De Average Order Value verhogen met order bumps
Eén van de belangrijke kengetallen voor jou als webwinkelier is je ‘Average Order Value’, ofwel de gemiddelde waarde van een bestelling. Eén van de manieren om meer met je webshop de verdienen is dit kengetal ‘omhoog’ te brengen. Enkele jaren geleden heb ik hier een uitgebreid artikel over geschreven. Eén van die tips was -en is nog steeds- gebruik te maken van upsells en crosssels.
En in deze blogpost kijken we eens wat dieper, hoe we deze upsells en crosssells beter onder de aandacht van je klanten kunnen brengen.
Order bumps
Eén manier om een crosssell te presenteren is door middel van ‘order bumps’. Een ‘Order bump’ is een soort ‘last minute’ manier om producten onder de aandacht van een klant te brengen.
Het idee is om tijdens het uitchecken nog een product onder de aandacht van de klant te brengen, een product wat ‘past’ bij de producten die de klant al in de winkelwagen heeft. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een ontkalk-set bij een koffiemachine, inkt bij een printer of een extra accu bij een camera.
Het zijn relatief ‘kleine’ dingen, waar de klant zelf waarschijnlijk bij het bestellen niet aan zou denken, maar die toch vroeg of laat nodig zijn.
Door hem vroeg op deze producten te wijzen, is de kans dat hij deze producten bij jou koopt groter.
Meestal wordt een order bump gebruikt voor crosssels, maar natuurlijk is het ook mogelijk om deze te gebruiken voor upsells.
Er is een groot aantal verschillende plugins -zowel betaald als gratis- beschikbaar voor order bumps. Toch merk ik, dat in de praktijk toch relatief weinig webwinkeliers hier gebruik van maken. Waarom zou dat zijn?
Waarom worden order bumps zo weinig gebruikt?
Enkele jaren geleden heb ik een aantal van mijn klanten gewoon op de man (en vrouw) af gevraagd waarom ze geen gebruik van order bumps maken. Daar kwam een aantal antwoorden naar voren, die ik graag stuk voor stuk wil bespreken.
1. Complex
Een aantal klanten gaf aan, dat het te complex is. Want wil je een goede set ‘order bumps’ hebben, dan moet je je hele productaanbod nalopen en met elkaar in verband gaan brengen. Welke printers gebruiken welke inkt, welke reinigingsmiddelen zijn geschikt voor welk koffie-apparaat.
Tja, wanneer je een groot productaanbod hebt, dan zal het inderdaad even tijd kosten om al die producten met elkaar in verband te brengen. Maar wanneer dit voor jou een probleem is, dan heb je mogelijk een nog veel groter probleem. Jouw website is dan mogelijk lastig te navigeren, als het voor jou al lastig is om de juiste inkt te vinden bij een printer, hoe lastig zal het dan voor een klant zijn?
Veel plugins voor order bumps hebben de mogelijkheid om producten via categorieën aan elkaar te relateren, dus ‘Als er een product uit categorie A in de winkelwagen zit, laat een bump zien met een product uit categorie B’ is een prima optie.
2. Geen producten om te ‘bumpen’
Dit kan een heel geldige reden zijn. Ik heb twee klanten met webshops waarvoor dat van toepassing is. De ene klant verkoopt slechts één product, in verschillende uitvoeringen. De andere klant verkoopt bord- en kaartspellen voor specifieke doelgroepen. In beide gevallen hebben ze geen ‘bijpassende kleine producten’, die gekocht zouden kunnen worden.
3. Te opdringerig
Deze reden wordt vaak genoemd. Tja, het is maar wat je opdringerig noemt, maar wanneer je niet bereidt bent om je klant over te halen te kopen, dan had je nooit met een webwinkel moeten beginnen.
Zelf zie ik een goede order bump overigens niet als opdringerig, maar als een service aan de klant. Ik hoef er als klant niet op in te gaan. En vaak vind ik het fijn, wanneer ik bij een wat grotere aanschaf gelijk een suggestie krijg voor goede bijpassende producten.
Let’s bump!
Voor dit artikel had ik een drietal plugins met elkaar willen vergelijken, maar helaas. Eén van de plugins deed de test-shop al knallen bij het activeren en de tweede plugin was eigenlijk zo onbruikbaar, dat ik er geen woorden aan vuil wilde maken. De maker van de plugin had duidelijk geen kaas gegeten van ‘hoe order bumps werken’.
Dus bleef er maar één plugin over om te bespreken. UpSell WP. En van deze plugin is er -het zal je weinig verbazen- weer een betaalde en een gratis versie. Ik heb alleen de gratis versie getest, maar aan het einde van het artikel zal ik in het kort ook enkele leuke zaken van de betaalde versie de revue laten passeren.
Installeren en configureren
De plugin is vanuit de WordPress repository direct te installeren en na het activeren is het mogelijk om de meldingen die door de plugin richting klant getoond worden aan te passen onder het dashboard menu UpSellWL->Settings. De toelichting per punt wat kan worden ingesteld is duidelijk.
