Hoe lang mag je blogpost werkelijk zijn?

Wat is de juiste lengte voor een blogpost?

Wanneer we het hebben over bloggen zijn we allemaal hetzelfde. Wat we willen is

  • Meer lezers
  • Meer commentaren
  • Nog meer (back)links
  • En veel meer verkeer

Wanneer deze punten voor jou niet gelden, mag je hier gelijk stoppen met lezen, want in dat geval heb ik jou niets interessants te melden.

Maar wanneer we dat allemaal willen, wat is dan eigenlijk de juiste lengte voor een blogpost? Hoe lang mag je blogpost zijn? Welke lengte heb je nodig voor je blogpost om te worden gevonden, gelezen en gedeeld?

Hoe lang mag je blogpost zijn vandaag de dag?

Mythe: Hoe korter hoe beter!

Een hardnekkige veel herhaalde mythe is dat er voor blogposts maar één goede regel geldt. Hoe korter hoe beter.

Als dat waar is dan zal jij mijn blogpost waarschijnlijk niet tot het einde lezen, want geloof me, dit gaat een lange worden! En weet je wat? Ik ga hem niet eens optimaliseren voor SEO. En ik durf je nu al te verklappen, dat hij binnenkort toch heel hoog zal eindigen in zoekresultaten.

Bloggen in de prehistorie: 2010

Laten we even duidelijk zijn. De mythe ‘hoe korter hoe beter’ is niet helemaal onwaar. Sterker nog tot 2012 was het Google’s eigen aanbeveling op de vraag ‘Hoe lang mag je blogpost zijn‘ om een blogpost maximaal 700 woorden lang te maken. Wat dat is ongeveer de tekst die mensen lezen in 5 minuten en over het algemeen willen mensen ook niet langer lezen dan die tijd.

Dus iedereen die iets zinvols over bloggen wilde beweren adviseerde een blogpost ongeveer 500-700 woorden lang te laten zijn. Want langer zou een probleem zijn voor Google.

Maar mensen veranderen. In 2010 was een tablet nog iets voor ‘een happy few’. Nu heeft bijna iedereen een tablet. En de gemiddelde website was niet om aan te kijken op een telefoon. Dat is ook enorm veranderd. Sterker nog, in 2010 waren er ‘experts’ die beweerden, dat de smartphone een ’tijdelijk iets’ was en 2015 niet zou halen.

Hebben die even ongelijk gehad.

Bloggen anno nu – Hoe lang mag je blogpost zijn vandaag?

In negen jaar tijd zijn we beter geworden in online lezen. We doen online trainingen, die mogelijk voor een groot deel uit tekst bestaan, hebben een abonnement op diensten als Kobo, waar we online een onbeperkt aantal boeken kunnen lezen en spenderen letterlijk uren per dag aan onze online kennisbevordering.

We hebben betere tablets, betere telefoons en vooral ook betere monitors.

Online lezen is geen uitzondering meer, maar een gewoonte geworden.

En nog steeds zeggen ‘blog-experts’ vandaag, dat een blogpost tussen de 500-700 woorden moet blijven, omdat we niet langer dan 5 minuten online willen lezen.

Als die vijf minuten online lezen al waar zou zijn, dan zou de grens inmiddels 1000 woorden moeten zijn. Omdat we meer oefening hebben met online lezen, kunnen we dit inmiddels sneller. Uit recent onderzoek is gebleken dat mensen met een gemiddelde leessnelheid inmiddels tussen de 800-1100 woorden lezen in vijf minuten tijd.

Dus als een ‘blog-expert’ die is begonnen in 2010 zijn of haar vakliteratuur had bijgehouden zou deze inmiddels aangeven, dat we 1000 woorden per 5 minuten lezen online. Net zo snel als we gedrukte tekst lezen.

