Silo architectuur makkelijk(er) gemaakt
In de vorige twee artikelen ben ik ingegaan om een SEO techniek die de SILO Architectuur wordt genoemd. In het eerste artikel over deze SILO Architectuur ben ik vooral ingegaan op de theoretische kant, het tweede artikel hierover ging dieper in op de praktische kanten. In dit derde artikel ga ik met jou dieper in op een aantal plugins die je helpen bij het opbouwen van je SILO.
Maar laten we heel even in het kort nog eens een aantal punten de revue passeren.
- Binnen een SILO Architectuur splits je je site op in een beperkt aantal onderwerpen.
- Deze ‘silo’s, een verzameling pagina’s en blogposts die middels dit onderwerp aan elkaar gerelateerd zijn, worden door URL en onderlinge links aan elkaar gerelateerd.
- Doel is om duidelijkheid te verschaffen aan de zoekmachines welke pagina’s wel, en welke niet aan elkaar gerelateerd zijn.
Om de relaties tussen pagina’s goed te laten blijken, is het goed de pagina’s binnen een SILO sterk naar elkaar door te laten verwijzen. Dat mag duidelijk zijn. Maar wat doe je met een doorverwijzing vanuit je SILO naar een pagina hierbuiten. Dus bijvoorbeeld in een verwijzing van een training binnen de SILO naar één er buiten. In zo’n geval doe je hetzelfde wat je -bij een goed SEO beleid- zou doen bij een pagina buiten je website. Je geeft hier een ‘nofollow’ attribuut aan mee.
Een ‘nofollow’ attribuut vertelt eigenlijk tegen de zoekmachine: Ik verwijs wel naar een andere pagina, maar ga alsjeblieft niet kijken, wat er op die pagina staat’… of met andere woorden, je verzoekt de zoekmachine om de ‘SEO waarde’ van een link te negeren. De plugin ‘Nofollow Shortcode‘ helpt je hierbij. Door een link niet in te voegen met de standaard WordPress button, maar een shortcode als [nofollow url="link-url.com"]Example link[/nofollow]
in te voegen, vertel je, dat er een link moet komen, die van dit ‘nofollow’ attribuut is voorzien. Natuurlijk moet je deze plugin wel eerst installeren!
Een andere belangrijke plugin voor je SILO architectuur is, is de eerder besproken ‘Rank Reporter‘. Door de positionering binnen Google van verschillende van jouw belangrijke pagina’s in de SILO regelmatig bij te houden, weet je welke pagina’s de meeste ‘kracht’ hebben om naar gerelateerde pagina’s te verwijzen. Wanneer je bijvoorbeeld twee pagina’s hebt, die allebei gevonden worden voor een bepaald zoekwoord, maar de ene pagina in de top 6 staat, terwijl de andere pagina pas op de derde pagina van Google wordt gevonden, heeft een link vanuit de pagina in de top 6 meer resultaat.
Een derde, belangrijke plugin is ‘SEO Smart Links‘ door Vladimir Prelovac. Met behulp van deze plugin kun je pagina’s automatisch naar een pagina laten verwijzen op het moment ,dat er een bepaald keyword wordt ingegeven. Je ziet op deze site de plugin regelmatig in werking, wanneer je bijvoorbeeld automatisch de tekst ‘Verleid je Klant’ of ‘Succes met Jouw Website’ onderstreept ziet staan! Met name met betrekking tot het ‘naar voren drukken’ van je Cornerstone Content kan SEO Smart Links een belangrijke rol spelen.
Hiermee is een einde gekomen aan het drieluik over SILO content. De echter SEO kenner zal mij mogelijk verwijten, dat ik het wel erg vereenvoudigd heb uitgelegd en in werkelijkheid een goede SILO Architectuur heel wat meer inhoudt. En hij heeft helemaal gelijk. Maar houdt dit gegeven tegen het feit, dat de concullega’s in jouw sector waarschijnlijk niets of weinig met SEO doen: Door meer te doen, dan degeen die helemaal niets doet, heb jij al een grote voorsprong.
Hoe gaat het met jouw website? Krijg jij wel de bezoekers die jij verdient? Tijdens de SEO WordPress PowerClass leer jij hoe je zoekmachineoptimalisatie eenvoudig voor jouw eigen website toe kunt passen. Leer de geheimen die veel SEO Experts liever voor zichzelf houden.