Niet iedere training die je online verkoopt, hoeft ook online te staan!
Het is al weer vijf jaar geleden toen ik dit artikel over het online verkopen van je workshops schreef. Maar je trainingen online verkopen kan ook anders.
Er in vijf jaar heel wat veranderd. Al was het alleen maar omdat we Elementor toen nog niet hadden. Er is namelijk zonder een regel te programmeren tegenwoordig heel wat meer mogelijk, wanneer we nog steeds hetzelfde principe aanhouden.
Even bijpraten
Natuurlijk heb je geen zin om dat hele artikel te gaan lezen, wanneer ik op voorhand al verteld heb, dat het tegenwoordig beter kan. Maar het is natuurlijk wel interessant om te weten, welk probleem ik in dat artikel oploste.
Ik schrijf regelmatig over online trainingen. Wat je daardoor misschien zou kunnen vergeten, is dat ik ook regelmatig klanten help, die gewoon traditionele klassikale trainingen geven. Het maakt niet uit of dit nu yogalessen, fitness klassen of wijnproeven is, ze bieden trainingen en workshops aan en vinden het wel zo prettig -en zo makkelijk- als dit direct online betaald, en liefst ook automatisch gefactureerd kan worden. Kortom ze willen de trainingen online verkopen, maar ‘in het eggies’ de cursussen geven.
Of ‘live online…’ – COVID vriendelijk!
In 2020 is daar nog een bijzondere vorm van ‘Training in het eggies’ bijgekomen. Want nu we minder cursisten bij onze live cursussen mogen ontvangen zijn er steeds meer ondernemers -onder andere ikzelf- die er voor kiezen om de trainingen live in de huiskamer van de klanten te brengen.
Meer over ‘trainingen in de huiskamer‘ vind je in een recent blogartikel van mij.
En hoe doe ik dat dan?
En aan het einde van dit artikel verwijs ik je naar een site waar dit allemaal in detail is geïmplementeerd, maar laten we eerst eens stap voor stap kijken, wat we hebben gedaan.
Beschouw je dienst als een Custom Post Type
Ik gebruik voor de rest van dit artikel voor de cursus, workshop, training of wat anders dan ook wat je aanbiedt de term ‘dienst’. Dit vooral om de verwarring met het woord ‘product’, wat ik voor specifiek het ‘WooCommerce product’, te voorkomen.
Wat niet handig is, is om direct vanuit WooCommerce proberen jouw diensten te verkopen. WooCommerce is toch hoofdzakelijk ontwikkeld om dienst te doen als webwinkel en je hebt dan ook een typische ‘webwinkel layout’ daar waar jij veel liever een andersoortige layout zou hebben. Je wilt bijvoorbeeld de locatie van de training, doelgroepinformatie en andere belangrijke zaken meenemen in de pagina van je training.
Jouw dienst heeft dus structuur. Het is alleen niet de structuur van een typisch WooCommerce product.
Wanneer ik kijk naar mijn eigen trainingen, dan is er een aantal gegevens wat ik toch iedere keer weer zie terugkomen. Een datum, een doelgroep, een niveau, een -niet onbelangrijk- prijs. Maar ook een locatie, mogelijk vast terugkerende tekstfragmenten (hoe vaak heb ik in het verleden niet getypte dat mensen de voeding voor hun laptop niet moeten vergeten!) en nog veel meer.
Jouw dienst bestaat -in de vorm van de salespage- dus uit een aantal vast terugkerende gegevens en een aantal variabele gegevens.
En dat is nu precies, waar het Custom Post Type is uitgevonden.
PODS
Een tijdje terug heb ik zowel PODS als ‘Advanced Custom Fields’ (ACF) besproken. Voor mijn Custom Post Type hier kies ik voor PODS. Dit heeft niets te maken met het beter of slechter zijn van PODS, maar vooral met een beperking van Elementor Pro. Elementor is wel in staat een Datum/Tijd veld van PODS te koppelen, maar kan dit niet met eenzelfde veld van ACF. Tenminste, niet op het moment, dat ik dit schrijf.
Ik bepaal dus de structuur van mijn gegevens. En ik kijk naar wat nu variabel is, en wat niet. Bijvoorbeeld de locatie? Wordt de dienst altijd op dezelfde locatie uitgevoerd, of ben ik hier meer flexibel in. In het eerste geval hoef ik niets te doen, in het tweede geval wil ik toch ook enkele velden met betrekking tot de locatie opnemen.
Drie belangrijke velden die echter altijd terug moeten komen zijn de datum, de prijs en -misschien wat minder voor de hand liggend- de URL om het product ook daadwerkelijk te verkopen.