Mijn ervaring

Ik heb jarenlang de 500-700 mythe compleet geaccepteerd. Mijn persoonlijke ervaring met WordXPression was echter sinds ongeveer 2016, dat mijn blogartikelen die alle regels aan de laars lapten veel beter in Google werden gevonden, dan de artikelen waar ik me netjes aan de maximale lengte hield.

Een blogartikel met 1700 woorden of meer verscheen binnen 3 dagen in Google. Mijn blogartikelen met 500-700 woorden deden er langer over, en werden minder vaak getoond op vindbare posities.

Er moest dus iets verkeerd zijn met die 500-700 regel, maar wat is dan wel juist?

Mijn zoektocht

Het was dus tijd om toe te geven, dat ik wellicht een beetje achter liep met betrekking tot mijn kennis op het gebied van ‘effectief bloggen’. Een wake up call. Maar toen ik in het Nederlands taalgebied ging zoeken, vond ik bij geen van de ‘gerenommeerde’ blog experts ook maar enige aanwijzing, dat je niet tussen de 500-700 woorden moest bloggen. In tegendeel. Wij Nederlanders en Belgen zijn prima in staat blogmythen in stand te houden.

Toen ik echter wat dieper ging graven in de schrijfsels van internationale blog experts las ik andere verhalen. Maar die verhalen leken elkaar nogal tegen te spreken.

Nu heb ik drie ‘hogere’ opleidingen gedaan (theologie (wo), psychologie (wo) en IT (hbo)). Dus geen enkel excuus. Als je wilt weten, wat waar en juist is ga je het zelf onderzoeken.

Augustus 2018 ben ik begonnen. En juni 2019 besloot ik de vergaarde gegevens te organiseren.

Gelukkig run ik een groot aantal websites, zodat ik ongebreideld kon experimenteren. Want het publiek voor één website is nauwelijks representatief.

Ook wil ik hier die mensen bedanken, die mij af en toe hebben toegestaan een ‘gast blog post’ te schrijven.

Conclusie: De ‘perfecte’ lengte voor blogposts is afhankelijk van het beoogde doel!

Er is geen perfecte lengte, als je geen doel hebt!

Mijn makkelijkste deelconclusie was dat lange blogposts meer SEO waarde hebben dan kortere. Dat was immers de belangrijkste reden dat ik begon te twijfelen aan de juistheid van de 500-700 regel.

Maar laten we eens bij het begin beginnen. Geloof mij, Vanaf 200 woorden heeft iedere blogpost zijn waarde, als je deze maar strategisch toepast!

Tot 300 woorden

Koste blogposts zijn geweldig voor het genereren van discussies. Belangrijk hier is wel, dat je voldoende verkeer hebt om een discussie te starten en in stand te houden. Vanaf 300 bezoekers per dag, kan dit een interessante optie zijn, maar als je minder hebt, kan je er beter niet aan beginnen.

Verwacht geen hoge activiteit met het delen in Social Media. Verwacht evenmin dat je enige invloed hebt hoe je wordt gevonden in Google.

Je zal zeker gevonden worden in Google, wanneer je een actieve generatie met betrekking tot ‘user content’ hebt. Maar je hebt weinig invloed (tenzij door intensieve moderatie, wat de discussie doodslaat) met betrekking tot de kanten die de discussie opgaat.

Wanneer je de nodige plugins hebt geïnstalleerd om de deelnemers aan de discussie op de hoogte te houden, is dit een geweldig instrument om je bestaande bezoekers actief te houden, maar het is minder geschikt om nieuw verkeer te genereren.

300-500 woorden

Freek de Jonge heeft eens gezegd over de EO : ‘Het Woord is vlees noch vis geworden’.

In die tijd bestond het woord ‘blog’ nog niet eens. Maar wanneer je blogt tussen de 300-500 woorden dan ben je eigenlijk ‘aan het proberen’ zonder een echt doel te hebben.

Met een dergelijke bloglengte zal je enige discussie genereren. Je zal ook iets meepikken van de social shares, maar je blogpost zal absoluut geen ‘hit’ zijn.

