Twee leuke opties voor de startende ondernemer
Aanvulling augustus 2024: Inmiddels is MailPoet versie 4.0 ook verschenen. Was MailPoet 3.0 al de moeite waard, de automations in 4.0 hebben dit product naar een hoger niveau gebracht. Lees hier meer over in de bespreking van MailPoet 4.0
Wanneer je met je bedrijf begint, dan telt eigenlijk iedere euro hard mee. En wat je eigenlijk het minst wilt, zijn terugkomende periodieke kosten, zolang nog niet bewezen is, dat deze kosten ook wat op gaan leveren.
Eén van de vaste kostenposten van een ondernemer is zijn marketing mail systeem. En dat had MailChimp heel wat jaartjes terug heel goed begrepen, toen ze besloten om voor de starter hun marketing mail systeem helemaal gratis te maken.
Dat is één van de belangrijke redenen, dat MailChimp nog steeds een veelgebruikt product is, terwijl hun toenmalige grootste concurrent AWeber eigenlijk een heel marginale rol is gaan spelen.
Maar vandaag kijken we naar een nieuwe ‘Runner up’. Mailpoet. Kan in een vergelijk van Mailpoet vs MailChimp deze nieuwkomer het tegen MailChimp opnemen?
Voordelige Marketing Mailers
Nu is MailChimp niet het enige voordelige marketing mailsysteem, maar het is wel één van de weinige, die ‘integratie met veel producten’ en ‘gratis versie beschikbaar’ kan combineren. Met andere woorden een prachtige instapper voor de beginnende ondernemer.
Nog niet zo gek lang geleden heb ik MailChimp, ActiveCampaign en Autorespond met elkaar vergeleken, en ActiveCampaign kwam hier als een heel aardige concurrent voor MailChimp uit de bus. En aangezien kort na het plaatsen van mijn artikel MailChimp besloot de prijzen aan te passen (lees: te verhogen), is de aantrekkingskracht van ActiveCampaign een stuk groter geworden.
Maar in mijn blogpost van vandaag wil ik een ander product nader bekijken. En dat is MailPoet. Wanneer we kijken naar MailPoet vs MailChimp, wie zou dan mijn voorkeur krijgen?
MailPoet bestaat uit een tweetal onderdelen. Een plugin en een dienst. En eigenlijk maak je pas goed gebruik van de mogelijkheden, wanneer je bij de plugin ook de dienst gebruikt. De plugin is gratis. Maar als je besluit de MailPoet dienst te gebruiken, dan krijg je een andere, premium, versie van die gratis plugin.
Maar wat kan je eigenlijk met MailPoet? Laten we eerst eens een stapje terug doen.
Mailingen vanuit je website verzenden
Waarom is het een slecht idee om de mailingen vanuit je eigen WordPress website te verzenden. Om dat goed te begrijpen, moeten we een paar stapjes terug nemen in de geschiedenis van het Internet.
Vroeger was het heel normaal om direct vanuit je eigen website complete mailingen te versturen. En dat werd dan ook volop en graag gedaan. Maar niet iedere ontvanger van email stelde die email ook daadwerkelijk op prijs. En lijsten met email adressen van willekeurige personen gingen van hand tot hand. Wanneer je een vroege vogel was in de wereld van het WorldWideWeb, dan herinner je je wellicht nog wel, dat één van de meest voorkomende vormen van spam het aanbod van bestanden met miljarden email adressen was. Mensen ongevraagd email verzenden kon ongestraft plaatsvinden.
A SPAM is Born
Natuurlijk kon dit niet al te lang voortduren. De eerste programma’s om dit soort ongewenste mail te voorkomen werden geschreven. De ‘SPAM filters’, programma’s die tekstanalyse -die steeds intelligenter werd- en IP adressen gebruiken om ongewenst email te stoppen.
Een onverwacht neveneffect was echter, dat heel legitieme email ook niet meer ontvangen werd. Want stel je het volgende voor. Jij hebt je email gehost op een server die je deelt met anderen. Dat is heel normaal, en de meesten van ons hebben dat.
