Social Proof met deze review plugin!
Ik word nogal eens benaderd met de vraag wat nu de beste Testimonial / Review plugin is. En dat is op zich al een lastige vraag om te beantwoorden, omdat een ’testimonial’ en een ‘review’ nu niet echt direct hetzelfde is. Er is echter een sterke overlap tussen beide zaken, en daarom -voor de eenvoud van dit artikel- doe ik maar even of het bijna hetzelfde is. De praktijk is namelijk dat de meeste mensen, wanneer ze het hebben over een ‘review plugin’ eigenlijk een ’testimonial plugin’ bedoelen.
Testimonials vs. Reviews
Ik wil er eigenlijk niet al te veel woorden aan vuil maken, maar er is een verschil tussen Testimonials en reviews. Een Testimonial is een korte verklaring van een klant hoe goed jouw bedrijf / product / dienst is. En met de nadruk op ‘hoe goed’. Er is niet zoiets als ‘negatieve testimonials’.
Een review is een gewoonlijk meer uitgebreide omschrijving hoe jouw bedrijf / product / dienst is. Dat kan dus goed of slecht zijn. Of om het in een Venn diagram te beschrijven : Testimonials zijn een deelverzameling van reviews.
Maar zodra je dus de mogelijkheid geeft om ‘negatieve testimonials’ te geven, spreken we dus eigenlijk over reviews.
En zodra je het toestaat aan je klanten om zelf op je site een testimonial/review in te geven, is het woord testimonial eigenlijk al niet meer van toepassing, omdat je de hand van je klant niet vast kan houden om te beletten ook de mindere punten van je product of dienst te benadrukken.
En de plugin die ik in dit artikel beschrijf noemt zich heel eigenwijs een ‘Testimonials’ plugin, maar is eigenlijk een review plugin, omdat de klant zelf de tekst in kan voeren.
Voor de duidelijkheid, invoeren is niet hetzelfde als ‘publiceren’. Je hebt altijd nog de mogelijkheid om een review niet te publiceren. Maar je hebt er wel kennis van genomen, dus je weet waar je verbeterpunten liggen.
Strong Testimonials
Strong Testimonials is een review plugin die jouw klanten de mogelijkheid geeft om zelf de tekst in te geven, een afbeelding te uploaden en meer informatie aan te leveren, die jij eventueel als ‘Testimonial’ kan gebruiken op je site.
De beperkingen
Het is een krachtige plugin om klant reviews te krijgen, maar de plugin heeft in vergelijking met een aantal andere plugins toch de nodige beperkingen, waar ik in eerste instantie op in wil gaan.
Laten we beginnen met WooCommerce. WooCommerce heeft een goed doorontwikkeld Product Review systeem. Er ontbreekt echter een aantal functionaliteiten aan het WooCommerce review systeem. Strong Testimonials is geen systeem waarmee je extra functionaliteiten aan WooCommerce toe kunt voegen. De onderliggende datastructuur is compleet verschillend.
Op mijn kooksite Wilkookt! hebben bezoekers de mogelijkheid een review op een recept achter te laten. Ook hier kan ik Strong Testimonials niet gebruiken voor meer functionaliteiten. De recepten zijn namelijk ‘Custom Post Types’, en een review op een recept is een (uitgebreid) commentaar op zo’n Custom Post Type.
Waar kan ik de plugin wel voor gebruiken?
Waar kan je de plugin dan wel voor gebruiken?
De eerste gebruiksvorm is eigenlijk heel eenvoudig: Je kan de plugin gebruiken om je bezoekers/klanten een algehele review van jouw dienstverlening te laten geven.
Je kan je klanten dus vragen om aan te geven, wat ze van jouw bedrijf vinden. Je klant vult het formulier dus in, en na jouw eventuele goedkeuring wordt deze plugin automatisch getoond, op de plaatsen waar jij dat graag wilt.
Maar wat nu, wanneer je een klein aantal verschillende producten hebt? Om een heel eenvoudig voorbeeld te geven, je biedt persoonlijke coaching en groepstrainingen aan. En je wilt graag, dat de reviews voor coaching en die voor groepstrainingen gescheiden blijven, zodat je de meest passende reviews kan tonen op de juiste (product) pagina’s.
In dat geval maak je een tweetal categorieën aan binnen de testimonials ‘Coaching’ en ‘Groepstrainingen’. Je laat in het formulier je bezoeker voor de juiste categorie kiezen, en op deze manier kan je makkelijk een scheiding maken tussen de verschillende categorieën.
De plugin is dus uitermate geschikt voor het gebruik op een site waar een klein en beperkt aantal producten wordt aangeboden. De plugin is absoluut ongeschikt voor sites waar grote aantallen plugins of diensten moeten worden geëvalueerd!
En dan nu de plugin zelf
Strong Testimonials kan je direct installeren vanuit de WordPress repository. Er is ook een betaalde versie die enkele extra functies biedt, die ik later zal bespreken.
Om een goed review systeem op te zetten met deze plugin zal je de volgende stappen moeten ondernemen.
Maak een formulier aan
Het eerste wat je nodig hebt, is een formulier waarmee de bezoeker aan je site een review in kan geven. Daarvoor is de plugin voorzien van een form builder die eigenlijk vrij eenvoudig in het gebruik is. Je gaat daarvoor naar ‘Testimonials -> Forms’.
Wat er moet gebeuren wanneer je het formulier eenmaal verzonden hebt, geef je aan onder het tabblad ‘Settings’.
