Tijd voor iets nieuws!
Sinds gisteren heeft WordXPression een compleet nieuwe website. En met ‘nieuw’ bedoel ik dan ook letterlijk ‘nieuw’, en niet een nieuw thema op een oude site.
Ik liep al langer met het idee te spelen. Want de site die ik hiervoor had had ik al meer dan tien jaar in gebruik. In die tien jaar zijn heel wat plugins geïnstalleerd geweest en weer verdwenen. Maar zo’n plugin laat -tenzij de maker hem heel netjes heeft geprogrammeerd- altijd wat ‘rommel’ achter in de database. Rommel die mogelijk je site vertraagt.
Dus ik wilde een nieuwe site van scratch of aan opbouwen en daarna hier de hele blog in importeren. Want tien jaar bloggen gooi je natuurlijk niet zomaar weg.
Maar voor ik de site wilde bouwen wilde ik eens kritisch kijken, naar hoe ik de site ook beter zou kunnen bouwen. Makkelijker toegankelijk. Makkelijker te navigeren. En wat voor andere zaken ik mogelijk zou kunnen verbeteren.
Laten we met de navigatie beginnen.
Een veelheid van diensten
Toen ik in 2010 met WordXPression begon was het duidelijk wat ik wilde. Ik wilde WordPress websites gaan bouwen en ondernemers helpen met de marketing van hun site. Simpel genoeg niet waar. Dus mijn site en de sitenavigatie waren redelijk eenvoudig.
Maar door de jaren heen werd mijn dienstenaanbod breder. Of misschien zou ik juist moeten zeggen dat het smaller werd, omdat ik mij meer ging specialiseren.
Ik had zelf een aantal ‘membership sites’ gemaakt voor mijzelf en waarom zou ik deze kennis niet over willen dagen op anderen? Nu liet ik dat woord ‘membership site’ al snel vallen, omdat mij bleek dat het ‘membership model’ een model is wat eigenlijk niet zo goed werkt. Het online verkopen van trainingen voor een eenmalig bedrag werkte wel goed.
Dus naast mijn eigen online leeromgevingen leerde ik ondernemers ook hoe zij zelf online cursussen konden maken en hielp ik hen bij het opzetten van het platform waarop ze deze verkochten.
Parallel hieraan ontwikkelde zich eenzelfde productaanbod voor webshops. Nu was dat eigenlijk heel voor de hand liggend. Ik had namelijk sinds 2002 tot het moment dat ik met WordXPression begon als werknemer van verschillende werkgevers webshops geïmplementeerd. In 2002 nog webshops die helemaal als maatwerk werden gebouwd, maar later ook webshops gebaseerd op populaire opensource pakketten als ZenCart en Magento.
Omdat ik behoorlijk kritisch was met betrekking tot de functionaliteit die je mag verwachten van een webshop en de toenmalige plugins nog ver onder de maat waren, duurde het een tijdje voor ik ook de ‘webshops’ als onderdeel van mijn dienstverlening oppakte, maar uiteindelijk -met de komst van (de inmiddels niet meer bestaande) MarketPress en (de nog steeds bestaande) WooCommerce – werd het WordPress platform ook een serieus e-Commerce platform.
Wat ik hiermee aan wil kaarten, is dat ik mij met WordXPression op verschillende afzonderlijke -maar wel gerelateerde- gebieden begaf. Iets wat organisch groeide en eigenlijk nooit ‘ingepland’ was bij de bouw van de oorspronkelijke site.
En op een gegeven moment leverde dat problemen op, en moest ik terug naar de tekentafel. En aangezien het werk voor klanten gewoon door ging, heeft dat ‘aan de tekentafel zitten’ aardig lang geduurd.
De bezoeker mag meebepalen
Een van de redenen, dat dit lang duurde, was dat ik toch vooral naar de bezoeker van de WordXPression site wilde kijken. Hoe navigeert deze door de site. En dat kun je meten. Ik heb gegevens van maandenlang meten met Matomo en Google Analytics geanalyseerd om te kijken waar mogelijke problemen lagen.
En één van die problemen werd langzamerhand wel erg duidelijk. Ik had teveel van mijn diensten verstopt!
Niet bewust natuurlijk, maar wanneer jij ‘iets’ wilde met bijvoorbeeld een webshop, dan moest je door de menu’s voor ‘Webdesign’, ‘Training’ en ‘Consultancy’ waden om mogelijk te vinden wat je hebben wilt.
En dat doet niet iedereen.
Dus ik ging een experiment doen. Op dat moment beschikte ik nog niet over ‘If-So‘, want dan zou ik het zeker met If-So gedaan hebben, maar Google Optimize volstond evengoed.
Ik had namelijk een alternatieve menustructuur gemaakt en ik wilde uittesten hoe deze zou werken. Dus zo’n 20% van mijn ‘regelmatige bezoekers’ kregen een cookie en iedere keer dat ze naar de site kwamen kregen ze in plaats van de gebruikelijke menustructuur een andere structuur te zien.
En dat werkte. Deze 20% bezocht vaker mijn product pagina’s (trainingen en websites) en was ook iets meer geneigd de producten te kopen.