Wanneer een ‘blog expert’ je deze lengte aanraadt, heb je twee keuzes : Gooi de expert het raam uit… of spring zelf.

Eigenlijk drie keuzes. Negeer de persoon die je dit aanraadt als de ideale lengte.

500-750 woorden

De ‘ideale blog lengte’ van 2010. En het is nog steeds een goede bloglengte wanneer jouw primaire doel is social shares te krijgen. Maar die krijg je niet zomaar.

De tijden zijn voorbij dat we er op konden rekenen, dat een bezoeker een blogpost ‘zomaar’ zou delen, omdat hij of zij denkt dat het een goede post is.

hoe lang mag je blogpost zijn | Hoe lang mag je blogpost werkelijk zijn?

80% van alle ‘shares’ die mensen op social media delen is van ‘kanalen’ die ze volgen.

Wil je een strategie ontwikkelen om jouw 500-750 woorden blogposts onder de aandacht van anderen te brengen, moet je vooral een goede social media strategie implementeren.

En omdat ieder social medium anders werkt, wil dit ook zeggen, dat je je aandacht enorm moet gaan differentiëren.

750-1000 woorden

Google voor ‘zwarte gaten’. Je investeert veel energie, met weinig resultaat.

star cluster and plasma in outer space

1000-1500 woorden

Je hebt zojuist de ‘gans met de gouden eieren’ gevonden. Tenminste, wanneer je jouw blogartikel op de juiste manier schrijft.

Golden eggs

Als je dat doet, dan zal degene die je website bezoekt waarschijnlijk na jouw blogartikel nog zo’n 3-4 andere pagina’s bezoeken en zich mogelijk aanmelden voor je nieuwsbrief, of zich abonneren om browser notificaties.

As a matter of fact (om het in goed Nederlands te zeggen), 70% van de aanmeldingen op de browser notificaties op WordXPression is afkomstig van mensen die dit soort blogposts via Google hebben gevonden!

Had ik je al verteld, dat dit aantal aanmeldingen zo’n 6000 per jaar is? (waarvan overigens 1/3 zich weer uitschrijft).

Als je jouw publiek wilt laten groeien, is dit de ideale lengte!

1500+ woorden

Voor wat het gedrag van degenen die op deze manier binnenkomen maakt het weinig uit, maar wel met betrekking tot de snelheid waarmee blogposts vindbaar zijn.

Ik heb gemerkt, dat blogposts van 2000+ woorden sneller in Google geïndexeerd worden. Ook krijg ik vanuit deze blogposts ongeveer 1,5 maal meer verkeer dan in de range 1500-2000 woorden.

De belangrijkste eigenschap van de 1500+ blogartikelen is echter, dat in de periode 1 januari tot 30 juni 2019 iedere klant die minimaal 300 euro uitgaf aan een product of dienst minimaal 2 blogposts van 1500+ woorden had gelezen!

hoe lang mag je blogpost zijn | Hoe lang mag je blogpost werkelijk zijn?

Met andere woorden. Lange blogartikelen hebben een dubbel doel.

Allereerst zijn ze ideaal voor serieus nieuw verkeer binnen te halen.

Daarnaast zijn ze onmisbaar voor serieuze conversie.

Terug naar de 500-700 ‘experts’

Wanneer je een blogpost -zoals ooit aanbevolen- tussen de 500-700 woorden schrijft zal je waarschijnlijk best tevreden zijn over de resultaten. De blogposts krijgen commentaar, worden in Google gevonden en gedeeld op social media. Wanneer je consequent blijft schrijven tussen deze aantallen, zal je absoluut niet merken, dat je beter had gekund.