Wat nu, wanneer jij je keurig aan alle regels houdt, maar iemand die op dezelfde server is gehost ongeremd begint te spammen. Je voelt het al aankomen. Wanneer een IP adres is aangemerkt al ‘onbetrouwbaar’, zal veel -zo niet alle- mail afkomstig van die servers in de spamfilters blijven hangen. En die tien heel legitieme emailtjes per dag die jij verzend zullen ook al SPAM worden aangemerkt.
Daar wordt niemand blij van.
Paal en perk stellen.
Om te voorkomen dat ‘hun’ IP adressen werden misbruikt, moesten hosting providers dus paal en perk stellen aan het verzenden van mail. Meestal komt dit neer om een maximum aantal aan mailtjes wat je per dag mag verzenden. Verzend je meer, dan wordt het geblokkeerd. Hierover heb ik nog zo gek lang geleden nog verteld in een ander artikel op deze site.
Maar wat nu als je heel legitiem een email campagne naar 5.000, 10.000 of 100.000 mensen wilt verzenden? Gewoon omdat er zoveel mensen zijn die graag jouw email willen lezen. Ze hebben er zelf om gevraagd!
Autoresponders
Om dat probleem de kop te bieden, kwamen er diverse ‘autoresponder diensten’. Wat een autoresponder in principe is, of ik zou eigenlijk moeten zeggen, wat het in principe was, want tegenwoordig is het veel meer, is een dienst die controleert of iemand inderdaad graag die email wil hebben en ook de mogelijkheid biedt aan die persoon om zich uit te schrijven.
In het verleden ging dit heel primitief. Wilde je een nieuwsbrief ontvangen stuurde je een mailtje naar een emailadres met in de onderwerpregel het woordje ‘subscribe’, wilde je stoppen, stuurde je een mailtje met in de onderwerpregel het woordje ‘unsubscribe’. Maar langzamerhand werden de autoresponder diensten intelligenter en kon je ook via een webinterface of later zelfs een API in- en uitschrijven.
Deze autoresponder diensten garandeerden de beheerders van spamfilters en de hostingbedrijven, dat ze SPAM hard aan zouden pakken. En als zodanig werd mail afkomstig van deze autoresponderdiensten zomaar doorgelaten door de spamfilters.
Marketing mail diensten
Al snel werden de autoresponders intelligenter en kwamen er de zogenaamde ‘marketing mail diensten’. Dat waren nog steeds diezelfde autoresponders, maar nu met een extra dienstenpakket.
Je kon bijvoorbeeld zien hoe vaak mensen bepaalde mail opende. Of mail versturen gebaseerd op het aantal malen, dat iemand daadwerkelijk bepaalde mail opende.
Nog een stapje verder, en je kon zelfs mail versturen op basis van de pagina’s die er op een site werden bezocht.
Allemaal dus behoorlijk ‘sophisticated’ dus. En we maakten allemaal en masse graag gebruik van dit soort diensten. En we doen het nog steeds en steeds vaker.
MailPoet
Maar wat heeft dit allemaal nu te maken met MailPoet? Eén van de grote nadelen van een ‘externe maildienst’ is dat je voor het verzenden van je email te maken krijgt met een compleet nieuwe interface. En dat kan best vervelend zijn, vooral als je niet echt een toetsenbordheld bent.
Een ander nadeel is, dat je minder gegevens tot je beschikking hebt. Per slot van rekening, in jouw eigen database heb je veel meer gegevens over je klanten en abonnees, dan je ooit door kan geven aan zo’n externe dienst.
En een derde nadeel is natuurlijk, dat het behoorlijk wat kost.
