Wie bepaald eigenlijk de waarde van een online training?
Twee weken geleden hebben we het gehad over wat een online training mag kosten. Ik heb je toen beloofd, dat ik je meer over dit onderwerp zou vertellen… en dat doe ik dan bij deze.
Want wat iets mag kosten staat in principe min of meer los van de waarde van diezelfde training. De waarde van een online training wordt namelijk bepaald door een tweetal factoren: Wat -subjectief- jouw klant de training waard vindt en wat -opnieuw subjectief- de waarde voor jou is.
Een zelfbedachte waarden
Het is je vast wel eens opgevallen op het internet, de zogenaamde ‘TellSell’ verkoop pagina’s. ‘Waarde van het product, 997 euro, maar alleen vandaag voor jou slechts 97 euro!
Je kunt in het taalgebruik van de geschreven tekst bijna het namaak-Amerikaanse accent horen: ‘Nee werkelijk John? Slechts 97 euro?’
Dit soort advertenties werkt zelden. Dank zij het Internet hebben we wereldwijde toegang tot informatiebronnen en het kost weinig moeite om te ontdekken hoeveel een product werkelijk kost. Bovendien, als de klant echt geïnteresseerd is, is er een grote kans, dat hij ook de concurrerende producten al lang heeft gevonden. Zijn er geen concurrerende producten? Lees dan de paragraaf over ‘het gat in de markt’ uit mijn vorige artikel nog eens een keer!
Laat je klant zelf de waarde bepalen
Het is beter om in je verkoop verhaal helemaal geen economische waarde te noemen. Laat je klant zelf de waarde van een online training bepalen. Benoem slechts de voordelen, die jouw cursus jouw klant zal brengen. Welke kennis doet hij op, wat kan hij met die kennis? Welke veranderingen kan hij in zijn leven verwachten, wanneer hij bijvoorbeeld een cursus voor meer zelfvertrouwen bij je zou doen?
Een klant zal zelden tot een aankoopbeslissing komen vanwege het feit, dat de training ‘normaal’ tien keer zo duur is, als wat je er werkelijk voor vraagt. Sterker nog. De gemiddelde Nederlander raakt geïrriteerd door deze voor hem Amerikaans aandoende verkoopmethoden en eerder geneigd zijn, jouw product minder te vertrouwen. Natuurlijk mag je een training best ‘van… voor’ aanprijzen, maar geef ook een werkelijke reden, waarom dit product afprijst. Bijvoorbeeld gedurende een introductieperiode, omdat het een leuk cadeau is met Sinterklaas of omdat de zomervakantie een mooie tijd is om ‘bij te leren’ en je jouw bezoeker hierin graag tegemoet komt met een korting. Maar geef een korting altijd een reden en een periode wanneer deze geldig is.
Als de training toch te duur blijft…
Maar stel. Je hebt de prijs voor je training prima berekend, je hebt een perfect verkoopverhaal, maar jouw training is en blijft te duur voor je doelgroep. Je doelgroep zal deze prijs nooit willen betalen. Dan zijn er drie dingen die je kunt doen.
Drie dingen die je kan doen om de waarde van je training te verhogen
Verhoog de waarde van je training
We hebben hierboven zojuist gezien, dat de waarde van een training een subjectief begrip is. Je kunt de waarde van de training verhogen, door er iets extra’s bij te doen. Heb je ooit een e-boek geschreven, wat nog te koop is? Door dit e-boek gratis bij de training cadeau te doen, wordt de ervaren waarde verhoogd. Geef je een cursus webdesign? Geef er een pakket royalty vrije afbeeldingen om te kunnen gebruiken bij cadeau. Bedenk wat jij extra zou kunnen geven, wat jou weinig inspanning kost en een groot gewin is voor je cursist. Het kan al iets zijn als de mogelijkheid om met mede-cursisten in contact te komen, zoals besproken in mijn artikel over Social Learning
Ga op zoek naar een grotere doelgroep
De prijs voor je training is het resultaat van een simpele rekensom. Op het moment dat je een groter publiek kan bereiken, kan de prijs omlaag. Kijk nog eens kritisch naar de doelgroep die jij gedacht had te kunnen bereiken. Heb je die wel helemaal te pakken? Bestaat er de reële mogelijkheid meer mensen te bereiken, door andere, nieuwe methoden te gebruiken? Brainstorm eens met je vrienden en vakgenoten over de mogelijkheden. Over vakgenoten gesproken, heb je al aan de mogelijkheid van een Affiliate Programma gedacht, waarin je vakgenoten deelgenoten worden in de opbrengst van de door jou ontwikkelde training?
Verlaag de prijs en verhoog de waarde voor jezelf!
Het laatste wat je kunt doen, is de prijs verlagen. Maar dat doen we natuurlijk wel op een manier waarbij jij jezelf niets te kort doet. Je kunt voor jezelf de waarde van de training op een aantal manieren verhogen. De belangrijkste manier is wel, door jouw training te gebruiken om meer klanten te krijgen voor je overige producten en diensten. Wijs subtiel op hoe andere producten en diensten aansluiten op de cursus. Op het moment, dat een cursist gedurende de online cursus vertrouwen krijgt in je vakkennis zal hij eerder geneigd zijn, jouw producten en diensten af te nemen.
Met de kennis van dit artikel en het artikel van twee weken geleden heb je voldoende informatie om de prijs van je training te kunnen bepalen voor je ook daadwerkelijk met de productie hiervan begint. Dit kan een hoop verloren tijd en teleurstelling voorkomen.
Wil je ook bepalen wat de optimale prijs is? Lees dan dit artikel over prijsbepaling via A/B testen.