Hoe je jouw online leeromgeving makkelijker aan de man brengt…
Online leeromgevingen zijn ‘in’. Dat merk ik aan het bezoek aan de artikelen die ik hierover heb geschreven. Mijn serie blogartikelen over prijsbepaling van online trainingen behoren tot de meest gelezen artikelen op deze site. En niet zonder reden. We willen steeds meer ‘online leren’.
Wanneer jij een online leeromgeving hebt ontwikkeld kom je alleen voor een volgende uitdaging te staan. Hoe breng je deze leeromgeving aan de man. Herken je dit probleem? Dan heb je waarschijnlijk niet mijn blogartikel ‘Zeven gewoonten van succesvolle cursus makers‘ gelezen. Maar dat geeft niet, je kan dit alsnog doen. En dan ontdek je, dat je online leeromgeving white label aanbieden mogelijk een goed idee zou kunnen zijn.
Maar heb jij er wel eens aan gedacht, dat de doelgroep voor jouw training niet per sé de doelgroep hoeft te zijn die jij nu in gedachten hebt? Heb jij wel eens overwogen, dat je jouw online training ook aan jouw ‘peers’, jouw concullega’s kan verkopen? Je kan namelijk je online leeromgeving white label aanbieden. Wanneer je dat doet, heeft dat voor jou de volgende voordelen:
- Wanneer je jouw concullega’s kent, heb je directe toegang. In plaats van online marketing, kan je gewoon via je netwerk werken.
- Je kan een groter bedrag voor je training vragen. Je verkoopt immers geen training, maar een bron van inkomsten aan je peers.
- Jouw klant -je peer- zal indien de cursus commercieel succesvol is deze voor een langere tijd bij je afnemen. Het is moeilijk een ‘gewone’ cursus als ‘recurring’ inkomen te verkopen, maar verkoop je deze cursus -die de klant immers zelf niet zal volgen, maar zijn klanten- aan je peers, dan kan je hiervoor een jaarlijkse licentie in rekening brengen.
- Je hoeft minder tijd aan marketing te besteden.
- Jouw expert status onder jouw peers zal groeien.
Enkele voorbeelden
WordXPression
Om eens een heel eenvoudig voorbeeld te noemen, maar dan niet als online cursus. In 2012 heb ik een WordPress training ontwikkeld voor ‘beginners’. Compleet met PowerPoint slides, een werkboek en meer. In 2014 ben ik gestopt deze cursus zelf te geven, maar tot 2017 waren er enkele opleidingsinstellingen die mijn materiaal -wat ik nog steeds up to date hield- gebruikten voor hun trainingen. Ieder half jaar ontvangen ze een bijgewerkt mediapakket, voorzien van hun logo, hun ‘copyright’ melding etc.
Niemand heeft -behalve misschien door mijn schrijfstijl- er weet van, dat dit materiaal door mij ontwikkeld is. Het bijhouden van dit materiaal kostte mij ongeveer 8 uur per jaar. En dat zijn mijn best betaalde 8 uren sinds ik met WordXPression begon. Het cursusmateriaal voor mijn doelgroep ontwikkeld verkocht ik voor een veel hoger bedrag dan waarvoor ik ooit een cursus zou kunnen verkopen aan instellingen, terwijl de cursus door hen wordt gegeven.
Gezond leven en meer verdienen!
Nog een voorbeeld. Een klant van mij heeft een cursus ontwikkeld om gezonder en fitter te leven… en gewicht te verliezen. In een markt vol afslankcursussen wist hij deze niet aan de man te brengen. Hij benaderde echter sportscholen en bood hen aan, dat zij deze online cursus zouden mogen gebruiken voor een belachelijk laag bedrag van 1 euro per maand (hij gebruikt staffelprijzen, maar het gaat om het voorbeeld). De voorwaarde is wel, dat ze de cursus aan hun hele bestand aanbieden. Iedere maand upload de sportschool een compleet bestand met email adressen van hun huidige leden, en deze mensen hebben ‘gratis’ toegang.
Wanneer de klant inlogt op een website met een heel generieke naam, krijgt hij direct na de inlog de logo en de kleuren te zien van zijn sportschool. Hij weet niet beter, of het is zijn sportschool die dit aanbiedt. En in zekere zin is dat ook waar.
Mijn klant is drie jaar geleden met marketing gestopt. Omdat de sportscholen vanzelf kwamen. Een jaar geleden met werken, omdat hij alles wat hij nog te doen had kon uitbesteden.