Wat ik nog het meest storend vind, is dat ik bij in ieder geval één ‘bekende’ blogcoach ik recentelijk een webinar heb gevolgd, bedoelt om haar duurbetaalde blogtrainingen te verkopen, waarin zij nog steeds aangeeft, dat 500-700 woorden de ideale lengte is, terwijl geen van haar blogposts uit de laatste 2 jaar korter was dan 1500 woorden!

Natuurlijk. Het is makkelijker om 500-700 woorden te schrijven, dan zinvol 1500+ woorden te schrijven. En het ‘feelgood’ gehalte na zo’n training zal vele malen hoger zijn, dan wanneer je mijn -overigens gratis- advies opvolgt.

Echt succesvol bloggen in 5 stappen

Hoe schrijf je een succesvolle blogpost?

Bepaal je doel?

Wat wil je bereiken met je blogpost? Een discussie? Veel shares? Of wil je een ‘how to’ artikel schrijven, wat door andere bloggers wordt gelinkt?
Bedenk dat niet ieder blogartikel hetzelfde doel hoeft te hebben. En dat voor niet iedere product/dienst alle bovengenoemde doelen relevant zijn.
Bowman aiming arrow at target

Bepaal je onderwerp

Welk onderwerp is geschikt om het doel te bereiken? Een ‘how to’ handleiding is zelden goed geschikt om een discussie aan te moedigen.
Een discussie onderwerp is niet de juiste plaats om te proberen een product onder de aandacht te brengen. Kortom, je onderwerp wordt bepaald door het doel wat je wilt bereiken, niet omgekeerd.
hoe lang mag je blogpost zijn | Hoe lang mag je blogpost werkelijk zijn?

Schrijf je blogartikel en richt je op het juiste aantal woorden!

Was je doel discussie? Houd het kort! Was het doel verkeer, schrijf wat er op je hart ligt.
hoe lang mag je blogpost zijn | Hoe lang mag je blogpost werkelijk zijn?

Eindig je bericht met een call to action!

Niemand zal iets doen, als je niet expliciet om actie vraagt. Dus is het doel ‘discussie’, eindig je post met een provocerende vraag en nodig uit om antwoord te geven.
Is je doel ‘gedeeld te worden in Social Media’, laat dit duidelijk weten en daag de lezer uit het bericht te delen.
Wil je dat de klant iets koopt? Link direct naar de salespagina voor het product… of misschien zelfs direct naar de winkelwagen!
hoe lang mag je blogpost zijn | Hoe lang mag je blogpost werkelijk zijn?

Meet de resultaten

Tenzij je perfect bent, zal je met je eerste ‘gerichte’ blogpost niet het gewenste resultaat bereiken. Zorg er dus altijd voor, dat je resultaten meetbaar zijn.
Richt je je op shares? Zorg dat je die shares kan meten. Richt je je op conversie? Zorg dat je ecommerce tracking werkt.
Alleen wanneer je meet of je je doel bereikt, kan je ook daadwerkelijk bepalen, of dat doel bereikt wordt, en waar er mogelijk verbeteringen van toepassing kunnen zijn.Analyzing Statistic Data

Hoe verder?

Ok, ik geef toe, dat ik met dit artikel bloggen wel een stuk ingewikkelder heb gemaakt. Want je hebt nu -samen met mij- ineens ontdekt, dat er niet één, maar eigenlijk een aantal blogging strategieën bestaan.

Gelukkig voor jou, geef ik ook een -heel betaalbare- training waar we samen veel dieper op dit onderwerp ingaan, zonder dat dit jou gelijk een rib uit je lijf moet kosten.

Wil je jouw bloggen echt serieus nemen, is die training een goed startpunt. Ben je tevreden met de resultaten die je tot nu toe hebt bereikt (de 500-700 woorden zone is een typisch ‘poldermodel oplossing), ga vooral zo door. Het is een goede instelling, wanneer je tevreden bent met een gemiddeld resultaat.

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 

Bezoekadres
Eperweg 135 (op afspraak)
8072 PL Nunspeet

Postadres
Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.