Het boekje ‘Verleid je Klant’ vertelt al duidelijk waarom, dus daar hoef ik verder niet op in te gaan, maar Listbuilding is van levensbelang om als moderne ondernemer te kunnen overleven. Waar het in het kort om gaat : Jij geeft je klant een waardevol, gratis product in ruil voor zijn email adres en houd hem daarna regelmatig op de hoogte van jouw doen en laten en vooral : Jij verstrekt hem daarbij informatie die voor hem waardevol is. En daarnaast probeer jij hem af en toe eens iets te verkopen, maar dan opnieuw: Iets wat waardevol voor hem is.
En dit kan prima werken. In mijn nieuwsbrief van een week geleden vertelde ik over Carola van Bemmelen, een klant van mij, die in nog geen drie weken tijd een mailinglijst van meer dan 1000 man wist op te bouwen. Zelf heb ik er iets langer over moeten doen, maar in bijna twee jaar heb ik een mailinglijst van ruim 4000 mensen op weten te bouwen… en dit aantal is nog steeds groeiende.
Toch valt het voor veel mensen niet mee, dit ook daadwerkelijk te implementeren. Er komt nogal wat bij kijken… Om jou hier echter bij te helpen, heb bij deze een kort ‘stappenplan’ geschreven van de stappen die er genomen moeten worden om jouw listbuilding ook te laten werken. Omdat de verschillende autoresponders niet allemaal hetzelfde werken (AWeber is anders dan bijvoorbeeld MailChimp), beperk ik mij tot de hoofdlijnen. Met de afkortingen AR en WP geef ik aan, of het een onderdeel binnen de Auto Responder of binnen WordPress is. In het voorbeeld gaan we er van uit, dat je een e-boek hebt om te downloaden. Wil je een filmpje laten zien of een audio bestand laten horen, werkt het allemaal wat anders.
- WP : Upload via ‘Media’ en ‘Nieuw bestand’ je e-boek. Kopieer de URL waar het bestand is opgeslagen en plak dit tijdelijk naar een tekstdocument.
- WP : Maak je zogenaamde ‘Squeeze Page’ aan. In Verleid je Klant en het rapport over themaselectie lees je hier meer over.
- WP : Maak je ‘bedankt’ pagina aan. Op deze pagina bedank je voor het achterlaten van het emailadres en wijs je hem er op, dat er een bevestigingsmail onderweg is, waarvan hij de link aan moet klikken. Maak hem er ook even op attent, dat hij ook de ‘spam’ folder moet controleren.
- WP : Maar eventueel een downloadpagina aan. Je kunt de bezoeker zowel via het emailbericht als via de downloadpagina de download uit laten voeren. Als je dit vanaf een downloadpagina doet, heb je nog de gelegenheid een boodschap door te geven, bijvoorbeeld over een training die je binnenkort organiseert.
- AR : Maak een lijst aan en maak voor de lijst een inschrijfformulier. Je autoresponder zal HTML code voor je inschrijfformulier aanmaken.
- WP : Kopieer de HTML code naar de RAW HTML plugin en voeg het formulier in binnen je pagina.
- AR : Geef als ‘confirmation’ pagina de url naar de bedankt pagina op.
- AR : Pas de ‘confirmation message’ voor je lijst aan.
- AR : Pas de ‘welcome’ message (het bericht wat verzonden wordt nadat op de bevestigingslink is geklikt) aan. Hier voeg je eventueel de downloadlink in, die je uit de WordPress media hebt gekopieerd, of je geeft hier de link naar de downloadpagina op, deze stap kun je overslaan, als je gebruik maakt van onderstaande:
- AR : (eventueel) geef de URL op van de pagina die bezocht moet worden (de downloadpagina), nadat op de confirmationlink is geklikt.
En daarna : Test het proces uit!
Voor sommigen blijft dit een lastig verhaal. Daarom biedt WordXPression ook een speciale ‘Salesfunnel setup service’ aan, waarin dit helemaal voor jou wordt geinstalleerd.