Leuk. Maar hoe doe je dit?
Allemaal leuke verhalen natuurlijk, maar hoe kun je dit realiseren? En dan het liefst natuurlijk met zo min mogelijk onderhoud. Want wanneer je voor iedere klant een aparte website neer moet zetten, krijg je straks enorm veel werk, wanneer je één les aan je cursus toe wilt voegen.
Gelukkig voor jou, heb ik hier een bijna kant en klaar recept voor.
Men neme…
Het belangrijkst om dit kosteneffectief te kunnen doen, is dat je het vooral eenvoudig houdt. Een eenvoudig thema en niet teveel plugins. Het hoeft ook helemaal niet complex, omdat jouw klant de verkoop doet op de eigen site. De site waarop jij je training aanbiedt bestaat dus uit alleen een inlogscherm, en eenmaal ingelogd de cursus.
De plugin
De plugin die je nodig hebt om het één en ander te realiseren is de ‘Domain-Theme‘ plugin. Deze plugin is meer dan ‘wat’ ouder. Hij is in geen 10 jaar meer geupdate. Normaal niet een plugin die ik zou aanbevelen, maar het is een eenvoudige plugin en na het doorlopen van de code, ben ik er van overtuigd, dat deze ‘veilig’ is.
Standaard zal WordPress altijd de url van de website herschrijven naar de URL zoals jij deze hebt ingesteld. Tik jij bijvoorbeeld http://www.wordxpression.com in, zal je toch naar https://wordxpression.wpbizkit.nl gestuurd worden. Doodgewoon, omdat ik dat zo heb ingesteld.
Zou ik in de DNS aangeven, dat ook de naam https://totaalanderenaam-wordxpression.com ook een domein moet zijn waar de site gevonden kan worden, kom je wel op de site, maar wordt de URL nog steeds herschreven als https://wordxpression.wpbizkit.nl
De plugin ‘Domain Theme’ doet twee dingen voor jou. Allereerst zorgt hij ervoor, dat alle door jou ingegeven domeinnamen gebruikt kunnen worden. En ten tweede zorgt hij ervoor, dat het thema wat geladen wordt afhanklijk is van de domeinnaam waaronder de bezoeker arriveert. https://mijnblauwesite.nl ziet er dus anders uit dan https://mijngroenesite.nl.
Het thema
Het tweede wat je nodig hebt is een thema per site. Je wil immers dat de bezochte site iets ‘herkenbaars’ heeft van de huisstijl van je klant. Bijvoorbeeld de twee hoofdkleuren en het font voor de kopteksten. En natuurlijk wil je in de header het logo van jouw klant laten zien.
In alle implementaties die ik op dit gebied heb gedaan, heb ik altijd gebruik gemaakt van child themes van het Genesis framework.
Belangrijk is, dat je een thema gebruikt wat niet te veel gegevens opslaat in de database. Veel premium thema’s hebben het nadeel, dat veel van de gegevens worden ‘gedeeld’ door verschillende versies van childthemes via de database.
De kosten
Natuurlijk zal het aanpassen van een child theme je direct of indirect wat kosten. Het mooie is dat je dergelijke ‘opstartkosten’ volledig bij jouw klant in rekening kan brengen.
De verwijzing
Ten slotte moet je er natuurlijk voor zorgen, dat jouw klant ook daadwerkelijk met zijn domeinnaam op jouw site uitkomt. Hiervoor moet hij een zogenaamde ‘CNAME’ in zijn DNS zetten. Die CNAME verwijst naar de domeinnaam waar jouw site onder draait.
Stel dat jouw website ‘mijngeweldigecursus.com’ heet. Jouw klant laat bijvoorbeeld cursus.bedrijfsnaamvanjeklant.nl verwijzen naar mijngeweldigecursus.com. Tikt iemand ‘cursus.bedrijfsnaamvanjeklant.nl’ in, zal hij naar jouw site gaan, maar de url van je klant zal in de adresbalk blijven staan. Het ziet er dus helemaal uit als ‘een site van je klant’.
Ten slotte
Kies je ervoor om jouw training als ‘white label’ oplossing te verkopen, dat is het belangrijk, dat je hier vanaf het begin al rekening mee houdt. Je moet bijvoorbeeld opletten om tijdens de training zelf niet de naam van je eigen bedrijf te noemen. Je cursus zal zo neutraal mogelijk gepresenteerd moeten worden.