De makers van MailPoet hadden een heel poëtisch idee. Wat nu als je het beste van beide zou nemen. Een plugin voor WordPress, waarmee je op een eenvoudige en visuele manier de nieuwsbrieven kan samenstellen, en waar je ook zelf je bestandsgegevens kan beheren en eventueel automatisch bewerken en op basis van die bewerkte gegevens nieuwe mail kan verzenden. Maar dan niet via je eigen host, maar een dienst, die exact dezelfde ‘screening’ van de verzonden mail doet, als de eerder genoemde autoresponders en marketing mailers.
En MailPoet was geboren.
En ik heb hier jaren lang over geschreven
De belangrijkste reden dat ik al die jaren nooit wat over MailPoet heb geschreven, is dat ik de dienst te duur vond. Een prachtig concept, maar de prijs was in vergelijking met diensten als MailChimp en ActiveCampaign veel te hoog. Bovendien schoot het in mijn optiek ook aardig te kort in de opties.
Waarom zou ik schrijven over een product, wat in de kring van mijn klanten nauwelijks gebruikt wordt, en waarbij mijn advies alleen maar kan zijn om door te gaan met het niet-gebruiken.
Want daar zou mijn advies uiteindelijk op neerkomen.
Verrassend nieuw
Maar MailPoet 2.x werd opgevolgd door MailPoet 3.0… en dat niet alleen… de prijzen gingen drastisch omlaag.
En om duidelijk te maken dat MailPoet 3.0 toch echt iets anders -en beters- is dan de voorgaande versies, deden de makers van MailPoet via AppSumo wel een waanzinnig voordelige aanbieding.
Die aanbieding is inmiddels verlopen. Maar ik heb er gebruik van gemaakt en ben behoorlijk onder de indruk. Zelfs wanneer ik er het ‘gewone bedrag’ voor zou moeten betalen.
MailPoet in het gebruik
In principe kent MailPoet vier soorten email berichten. Nieuwsbrieven, Welkom emails en nieuwe berichtnotificaties.
Nieuwe berichtnotificaties
Met name deze ‘nieuwe berichtnotificaties’ zijn een interessante aanvulling op de gebruikelijke ’toolkit’ van de marketeer. Want hiermee kan je bezoeker inschrijven op een periodieke update van de berichten op je site. Zonder zelf veel te hoeven investeren in tijd, kan je de geïnteresseerde bezoeker op de hoogte blijven houden.
Deze ‘nieuwe berichten’ hoeven geen blogberichten te zijn. Het kan in principe ieder type custom post type zijn. Dus ook de producten in je webshop of -om eens een heel ander voorbeeld te nemen- de nieuw toegevoegde woningen in een verkoop- of verhuur aanbod.
Bovendien kan je de verzonden informatie per taxonomie (categorieën, tags over meer) filteren, zodat je heel gericht je bezoekers per mail van informatie kan voorzien. Persoonlijk vind ik dit een aanvulling waar ik helemaal vrolijk van wordt.
Deze berichtnotificaties kan je per een door jou gekozen periode verzenden. Dus bijvoorbeeld een wekelijks of maandelijks overzicht van de nieuwe zaken in jouw aanbod.
Nieuwsbrieven
De nieuwsbrieven is het meest ‘standaard’ onderdeel. Het zijn de gewone nieuwsbrieven die je handmatig verstuurd. Je kan -net zoals bij MailChimp, ActiveCampaign en talloze andere- de verzending van de nieuwsbrief ook in de toekomst plannen.
Het is mogelijk om je lijst te segmenteren. Dit onderdeel is weinig spectaculair. Hij doet wat je ervan mag verwachten.
Welkom e-mail
Achter deze naam gaat behoorlijk wat meer functionaliteit schuil, dan je op het eerste gezicht zou denken. Want het is niet alleen het versturen van een welkom email, wanneer iemand zich inschrijft. Je kan ook complete email series versturen.
Dit doe je in principe door meerdere emails te definiëren bij een ‘subscribe’ actie. Dus bijvoorbeeld, wanneer ik mij in zou schrijven voor de lijst ‘Koken met koteletten’, zou ik direct, een dag na aanmelding en twee dagen na aanmelding een bericht kunnen krijgen.
