Over smaak valt best te twisten
Soms vragen mensen me, of ik eens ‘even naar hun website wil kijken’ en hier commentaar op wil geven. Soms krijg ik als ik die terugkoppeling geef de opmerking ‘het is een kwestie van smaak’…
Wanneer je echter succes wilt hebben met je website, is ‘een kwestie van smaak’ het laatste wat je kunt veroorloven. Natuurlijk, hoe je je site ook maakt, er zijn altijd mensen die hem mooi vinden, jij vindt je eigen site denk ik ook mooi en ongetwijfeld zijn er andere mensen met een vergelijkbare smaak. Toch zijn er buiten de regels van ‘Smaak’, waarover niet te twisten valt, ook een aantal objectieve regels die beslissen of jouw website voor je wilt werken of niet. Een mooie website is een kwestie van smaak, een goede website allesbehalve!
1. Wees je ervan bewust, wat de hersenen belangrijk vinden!
In het Westen zijn we gewend van links naar rechts te lezen… en van boven naar beneden. Hierdoor wordt door onze hersenen eigenlijk automatisch een prioriteit gegeven aan de content bovenaan en links op een pagina. Dat is de reden, dat een menu eigenlijk het best bovenaan de pagina kan komen te staan. Het valt direct op. Wil je het niet boven aan de pagina, dan is de linkerkant van de pagina een goede plaats. Jaren lang links de plaats om je menu te plaatsen, maar inmiddels is men tot het inzicht gekomen, dat een menu links blijvend de aandacht weghaalt van de belangrijkste content. De beste layout voor de pagina op een goede website is een menu aan top, niets links en rechts uitsluitend secundaire informatie. Tot wellicht over vijf jaar de inzichten opnieuw zijn aangepast.
2. Gebruik een leesbaar lettertype
Sommige mensen denken dat het mooi is om een zogenaamd ‘handgeschreven lettertype’ te gebruiken. Als je dit voor de lettertypen van je koptekstjes gebruikt, is hier nog wat voor te zeggen, maar wanneer je dit doet voor de hoofd-content, ben je verkeerd bezig. Je maakt het voor de bezoeker moeilijker de tekst te lezen. Heeft je bezoeker een vorm van dyslexie, is het zelfs mogelijk, dat je het helemaal onmogelijk maakt de tekst te lezen. Bij zwaardere vormen van dyslexie wordt de woordherkenning moeilijker naarmate het lettertype meer afwijkt van de standaard. Een goede website houdt zich dus vooral aan typografische normen!
3. Zorg voor goed contrast
Een goed contrast tussen de letters en de achtergrond is van groot belang. En dan denken we hierbij natuurlijk aan een licht-donker contrast en niet aan contrasterende kleuren: Rood op groen mag heel contrasterend zijn, het is onzichtbaar voor mensen met een vorm van kleurenblindheid.
En wanneer we het toch hebben over een licht/donker contrast: Donkere letters op een lichte achtergrond. Niet andersom! De enige uitzondering die hier eventueel op gemaakt kan worden is een website waar de nadruk op het beeld ligt, dus bijvoorbeeld een fotosite.
Naarmate ik ouder word begin ik ook te merken, waar deze regel voor is. Wanneer ik een lichte tekst op een donkere achtergrond moet lezen bij kunstlicht, zijn mijn ogen al snel vermoeid. Met andere woorden: Je vergt meer inspanning van de ogen van de bezoeker van jouw site. Een goede website zegt het zwart op wit!
4. Houdt het ontwerp rustig
Het laatste wat je wilt, is dat je bezoeker wordt afgeleid van het lezen van jouw content door allerlei grafische grapjes die jouw ontwerper voor je heeft bedacht. Vermijdt alles wat op je pagina beweegt, tenzij het natuurlijk behoort tot de content zelf (een YouTube filmpje mag best bewegen hoor!).
De enige uitzondering is een slider (diashow) op een homepage. Maar dan moet die diashow wel functioneel zijn. Sliders op andere pagina’s dan de homepage moeten beslist worden vermeden! (Uitzondering is natuurlijk de situatie waar je slider onderdeel van de content zelf is: Ben je een fotograaf en gaat je blogartikel over een fotoserie, is het natuurlijk prima de foto’s in de vorm van een slider te tonen). Een goede website straalt rust uit!
5. Houdt de structuur simpel
Mensen komen op een website om informatie te vinden. En het liefst snel! Niets is dan ook zo vervelend als een website waar bepaalde informatie niet of moeilijk op te vinden is. Jarenlang was de website van de KPN een schoolvoorbeeld van hoe het niet moest. Er werden zelfs wedstrijdjes georganiseerd wie het snelst de contactgegevens op de site wist te vinden! Helaas is dit prachtige schoolvoorbeeld van hoe het niet moet van het Internet verdwenen en is zelfs de site van de KPN relatief gebruikersvriendelijke geworden. Contactgegevens? Liefst op iedere pagina! Menustructuur? Maximaal twee lagen, het hoofdmenu en een submenu. Menuvolgorde? Maak de volgorde natuurlijk! Als ik door zou klikken van kopje naar kopje (uitgaand van links naar rechts en boven naar beneden) zou ik het gevoel moeten hebben, dat ik een boek (of brochure) lees. Pagina na pagina.
Vijf eenvoudige regels. Je kunt je aan deze regels houden en nog steeds een website (laten) ontwerpen die er goed uitziet. Je kunt echter onmogelijk deze regels met voeten treden en nog een website overhouden, die prettig leest! En een goede website moet vooral een leesgenot voor de bezoekers zijn!
Speciaal voor starters
Wanneer je pas met je onderneming begint, is een website vaak een grote kostenpost. Je hebt hem nodig, maar het is wel een aardige uitgave ineens. Speciaal voor jou heeft WordXPression een nieuwe mogelijkheid. De WordPress PowerStart! Je krijgt dus een website in je eigen huisstijl-kleuren, maar door het ontwerp sober en de functionaliteit uitgebreid te houden, is het een prima website voor het budget van een startende ondernemer.