emails‘ maakt een dergelijk proces een stuk makkelijk voor je. Het stelt je in staat om door bepaalde koopacties getriggerde mail te verzenden. Dit kan op het moment zelf, of een bepaalde periode nadat iets gebeurd is. Dus bijvoorbeeld twee weken na het kopen van een bepaald product.

Enkele voorbeelden van email triggers :

  • Iemand heeft product X gekocht
  • Een klant heeft meer dan een bepaalde periode niets meer gekocht
  • Een bezoeker heeft iets aan zijn winkelwagen toegevoegd, maar niet gekocht (‘Abandoned cart’ email).

Het aardige is, dat je bij zo’n email een unieke coupon, alleen geldig voor die klant, kan genereren.

Maar dat kan toch ook met AutomateWoo?

‘Wacht eens’ zal de oplettende lezer denken. ‘Maar een aantal maanden geleden heb je AutomateWoo besproken. Daar kan je toch precies dezelfde dingen mee?’

Klopt. AutomateWoo en Follow-Up Emails zijn twee plugins die voor een groot deel een vergelijkbare functionaliteit aanbieden. Follow-Up Emails biedt niet alle mogelijkheden die AutomateWoo biedt, maar is in tegenstelling daartoe niet zo complex als AutomateWoo.

Een grappig detail is dat beide plugins van de WooCommerce site zelf afkomstig zijn en -wanneer je het voor één site aan wilt schaffen- evenveel kosten. Wil je het voor meer dan 5 sites dan bespaar je met Follow-Up emails zo’n 100 euro per jaar ten opzichte van AutomateWoo.

Het is vrijwel onmogelijk om aan te geven ‘welke plugin het best’ is. Wanneer je de plugin uitsluitend voor sales automation gebruikt voldoen beide plugins prima, maar ben je sneller ‘aan de slag’ met ‘WooCommerce Follow Up Emails’. Ben je ook op zoek naar een meer complexe integratie met WooCommerce Wishlist of YITH Wishlist, dan is AutomateWoo zeker aan te bevelen.

Conclusie?

Wanneer je naar aanleiding van mijn vorige artikel over email automation hebt besloten, dat AutomateWoo te complex voor je is, dan is het zeker de moeite waard om deze plugin eens nader te bekijken.

Wil je ontdekken hoe jij meer omzet uit je webshop kan halen, dan is het een goed idee om je vandaag nog aan te melden voor ‘WooCommerce in Detail‘. Tijdens deze training zal de verkoop automatisering uitgebreid aan bod komen.

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Flinke kortingen op cursussen van WordXPression.