Deze mail wordt gepland op het moment van inschrijving. Wanneer ik mij bijvoorbeeld op dag 1 inschrijf en jij op dag 2 een nieuwe mail toevoegt, die de ingeschrevene op dag 5 zou moeten ontvangen, krijg ik hem niet. Want op het moment, dat jij die mail toevoegde, was al bepaald welke mail is zou krijgen.
WooCommerce
De WooCommerce optie is alleen bruikbaar, wanneer je ook WooCommerce geïnstalleerd hebt. Dat is nogal logisch. Met deze optie wordt een viertal krachtige gereedschappen aangeboden om je omzet te verhogen.
Verlaten winkelwagen – Abandoned Cart
Ik heb in het verleden heel wat over Abandoned Carts geschreven. Door een goede abandoned cart strategie te implementeren kan de gemiddelde webwinkel zo’n 30% meer omzet behalen. Eén van de onderdelen van deze strategie is te mailen naar de ‘bekende’ bezoekers, dat ze iets in de winkelwagen hebben achtergelaten. Iets wat met deze plugin prima mogelijk is.
Eerste aankoop
Het tweede bericht, wat ook heel krachtig is, is het bericht wat je verstuurt na een eerste aankoop. Een consument moet namelijk gemiddeld driemaal iets bij een webshop hebben gekocht, voordat de naam van de winkel waar het gekocht is beklijft.
Een goede strategie is om zo snel mogelijk na een aankoop je bezoeker te verleiden nog een aankoop te doen. Dat kan onder meer door hem een kortingscode aan te bieden voor de volgende aankoop, iets wat je prima kan realiseren in de email verzonden na de eerste aankoop.
Een ander goed gebruik van een dergelijke functie is bijvoorbeeld een loyalty programma onder de aandacht van je klant te brengen.
Gekocht in deze categorie
Een andere nuttige mogelijkheid is direct of na enkele dagen automatisch een mail te versturen, wanneer iemand een product uit een bepaalde categorie heeft gekocht. Dit kan je goed gebruiken om de aandacht te vestigen op vergelijkbare producten.
Dit product reeds gekocht
En de ‘Dit product reeds gekocht’ email is in grote lijnen te vergelijken met de ‘gekocht in categorie’ email, maar hierbij worden de kopers van specifieke producten verwittigd.
Dit is bijvoorbeeld zeer goed te gebruiken voor upsells. Je kan hier een serie emails van maken door verschillende emails aan te maken die vanaf verschillende momenten na de aankoop zullen worden verzonden.
De beschikbare templates en de ‘drag and drop’ editor.
Het maken van een nieuwsbrief is ook vrij eenvoudig dankzij de ‘drag and drop’ editor. Je kan kiezen uit een groot aantal verschillende templates en dit template dan naar eigen behoefte aanpassen.
Wat ik niet heb kunnen vinden is een mogelijkheid om helemaal van scratch af aan te kunnen beginnen. Maar een eenvoudig template nemen en dit vervolgens leeggooien heeft hetzelfde effect. En meestal is je nieuwsbrief toch minimaal een variant op het meest eenvoudige template, dus het is ook wat minder belangrijk, dat je ook helemaal ‘leeg’ kan beginnen.
De drag and drop editor werkt zoals je van een drag and drop editor zou verwachten. Kortom, niets op aan te merken.
Gratis Premium account!
Heb je 1000 mensen of minder op je lijst staan, dan heeft MailPoet nog een leuk extraatje voor je.
Er is een gratis versie van de MailPoet plugin. Sterker nog, je wordt geacht die te installeren voor je kan upgraden naar de premium versie. Dat ik de gratis versie niet heb besproken heeft een heel goede reden: Behalve om de mogelijkheden van MailPoet uit te proberen, is deze plugin niet echt nuttig.
Heb je echter minder dan 1000 mensen op je lijst staan, dan kan je helemaal gratis upgraden naar een Premium account. En daarmee wordt het gebruik toch wel heel interessant.
