Je bouncerate verlagen voor een betere positionering
Google is bezig met een grote verandering in de spelregels om goed gevonden te kunnen worden met je website. Factoren die vroeger een belangrijke rol speelden zijn minder belangrijk geworden. Vroegere zaken de details waren, zijn ineens van groot belang geworden. Eén van de factoren die zeer belangrijk is geworden is je bouncerate. Het aantal mensen wat jouw website bezoekt en vrijwel gelijk weer vertrekt. Dit gegeven geeft namelijk aan hoe interessant jouw website voor jouw bezoeker is.
In eerdere blogartikelen ben ik uitgebreid ingegaan op het belang van je bouncerate, maar hoe kun je deze nu daadwerkelijk verlagen? Vandaar dat ik vandaag vijf tips voor je heb, die je helpen bij het verlaten van dit getal. En je weet het: Hoe lager je bouncerate, hoe hoger je scoort.
1. Je kunt je bouncerate verlagen door ruis te elimineren.
Nog niet zo gek lang geleden heb ik een in principe compleet nieuwe vorm van ‘Bouncerate verhogers’ ontdekt. Steeds meer sites proberen de Google Analytics bewuste webmaster naar zich toe te lokken door ‘nepdomeinen’ als referrer naar jouw website te gebruiken. Je kunt hier meer over lezen in mijn artikel over Semalt.com. Door het installeren van de daar genoemde plugin zal je bouncerate gegarandeerd iets afnemen.
2. Je kunt je bouncerate verlagen met een beknopte homepage
Wanneer mensen via de zoekmachines binnenkomen, is dat vaak op willekeurige pagina’s. Komen mensen echter bewust naar jouw website toe, dan zullen de meesten direct op jouw homepage landen. Nu kun je op je homepage twee dingen proberen. Direct de belangrijkste informatie bieden en hopen dat je klanten direct de telefoon grijpen of naar je winkel rennen, of de speerpunten van jouw dienstverlening naar voren brengen en zo de bezoeker verleiden verder te gaan lezen. De tweede methode heeft twee voordelen. Je hoeft minder te ‘raden’ wat je bezoeker interesseert (je kunt meerdere zaken naar voren brengen) en je bezoeker zal eerder doorklikken. De ‘Single Page Website‘ is een goede opzet hiervoor.
3. Je kunt je bouncerate verlagen met in-content links.
In-content links vormen een andere goede manier om de aandacht van je bezoeker vast te houden en de bouncerate te verlagen. Wanneer jij mijn site bezoekt wil ik in principe drie dingen van je. Het eerste wat ik wil, is dat jij de informatie vindt waar je naar zoekt en vertrouwen krijgt in mijn vakkennis. Ik wil je daarom niet één blogartikel aanbieden, maar liefst meerdere. Het is goed mogelijk, dat het artikel wat jij toevallig via Google hebt gevonden niet het juiste is. Maar door door te linken naar andere relevante artikelen, leid ik je als het ware naar de juiste informatie toe. Door vaker te klikken, verlaag je de bouncerate en raakt de bezoeker beter geïnformeerd.
Listbuilding
Maar uiteindelijk wil ik meer. Ik wil weten wie je bent. Daarom heb ik een aantal gratis e-boeken voor je, zoals bijvoorbeeld ‘Verleid je Klant‘, ‘Dertien maal Winst met WooCommerce‘ en ‘Jouw Website Mobiel Toegankelijk’. Een eenvoudige deal. Wil je het hebben, geef je mij jouw e-mail adres. En als je niet begrijpt, hoe dat je aan meer omzet kan helpen, moet je zeker ‘Verleid je Klant’ eens lezen. Hoe langer jij rondkijkt op mijn site, hoe groter de kans is, dat jij ontdekt, dat ik deze boeken hebt en dat je deze daadwerkelijk wilt downloaden.
En tenslotte wil ik natuurlijk ook graag dat je van mij koopt. Wanneer ieder blogartikel alleen maar naar mijn producten zou linken, zou je al snel verveeld raken. Maar door meer achtergrond artikelen te lezen, raak je beter geïnformeerd. Dan zie je ook sneller in, op welke gebieden het aan kennis ontbreekt. Vind je daar dan (toevallig?) een training voor op deze site, is de kans dat je van mij koopt groter.
Relevante links in de content helpen dus om de bezoeker van de site langer op de site te houden en zo stel je hem beter in staat hem te laten ontdekken, wat jij hem te bieden hebt. En als gunstig bijeffect gaat jouw bouncerate omlaag.
4. Je kunt je bouncerate verlagen met behulp van ‘gerelateerde content’
Op het moment dat je bezig bent meer te leren over en bepaald onderwerp, dan lees je graag door in andere artikelen over datzelfde onderwerp. Door relevante links in-content op te nemen zal men sneller doorklikken naar gerelateerde onderwerpen. Zelf doe ik dit echter minder snel.Ik lees liever eerst het artikel uit en ben dan vaak een doorklik link al weer vergeten. Links onder aan het artikel (voor degene die het uit heeft gelezen) of in de rechter sidebar boven (voor degene die ontdekt, dat het artikel toch niet helemaal is wat hij zoekt) zijn goede plaatsen om de bezoeker van je artikel te verleiden door te lezen.
5. Je kunt je bouncerate verlagen door prioriteit te geven aan de meest populaire pagina’s
De bouncerate voor de WordXPression site was ooit zo’n 30%, wat niet slecht was. Ik heb dit tot minder dan 3% weten te verlagen met een heel eenvoudige aanpak. De bouncerate van jouw complete site is namelijk een resultaat van de bouncerate van al die afzonderlijke pagina’s. En als het goed is, heb je een aantal pagina’s wat drukker bezocht wordt, dan andere pagina’s. En in mijn geval is dat heel duidelijk zo. Als ik even het meest recente blogartikel, waarvan de link wekelijks aan 5000 mensen wordt gemaild buiten beschouwing laat, zijn in totaal 12 van de meer dan 200 blogartikelen verantwoordelijk voor bijna 80% van het zoekverkeer. Wanneer je deze artikelen als eerste ‘aanpakt’ om de bezoeker door te laten klikken, naar andere blogartikelen, heb je al heel snel een heel spectaculaire daling van je overall bouncerate.
Samenvatting
Je bouncerate is een belangrijke ‘ranking factor’ voor Google. Daarnaast is het natuurlijk ook om andere reden belangrijk, dat jouw bezoeker graag op jouw site verblijft. Het verlagen van je bouncerate kan -mits je over goede website statistieken beschikt- een goede deelmethode zijn om jouw SEO positionering te verbeteren.
[text-blocks id=”seo”]