Campagnes
In UpSellWP draait alles om de campagnes. Wanneer je een nieuwe campagne aanmaakt, krijg je een aantal mogelijk typen campagnes te zien.
Per paginatype:
- Winkel- en categorie pagina’s:
- Upsell pop ups (PRO)
- Smart Product Recommendations (PRO)
- Product pagina:
- Frequently bought together
- Product Add-ons (PRO)
- Upsell pop ups (PRO)
- Smart Product Recommendations (PRO)
- Winkelwagen pagina
- Cart Upsells
- Cart Add-ons (PRO)
- Upsell pop ups (PRO)
- Smart Product Recommendations (PRO)
- Checkout pagina
- Checkout upsells
- Smart Product Recommendations (PRO)
- Double the order (PRO)
- Post Purchase
- Post-purchase upsells (PRO)
- Thank you page
- Next Order coupon (PRO)
- Thank you page upsells (PRO)
- Smart Product Recommendations (PRO)
Met andere woorden een hoop marketing functionaliteit in een enkele plugin.
Maar aangezien dit artikel over order bumps gaat, beperken we ons tot de order bump op de checkout pagina.
In de gratis versie is het slechts mogelijk om één product per campagne aan te bieden.
Maar wat is nu precies een ‘campagne’? Een campagne is een aanbod wat wordt gedaan op grond van een aantal criteria waar de winkelwagen aan moet voldoen. In de betaalde versie kan je behalve één enkele product ook kiezen uit een lijst met producten, de hele lijst met producten laten zien, of een A/B test uitvoeren (Welke van de twee producten die getoond worden, leiden tot de meeste verkopen).
Je kan bovendien ook kiezen waar je de aanbieding getoond wilt hebben. Wat ik hierbij wel merkte is dat niet alle posities ook daadwerkelijk werken bij het thema wat ik gebruikte voor de test. Maar ‘After Total’ is één van de posities die wel werkt.
Het uiterlijk en de inhoud van de aanbieding zelf kan je instellen via het ‘potlood’ bij de aanbieding, of door op de ‘Add offer’ te klikken.
Houdt er rekening mee, dat je maar één aanbieding toe kan voegen in de gratis versie, dus zodra je een aanbieding heb gemaakt, kan je hem alleen wijzigen met het potlood, niet met de ‘add other’ knop.
Je kan de (kortings) prijs instellen, de inhoud van de aanbieding aanpassen en het design aanpassen. Er is een aantal verschillende templates om uit te kiezen en in de instellingen onder de ‘Design’ tab kan je ook de kleuren aanpassen.
Nadat je de order bump zelf hebt aangemaakt, is het tijd om ook te vertellen wanneer hij getoond moet worden, dat doe je onder de ‘condities’.
Hier heb je de volgende opties om te selecteren
- Producten in de winkelwagen
- Product categorie van de items in de winkelwagen
- Tags in de winkelwagen (PRO)
- Product SKU’s in de winkelwagen (PRO)
- Aantal line items (dus wanneer ik 5x product X en 3x product Y heb, heb ik 2 line items)
- Aantal producten
- Gebruikte coupons
- Subtotaal
- Eerste bestelling (PRO)
- Aantal eerdere bestellingen (PRO)
- Aantal bestellingen met een specifiek product (PRO)
- Totaal uitgegeven (PRO)
- Gebruikersrol
- Wel of niet ingelogd
- Specifieke gebruikers (PRO)
- Specifieke tijd (PRO)
- Dagen van de week
Omdat verschillende campagnes, afhankelijk van de producten in de winkel, met elkaar om ‘prioriteit’ zouden kunnen vechten kan je ook iedere campagne van een prioriteit voorzien.
Het is ook mogelijk campagnes een begin en eindtijd te geven.
Na het één en ander in te hebben gevuld, komt een order bump als volgt in beeld:
Door op de ‘Ja’ knop te klikken, wordt de order bump opgenomen in de bestelling.
Algehele indruk
Voor een gratis plugin is UpsellWP al heel compleet. Een aantal van de extra opties van de pro versie kan je omzet nog meer laten groeien. Een hele mooie is hier de mogelijkheid om op de ‘bedankt pagina’ een kortingscode voor de volgende aankoop te laten zien. Wanneer je hier ook nog eens een ‘automation’ aan koppelt, waardoor de koper voor het verlopen van de kortingscode een herinnering krijgt, heb je bijna je vervolgbestelling al op zak.
Ook de mogelijkheid om de kunnen differentiëren op basis van de waarde van een winkelwagen of het koopverleden van de klant is een sterke optie. Je kan het aanbod direct koppelen aan het koopgedrag -en daarmee het budget- van de klant.
Deze plugin is zeker in de gratis versie aan te bevelen, maar ook de betaalde versie is meer dan de moeite waard.
Blijf bij!
Ben jij een webwinkelier en wil je bijblijven met betrekking tot de ontwikkelingen rond WooCommerce en e-commerce in het algemeen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief door het formulier onder aan deze pagina in te vullen.