SILO structuur voor je website – stap voor stap
In het vorige artikel over SILO architecturen ben ik in gegaan op het ‘waarom’ van een SILO structuur. Mocht je dit nog niet weten, moet je dit artikel zeker lezen! In dit artikel ga ik dieper in op het hoe.
In vergelijking met een half jaar geleden zijn we vandaag de dag ernstig gehandicapt, omdat Google besloten heeft een belangrijk instrument voor het onderzoeken van keywords te laten vallen. De Google Keyword Tool is officieel dood! Hoewel Google zelf aangeeft, dat hiervoor in de plaats een nieuwe, handige keyword planner is gekomen, doet dit gereedschap ver onder voor zijn recent overleden oudere broer.
Er zijn talloze tools beschikbaar op het Internet die vergelijkbare functionaliteiten aanbieden, maar ik loop hierbij tegen twee grote problemen aan: De meeste tools zijn uitsluitend geschikt voor de Engelstalige markt en alle tools zijn voor de gemiddelde gebruiker onbetaalbaar (we spreken hier over abonnementsgelden van 97 dollar per maand of meer. Heb jij dat voor een keyword tool over?)
Een gedegen onderzoek naar geschikte zoekwoorden is dus voorlopig niet meer mogelijk…
Maar we gaan stug door!
Dit mag echter de pret niet drukken. Hoewel we een belangrijk meetgegeven missen (hoeveel mensen zoeken op dit woord) hebben we een ander belangrijk gegeven wel voorhanden: Hoe groot is het aanbod. Wanneer je immers een zoekterm ingeeft, geeft Google altijd bij benadering aan, op hoeveel pagina’s hij de term heeft gevonden. En hoe kleiner de concurrentie hoe beter het is.
Als het goed is heb je een inventarisatie gemaakt van de pagina’s van je website. In ons voorbeeld nemen we een denkbeeldige therapeut die mensen geneest met de smurf therapie. De smurf therapie helpt je van het roken, overgewicht en slapeloosheid af te komen, door je eenmaal per week op maandag helemaal blauw te verven, de zogenaamde ‘blauwe maandag’. Omdat de therapeut Verleid je Klant gelezen heeft en bovendien mijn blog al weer een tijdje volgt, begrijpt hij heel goed, dat hij niet moet proberen om op de naam van zijn therapie te worden gevonden, maar juist op de klachten die hij kan verhelpen met zijn therapie.
Hij onderkent in zijn website dus de ‘silo’s’ roken, afvalen en slapeloosheid.
De methoden die hij gebruikt zijn het geven van workshops, 1 op 1 consults en bovendien heeft hij een aantal boeken geschreven over dit onderwerp.
Een typische menuindeling zou de onderstaande kunnen zijn:
- Workshops
- Stoppen met roken
- Afvallen
- Slapeloosheid
- Consults
- Stoppen met roken
- Afvallen
- Slapeloosheid
- Boeken
- Stoppen met roken
- Afvallen
- Slapeloosheid
Bovendien blogt hij natuurlijk over dit onderwerp.
We helpen Google een handje
Google heeft de grootst mogelijke moeite te ontdekken, waar deze site over gaat, tenzij we Google een stapje verder helpen. In eerdere artikelen over SEO heb ik het al duidelijk verteld: De termen die in een URL voorkomen worden door Google hoog gewaardeerd als mogelijke zoektermen. En hoe meer naar voren in de URL, hoe belangrijker de term is.
De volgende stap die we gaan nemen gaat misschien wat tegen onze intuïtie in. Want de menustructuur hierboven vinden we eigenlijk best logisch. We gaan echter in de URL’s de zaken precies andersom doen.
Dus in plaats van
/boeken/stoppen-met-roken/boeken/afvallen
etc willen maken we een structuur waarbij alles gerangschikt wordt volgens de onderscheidbare silo’s, dus:
/stoppen-met-roken/boeken/stoppen-met-roken/workshops
/afvallen/boeken
/afvallen/workshops
en dergelijke. Je begrijpt het verschil? Om deze manier maken we Google duidelijk dat de pagina’s die over hetzelfde onderwerp gaan, die in de zelfde silo zijn, ook bij elkaar horen. Hoe je dit doet?
Je maakt een pagina ‘Stoppen met Roken’. Of je iets op deze pagina wilt zetten, is minder belangrijk, als je het niet doet, neem je hem gewoon niet op in het menu. Je maakt hem echter wel de ‘hoofdpagina’ binnen de pagina attributen.
Dat doe je vervolgens ook met alle andere pagina’s die binnen dezelfde ‘silo’ horen.
Met je blogposts ga je iets vergelijkbaars doen. Alleen blogposts kun je niet ‘onder andere blogposts’ hangen, dus dit lossen we anders op. We moeten in ieder geval de categorie indeling dusdanig maken, dat iedere ‘silo’ een eigen categorie heeft. En wat ook belangrijk is: We mogen niet meer categorieën dan silo’s hebben.
Het aanpassen van de permalinks
Maar wanneer we nu netjes aan iedere blogpost een categorie toekennen, zien we dit nog steeds niet terug in de URL. Daar moeten we een extra stap voor doen, de structuur van de Permalinks moet worden aangepast.
Hiervoor ga je naar Instellingen->Permalinks in het menu en je vult als aangepaste Permalink het onderstaande in :
/%category%/%postname%/
Hierdoor komt straks in de url ook de categorie te staan.
Waarschuwing: Het is niet de bedoeling, dat je nu direct in je website duikt en de aanpassingen die hier zijn beschreven uit gaat voeren. Allereerst is het natuurlijk alleen nodig, indien voor jou een silostructuur wenselijk is. En of dit zo is, kun je in het voorgaande artikel over de Silo Architectuur lezen. Maar wat nog veel belangrijker is: Je moet met overleg te werk gaan. Want de URL’s veranderen, dus de pagina’s worden op een andere manier benaderbaar. Je gaat dan ook de Redirection Plugin van John Godley gebruiken, om zeker te stellen, dat je pagina’s nog steeds gevonden kunnen worden.
We hebben nu het geraamte van de SILO opgezet. Maar het graan zal op de grond blijven vallen, als we tussen de stalen balken geen metalen platen bevestigen. En dat is precies wat we in het volgende -en laatste- artikel over de SILO architectuur zullen doen. We laten zien hoe door een slim gebruik van relevante zoekwoorden we Google duidelijk maken, hoe ijzersterk onze silo’s zijn.