De site navigatie
Wat was er fout met de oorspronkelijke sitenavigatie? Toen ik begon met WordXPression leverde ik diensten in drie gebieden: Webdesign/sitebouw, Training en Consultancy.
Het oorspronkelijke menu is ook rond deze structuur opgebouwd.
Toen ik meer soorten websites (webshops, online leeromgevingen) ging maken, kwamen die ook onder deze menu items te staan als submenu’s. Niet zo makkelijk vindbaar dus.
De nieuwe website zou dus op de één of andere manier dat probleem op moeten lossen.
In mijn eerste testronde maakte ik nog steeds gebruik van een ‘uitklap menu’ met submenu’s. Alleen in plaats van de kopjes ‘Webdesign – Training – Consultancy’ kwamen hier nu de kopjes ‘Webdesign – Marketing – e-Commerce – e-Learning voor.
De rest van de opties was daaronder geplaatst in de uitklap menu’s
Daardoor was de rest van de opties natuurlijk niet direct zichtbaar. Wat nu wanneer ik het menu zo op zou bouwen als in één balk de hoofdopties staan en in een tweede balk, de opties die normaal in het submenu zouden komen te staan.
Dus ook dat wilde ik gaan testen. En hier was het eigenlijk best fijn, dat inmiddels ‘If-So’ tot mijn beschikking was gekomen, want als ik deze test in Google Optimize had moeten doen, denk ik niet dat het gelukt zou zijn.
En opnieuw bleek dat mensen makkelijker navigeren naar de pagina’s waar ik ze graag wil hebben. Prima dus!
Toch één probleem. Omdat goed op te kunnen zetten, zonder dat je constant onderhoud moet plegen, zou de pagina structuur compleet over de kop moeten. De bestaande structuur van pagina’s met subpagina’s zou absoluut niet volstaan.
Verbeterde structuur voor de trainingen
Een tweede belangrijk punt was de enorme hoeveelheid werk die ik had met de trainingen pagina’s. Voor diverse klanten had ik al een veel efficiëntere manier voor het opbouwen en onderhouden van de ‘sales pagina’ voor trainingen opgebouwd, dan de structuur die ik zelf gebruikte. Je kent het gezegde: “De kinderen van de bakker eten oud brood”.
Aan de voorkant zal er weinig aan te merken zijn, maar aan de achterkant wordt het stukken makkelijker voor mij om nieuwe trainingen toe te voegen. Iets wat ik eigenlijk al meer dan twee jaar wilde, maar nooit aan toegekomen was. Nu de site toch op de schop moest, kon ik dat gelijk meenemen.
Compleet nieuwe kleurstelling
En… eerlijk gezegd, ik ben helemaal uitgekeken op de bedrijfskleuren van WordXPression. Ik wilde iets nieuws, iets fris… en vooral een site waar ik vrolijk van zou worden.
Wat ik dus heb gedaan is vijf mock ups van eenzelfde homepage gemaakt en ‘at random’ bezoekers aan mijn site gevraagd of ze mee wilden doen met een klein onderzoekje. De mensen die dat wilden kregen drie van de vijf mock ups te zien (in verschillende combinaties) en hen werd gevraagd, welke ze het mooist vonden.
Eén van die opties was overigens ‘de oude kleuren’.
De kleurstelling die ik nu gebruik werd door ruim 30% van de bezoekers gekozen en was daarmee de hoogst scorende.
Een compleet andere contactpagina!
Wat je misschien ook zal merken is dat er geen ‘klassieke’ contactpagina is. Dat is eigenlijk één van de dingen die ik last minute heb ingebouwd. Ik was op een website, wilde contact opnemen met het bedrijf achter de website en het duurde oneindig voor de contactpagina werd geladen.
Wat doe je dan? Juist! Je gaat weg!
Wanneer jij boven in de pagina op de schuddende handen klikt, of onder aan de pagina op het woord ‘contact’, dan ‘schuift’ de pagina als het ware over de pagina heen die je voor je neus hebt. Klik je de contactpagina weg, dan ben je weer op de pagina waar je was.
Die contactpagina is eigenlijk een heel ‘lichte’ pagina. Het is maar een beperkte hoeveelheid code, die bovendien zo opgezet is, dat deze bij jou in de browser cache zal komen te staan. Klikt iemand op de ‘contact’ knop, dan wordt er niet eens meer contact met de server gezocht, want alles voor die pagina is al binnen. Het gevolg?
Probeer het maar. Binnen een seconde staat het contactformulier op het scherm.
Tada!!!!
En daar is hij dan. De nieuwe website. En om de nieuwe website te vieren wil ik graag iemand blij maken met ook een nieuwe website.
Heb jij een bestaande website (geen webshop, online leeromgeving, of andersoortige website met een hoop functionaliteit op de achtergrond) en ervaar jij problemen met je site, beschrijf dan in het commentaar hieronder wat de drie grootste problemen met jouw website zijn, die jij graag opgelost wilt zien. Natuurlijk met een link naar je site.
Op 21 maart 2021 kies ik één persoon uit -of eigenlijk laat ik een persoon kiezen door een random generator- en voor die persoon ga ik die nieuwe site bouwen, mits deze site past in het ‘WP Basix‘ plan.