Andere ‘delivery services’
Een tweede nadeel van een dienst als MailPoet zou natuurlijk kunnen zijn, dat je ‘vast’ zit aan hun dienst. Maar ook dat valt best mee. Want als je er geen prijs (meer) op stelt MailPoet’s delivery service te gebruiken, dan heb je de mogelijkheden je mail te verzenden via Amazon SES of Sendgrid. Ook kan je gebruik maken van welke deliveryservice dan ook, die massa-mail over SMTP toestaat. En dat zijn er behoorlijk wat.
MailPoet vs MailChimp. Wie is de beste?
Na al dit moois ontkomen we natuurlijk niet aan een vergelijk met MailChimp. Nu is een dergelijk vergelijk op een heleboel punten natuurlijk heel subjectief. Persoonlijk heb ik bijvoorbeeld absoluut geen moeite met de MailChimp gebruikersinterface, maar ik ken talloze mensen die dit wel hebben.
In het vergelijk wil ik me dus uitsluitend beperken tot de technische, functionele en financiële aspecten van beide.
Voordelig instappen
Beide oplossingen bieden de mogelijkheid om voordelig in te stappen in de wereld van de marketing email. Bij MailChimp tot 2000 subscribers, bij MailPoet tot 1000 subscribers. Heb je een lijst die waarschijnlijk nooit boven de 1000 subscribers zal groeien, zit je dus bij beide partijen goed.
E-mail automation
In juni 2019 heeft MailChimp een enorme policy verandering doorgevoerd, waardoor accounts aangemaakt na deze datum bij het gratis account slechts heel beperkt de ‘automation’ kunnen gebruiken. Bij MailPoet heb je onbeperkt toegang tot alle mogelijkheden.
Kijken we naar de betaalde versies van beide oplossingen, dan verslaat MailChimp MailPoet op alle fronten. De automation mogelijkheden van MailPoet zijn beperkt. Je kan een serie geautomatiseerde mails laten versturen na het toevoegen van een subscriber aan een lijst of na het kopen van een product.
In MailChimp kan je hier veel verder mee gaan. Zo kan ik bijvoorbeeld een bepaalde serie ‘vervolg emails’ afhankelijk laten zijn van welke link je in een bepaalde mail hebt geklikt. Ook kan ik automatisch herinneringen laten versturen, op het moment dat je bepaalde mail niet hebt geopend.
Mijn persoonlijke ervaring is echter, dat de meeste van mijn klanten en cursisten veel van de mogelijkheden die MailChimp biedt niet gebruiken. Hier zijn verschillende redenen voor te bedenken. Sommigen doen het niet, omdat ze het te opdringerig vinden, anderen omdat ze het teveel werk vinden, en weer anderen omdat ze het te complex vinden.
De praktijk is echter dat mijn ruwe inschatting is, dat slechts 10% van mijn klanten en cursisten die extra mogelijkheden gebruiken.
Maar wat niet is kan komen, en je hebt in ieder geval de gereedschappen aanwezig in je gereedschapskist.
Verzend snelheid
Volgens eigen zeggen, ik heb het niet getest, kan je met MailPoet tot 50.000 emails per uur verzenden. Wanneer ik voor mijn t-shirt shops een email de deur uit doe, gaat deze gemiddeld naar zo’n 20.000 mensen en is MailChimp er nog geen 10 minuten mee bezig.
Ik verstuur echter zelden of nooit tijd kritische mail. Het maakt mij dus weinig uit of er 50.000 berichten in een uur of in 25 minuten worden verzonden.
(On)afhankelijkheid
Het grote nadeel van welke marketing mail provider dan ook, is dat je op het moment dat je kiest voor een dienst, je een grote mate van afhankelijkheid ontwikkelt.
Sinds 2012 gebruik ik MailChimp voor WordXPression. Wanneer ik zou overstappen naar een andere provider zou ik een groot deel van de ‘geschiedenis’ kwijt raken. En die geschiedenis die gebruik ik juist om mensen gericht aan te kunnen schrijven. Heb ik bijvoorbeeld iets belangrijks over eLearning te melden, dan benader ik alleen degenen bewezen interesse voor het onderwerp hebben.
