Keywords en tags – Zin en onzin over het vindbaar zijn van je website

En die tags dan… die zijn toch voor de zoekmachine?

Je hoeft geen Einstein te heten om te weten, dat er in SEO land heel wat onzin wordt verkondigd. Soms heb je bijna het idee, dat zoekmachineoptimalisatie veel overeenkomsten met theologie heeft. We schrijven, beweren en discussiëren veel over een onderwerp, waar we eigenlijk weinig over weten. De webmaster wikt en Google beschikt! Een enkele keer komt het tot een openbaring uit de mond van Matt Cutts, maar in zijn algemeenheid weten we over de wil van Google in feite weinig.

Een heel belangrijk onderdeel van veel misverstanden is de meta-tag met de naam ‘keywords’. Voor degenen die het niet weten: Een ‘meta tag’ is een stukje HTML wat in de ‘onzichtbare kop’ van je webpagina voorkomt en wat bedoeld is om je browser, zoekmachines en andere geïnteresseerde software te voorzien van zinvolle -en soms ook compleet zinloze, zoals je verderop in dit artikel kunt lezen- informatie. En in die kop staat een aantal van die zogenaamde metatags. Bijvoorbeeld hoe lang informatie in een tijdelijke opslag mag blijven staan, wat de inhoud van de pagina is en liefst ook een korte beschrijving van de inhoud. Buiten dit alles kan er nog een veld voorkomen, wat ‘keywords’ heet. En dit veld keywords is onderwerp van veel discussie en verwarring.

yahoo-logoEn toen was er Yahoo!

Wat was oorspronkelijk het doel van dit veld? Sommige lezers kunnen zich wellicht de tijd nog herinneren, dat we nog geen Google hadden. Sommigen weten misschien zelfs nog, dat ooit het WorldWideWeb inderdaad ook was, wat het suggereerde: Een web: Een oneindige hoeveelheid van pagina’s die op allerlei mogelijke manieren naar elkaar doorverwees. Het eerste wat ooit ook maar iets op een zoekmachine begon te lijken was Yahoo! in die vroege dagen was echter de domeinnaam ‘Yahoo.com’ nog onbekend, het was een soort ’telefoonboek voor het Internet’, waar je op onderwerp door heen kon bladeren.

Op zich allemaal heel leuk, maar je was sterk afhankelijk van de niet altijd even logische structuur van de categorieën in Yahoo! en een mogelijkheid om pagina’s echt geïndexeerd te zoeken was er niet. En natuurlijk ook heel belangrijk: Wanneer een site stopte te bestaan, verdween hij niet zomaar uit de resultaten van Yahoo! Dit moest met de hand door de beheerder(s) van Yahoo! gebeuren. Maar het begin van een zoekmachine was er.

Na Yahoo! en vooral de beperkingen hiervan, begon er een behoefte te bestaan aan betere zoekmachines. Zoekmachines die zelf de pagina’s op gingen zoeken en zelf bepaalden, wat de onderwerpen van die pagina’s waren. En om dit te bepalen, werd het meta veld ‘keywords’ gebruikt. Want in Keywords kon je de trefwoorden zetten, waarop jij wilde dat die pagina gevonden zou worden. Helaas! Dit leidde in de praktijk tot een grote vervuiling van de zoekresultaten. Want veel sites wilden gewoon ALTIJD gevonden worden, ook als er helemaal niet naar hen werd gezocht! Dus het veld ‘keywords’ werd volgestampt met allerlei niet-relevante informatie.

AltaVista-logo-1995

AltaVista, de eerste ‘Search Engine’

De eerste echte zoekmachine, die de pagina’s volledig indexeerde was AltaVista. En al snel werd deze zoekmachine de meest populaire. AltaVista maakte niet alleen gebruik van de keywords, maar ook van de daadwerkelijke inhoud van de pagina’s. Het nadeel was echter, dat het Internet zo enorm groot is… en hoewel de computers waarop in die dagen de zoekmachine draaide een technisch hoogstandje waren. Was het slechts een klein deel van het Internet wat door AltaVista was geindexeerd.

En toen kwam er Google. Google indexeerde de pagina’s niet alleen, maar gaf ook een bepaalde relevantie en probeerde intelligent te bepalen, waarover een pagina precies moest gaan. Een grote stoorzender in het bepalen van deze relevantie was het ‘keywords’ veld en in 2005 maakte Google officieel bekend dat reeds in 2001 het keywordsveld compleet genegeerd werd voor het bepalen van de relevantie van een pagina! Was dat even schrikken voor al die mensen, die vier jaar lang dit veld vulden met de grootst mogelijke onzin om toch maar beter te worden gevonden!

En misschien: Is dat even schrikken voor jou, wanneer je beinvloed door een valse seo expert nog steeds probeert dit veld te vullen… liefst natuurlijk door middel van slimme routines, waar jij je ‘SEO expert’ goed voor betaalt!

Meta Keywords dragen op geen enkele wijze meer bij aan de vindbaarheid van jouw webpagina’s!

En WordPress tags dan? Zijn dat dan geen keywords?

Meta Keywords waren in principe bedoeld voor machines. Zoekmachines wel te verstaan. De WordPress tags die je bij een blog bericht in kan geven en die zichtbaar kunnen worden in een tag-cloud widget zijn in die zijn absoluut geen keywords waarop de zoekmachines je pagina’s zullen vinden. Het zijn trefwoorden die jouw bezoeker moeten triggeren om door te lezen. En het is dus niet belangrijk om zoveel mogelijk synoniemen te bedenken, in de hoop dat je artikel op een bepaald zoekwoord zal worden gevonden. Het is wel belangrijk om ervoor te zorgen, dat er door bomen nog steeds voldoende bos te zien is. Houdt je tags dus clean en overzichtelijk. En om dit te doen is een aantal regeltjes van belang:

  • Besluit of je enkel- of meervoud wilt gebruiken en houd je -indien mogelijk- daar aan.  Dus geen huis en huizen door elkaar gebruiken, maar als je kiest voor ‘huis’, dan blijf je altijd ‘huis’ gebruiken. Tenzij je een stadje in Noord Holland bedoelt.
  • Gebruik geen synoniemen: huis en woning is vrijwel hetzelfde. Kies welke je gaat gebruiken en gebruik de ander niet!
  • Gebruik geen homoniemen: Twee woorden met dezelfde betekenis leidt tot verwarring: blog je over de woningmarkt in Noord Nederland, gebruik dan Huizen als plaatsnaam en ‘huis’ of ‘woning’, maar nooit huizen als aanduiding voor de panden.
  • Gebruik geen tags die bij ieder artikel passen! Als je een blog hebt over ‘WordPress’, gebruik je ‘WordPress’ natuurlijk niet als tag… omdat ieder artikel hier per definitie over gaat. Een tag moet onderscheiden en verbinden.

Zijn tags belangrijk voor de zoekmachines?

Ja. Tags verbinden een aantal artikelen die over hetzelfde onderwerp gaan. Als zodanig hebben ze relevantie -al is het niet een waanzinnig grote- voor de zoekmachines. Enige aandacht bij het definieren van je tags kan dus leiden tot een betere vindbaarheid van je site, wanneer je tag ook een goed  zoekwoord voor je pagina(‘s) is.

[text-blocks id=”strippenkaart”]

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 

Bezoekadres
Eperweg 135 (op afspraak)
8072 PL Nunspeet

Postadres
Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.