Hoe dragen afbeeldingen bij aan je SEO score ?
In onze serie van SEO artikelen hebben we het eerder gehad over de beginselen van SEO voor WordPress en hoe het juiste gebruik van links je SEO score kan verbeteren. In dit laatste artikel over SEO hebben we het hoe je afbeeldingen kunt gebruiken voor je SEO score.
Om te beginnen: In zijn algemeenheid dragen afbeeldingen nauwelijks bij aan de SEO score van je pagina. Van alle pagina onderdelen zoals headers, links, vette- of cursief-weergave, draagt een afbeelding nog het minst bij aan de verbetering van een SEO score, hoewel het herhalen van keywords in zowel de bestandsnaam als de ‘ALT’ waarde (Alternatieve tekst) van de afbeelding natuurlijk wel enigzins bijdragen.
Maar naast de normale, tekst georienteerde, zoekmachine van Google, bestaat natuurlijk ook Google Images. Google Images geeft je de mogelijkheid om een afbeelding te zoeken op basis van trefwoorden. Deze trefwoorden worden bepaald door de tekst op de pagina, maar nog veel meer door de informatie die direct in de buurt van de afbeelding is te vinden.
Allereerst is er natuurlijk de naam van de afbeelding zelf, de bestandsnaam. Jouw digitale camera heeft de foto waarschijnlijk de enorm originele naam IMG_0123.jpg of iets wat daar op lijkt gegeven. Helaas vertelt dat weinig over de afbeelding zelf, dus het eerste wat je doet, voor je de foto upload naar je pagina is een meer beschrijvende naam aan het bestand geven. Bijvoorbeeld : werken-met-kinderen.jpg (indien natuurlijk de afbeelding iets met werken met kinderen heeft te maken). Het herhalen van je keywords in de bestandsnaam is natuurlijk helemaal geweldig.
Vervolgens is de waarde van de titel (minder) en de alternatieve tekst (meer) belangrijk.
Wanneer we tenslotte het trefwoord waarop we de afbeelding terug willen vinden in Google ook nog een keer in de omgeving van de afbeelding zelf voor laten komen, is de kans groot, dat onze afbeelding gevonden wordt, wanneer we zoeken op Google Images.
Wanneer je -zoals ik- vrij algemene afbeeldingen gebruikt om je artikel op te fleuren, kun je eigenlijk verder weinig met de afbeeldingen. De afbeeldingen zijn immers niet relevant voor het artikel: Als ik een artikel schrijf over gastbloggen en ik vrolijk het op met een ganzenveer en een stuk perkament, heeft de afbeelding weinig of niets te maken met het artikel zelf en ik kan veilig aannemen, dat mensen die op Google Images zoeken voor een dergelijke afbeelding uitsluitend in die afbeelding geinteresseerd zijn.
Wanneer je business echter de verkoop van ‘visuele producten’ (foto’s, schilderijen, beeldhouwerken) is, kan Google Image een belangrijke extra stroom verkeer aan je site opleveren.