Een product online verkopen is een aardige uitdaging: Een goede productpagina helpt hierbij
Sinds 2002 ben ik al bezig met webwinkels, sinds 2010 via mijn bedrijf WordXPression. En één vraag die altijd terug blijft komen is, hoe je nu een goede productpagina kan maken.
Dit is overigens niet alleen van belang voor webwinkels, maar eigenlijk voor iedere website waarop je een product of dienst aan de man wilt brengen.
Negen regels voor een goede productpagina
Recentelijk heb ik deelgenomen aan een Amerikaans webinar, waar een heleboel dingen werden verteld die ik eigenlijk wel wist, maar nooit zo expliciet uitgesproken had gehoord. En dat leek mij een goede reden om de blogpost gepland voor vandaag enkele weken naar de toekomst te verhuizen en jou deelgenoot te maken van mijn vernieuwde inzichten. Veel van de zaken zullen als het goed is logisch voor je klinken. Maar het is goed dit ook expliciet uitgesproken te zien.
1. Focus op de ideale klant
Wanneer jij je product wilt verkopen, schrijf je verhaal met jouw ideale klant in gedachten.
Ik heb je in het verleden meer dan eens verteld, waarom het niet goed is om standaard door de fabrikant of distributeur aangeleverde productbeschrijvingen te gebruiken. De redenen die ik opgaf waren voornamelijk SEO technisch. Maar de allerbelangrijkste reden is natuurlijk, dat jouw distributeur jouw ideale klant niet kent.
Ken je klanten persoonlijk? Schrijf je productomschrijving dan zo, dat deze geschikt is voor jouw meest favoriete potentiële koper van het product. Verkoop je product niet aan de anonieme massa maar aan Henk, Piotr, Fatima of Gerda. Mensen die jij persoonlijk kent.
2. Maak het aantrekkelijker door voordelen te noemen in plaats van kenmerken.
Of beter nog, maak de kenmerken tot voordelen. Zeg dus bijvoorbeeld bij een camera niet, dat de camera beschikt over een full frame sensor, maar zeg bijvoorbeeld ‘Je maakt haarscherpe foto’s die je makkelijk tot deur-formaat kan laten vergroten, dank zij de full frame sensor‘.
‘Je maakt haarscherpe foto’s’ is een voordeel, ‘de full frame sensor’ een kenmerk.
3. Vermijd ‘Yeah Yeah’ woorden
Soms als ik door een webwinkel blader krijg ik het idee dat alle producten ‘het beste’ zijn. Dat kan natuurlijk niet. Maar ‘subliem’, ‘uitstekend’, ‘geweldig’ en meer van dit soort feitelijk betekenisloze woorden worden willekeurig gekoppeld aan productkenmerken. Dit werkt nogal vermoeiend voor de lezer en hij is al snel geneigd over de relevante superlatieven heen te lezen.
4. Verduidelijk gebruikte superlatieven
In Apeldoorn bij ‘Loket 13‘ eet je de lekkerste friet van Nederland. Dat is natuurlijk heel wat om te beweren. Er is geen enkele frietzaak die zou durven zeggen, dat hun friet minder lekker dan die van de concurrent. Toch beweren de mensen achter ‘Loket 13’ dat hun friet de lekkerste is. Volgens de landelijke friet test van het Algemeen Dagblad, waar deze frietzaak ieder jaar hoog eindigt. Het superlatief ‘De lekkerste’ is direct verbonden aan een objectief controleerbaar kenmerk.
Gebruik superlatieven uitsluitend, wanneer je deze direct kunt verduidelijken. Kan dat niet, laat ze dan achterwege, want dan zijn het eigenlijk alleen maar ‘Yeah yeah’ woorden.
5. Speel in op de fantasie van je potentiële klant.
Wanneer je een product online wilt verkopen, moet je wat extra werk doen om de klant ‘warm’ te laten lopen voor je product. Korte verhaaltjes (3-4 regels maximaal) die de klant het gevoel geven, dat hij al over het product beschikt, kunnen de klant helpen bij het maken van zijn aankoopbeslissing.
6. Doorbreek de rationele barieres met miniverhaaltjes
Dit lijkt misschien wat op punt 5, maar hier wordt toch iets anders gedaan. Door een kort verhaal te vertellen over de maker van het product, creëer je een emotionele band met de bezoeker van je website.
Een mooi voorbeeld van de site van Tony Chocolonely:
Wij zijn kritisch op certificering. Een keurmerk is ’n startpunt, want er wordt voldaan aan bepaalde voorwaarden. Maar ‘t is niet genoeg, want met alleen een keurmerk komt een boer nog steeds niet boven de armoedegrens om een leefbaar inkomen te verdienen voor z’n gezin. Wij vinden dat je als chocolademaker zelf verantwoordelijk bent voor je chocolade en keten, niet de keurmeester.
Een product -chocola- krijgt direct meer ‘diepgang’ door iets te vertellen over wat de makers achter deze chocola beweegt.
7. Verleidt de zintuigen
De horeca en voedingsindustrie weten dit al lang: Je verkoopt voedsel met verhalen en plaatjes. Het is niet voor niets dat ‘food porn’ daar een gevleugelde kreet is. En dat heeft niets te maken met het combineren van schaars geklede mensen met voedingsproducten. Maar alles met het verleiden van de zintuigen zicht, reuk, gevoel en smaak. Genietend van de eerste zonnestralen van de prille lentezon, spelen de fris fruitige smaken van onze nieuwe frisdrank op jouw tong’, geeft je toch al bijna het gevoel dat je het drinkt?
8. Voorzie je product van social proof.
Bewijs dat je product goed is. Gebruik je een WooCommerce webwinkel, laat productrecensies toe van klanten die het product gekocht hebben. Is je product op TV geweest? Vermeldt dit. Zelfs als het een reclamespotje was.
En één punt waar je misschien niet zo snel bij stil hebt gestaan: Het kan ook heel goed werken, wanneer jij -met name als je meerdere producten voert- een persoonlijke aanbeveling op de site zet. CoolBlue is hier heel sterk in. Bij bepaalde producten staat een foto van een CoolBlue medewerker met een tekst al ‘Persoonlijke aanbeveling van [naam], onze [functie]’.
9. Maak de omschrijving scanbaar.
Zorg dat de tekst goed leesbaar is. Zorg voor:
- Voldoende witruimte
- Niet te lange zinnen
- Tussenkopjes die het makkelijk maken de juiste delen te vinden
- En daar waar van toepassing, een opsomming als deze.
Ten slotte
Ik schat dat meer dan 75% van de webwinkels nauwelijks aandacht besteed aan de productbeschrijvingen. Door dit wel te doen, spring jij er al snel bovenuit. Ik weet het. Wanneer je veel producten hebt is het behoorlijk wat werk, maar bedenk vooral het volgende. Wanneer jij geen aandacht aan het product wilt besteden waarvan jij graag wilt, dat je klant het koopt… mag je ook geen aandacht van je potentiële koper verwachten.