Wanneer ik met mijn geschiedenis WordXPression ‘over zou brengen’ naar MailPoet zou ik een belangrijke hoeveelheid informatie kwijt kunnen raken. Dat is dus altijd een belangrijk punt om te overwegen.
Veranderen van marketing mail provider ‘doet altijd pijn’, wanneer je optimaal gebruik maakt van de diensten die worden aangeboden.
Hoge mate van onafhankelijkheid
Maar dat maakt het eigenlijk best interessant om eens serieus naar MailPoet te kijken. Want hoewel ik bij het importeren van de abonnees op de WordXPression nieuwsbrief zou gaan missen, levert MailPoet in principe een hoge mate van onafhankelijkheid op. Je kan namelijk als programmeur gebruik maken van de API en verbindingen maken tussen informatiebronnen, die in MailChimp of andere mailservices moeilijk of niet mogelijk zouden zijn.
Ook -zoals aangegeven- ben ik minder afhankelijk van de deliverydienst. Bij MailChimp heb ik maar één keuze: De mail moet per MailChimp worden verzonden. Bij MailPoet heb ik een groter keuzepakket.
Integraties
Het is moeilijk een plugin te vinden met marketing mail integraties, wat MailChimp niet ondersteunt. Ondersteuning voor MailChimp is eigenlijk standaard.
Voor MailPoet kunnen we dat echter helaas niet zeggen. Hoe ik ook zocht, de enige plugin van enige betekenis die ik kon vinden is een plugin om velden uit GravityForms te gebruiken om MailPoet te vullen.
Op zich echter geen grote ramp. MailPoet heeft een heel eenvoudige API waarmee het mogelijk is mensen toe te voegen aan je lijst. Je zal hiervoor echter wel een programmeur in moeten huren.
Prijzen
Laten we beide diensten eens vergelijken bij 2000, 5000 en 10.000 mensen op je lijst. Wat kost het je per maand?
Aantal | MailPoet | MailChimp |
---|---|---|
2000 | € 25 | € 13,82 |
5000 | € 55 | € 69,12 |
10000 | € 75 | € 91,24 |
25000 | €150 | € 201,84 |
Prijzen per juni 2020
Prijzen zijn op basis van betaling per maand. Bij een jaarlijkse betaling zijn de bedragen omgerekend per maand lager.
Via deze link krijg je het eerste jaar 30% korting op MailPoet.
Zoals je ziet, behalve in de kleine aantallen is MailPoet aanzienlijker goedkoper dan MailChimp.
Hierbij moet ik opmerken, dat ik voor de prijsbepaling van MailChimp gekozen heb voor het ‘MailChimp Standard Plan’. ‘MailChimp Essentials’ is aanzienlijk goedkoper, maar hier ontbreken alle automation mogelijkheden.
Conclusie?
Ok, na een paar jaar ‘anti-MailPoet’ te zijn geweest om heel goede redenen, moet ik eindelijk toegeven, dat MailPoet 3.0 een volwassen en waardevol product is. Mede gezien het feit, dat de ‘eerste stap’ je tot 1000 subscribers niets kost, is het een goede plugin om te gebruiken, wanneer je aan het begin staat van je business.
Heb je zoals ik al een grote lijst en gebruik je een andere provider, bedenk dan, dat het een kostbare zaak kan zijn over te stappen, afhankelijk van hoeveel je van de mogelijkheden van je huidige mailprovider gebruikt worden.
Wil je een persoonlijk advies over wat het best voor jou is, maak dan een afspraak zodat we het in een videocall door kunnen nemen.
Meer lezen?
- Zwaargewichten die werken met WordPress lichter maken…
- MailChimp eCommerce Automation – Wat is dat eigenlijk?
Tijdens het Black Friday weekend kan je MailPoet een stuk goedkoper krijgen via AppSumo!