De categorieën
Zoals eerder aangegeven, is het mogelijk om de reviews te categoriseren. Om dat te doen, klik je op ‘Testimonials -> Categories’. Het aanmaken van categorieën werkt net zoals het aanmaken van categorieën voor blogposts in WordPress of producten in WooCommerce.
De ‘View’
Een eenmaal ingegeven review wil je natuurlijk ook laten zien aan de bezoekers van de site. Om dat te doen moet je views aanmaken. Je klikt hiervoor op ‘Testimonials -> Views’.
De plugin kent in principe vier typen views.
- Display : Dit type view toont een matrix met gekozen gegevens vanuit de reviews.
- Slideshow : Min of meer als de display view, maar in plaats van een matrix, wordt hier een slideshow getoond.
- Form : Hiermee toon je een formulier, wat je onder ‘forms’ hebt aangemaakt.
- Single Template : Hier wordt een enkele review getoond in een formaat gelijk aan het ‘blog’ formaat.
Ieder ‘View’ type heeft een groot aantal parameters die ingesteld kunnen worden met betrekking tot de weergave.
Het tonen van de testimonials
Het tonen van de testimonials is heel eenvoudig. Dat werkt met shortcodes. [[testimonial_view id=”1″]] zorgt ervoor, dat de view met ID 1 op die plaats getoond wordt. Er is een aantal andere handige shortcodes die je kan gebruiken om extra informatie te tonen. Die shortcodes zijn
- testimonial_count: Laat het aantal testimonials zien
- testimonial_avarage_rating: Laat in cijfers en sterren zien wat de gemiddelde waardering is. Er is een groot aantal parameters die hier meegegeven kunnen worden om het exacte formaat van het bericht aan te passen
Reviews en Elementor Pro
Deze plugin heeft geen specifieke widgets voor Elementor Pro, maar omdat de gegevens worden opgeslagen als custom post types, custom fields en custom taxonomies, is het ook mogelijk om de ingegeven informatie met behulp van Elementor Pro zichtbaar te maken. Je gebruikt het formulier dan voor de invoer, maar de ingevoerde informatie maak je niet zichtbaar door middel van views en shortcodes (je zal echter altijd minimaal één vier aan moeten maken voor het formulier), maar met behulp van Elementor Pro. Helemaal wanneer je ook gebruik maakt van Unlimited Elements (Premium versie) heb je eigenlijk een onbeperkt aantal mogelijkheden welke informatie je hoe wilt gebruiken, helemaal wanneer je gebruik maakt van de Dynamic Loop Builder. Je mogelijkheden zijn dan onbegrensd.
Om dit te kunnen doen, zal je echter een code snippet aan je site toe moeten voegen, omdat het Testimonial custom post type geen ‘Post archief’ publiceert.
Voor meer informatie hoe je code snippets toe moet voegen, raad ik je aan eerst dit blogartikel te lezen.
De snippet die je toe moet voegen, ziet er als volgt uit :
add_action('wp_loaded', 'wxp_cw_once_loaded');
function wxp_cw_once_loaded() {
global $wp_post_types;
$wp_post_types['wpm-testimonial']->has_archive = true;
$wp_post_types['wpm-testimonial']->show_in_nav_menus = true;
}
De Pro versie
Er is ook een pro versie van deze plugin. Heb je die nodig? Nee! Heeft hij leuke extra’s te bieden? Ja.
Een aantal van deze extra functies (in een volgorde van wat volgens mij de meest waardevolle naar de minder waardevolle opties zijn)
- Schema.org review markup voor de testimonials. Dit zorgt ervoor, dat jouw waardering ook in de Google resultaten zichtbaar kan worden gemaakt.
- Import functie voor review uit Google, Facebook, Yelp, WooCommerce en Zomato.
- Enhanced e-mails. Stuur een geautomatiseerde ‘dank je’ email wanneer een review is achtergelaten.
- Filters. Behalve op categorie kan je op veel andere velden filteren.
- Captcha. Voorkomt ‘spam’ via je formulieren
- Country Selector. Wanneer je veel internationale klanten hebt, kan je klant hier zijn land uit een complete lijst kiezen.
- MailChimp integratie. De reden dat deze zo laag staat in mijn ‘prioriteiten’ is omdat iemand die een review achterlaat meestal al klant is, en dus vaak al op je mailinglijst zal staan.
Conclusie
In de gratis versie is dit al een behoorlijk complete plugin. In de betaalde versie – die op dit moment voor drie sites 49 dollar per jaar kost- heb je het grootste deel van de bovengenoemde ‘extra’s’ die ik zelf nuttig acht. Voor 69 dollar per jaar heb je -voor 5 sites- alle extra functies.
Die extra functies zijn niet noodzakelijk, maar kunnen afhankelijk van jouw specifieke gebruikt wel belangrijke onderdelen aan je Testimonials systeem toevoegen.
Nog even over Elementor Pro en Unlimited Elements
Eén van de onderdelen van de cursus ‘Elementor voor Gevorderden‘ is het zelf zichtbaar maken van testimonials die via de Strong Testimonials plugin zijn verkregen. Wil je een krachtig en visueel aantrekkelijk testimonial systeem op jouw (Elementor) website implementeren, is deze cursus dus meer dan de moeite waard. Laat je het liever voor je doen, neem dan eens contact op met mij en ontdek wat de mogelijkheden zijn met de WordXPression Support Strippenkaart.