WooCommerce Wishlist Plugins – Waarom eigenlijk?
Vandaag wil ik samen met jou eens kijken naar WooCommerce Wishlist plugins. Maar voor we hier daadwerkelijk een blik op gaan werpen, willen we eerst eens dieper ingaan op de reden waarom we wel of geen wensenlijstje in onze WooCommerce website zouden willen hebben.
Vijf redenen waarom wensenlijstjes jouw omzet verhogen
Er is één heel goede reden waarom jij graag een wensenlijstje op jouw website wilt hebben: Het verhoogt je omzet. En dat is heel duidelijk bewezen. Wanneer je een wishlist inzet met een duidelijk achterliggende strategie hoe je deze wil gaan gebruiken, dan -zoals uit diverse onderzoeken is gebleken- kan je een gemiddelde omzet verhoging van zo’n 30% verwachten. Zelfs wanneer je geen strategie gebruikt, maar gewoon een wensenlijst plugin installeert, kan je omzet makkelijk met zo’n 7% stijgen.
Maar waarom dan wel?
- Met een ‘wensenlijst’ kan een klant als het ware ‘boekenleggers’ plaatsen bij producten waar hij in is geïnteresseerd. Hierdoor zal hij ook sneller terugkomen voor een vervolg bestelling.
- Een wensenlijst is ook een prima middel om tijdens een ‘site wijde kortingsactie’ je verkoop daadwerkelijk te laten stijgen. Wanneer iemand een wensenlijst heeft en je bijvoorbeeld een voorjaarskorting van 5% op al je artikelen geeft, zal iemand eerder geneigd zijn om artikelen van zijn wensenlijst te bestellen.
- Met behulp van een wensenlijst kan een klant aan anderen cadeausuggesties doorgeven. Bijvoorbeeld in verband met een huwelijk of een verjaardag. Hierdoor komen er nieuwe klanten naar je website toe, die mogelijk ook voor andere doelen producten bij je afnemen.
- Het bestaan van een wensenlijst kan op zich al een reden zijn, dat een klant bij je wil kopen. Stel je een situatie voor, waarin jij een wensenlijst op je site hebt, je naaste concullega heeft dat niet. Peter en Margreet (fictieve mensen) willen gaan trouwen en een wensenlijst naar hun gasten sturen… Jij biedt die mogelijkheid aan, je concullega niet.
- Er wordt steeds meer ‘hybride’ gewinkeld: Op de telefoon of tablet wordt de winkel doorlopen, maar een daadwerkelijke bestelling wordt nog steeds gedaan via een laptop. Sites met ‘winkelwagens’ scoren op dit gebied duidelijk beter. Tijdens ‘dode uurtjes’ wordt door catalogi gewandeld via de telefoon… en wordt de winkelwagen gevuld.
En nog een bonus reden: Wanneer je ook de mogelijkheid geeft de wensenlijst te delen via Facebook, krijg je beduidend meer exposure voor je website.
De plugins
Er is een groot aantal ‘Wishlist’ plugins voor WooCommerce beschikbaar. Voor deze vergelijking beperk ik mij echter tot een tweetal, namelijk YITH WooCommerce Wishlist en TI WooCommerce Wishlist. De andere plugins waar ik naar gekeken heb, hadden -ten opzichte van de twee besproken plugins- minimaal één van de genoemde nadelen:
- De plugin bood geen mogelijkheid om een ‘publieke wishlist’ als een verlanglijstje voor een gelegenheid aan te maken.
- De plugin bood slechts de gelegenheid om één wensenlijst aan te maken.
- De plugin bood niet de mogelijkheid om de wishlist ook te delen via social media.
De twee besproken plugins kunnen dit beide allemaal wel, tenminste wanneer je kijkt naar de betaalde versie van de plugins. Hieruit begrijp je dus waarschijnlijk ook, dat beide plugins ook een gratis versie hebben.
TI WooCommerce Wishlist
De TI WooCommerce Wishlist plugin is in de gratis versie al behoorlijk compleet. De klant kan een ‘Wishlist’ aanmaken en deze via Social Media of via email met mensen delen. De manier waarop de ‘Add to Wishlist’ knop/link weergegeven moet worden kan met behulp van een groot aantal instellingen helemaal op maat worden gemaakt.
In de Premium versie zijn behoorlijk wat nuttige extra’s te vinden. De twee die mij het meest aanspreken zijn de mogelijkheid om meerdere lijsten aan te maken (voor verjaardag, kerst, sinterklaas en huwelijk bijvoorbeeld) en de zeer uitgebreide ‘Analytics’ mogelijkheden waarbij gevolgd kan worden hoe effectief het gebruik van de plugin nu eigenlijk is.
Een andere aardige optie is dat klanten desgewenst elkaars lijsten kunnen ‘volgen’. Klanten die elkaar toestemming geven, krijgen bericht als er nieuwe dingen op de lijst verschijnen, of zaken worden verwijderd. Persoonlijk vraag ik mij af of dit werkelijk in de praktijk veel gebruikt zal worden, maar het is een aardige optie om eens uit te testen.
YITH WooCommerce Wishlist
Wanneer ik de TI WooCommerce Wishlist vergelijk met YITH WooCommerce Wishlist bieden beide gratis versies eigenlijk grotendeels dezelfde opties. Wat ik mis in de YITH plugin is de vergaande mogelijkheden om de ‘Add to Wishlist’ knop naar eigen behoefte aan te passen. Deze aanpassingen zijn overigens wel mogelijk, maar dit zal met behulp van CSS code moeten gebeuren.
Verder zijn er geen noemenswaardige verschillen in mogelijkheden tussen beide gratis versies van de plugins. De TI Gebruikers Interface komt op mij iets rustiger over dan de YITH versie, maar dit is een kwestie van smaak.
Wanneer ik kijk naar de Premium versie, dan is hetgeen mij het meest opvalt, dat de ‘Analytics’ mogelijkheid van YITH ten opzichte van TI een stuk beperkter is. Op alle andere fronten ontlopen de plugins elkaar nauwelijks. Behalve – zoals ook bij de gratis versies aangegeven- de TI plugin mij een stuk prettiger overkomt in de Admin interface. Voor de bezoekers van de website is het verschil nauwelijks merkbaar.
Wanneer je ook de YITH WooCommerce Product Slider gebruikt heb je een leuke extra optie. Je kunt deze namelijk zo instellen, dat ook de producten uit de Wishlist getoond worden in de slider. Dit ontbreekt in zijn geheel in de TI plugin.
En wat moet dat dan kosten?
Beide plugins zijn niet goedkoop: Een licentie voor een enkele site kost bij beide makers ongeveer 80 dollar.
Omdat beide plugins zeer veel op elkaar lijken voor wat betreft de functionaliteiten, is het lastig om een eenduidig oordeel te geven welke van de twee het best zou zijn. Dat laat ik dan ook achterwege. Ben je iemand die veel van cijfertjes houdt, dan zal de TI plugin je waarschijnlijk wat meer aanspreken, omdat je hier uitgebreidere rapporten mee krijgt. Het voordeel van de (premium) YITH plugin is dat je deze kunt combineren met de (premium) product slider van dezelfde maker. Ik heb er nooit onderzoek naar gedaan, maar ik kan mij voorstellen, dat het tonen van een product uit je wensenlijstje op een slider verkoopverhogend kan werken.
Blijf op de hoogte! Eind maart / begin april komt er een zeer volledige (engelstalig met ondertiteling) videocursus van WordXPression. Hier leer je meer strategieën om je WooCommerce omzet te verhogen. Wil je alvast een voorproefje? Download dan ‘13x Meer Winst met Woo‘