Hierover later meer.
Taxonomies
Naast het Custom Post Type is het ook zaak om stil te staan bij de zogenaamde ’taxonomies’. Een ’taxonomy’ is niet veel meer als een indeling. Het zijn de categorieën en de tags van je blogpost.
Je zal bijvoorbeeld je fitness klassen willen indelen in ‘Cardio’, ‘Boxen’ en ‘Zwemmen’ (om maar een paar willekeurige te nomen) en misschien wil de daar nog niveau’s aan toevoegen als ‘Beginner’, ‘Gevorderde’ en ‘Vergevorderde’.
In mijn eigen geval zou ik bijvoorbeeld aan mijn WordPress trainingen specifieke aandachtsgebieden (WooCommerce, Elementor) en een niveau van de cursist toe willen voegen.
Het aardige van zo’n taxonomy is dat zonder veel extra werk, de gebruiker door op een term te klikken, direct jouw andere diensten ziet die ook zijn ‘aangemerkt’ met dit kenmerk.
Als je dit allemaal voor de bril hebben, dan zijn we klaar voor het grote werk.
De betaalkoppeling
Nu komt het meest interessante deel van deze hele oefening. Want we willen natuurlijk dat er ook voor onze dienst betaald gaat worden. En omdat dit best een wat complex proces is, laat ik dat graag even zien in een aantal screenshots.
De producteigenschap ‘Datum’
Het eerste wat we moeten doen, hoeven we maar één keer te doen. Maar ik zal je eerst uitleggen, waarom we dit willen doen.
Wat je wilt voorkomen, is dat je voor iedere nieuwe training in WooCommerce een nieuw product met alle heisa van dien aan moet maken. Wat we doen, is we maken gebruik (of eigenlijk misbruik) van de mogelijkheden van een variabel product. We maken namelijk één product aan (houdt het ook lekker overzichtelijk) per type workshop. Jouw workshop ‘Kraanvogel vouwen’ zal op 1 december namelijk hetzelfde zijn als je workshop ‘Kraanvogel vouwen’ op 1 juli. De workshop ‘Kraanvogel vouwen’ is een min of meer constant gegeven, met als variabele de datum waarop deze wordt gegeven.
Ik klik dus in het Dashboard menu onder ‘Producten’ op ‘Eigenschappen’ en krijg dan het volgende scherm.
Hier tik ik dus het woord ‘Datum’ in en klik op ‘Eigenschap toevoegen’. Daarmee is mijn werk in deze pagina afgelopen.
Product toevoegen
We beginnen om in WooCommerce een product aan te maken. Omdat we niet willen, dat dit product als product zichtbaar wordt, vertellen we WooCommerce eerst, dat we dit product willen verbergen.
Als ik dit heb ingevuld, ga ik naar het ‘WooCommerce’ blok onder de tekst voor het product. Afhankelijk van geïnstalleerde plugins, kan het dat je nog even voorbij wat andere blokken moet scrollen.
Stel het producttype in op ‘Variabel’. Daarna klik je op de tab ‘eigenschappen’.
Producteigenschap
Hier kies je uit de lijst (waar nu nog ‘Custom producteigenschap’ staat) voor ‘Datum’ en je klikt op toevoegen.
Nu is het hier even goed opletten. Want waarschijnlijk heb je hier net als mij de neiging om in dit veld direct een datum in te vullen.
Dit veld is echter een zoekveld en aangezien je nog geen enkele eigenschap hebt toegevoegd, zal hij ook niets vinden. Daadwerkelijk iets toevoegen doe je door op de knop ‘Nieuw item toevoegen’ te klikken. Nu komt er een pop up.
Hier vul je dus de datum in, waarop je de training gaat geven. En je klikt op de knop om op te slaan.
Heb je dit gedaan staat er nu netjes een datum in de lijst. Weet je ook al toekomstige data van andere diensten, vul je die hier ook gelijk in. Anders doe je het een volgende keer.
Kruis ook het hokje ‘Gebruik voor variaties’ aan. Want hier gaat het uiteindelijk allemaal om.
Klik nu de grote blauwe knop die je in het scherm hierboven ziet, en de eigenschappen worden opgeslagen.
Variaties
Klik nu op de tab ‘Variaties’. In eerste instantie staat daar alleen een uitklaplijst met ‘Variatie toevoegen’ als eerste keuze. Komt dat goed uit, dat is wat we willen, dus we klikken op ‘Ga!’.
Dan krijgen we dit te zien.
Wanneer we aan de rechterkant ‘zweven’ met onze muis op de hoogte van het veld met de datum keuze, dan zien we een mogelijkheid dit uit te klappen.
