De kritische succesfactor voor iedere online training is betrokkenheid!
Het volgen van een klassikale cursus is in sommige opzichten makkelijker dan het volgen van een online cursus. Een vast schema, waarbij je regelmatig in een leslokaal moet verschijnen houd je letterlijk ‘bij de les’. De betrokkenheid bij een online cursus is al een stuk moeilijker te behouden. In de drukte van alle dag wordt al snel een geplande les sessie overgeslagen, en een tweede, een derde…
Voor jou als aanbieder van een online training is het echter van het grootste belang, dat jouw cursisten je cursus afmaken! Niet alleen omdat ze hiervoor uiteindelijk hebben betaald, maar ook omdat iemand zo snel geen vervolgcursus van je zal kopen, als de eerste nog niet is afgerond. Het is dus niet alleen in het belang van je cursist, maar ook in jouw belang, dat een cursus succesvol wordt afgerond.
Wat houdt die afronding tegen?
Wanneer we willen weten, hoe de cursus het best kan worden afgerond, is het ook goed om eens te kijken wat mensen nu eigenlijk stopt een cursus daadwerkelijk af te ronden. Een aantal van deze zaken heb ik in het verleden al benoemd, dus ik houd het kort:
- Zogenaamd ‘drip feeden’ van de cursus. In plaats dat de cursist direct toegang tot alles krijgt, krijgt hij periodiek toegang tot een aantal lessen. Bij de meeste cursussen zal dit niet bevorderlijk werken. Iedereen heeft namelijk zijn eigen studietempo en de meeste mensen willen zich zo snel mogelijk de kennis eigen maken.
- Terugkerende betalingen. Wanneer je periodiek moet betalen op basis van een ‘abonnement structuur’, dan zal de cursist, op het moment dat hij achter komt te liggen met de lessen, eerder afhaken. Ik heb geen cijfers met betrekking tot Nederlandse situaties. Maar in de VS haakt ruim 80% binnen 3 maanden af, wanneer een cursus per maand moet worden betaald.
- Gebrek aan support. Wanneer in de thuissituatie niemand de cursist motiveert om door te zetten, zal hij eerder afhaken.
- Gebrek aan tijd. De cursist wil wel, maar hij heeft zoveel andere dingen te doen.
Nu genoeg naar de problemen gekeken. Wat is er nu eigenlijk wat de cursist juist wel motiveert om door te gaan.
Interactie met docent of andere studenten
Een aantal van mijn klanten die WP Courseware gebruiken hebben het aan den (digitale) lijve mogen ondervinden. Op het moment dat er interactie met jou als docent of met andere studenten is, zullen meer mensen de cursus afronden.
Een eerste manier om dit succesvol te doen is door als docent meer interactie met je cursisten te bieden. Dit wil nu niet direct zeggen, dat je op maat video besprekingen van het huiswerk maakt, zoals bijvoorbeeld Margo van Vegchel van de Aquarelacademie doet. Maar een periodiek gratis webinar voor je cursisten, waarbij je een onderwerp van de cursus nader uitdiept, kan voor de ‘vastgelopen’ cursist al voldoende motivatie zijn om de draad weer op te pakken.
Een andere manier is natuurlijk interactie met je mede-cursisten. Dat kun je heel eenvoudig doen om -in WP Courseware- de commentaarfunctie per les te activeren, of iets diepgaander door WP Courseware met BuddyPress te integreren. Zogenaamde ‘gamification‘ is een ander krachtig middel om de betrokkenheid van de cursist goed te houden.
Een stempeltje van de juf
Weet je het nog, toen je heel wat jonger was dan nu? Wanneer je je schoolwerk had gemaakt en het was goed, dan kreeg je een stempeltje of een plakkertje van de onderwijzer of onderwijzeres op je gemaakte werk. En wat was je trots.
En laat me je een geheim vertellen: Sinds die tijd ben je waarschijnlijk nog niets veranderd. Opnieuw, ik weet niet hoe het in Nederland werkt. Maar in de VS worden gelijksoortige online trainingen, waarbij je aan het einde van de training een (PDF) certificaat krijgt 2x vaker afgerond, dan trainingen waarbij je dat niet krijgt. Heeft dat certificaat enige betekenis? Meestal niet in de praktijk. Maar een stuk erkenning dat je een prestatie hebt volbracht werkt motiverend om je desnoods over die eindstreep te slepen.
En mocht je voor WP Courseware kiezen, is een ‘certificaat aan het einde’ een optie die je per cursus in kunt stellen. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen, dat ik geen enkel serieus LMS ken, wat deze optie niet biedt.
Korte taakgerichte cursussen
En de allerbelangrijkste bewaren we voor het laatst. Welke cursus zou jij eerder kopen, wanneer je zou willen leren, hoe je jouw vakantiefoto’s op kunt leuken met Photoshop? ‘Alles over Photoshop – van beginner tot ver-gevorderde’ of ‘Photoshop – Foto’s bewerken voor beginners’?
Mij zou de laatste het meest aanspreken. Omdat er een duidelijke scope van de cursus wordt aangegeven, weet ik wat ik kan verwachten en, bijna een belangrijk, zal deze cursus mij minder tijd kosten. De kans is groot, dat ik daarna -misschien niet direct echter- de cursus ‘Photoshop – Foto’s bewerken voor gevorderden’ en mogelijk nog later zelfs ‘Photoshop- Selecties maken voor gevorderden’ zou willen kopen. De cursus Alles over Photoshop klinkt veel te veelomvattend…
Een goed verkoopbare cursus geeft precies aan, wat de scope is van de cursus. Maak die scope niet te groot, dan is de kans, dat je cursist de cursus ook afmaakt veel groter.
[text-blocks id=”courseware”]