Links en nieuwe vensters… dwalen door mijn gedachtengangen…
Sinds jaar en dag heb ik al de gewoonte om links naar andere sites altijd in nieuwe vensters te openen. En dat heeft een goede reden. Want op het moment dat iemand klikt op die link en je opent de pagina in hetzelfde browservenster, dan is iemand van je site verdwenen. Dat kost je dus bezoeken, want hij of zij zal niet meer doorklikken op andere pagina’s.
Wat je misschien ook al hebt gemerkt, is dat wanneer je op mijn site klikt op andere links, links die verwijzen naar andere blogartikelen, je ook in een nieuwe browsertab komt. Heb ik niet op zitten letten en per ongeluk ook zo’n ‘nieuwe venster’ link hiervan gemaakt, of zit er meer achter.
De trouwe lezers van mijn blog begrijpen inmiddels waarschijnlijk wel… hier zit meer achter. En wat hier achter zit leg ik je graag uit.
Kijk… een eekhoorn!
Op het Internet zijn we vaak snel afgeleid. Je bent een artikel aan het lezen en ineens heb je een pop up, dat dat mailtje waar je op zat te wachten binnen is. Wat doe jij dan? Waarschijnlijk duik je direct je email in, omdat wanneer je -zoals ik- je gestoord voelt door dit soort berichten, je dit al lang had uitgezet in je email programma.
In de email staat een link, daar klik je vervolgens op… leest waar de link naar verwijst, geeft antwoord of je neemt een andere vervolgactie… en je bent het oorspronkelijke artikel wat je aan het lezen was inmiddels vergeten.
Op eenzelfde manier vergaat het je, wanneer je een link klikt in het artikel zelf.
Wanneer jij dit blogartikel nu aan het lezen bent, en je ziet een link die verwijst naar een ander artikel, bijvoorbeeld dat artikel, waarin ik een plugin heb besproken die automatisch zorgt dat externe links in een nieuwe tab worden geopend, dan is de kans groot, dat je nooit meer terug zal komen in dit artikel.
Open ik zo’n artikel waar ik naar doorverwijs in hetzelfde venster, zal je dit artikel waarschijnlijk niet tot het einde toe doorlezen. Open ik het artikel in een andere tab, dan zal na het sluiten van die tab het originele artikel weer voor je neus staan. De kans dat je doorleest is dan een stuk groter.
A/B Testen
Natuurlijk is het leuk om te kijken of die gedachte dat iemand meer leest, wanneer je artikelen binnen dezelfde website op een nieuwe tab opent, dit ook werkelijk de betrokkenheid van de lezer vergroot. En daarom heb ik jaren geleden hier al eens een A/B test over opgezet.
In een aantal veelgelezen artikelen opende ik alle links naar interne of externe pagina’s in een nieuwe tab en deed hetzelfde met alle nieuwe blogartikelen. De grap was echter, dat -conform het idee van een A/B test- slechts de helft van het publiek de ‘extern linkende’ pagina te zien kreeg. De rest kreeg pagina’s die externe links openden in nieuwe tabs, maar interne links gewoon in hetzelfde venster.
Het resultaat was meer dan interessant. Mensen die op de pagina’s kwamen met de ‘in tabs openende pagina’s’ bezochten gemiddeld 3x zoveel pagina’s als de mensen die op de pagina’s kwamen die in dezelfde tabs openden.
Veelzeggend nietwaar?
Maar is dit niet enorm irritant?
Wanneer ik tijdens een cursus of een consult conversie verhogende tips geef, dan krijg ik steevast de vraag, of datgene wat ik aanbeveel niet enorm irritant is. Want we zijn met zijn allen zo doodsbang die bezoeker aan je website op de één of andere manier te irriteren.
Sommige zaken zijn inderdaad irritant. Zoals pop ups. En toch gebruik ik regelmatig pop ups en leveren ze mij nieuwe subscribers en nieuwe klanten op.
Vergelijk wat je ook doet een beetje met de verkoper in de winkel. Wanneer je een winkel binnenwandelt, dan zal je waarschijnlijk na rondgekeken te hebben op een gegeven moment aangesproken worden door een verkoper, die wil weten of je kan vinden wat je zoekt. Persoonlijk vind ik dit enorm irritant. Toch geef ik altijd netjes antwoord, en vaak helpt hij bij het aankoopproces.
Ga ik naar de één of andere mega-store zoals MediaMarkt, dan werkt het net iets anders. Ik zie een product, ik heb een vraag en kan dan een kwartier op zoek gaan naar een verkoper om die vraag te stellen, want ze zijn altijd allemaal bezet.
In welke winkel denk je dat ik mij meer irriteer?
Zolang je meet weet je wat acceptabel is!
Wanneer je conversieverhogende maatregelen op je site implementeert is het altijd belangrijk om te weten wat nog ‘door de beugel kan’.
En daarom moet je meten hoeveel bezoekers je hebt en wat hun gedrag is.
Daarom moet je weten wat je eigenlijk met die maatregel wilt bereiken
En daarom moet je ook meten, wat het resultaat van die nieuwe maatregel is. Is het niet het gewenste resultaat dan draaien we gewoon alles weer terug.
Maar we gaan nooit een conversieverhogende maatregel implementeren alleen ‘omdat Wilko (of wie dan ook) het zegt‘. Want mijn publiek is het jouwe niet.
Betere links
Nu hebben we het even over links binnen dezelfde website gehad. Maar wist je dat jouw externe links ook beter kunnen? De plugin die ik eerder in dit artikel al genoemd had, ‘External links in new window‘ zorgt ervoor, dat alle externe links automatisch ‘extern’ gemaakt worden. Daar hoef je zelf helemaal niets voor te doen. Maar dit wordt gedaan door een stukje JavaScript, iets wat in principe je pagina iets zal vertragen. Bovendien houdt deze plugin geen rekening met het ‘SEO vriendelijk’ maken van deze externe links.
Een veel beter alternatief voor externe links is de Junction plugin. En wel om een aantal redenen.
De eerste reden is dat deze ‘externe links’ niet door middel van JavaScript worden gemaakt, maar door het ‘verwerken’ van de tekst in je blogartikel. Dit gebeurt dus aan de kant van de server, waardoor je bezoeker zijn browser minder wordt ‘belast’.
Als tweede belangrijk verschil, is het mogelijk om aan die verschillende links verschillende ‘attributen’ mee te geven. Bovendien kan je dit conditioneel doen. Je kan bijvoorbeeld van te voren instellen, dat links naar andere sites die je zelf beheert het ‘follow’ attribuut meekrijgen, terwijl links naar sites die je niet zelf beheert het ‘nofollow’ attribuut meekrijgen Dan kan een aardig verschil voor de Google positionering van je andere sites betekenen.
En dan tenslotte…
Is het je al eens opgevallen, dat de laatste link bij een blogartikel -indien het verwijst naar een ander artikel of product van mijzelf- nooit in een nieuw venster wordt geopend?
Wanneer je immers klaar bent met lezen, dan is heeft het ‘openen in nieuwe tabs of vensters’ geen praktisch nut meer.
Wil je op de hoogte blijven van alles rond WordPress, dan is het een goed idee je in te schrijven voor de nieuwsbrief, of je aan te melden voor de ‘browser push berichten’. Dat laatste kan je doen door op de rode bel linksonder te klikken.