Voor we dat doen, kiezen we echter eerst nog even de datum uit de lijst, waarop je jouw dienst verricht.
Hebben we de variatie eenmaal uitgeklapt, passen we nog een paar dingen aan.
Het eerste wat we doen is de vakjes ‘virtueel’ en ‘voorraadbeheer’ aankruisen.
Omdat we ‘virtueel’ aankruisen, weet WooCommerce, dat er niets fysiek verzonden hoeft te worden en slaat dus de berekeningen met betrekking tot verzendkosten over.
Door ‘voorraadbeheer’ aan te kruisen, kan je een maximum aantal deelnemers instellen. Is dat nummer bereikt, dat kan er niet meer besteld worden.
En aangezien je graag betaald wilt worden, vul je natuurlijk bij de prijs ook wat in.
De product ID van de variatie
Nu is het belangrijk om het product ID van de variatie te noteren. Dat is het nummer met een # ervoor op het invoerscherm voor variaties. In ons voorbeeld is dat #427 (of eigenlijk 427, met de hashtag doen we niets).
De product-aankoop URL
De volgende stap is het ‘samenstellen’ van de URL voor de productaankoop.
Stel, jouw website heet vogeltjevouwen.nl.
Heb je WooCommerce in het Nederlands geïnstalleerd, en heb je niets aangepast, dan heet je winkelwagen pagina ‘winkelmand’ en je betaalpagina ‘afrekenen’. Is het US-Engels zijn het ‘cart’ en ‘checkout’.
De URL die het product in de winkelmand stopt en daarna naar de winkelmand pagina gaat is
https://vogeltjevouwen.nl/winkelmand/?add-to-cart=427
Let hierbij vooral op het vraagteken voor ‘add-to-cart’. Hier gaat het nogal eens mis, is mijn ervaring.
Stuur je iemand naar de afrekenpagina dan is de URL
https://vogeltjevouwen.nl/afrekenen/?add-to-cart=427
Vergeet niet, dat 427 de ID van de productvariant is. Dat nummer wisselt dus bij iedere variant die je toevoegd.
We hadden afgesproken, dat jij in jouw Custom Post Type een veld op zou nemen voor een URL, weet je weer?
Dat veld is dus bedoeld om deze URL in te plakken.
Elementor Pro – De ‘Archive’ en ‘Single’ pages.
Deze blogpost is geen cursus Elementor Pro. Maar in het kort heb ik je in een wat oudere blogposts al eens laten zien, hoe je een koppeling kan maken tussen Elementor Pro en een Custom Post Type.
Begin met de ‘Single’ layout voor je daadwerkelijke dienst. Ben je daarmee klaar, maak dan ook de ‘Archive’ pagina, het overzicht.
Natuurlijk vergeet je bij de Single layout niet om een mooie knop toe te voegen. En als URL voor de knop kies je het veld met de URL naar het product toe.
Het verkoopproces
Op het moment dat mijn klant op mijn site komt en in mijn ‘dienst’ pagina (je weet het nog, cursus, workshop, training, class) klikt op de knop, zal het product (het WooCommerce product dus) wat hieraan gekoppeld is in zijn winkelwagen worden gedaan.
Kies ik bijvoorbeeld voor de workshop ‘kraanvogel vouwen’ en is de koppeling naar ‘kraanvogel vouwen’ op 1 december, dan krijg ik direct te zien in mijn winkelwagen : ‘Kraanvogel vouwen – 1 december 2019’, plus de prijs.
Ik krijg dus op geen enkel moment direct het product te zien. En dat is eigenlijk ook wat ik wilde voorkomen.
En bij een nieuwe cursusdatum…
Wanneer ik een nieuwe cursusdatum heb, dan pas ik de datum in mijn CPT aan en ga naar het WooCommerce product. Hier voeg ik aan de eigenschappen een nieuw item toe, sla dit op, ga naar de variaties en maak een nieuwe variatie aan.
Daarna vervang ik in de URL van het CPT de oude waarde van de ID met een nieuwe.
Het is kinderlijk eenvoudig.
Hulp nodig?
Vind je het allemaal heel prachtig, maar heb je de tijd niet om dit voor jezelf te implementeren, dan kan je natuurlijk ook altijd contact met mij opnemen.
Wist je trouwens dat WordXPression een dergelijke site als ‘standaard product’ aanbiedt? Voor meer informatie kijk eens naar de WordPress XPress Super Trainer website. Jouw klant kan dan voortaan direct online op jouw nieuwe website trainingen en afspraken boeken en betalen.